Triggeren van je basdrum

Gestart door Monuments, feb 24, 2013, 14:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Monuments

feb 24, 2013, 14:36 Last Edit: feb 24, 2013, 14:50 by Monuments
Ik zit er over na te denken om te gaan investeren in een basdrum trigger en een triggermodule. Nu heb ik daar wel een aantal vragen over:

- Wat heb je, naast de trigger en de module, nog nodig?
- Welke triggers/modules zijn aan te raden?
- Als leek op dit gebied, wat moet ik hierover weten?

Het triggeren zal vooral live en in de studio zijn. De bedoeling is om het geluid van de basdrum en de trigger te combineren.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Stokmans

Misschien goed om ook aan te geven waarom je wil triggeren. Je kan het zo duur en goedkoop maken als je wil...

Monuments

Ik wil graag triggeren om mijn basdrumgeluid constant te houden en wat meer definitie te geven.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

Als je een Roland module koopt heb je er ook meteen een metronoom bij. Koptelefoon op met trigger en metronoom en oefenen maar, ideaal.

Ik zou ook voor Roland trigger(s) gaan, ik heb altijd Dddrum triggers gehad en moest altijd een keer in de zoveel tijd die sensor vervangen omdat ze op een gegeven moment niet goed meer functioneren.
Deze: http://www.thomann.de/nl/ddrum_dd5005_ersatzsensor_trigger.htm

Als je Axis hebt moet je e kits kopen dan zit je trigger op het pedaal en niet op het vel, maar die heb je niet toch?


Monuments


Als je een Roland module koopt heb je er ook meteen een metronoom bij. Koptelefoon op met trigger en metronoom en oefenen maar, ideaal.

Ik zou ook voor Roland trigger(s) gaan, ik heb altijd Dddrum triggers gehad en moest altijd een keer in de zoveel tijd die sensor vervangen omdat ze op een gegeven moment niet goed meer functioneren.
Deze: http://www.thomann.de/nl/ddrum_dd5005_ersatzsensor_trigger.htm

Als je Axis hebt moet je e kits kopen dan zit je trigger op het pedaal en niet op het vel, maar die heb je niet toch?


Nee, ik heb een DW5002 pedaal. Welke Roland trigger bedoel je dan? De duurdere RT-10K?

Ik heb zitten kijken naar een Alesis DM5 module. Hoor daar veel goede verhalen over, en ik heb zat (metal) drummers gehoord en gezien die dezelfde module gebruiken. Het geluid leek me meer dan prima.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

#5
feb 24, 2013, 15:42 Last Edit: feb 24, 2013, 15:42 by Joris
Ik heb ook een Dm5, prima module, niks mis mee. ja, de Roland Rt-10K bedoel ik.


Monuments

Okay, thanks. Wat moet ik, als leek, nog meer weten over triggeren? Misschien suggesties voor instellingen? Hoe sluit je de triggermodule aan op de PA?
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

Triggeren op 1 bassdrum vond ik altijd hopeloos. Als je instellingen hebt gevonden die wel alle slagen pakken zonder dat je heel veel dubbele triggers krijgt gaat hij vaak weer af op rimshots, of op een basversterker die een meter van je drumstel af staat. Het kan een hoop gedoe zijn.
Laat me maar even weten als je wat gekocht hebt dan zoek ik even wat instellingen op, van een Dm5 dan.

Hangt van de pa/ opstelling etc af, meestal met een DI ertussen maar in de oefenruimte kan dat meestal prima met gewoon een Jack-jack kabel rechtstreeks in de mengtafel.

Ik heb in mijn oefenruimte trouwens een oude basversterker waar ik mijn triggers op heb aangesloten.

Monuments


Triggeren op 1 bassdrum vond ik altijd hopeloos. Als je instellingen hebt gevonden die wel alle slagen pakken zonder dat je heel veel dubbele triggers krijgt gaat hij vaak weer af op rimshots, of op een basversterker die een meter van je drumstel af staat. Het kan een hoop gedoe zijn.
Laat me maar even weten als je wat gekocht hebt dan zoek ik even wat instellingen op, van een Dm5 dan.

Hangt van de pa/ opstelling etc af, meestal met een DI ertussen maar in de oefenruimte kan dat meestal prima met gewoon een Jack-jack kabel rechtstreeks in de mengtafel.

Ik heb in mijn oefenruimte trouwens een oude basversterker waar ik mijn triggers op heb aangesloten.


Ik ga zelf sowieso triggeren op één basdrum. Dat wordt dus nogal wat gehannes begrijp ik. Is dit niet te voorkomen op de één of andere manier? Ik ga de triggers sowieso niet gebruiken in de oefenruimte. Het gaat me vooral om de basdrum wat beter uit de mix te laten komen in live- en studiosituaties. En dan nog wil ik het geluid van de basdrum combineren met het geluid van de trigger om het niet té statisch te maken allemaal.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

damagedrummer

Inderdaad. triggeren op één kick kan hopeloos zijn. Het is altijd zoeken naar de juiste balans van gevoeligheid. Zet je hem té gevoelig triggered hij werkelijk op alles, zet je hem te ongevoelig slaat hij, zeker bij snelle stukken, slagen over.

Je zult dus een lange tijd moeten pielen met de instelling om deze voor jou goed te krijgen. Speel je heel hard kun je de gevoeligheid laag houden, waardoor je bijna geen last hebt van "valse triggers". Speel je veel snelle stukken en dus automatisch zachter, zul je moeten zoeken naar een juiste balans.

Wat veel drummers misschien niet weten is dat je triggers ook kunt gebruiken voor anti-triggering. Ikzelf gebruik een Alesis D4. Bij deze werkt het als volgt: Je plaatst triggers op alle ketels en sluit deze allen aan op de module. Maar inplaats van dat je er bij elke trigger een geluid aanhangt, zet je de toms en snare (als je deze niet getriggerd wilt hebben, op unassigned. Je hangt er dus geen geluid aan. Hierdoor pikt de module wel de hits van je toms en snaredrum op, maar doet er vervolgens niets mee. Je hoort dus geen bassdrum meer terwijl je op je toms of snare slaat.

Hierbij moet je ook weer goed afstellen, want laatst viel mijn kick dus weg als ik op mijn snare sloeg. Hij deed het dus té goed. Maar het is mogelijk.

Een andere mogelijkheid is een rack, zodat je toms volledig los van je kit staan.

Triggeren is cool, maar als je het niet nodig hebt, zou ik jezelf de ellende ervan besparen. Mic met een compressor kan ook heel veel doen.

Samengevat: Speel je geen supersnelle/zachte dingen kun je het makkelijk doen. Je hoeft de triggers dan niet zo gevoelig af te stellen. Speel je hele snelle dingen wordt de afstelling alleen maar moeilijker.

Joris

Ja idd, dat dus.

Het is zeker wel te doen maar ga er niet vanuit dat het altijd 100% perfect werkt. Als je niet al te snel speelt en aardig hard trapt is het trouwens prima te doen. Ik vond het altijd moeilijk om instellingen te vinden waarbij hij 2 hele snelle slagen achter elkaar aan goed pakt zonder dat hij mee gat op bij rimshots.

Wat ook belangrijk is is dat je je klopper niet tegen het vel kan houden.

In de studio is het juist minder belangrijk, tegenwoordig is het supermakkelijk om je microfoon signaal te vervangen door een sample. Dmv bijvoorbeeld drumagog.

Monuments

Ik speel geen ontzettend snelle doublebass partijen, en de partijen die sneller speel zijn meestal toch op aardig volume. :) Kan via Marktplaats voor een prikkie een DM5 module kopen trouwens, dus ik denk dat dat hem wordt.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Monuments

De DM5 is inmiddels voor een prikkie via Marktplaats gekocht, net zoals (toch) een DDrum Pro trigger. Mocht het me bevallen, dan kan ik altijd nog een Roland RT-10K kopen. :)

Ik vroeg me alleen af hoe mensen met een Alesis DM5 de module vervoeren. Ik heb ooit een drummer gezien die er een speciale case voor had, maar ik kan niks vinden op het internet. Iemand tips of ideeën?
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp


Monuments

Ja, zoiets bedoel ik. :) Dankjewel.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Harre

Misschien is het dan handig om jezelf te bedenken of er in de toekomst meer 19 inch apparatuur mee moet. Je zou in dat geval een paar HE extra kunnen nemen. HE staat voor 'hoogte eenheid' en daarmee voor het aantal apparaten wat onder elkaar in een 19 inch rack of case past.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

jozwf


Misschien is het dan handig om jezelf te bedenken of er in de toekomst meer 19 inch apparatuur mee moet. Je zou in dat geval een paar HE extra kunnen nemen. HE staat voor 'hoogte eenheid' en daarmee voor het aantal apparaten wat onder elkaar in een 19 inch rack of case past.


Ik hou voor mezelf altijd als richtlijn aan: wat heb ik nodig qua HE + 2, dan heb je altijd ruimte voor wat extra's.

Monuments

Bedankt voor het advies!
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

Hou je vast, mijn Dm 5 instellingen.

Gain: 80
Vcurve: 7 (kan ook lager maar die dynamiek werkt toch niet echt super)
XTalk 99
Dec: 16
Nois: 84

Joris

Ik gebruikte een Ddrum trigger met deze instellingen trouwens.

Monuments

Zo staan mijn huidige instellingen ook ongeveer. Ik ben nog een beetje aan het kloten met verschillende samples (kan niet kiezen uit Speed Metal, Fusion en Beach Ball). Op het moment staat de module in ieder geval ingesteld op Speed Metal met +0,00 pitch en in (47)B. Kan het aanstaande dinsdag bij de repetitie pas echt goed gaan uitproberen, dus dit veranderd nog wel een paar keer denk ik. :P
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

Die speed metal sample is echt te veel van het goede hoor. Ik heb hem in het begin wel eens gebruikt maar toen ik opnames terug hoorde ben ik er meteen vanaf gestapt. Ik blijf bij Fusion, vooral met wat eq erbij is die prima.

Monuments

Die speed metal sample klonk over het crappy gitaarversterkertje waar ik de module ingeplugged had best redelijk, maar ik denk dat ik blijf veranderen tot ik een ons weeg, hehe.

Van eq'en heb ik ook weinig tot geen verstand, maar dat is een kwestie van tijd voordat ik een keer iets goeds vind. Doe je dit eq'en dan via het mengpaneel of via de drummodule zelf? Ik ben ook vooral benieuwd in welke noot jullie je basdrum "gestemd" hebben op de module. In eerste instantie stond de module bij mij in 35b, maar ik heb hem omhoog gezet naar 47b. Geen idee of dit een verbetering is, maar dat zien we dinsdag wel. :P
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Joris

Dat laatste is alleen voor midi als ik het goed heb, daar verander je niks mee aan het geluid toch?

Ja eq via een mengpaneel, maar dat is toch meestal de taak van de geluidsman.

Omhoog