Carl Palmer 28x20 SS basdrum

Gestart door joachim, jun 24, 2014, 15:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

joachim

Hey iedereen,

Het beste zou zijn moest ik dit kunnen vragen aan Carl Palmer zelf, maar omdat dit onmogelijk is, vraag ik dit aan jullie...

Ik heb zitten luisteren en kijken naar filmpjes van ELP. Meerbepaald ELP - "Welcome back my friends to the show that never ends (live 1974)" en ELP - "Live at the Olympic Stadium Montreal 1977".

Bij deze optredens speelde hij op zijn beroemde custom Stainless Steel set.

Wat ik kon zien was dat hij in 1974 (Brain Salad Surgery Tour) Remo "CS Black dot heads" en "coated ambassadors" gebruikte voor zijn toms en floor toms (soort vel verschilde per drum maat).
Voor zijn reusachtige 28x20 basdrum gebruikte hij een coated ambassador met felt strip voor batter kant, en voor de reso kant gebruikte hij een drum vel met een "spiegelachtige" coating en een grote externe bass drum tone control demper.

In 1977 gebruikte hij "CS Black dot heads" op al zijn drums (ook basdrum). Voor zijn basdrum gebruikte hij enkel een felt strip op de reso en de batter kant.

Hij gebruikte een Ludwig Speedking pedaal.


Nu is mijn vraag:
Hoe krijgt hij die "punchy" sound uit die reuze 28x20 basdrum, met alleen het gebruik van felt strips.

Zou hij een houten BD beater gebruiken?
Ik weet dat Buddy rich een houten beater gebruikte.
Eddie Kramer zij in een interview dat John Bonham (bij opnames) een houten beater gebruikte.

Ik heb een 26x14 Ludwig Legacy basdrum. Ik heb altijd al gespeeld met een felt beater.
Maakt een houten beater zoveel verschil? Heeft het een totaal ander gevoel dan een felt beater? Heeft het effect op snelheid en uithouding? Geeft het extra irritante basdrum "buzz-dribble"?

PS: Ik druk nooit mijn beater tegen het vel. Ik laat de beater altijd "stuiteren" om te spelen.

Omhoog