Het DIY-Reparatie Topic

Gestart door Leon, mei 14, 2014, 13:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Leon

Volgens mij is opknappen iets anders dan repareren. Ik zal maar met de deur in huis vallen:

Ik heb een Pearl ERX gekocht voor de oefenruimte en ben deze nu aan het opknappen (beslag eraf, pitting van de hardware af en mooi schoonmaken etc.)

Nu kwam ik erachter dat de Basdrum Hoop gebarsten is. Hij is gelukkig (nog) niet compleet door midden.

Ik vraag me nu dus af of ik hier iets aan moet doen (lijmen oid.) of dat ik hem gewoon weer terug zal plaatsen en er juist niet teveel aan moet klieren.

Hieronder een foto van de barst als je er niet aan komt:


En hier een foto waarbij ik lichte druk uitoefen op de hoop ter hoogte van de barst:


Hellup!

stefan

St. Drums verkoopt nieuwe hoops.
Deze scheur is funest voor de klank van je bassdrum omdat deze niet meer optimaal kan resoneren.
Ook plakken of lijmen is een oplossing voor korte duur. Kortom: even een nieuw hoopje kopen!
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Nlz

Funest voor het geluid? Het zal wel wat doen ja, maar funest is in mijn ogen schromelijk overdreven.

Leon, ik zou er ff over nadenken, koop je voor een paar tientjes een nieuwe hoop, of ga je een hoop tijd en gekloii in het repareren hiervan stoppen, wat hoogstwaarschijnlijk toch slechts een tijdelijk verhaal is? Ik zou het wel weten!  :Y
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

Lijmen en na het drogen direct weer gaan spelen. Daarna vanavond een nieuwe hoop bestellen die je er volgende week op legt :)

Treklof

Lijmen is prima te doen hoor. Zie de link voor foto's.

http://www.stdrums.de/tips/BDcrack/bdcrack.htm

Animal baars

Ik heb ook een barst in mijn Yamaha hoop zitten en heb deze gelijmd met verdunde houtlijm zoals ST dat voordoet. Werkt perfect!

Hoefnix

Voor thuis perfect, maar niet voor optredens. Stel dat ie helemaal doorknapt tijdens een gig.....

Treklof

Goede houtlijm is sterker dan hout. Dus als je het goed lijmt, gebeurt dat in principe niet.

Animal baars

Mijn spanrand gaat al bijna 2 jaar gewoon mee naar welke gig dan ook. Als je gewoon Bison witte houtlijm pakt, blijft dat echt zitten hoor. Waarom zouden de plies van een ketel anders ook gewoon blijven zitten? Dat wordt verlijmt en onder druk hard de lijm uit. Hetzelfde doe je in principe wanneer je met lijmklemmen je ketel/spanrand dichtdrukt na het aanbrengen van lijm.

Maar, hoewel ongegrond, snap ik je 'angst' wel. Heb de spanrand daarom wel naar de voorzijde van de kick laten verhuizen en de goede spanrand klem ik nu mijn pedaal in.

Hoefnix

#9
mei 15, 2014, 08:54 Last Edit: mei 15, 2014, 08:55 by Hoefnix
Aan de lijm twijfel ik niet :)
Wel of we thuis net zo goed kunnen lijmen als in de productielijn ... dat antwoord ken ik al wel ;)

De spanranden omwisselen is inderdaad een goed idee.

Leon

Ik was niet van plan om voor 30 euro een hoop te kopen, waar ik ook weer de wrap op moet overzetten. Ik zie net dat de resonant-hoop ook een klein scheurtje heeft 8)7. 60 euro dus... De kit gaat gebruikt worden als een oefenruimte set en ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven. Vind het trouwens sowieso wel knap hoe hard je een bd moet laten kletteren wil je 2 hoops tegelijkertijd laten scheuren..

Ik ga eens kijken naar die lijm-techniek.

Technobeat

Ik ga eens kijken naar die lijm-techniek.



De lijmoptie is voor een oefenkit de voordeligste , en misschien lukt het netjes en zie je er geen barst van .........
Twee nieuwe hoops kopen kan altijd nog .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

#12
mei 15, 2014, 21:54 Last Edit: mei 15, 2014, 21:56 by Paul
Lijmen werkt echt wel, ook als je het thuis doet. Zorg dat je twee blokken hebt die de ronding van de hoop volgen om daar de lijmklemmen op te zetten, en draai die goed aan.
Wat Treklof zegt, een lijmverbinding is sterker dan het hout zelf. Een vriend van me heeft een aantal gitaren zelf gebouwd, o.a. een met een hals die uit meerdere houtsoorten bestaat. Gewoon in de achtertuin met Bison houtlijm en lijmklemmen. Hij heeft een teststuk geprobeerd te breken, dat breekt overal behalve op de lijmverbinding. (Trust him, he's an engineer..)

Hoefnix

Voor de oefenruimte zou ik het ook zo doen. :p

stefan

Ik ging er even vanuit dat de hoop ook niet meer presies rond is (wat in 99% van de gevallen na het barsten/breken zo is).
Als dat het geval is, krijg je een naad tussen je bassdrumvel en de hoop en dat gaat (behoorlijk) ten koste van het geproduceerde geluid..
Als de hoops nogsteeds na verlijmen exact rond zijn zou ik ze er lekker terug op zetten..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Paul


Voor de oefenruimte zou ik het ook zo doen. :p

Voor een normale set ook waarschijnlijk. Tenzij de hoop ook flink vervormd is, wat ik betwijfel.

harmen 18

Prima te doen. Mocht je het toch niet vertrouwen zou je er nog voor kunnen kiezen een stukje gebogen hout op te lijmen voor de extra stevigheid. Misschien niet de mooiste oplossing, maar wel praktisch. Doe hem aan de bovenkant en je hebt een mooie plek om je koebel aan te maken ;-)

drums97

Lijmen gaat idd. prima, maar ik zag toevallig deze voorbij komen.
Voor 15 piek metalen hoops: ook n optie?  ;)

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/drumstellen/page/3/drum-accessoires-en-onderdelen-141233375.html?sr_ab=0
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Leon

Na 2 keer lijmen (1 keer iets te waterig gemaakt, tweede keer deels onverdund op de oppervlakte gebruikt) is de hoop nu weer stevig *O* Geslaagde actie dus!

Leon

Een ander DIY-reparatieprojectje dat ik net bedacht en in 5 minuten uit kon voeren. Wilde het toch even delen.

Heb deze stand bij een kit gekregen die ik een tijd geleden heb gekocht:


Hier is de stand nog zwaar verbogen, later brak deze af en had ik dus het bovenste scharnier plus de arm los en de onderste buis. In eerste instantie dacht ik dat ik de hele boel wel af kon schrijven maar niet dus. Ik kwam het vanavond weer tegen in de rommelkist en bedacht me: Als ik het pinnetje uit het scharnier haal (Zwarte stipje op de foto) het verbogen buisje eruit verwijder en ook het verbogen stuk van de buis eraf zaag kan ik de buis zo weer in het scharnier drukken en het pinnetje er weer in zetten. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Resultaat:





Ik heb helaas niet meer foto's van het proces maar ik heb gewoon de verbogen onderdelen verwijderd en de kortere buis terug in het scharnier gedrukt. Eventjes de gaatjes uitboren in de buis en het pinnetje er weer doorheen doen. Deze stand krijg zo een tweede leven.  *O* Misschien kan iemand hier iets mee:)

Technobeat


Netjes gedaan Leon , nu een goede boom stand voor thuis of oefenruimte .


Vraag me toch af hoe de vorige eigenaar het zo ver heeft gekregen , laten vallen of verkeerd '' aangeduwd '' in de auto o.i.d. ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Leon

Zeg het maar.. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.

Technobeat


Misschien zal het wel altijd een mysterie blijven , maar goed , jij hebt er nu weer een goede stand bij en die is nooit weg :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Anserini

De verbuiging zit wel in de richting van waar het bekken hangt, dus waar het gewicht op komt... Ik vermoed een 84" splash.  8)

Rick

Ik heb laatst een Sonor 503 jazz kitje gekocht voor in een oefenruimte bij een maatje van me. Nieuwe vellen er op geknalt, goed gestemd, maar toch vervelende overtonen waar ik maar niet vanaf kwam, met name in de basdrum. Uiteindelijk ten einde raad maar een spanblokje er af geschroeft, en bingo!



Irritante meetrillende veren! Isoleren dan maar. Voor een werelduitgave van 74 cent maar een pak watten gekocht bij de supermarkt. Vervolgens aan het isoleren geslagen!



Wereld van verschil!

Omhoog