Drum scherm.

Gestart door Harre, mrt 31, 2019, 11:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Harre

mrt 31, 2019, 11:09 Last Edit: mrt 31, 2019, 11:17 by Harre
Als iemand hier ervaring heeft met een drumscherm in een live situatie, dan heb ik wat vragen:
  • Helpen ze om te voorkomen dat er veel geluid de zaal in verdwijnt en zo ja, werkt het dan enkel in een grote zaal of ook in het kleine zaaltje waar je in een hoekje weg gemoffeld staat?
  • Ik heb ze voorbij zien komen van plexiglas, maar ook van zacht polycarbonaat bij bijvoorbeeld Dutch Drums. Heeft het één voordeel boven het ander, behalve het vervoer?
  • Voor het laatste mag het scherm wat ik eventueel aan wil schaffen maximaal 1.50m hoog zijn. Is dat hoog genoeg?


Het gaat er om dat het podiumgeluid zo ver mogelijk omlaag gaat, zonder het gebruik van een e-kit. We spelen met de band allemaal in-ear en er staan op die manier geen versterkers op het podium te brullen. Kortom: ik ben de enige met herrie en het zou mooi zijn als dat zo min mogelijk is  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

Ik heb een tijdlang in een kerk gespeeld achter een scherm dus even mijn ervaringen op een rij.

- De achtergrond is van invloed op wat er de zaal in "lekt" aan geluid. Je drums weerkaatsen en als je dan voor een harde weinig absorberende achtergrond staat komt er meer geluid de zaal in.
- Ondanks het dragen van in ears voel je je toch afgesloten van de rest wanneer achter een scherm zit wat boven jezelf uitkomt. Je zit in je eigen wereldje en ik vond dat onprettig.
- De schermen waren van acryl en echt niet geschikt om mee te nemen ondanks dat er een koffer bij zat. Ze waren gewoon lomp zwaar.

Pasgeleden zag ik een opstelling waarbij aan de voorkant een scherm van 120cm stond, om de bassdrum af te schermen en aan de zijkant stonden de schermen van 150cm om de cymbals en drums richting de bassist en gitarist af te schermen. Daarmee zou je punt 2 kunnen voorkomen.

Over het algemeen ben ik blij dat ik nu niet langer achter een scherm hoef te spelen
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul

Ik heb een paar keer achter een scherm gespeeld en ik vond het niets. Het is ook geen wondermiddel om het volume van een drumstel naar beneden te krijgen. Het zorgt er alleen voor dat direct geluid wordt weggehouden van bandgenoten. In combinatie met een PA klinkt het op het podium rustiger zonder dat de zaal iets merkt.

  • Wat Nijlpaard zegt, het scherm houdt direct geluid weg van de zaal en de bandleden. Als de achterwand hard is, zit je zelf in een galmbak en komt er uiteindelijk veel indirect geluid de zaal in waardoor het rommelig klinkt. Een PA overstemt dat in de zaal, dus dan klinkt het alleen nog anders voor jezelf.
  • Geen idee waar die van ons van was gemaakt, maar dat ding was lomp zwaar en onhandelbaar. Ik krijg alweer een hernia als ik er aan denk..
  • Ligt er aan hoe hoog je drumstel staat. Mijn drumstel staat laag opgesteld, dan is 1.50 m wel genoeg. Staat je kit opgesteld zoals die van Phil Collins, dan moet je uiteraard een hoger scherm hebben.

kaboemba

Denk er ook aan dat Phil Collins een klein mannetje is dus dat het mogelijk nog hoger moet.

Omhoog