Ludwig Breakbeats: Wrap eraf halen en lakken?

Gestart door Mewa, okt 18, 2017, 22:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke kleur moeten beide hoops van de bassdrum krijgen?

Zwart
2 (20%)
Chrome
8 (80%)

Totaal aantal stemmen: 10

Omlaag

Technobeat


Mewa , bij de bovenste 3 foto`s zie ik toch wel al een redelijk strak resultaat :)  .
Misschien nog een paar keer schuren ( bij de ' probleem gebieden ' ) en je kunt aan de slag met hetgeen je voor ogen had .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

HHBBXX

De URL die je meegeeft is 1 karakter (?) te lang. https://imgur.com/a/vsflj, zo werkt ie wel.

Graag gedaan :)  :Y

Veel beter zo idd
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Mewa

De ketel is inmiddels geschuurd. Over het algemeen korrel 240 op de machine gebruikt en voor de probleemgebieden 180 met de hand. Luistert nauw, want je wil niet door de laag heen schuren natuurlijk. Net heb ik de 1e laag beits aangebracht, zie weer:
https://imgur.com/a/vsflj

De beits is gewoon binnenbeits van de gamma op waterbasis, met kleur mahonie.

Nu ben ik even benieuwd hoeveel lagen ik zal moeten doen, dat zal uitproberen zijn (doe ik daarnaast ook op een latje). Op het beitsblik staat 2 á 3 lagen, maar ik wil het niet te donker en er gaat straks nog (matte) lak overheen...
dus even op het proefstukje uitproberen wat er gebeurd als ik de eerste laag beits licht opschuur en er dan nog een laag overheen beits.

Tot zover ben ik redelijk tevreden. Er zitten een paar lelijke stukjes, maar valt me alles mee.

drfill

#28
dec 14, 2017, 19:40 Last Edit: dec 14, 2017, 19:44 by drfill
dat word wel wat..  alleen je moet even checken of van die eerste laag niet 'haartjes' overeind gaan staan, van het hout
(had ik) en als je dan daar weer overheen beitst, is het niet meer glad .. dus die haartjes zou ik eraf schuren met heel
fijn papier..  -als je die hebt-  als je daar dan weer overheen beitst zie je het schuren niet meer  (wel met de nerf mee schuren
zodat het niet 'krast'..)   ..bemoei me nergens mee..hoor..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mewa

dat word wel wat..  alleen je moet even checken of van die eerste laag niet 'haartjes' overeind gaan staan, van het hout
(had ik) en als je dan daar weer overheen beitst, is het niet meer glad .. dus die haartjes zou ik eraf schuren met heel
fijn papier..  -als je die hebt-  als je daar dan weer overheen beitst zie je het schuren niet meer  (wel met de nerf mee schuren
zodat het niet 'krast'..)   ..bemoei me nergens mee..hoor..
nee tips vind ik alleen maar fijn! Oke, met korrel 600 dan? ik heb niks tussen korrel 240 en 600 namelijk :)
op het proefstukje heb ik tussen de 1e en 2e beitslaag korrel 240 gebruikt en dan is de beits en meteen erg licht, voor de kleur wel goed want ik wil m niet te donker.

Technobeat


Goed bezig Mewa , neem rustig de tijd dan krijg je het mooiste resultaat *D  .

 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

nee tips vind ik alleen maar fijn! Oke, met korrel 600 dan? ik heb niks tussen korrel 240 en 600 namelijk :)
op het proefstukje heb ik tussen de 1e en 2e beitslaag korrel 240 gebruikt en dan is de beits en meteen erg licht, voor de kleur wel goed want ik wil m niet te donker.
https://www.todayshomeowner.com/video/how-to-choose-the-right-sandpaper-grit-for-the-job/

240 zou voldoende moeten zijn, 600 zeker.

Mewa

Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb inmiddels 1 hele spuitbus transparante lak in 6 lagen op de tom aangebracht, zie weer https://imgur.com/a/vsflj

Heeft iemand enig idee hoeveel lagen je moet gebruiken? Ik vraag me af wat genoeg is om te zorgen dat je geen krassen e.d. in het hout krijgt.

baszuidwijk

Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb inmiddels 1 hele spuitbus transparante lak in 6 lagen op de tom aangebracht, zie weer https://imgur.com/a/vsflj

Heeft iemand enig idee hoeveel lagen je moet gebruiken? Ik vraag me af wat genoeg is om te zorgen dat je geen krassen e.d. in het hout krijgt.
Ik ben blij om te zien dat het een mooi resultaat geeft.
Maakte me echt zorgen in het begin, maar dat blijkt gelukkig geheel onterecht  :Y

drfill

#34
dec 18, 2017, 21:04 Last Edit: dec 18, 2017, 21:20 by drfill
Heeft iemand enig idee hoeveel lagen je moet gebruiken? Ik vraag me af wat genoeg is om te zorgen dat je geen krassen in het hout krijgt.
bij gitaren gebruiken ze vaak 2 componentenlak voor bescherming
https://gitaarbouwwinkel.nl/nl/lakken/235-gitaarbouwwinkel-2k-lak-low-voc-clear.html
je zou eens kunnen bellen, hoeveel lagen blanke lak (al doen ze het wel 'dik' op gitaren)
of customdrums bellen..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

HHBBXX

Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb inmiddels 1 hele spuitbus transparante lak in 6 lagen op de tom aangebracht, zie weer https://imgur.com/a/vsflj

Heeft iemand enig idee hoeveel lagen je moet gebruiken? Ik vraag me af wat genoeg is om te zorgen dat je geen krassen e.d. in het hout krijgt.
Nadat ik mijn Yamaha had geschuurd, heb ik er 3 lagen lak op gedaan en dat was genoeg om hem 'dicht' te krijgen. Het hout was wel minder open na het schuren dan bij jouw tom dus als de foto na 6 lagen is, ben je er nog niet. Ik heb wel de laatste 2 lagen er redelijk dik op gezet, net tegen het druipen aan zeg maar.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Hoefnix

je kan net zolang schuren tot je een glad resultaat hebt.... maar bij gitaren en drums gebruiken ze meestal "grain filler".

Eerst schuren tot een bijna glad resultaat hebt. En dan meng je dunne houtlijm met zaagsel (dat je zelf heb afgeschuurd) tot een papje. Eventueel voeg je nog een kleurtje toe om een accent te geven aan de "grain". Op licht hout kleur je donkerder en op donker hout kleur je de "grain filler" lichter.

Poriën netjes vullen, laten drogen, opnieuw schuren tot een mooi glad resultaat. Et voila.

En afwerking met was vind ik het mooist. Als je lakt het liefst spuiten en heel dun een laag of 3 a 4.

HHBBXX

Nadat ik mijn Yamaha had geschuurd, heb ik er 3 lagen lak op gedaan en dat was genoeg om hem 'dicht' te krijgen. Het hout was wel minder open na het schuren dan bij jouw tom dus als de foto na 6 lagen is, ben je er nog niet. Ik heb wel de laatste 2 lagen er redelijk dik op gezet, net tegen het druipen aan zeg maar.
Nog even voor een beter idee van hoeveel lak er nodig is:
In totaal heb ik bijna 4 spuitbussen blanke lak gebruikt voor de hele kit. Bassdrum en 3 toms. Een dikke laag spuiten is natuurlijk nog steeds een dunne laag, maar meer dan een 'mist' en tussendoor licht opgeschuurd met 600 korrel.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Mewa

Nog even voor een beter idee van hoeveel lak er nodig is:
In totaal heb ik bijna 4 spuitbussen blanke lak gebruikt voor de hele kit. Bassdrum en 3 toms. Een dikke laag spuiten is natuurlijk nog steeds een dunne laag, maar meer dan een 'mist' en tussendoor licht opgeschuurd met 600 korrel.
Oké thnx, ik ga denk ik nog één of 2 dikke lagen op de tom aanbrengen. Bij de floortom zal ik direct met wat dikkere lagen gaan werken denk ik. Maar die moet eerst nog ontdaan worden van zn jasje..

HHBBXX

Oké thnx, ik ga denk ik nog één of 2 dikke lagen op de tom aanbrengen. Bij de floortom zal ik direct met wat dikkere lagen gaan werken denk ik. Maar die moet eerst nog ontdaan worden van zn jasje..
Dan wel heel erg opletten dat het niet gaat druipen hoor, die dikke laag is maar relatief dik. Goed blijven bewegen bij spuiten en niet te vaak over hetzelfde stukje heen gaan met de spuitbus anders kun je alles er weer af gaan staan schuren.
Succes!
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Mewa

Inmiddels ben ik weer wat verder:
- kleine tom nog 2x dikke laag lak over gespoten, goed uit laten harden en nu kan de hardware erop. Zit alleen nog te wachten op de air vent die morgen met de post komt als het goed is.
- 1 van de hoops van de kick unwrapped en chroom gespoten
- begonnen met unwrappen van de floortom, gaat een stuk meer tijd in zitten dan de kleine tom, dus ik houd mn hart vast voor de kick straks, gelukkig is het maar een 16 inch....
- ohja en ondertussen ben ik aan het experimenteren met houtvuller en zaagsel+houtlijm op een stuk testhout, wil dat straks gaan beitsen en dan kijken of dat een optie is om te gebruiken op de ketel in de scheurtjes/lelijke stukjes>iemand nog tips/ervaringen? ik zit vooral met dat ik het straks dus ook mahonie ga beitsen, en wil dat de opgevulde stukjes dezelfde kleur krijgen als de rest van de ketel.

foto's : https://imgur.com/a/vsflj

Hoefnix

Schuursel van de ketels zelf gebruiken.... zie een paar posts terug ;)

Technobeat


Tom met hardware ziet er super uit !

Ook voor de rest de tijd nemen , het hoeft allemaal niet in één week af :N  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Mewa

Schuursel van de ketels zelf gebruiken.... zie een paar posts terug ;)
Ja heb ik gelezen en wil ik zeker uit gaan proberen, maar hoe werkt dat met een beits?
Je mengt dus schuursel met houtlijm, maar kan je houtlijm beitsen? of moet je het schuursel vóór het mengen met houtverf, eerst op kleur brengen met beits?

@technobeat: thnx, ik doe zeker rustig aan! ik weet al dat mijn ongeduld soms voor lelijke dingen zorgt;)

HHBBXX

Ja heb ik gelezen en wil ik zeker uit gaan proberen, maar hoe werkt dat met een beits?
Je mengt dus schuursel met houtlijm, maar kan je houtlijm beitsen? of moet je het schuursel vóór het mengen met houtverf, eerst op kleur brengen met beits?
Ik denk niet dat houtlijm beits gaat opnemen en zal er dan mogelijk kleurloos uitzien. Goed om het eerst te testen op een plankje.
Schuursel op kleur brengen voor het mengen is wel een goed idee eigenlijk, geen idee hoe je dat zou moeten doen. Misschien tijdens het mengen beits erbj of zo? Ook eens proberen denk ik. Testen voor je het op de trommels doet is een goed plan.

Het resultaat van de kleine tom is mooier dan ik had verwacht. Goed gedaan hoor.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

drfill

vlgs mij word met een föhn de lijm niet zacht genoeg .. maar het ziet er netjes uit.. en gelukkig zit de lijmnaad
van ketel bij de tom holder..  dus valt niet zo op ..  met hoops erop ziet t er heel goed uit..   denk..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Hoefnix

#46
jan 08, 2018, 12:07 Last Edit: jan 08, 2018, 12:09 by Hoefnix
Het mengsel van hout en lijm kan je prima beitsen. Zoals hbx zegt gewoon even proberen op een stukje hout.

Vooraf kleuren zal niet goed gaan, want zelf als het maar een paar procent mee kleurt wordt het al een donkere vlek. Ook dit gewoon even testen :).

Mewa

Nou van alles getest (houtvulsel en zaagsel mengen met houtlijm). zaagsel mengen met houtlijm was t beste inderdaad, je moet er best veel houtlijm bij doen, zodat het een papje wordt, anders kan je het niet goed smeren, verkruimeld.

De floortom helemaal unwrapped, daar kwam nog een verassing onder vandaan, zie https://imgur.com/a/vsflj

weer hetzelfde als de kleine tom verder: geschuurd met 180 op de hand en daarna 120 met de machine. Toen de grotere gaten gevuld met dat papje (dat heb ik bij de kleine tom niet gedaan). en net eerste laag beits aangebracht.
Floortom had duidelijk meer splinters etc. hopelijk wordt het eindresultaat toch nog mooi.

Technobeat


Goed bezig :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

Eerlijk is eerlijk: tegen mijn verwachting in begint dit er erg goed uit te zien!

Op die laatste foto van de floortom lijkt de draagrand ook versplinterd. Is dat in het echt ook zo?

Omhoog