DIY Snare drum project

Gestart door Drumdre, mrt 12, 2015, 12:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Drumdre

Hey,

Post hier je foto's van je eigen drum building project.
Mijn eerste project was een 14x5 birch met double end lugs en die cast hoops.
Het hout heb ik "natural" look gelaten.

Foto's posten lukt mij niet? Kan iemand me hierbij helpen?

drumdre

leeqnl

Kijk hier eens hoe je foto's bij een post kunt zetten.

Drumdre

Bij deze de foto's ....







Otje

Wonderschone snare..



Mijn eerste project was een 14x5 birch met double end lugs en die cast hoops.


Je eerste project? Dan hebbie dus nog meer.

Hammar

Mooi, hoe heb je die ketel gemaakt?
Ik zou 'm toch afwerken als ik jou was, kaal hout is zeer 'besmettelijk'.
Neem anders wax of tungolie.

Drumdre

De ketel heb ik zo gekocht. Zelf maken in ply wood lijkt mij bijna onmogelijk zonder hoge druk pers.
Ik ga hem nog behandelen, anders zal het hout niet lang meegaan vrees ik.

Mijn volgend project zal een mahonie 14 x7 worden denk ik.

Hammar

Er is dus sprake van een drum assembly project.

Niet te min goed gedaan!

Black Page

Ooit zelf 1 keer gedaan. Tis iets lastiger dan ikeabouwpakket in elkaar  zetten ;-)

De edges heb jezelf aangebracht? 

Grt Rene

Drumdre

De edges heb ik aangebracht met 45° (tafel)frees.

drfill

mooi hoor..  verstevigings-ringen ook netjes op maat..
is voor mij nog een vraag hoe je die 'strak' passend krijgt.. in een ketel..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat


Mooie snare , klinkt hij ook lekker ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Drumdre

Ik heb de shell kunnen kopen met de verstevigingsringen reeds erin, zodat ze zeker mooi geplaatst zijn.
De shell klinkt ook zeer lekker....

slagwerk

Heel nice gedaan hoor! Leuk om dit soort dingen zelf te maken. Ben benieuwd naar je volgende project.

koko

De ketel heb ik zo gekocht. Zelf maken in ply wood lijkt mij bijna onmogelijk zonder hoge druk pers.
Ik ga hem nog behandelen, anders zal het hout niet lang meegaan vrees ik.

Mijn volgend project zal een mahonie 14 x7 worden denk ik.
Zelf maken van een ply ketel kan zeker wel. Ik heb ooit een complete set en een aantal snares zelf gemaakt. Erg leuk om te doen, klinkt echt niet gek, maar de moeite en kosten wegen in economische zin niet op tegen het kopen van Keller ketels. Het gevoel echter is onbetaalbaar.

Stoom of hoge druk is niet nodig, wel heel heel erg acuraat werken.

Drumdre

Custom build Mahonie snare met beech hoops.

14"x6,5"


Technobeat


Ook super netjes gedaan *D  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hammar

Zelf maken van een ply ketel kan zeker wel. Ik heb ooit een complete set en een aantal snares zelf gemaakt. Erg leuk om te doen, klinkt echt niet gek, maar de moeite en kosten wegen in economische zin niet op tegen het kopen van Keller ketels. Het gevoel echter is onbetaalbaar.

Stoom of hoge druk is niet nodig, wel heel heel erg acuraat werken.
Je hebt de laagjes hout gewoon rond gebogen in een mal en met elkaar verlijmd dus?

koko

Je hebt de laagjes hout gewoon rond gebogen in een mal en met elkaar verlijmd dus?
Kort door de bocht: ja.

Iets langer door de bocht: ik had een deelbare mal. De mal staat dan iets open als je de lagen hout er in stopt. Wanneer je de mal sluit, stuiken de eindes op elkaar en persen zich tegen elkaar. Dat drukt de lagen tegen elkaar. Met een opblaasbare bal aan de binnenkant om het af te maken.

Mijn allereerste drumstel maakt ik met een binnenmal waarbij de lagen buitenom om de mal heen werden gezet mbv spanbanden.
Grote uitdaging is om de lengte exact goed te krijgen en beide eindes exact paralel.

Het is leuk om te doen, gaaf als het lukt, maar niet de moeite. Keller, Highwood of DK drums doen dat echt beter en goedkoper voor je met betere kwaliteit hout.
Even goed heb ik de kit jaren gebruikt en nooit klachten gehad over de sound.

Hammar

Kort door de bocht: ja.

Iets langer door de bocht: ik had een deelbare mal. De mal staat dan iets open als je de lagen hout er in stopt. Wanneer je de mal sluit, stuiken de eindes op elkaar en persen zich tegen elkaar. Dat drukt de lagen tegen elkaar. Met een opblaasbare bal aan de binnenkant om het af te maken.

Mijn allereerste drumstel maakt ik met een binnenmal waarbij de lagen buitenom om de mal heen werden gezet mbv spanbanden.
Grote uitdaging is om de lengte exact goed te krijgen en beide eindes exact paralel.

Het is leuk om te doen, gaaf als het lukt, maar niet de moeite. Keller, Highwood of DK drums doen dat echt beter en goedkoper voor je met betere kwaliteit hout.
Even goed heb ik de kit jaren gebruikt en nooit klachten gehad over de sound.
Heel goed uitgedacht, de deelbare mal en je stroken hout moeten precies op lengte zijn idd. De opblaasbare bal in het midden maakt het af. Maar......stroken hout onder spanning verlijmen, dat heeft grote invloed op de resonantie en daarmee het stembereik van de ketel. Dat zul je vast weten want je maakte ook staveshells toch?

koko

Heel goed uitgedacht, de deelbare mal en je stroken hout moeten precies op lengte zijn idd. De opblaasbare bal in het midden maakt het af. Maar......stroken hout onder spanning verlijmen, dat heeft grote invloed op de resonantie en daarmee het stembereik van de ketel. Dat zul je vast weten want je maakte ook staveshells toch?
Hamar,
Inderdaad heeft spanning op het hout invloed op de resonantie. De fabrieksketels worden verlijmd met de nerf in horizontale richting. Sterker, maar ook veel meer spanning. Vandaar het stomen, of hitte. Ik deed het andersom. De nerf loopt bij mijn ketels verticaal. Veel minder spanning nodig. Nu heb ik het bouwen van ply ketels nooit echt doorgezet. Echt goed hout is duur voor dit soort experimentjes en zeer slecht te krijgen. Het enige dat nog in aanmerking kwam was vliegtuigtriplex (geen grapje, google maar). Maar in die tijd was dat allemaal wat begrotelijk voor mij en ik was tot ver over mijn oren in het stave drum without a lathe, ofwel de Koko jig (google er eens op) gedoken.
Dat geeft een heel ander perspectief en heel ander geluid. In mijn beleving en smaak superieur aan plywood ketels.

Het bouwen van een stave drum ketel is geen rocket science, maar je hoort wel degelijk verschil in een goed gebouwde ketel (met bijbehorende goed gemaakte edges). De verbinding tussen de staves moet 100% goed zijn.
Ik heb 1 ketel gebouwd met een hol/bol verbinding, waarbij de diameters gelijk zijn. Naadloos, altijd de goede hoek, maar lastig te verlijmen (makkelijk niet rond en met lijmen moet je oppassen niet alle lijm er tussen uit knijpen). Waanzinnig, wat een ketel. 13" en een projectie waar je U tegen zegt. En hard, zeg maar gerust HARD. Ondanks dat kreeg je alle nuance die er je er in legde terug. De ketel is destijds gegijzeld door een vriend van me. Had 'm een keer geleend om 's te proberen, maar kon er geen afscheid meer van nemen. Verliefd, zij hij zelf. Ze zijn nog steeds samen, haha.
Een plywood ketel kan een stuk dunner dan een stave drum ketel. 8mm is dik in ply, maar top in stave. Dunner kan, maar dan begint het body te missen. Dikker kan ook, maar dan valt de warmte en kleur langzaam weg. Het zijn echt verschillende types ketels.

Essentieel blijft voor elke soort de afwerking van de edges. Een onderbelicht onderwerp wat mij betreft. De vorm wordt nog wel besproken, maar de kwaliteit er van eigenlijk nooit. Als je eens een vel wisselt, kijk er eens goed naar. Is tie vlak, onbeschadigt en overal gelijk?
(Maar ik denk dat die opmerking eigenlijk niet nodig is voor jou, jij hebt toch de strainers ontwikkelt met/voor Lignum? (De beste strainer die ik ooit heb gezien).

Omhoog