Houtsoorten vs klank

Gestart door Jenslathouwers, sep 17, 2012, 10:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

Dit lijkt mij nog wel een handig topic voor iedereen die aan zelfbouw doet. Elke houtsoort heeft toch een ander timbre en kan dus ingezet worden om bepaalde dingen te bekomen.

Ik heb alvast een vraagje:

Is er een algemene regel over het verband van de hardheid van de houtsoort en de klank? Bvb. Een zachte houtsoort een warme klank , een harde geeft meer pitch? ( of is het net andersom? , of is er helemaal geen regelmaat op gebeid van hardheid en klank)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

Dit heb ik gevonden op een forum over gitaarbouw, ik weet niet of dit helemaal hetzelfde is als bij drums maar het moet m.i. Toch wel in de buurt liggen:

Er zijn een paar grove vuistregels om de klankkleur van een bepaalde houtsoort te kunnen voorspellen:
1. Lichte houtsoorten geven een snellere respons dan zware houtsoorten.
2. Lichte houtsoorten geven minder sustain dan zware houtsoorten.
3. Lichte houtsoorten geven de hoge tonen minder goed weer dan zware houtsoorten.
4. Zware houtsoorten geven hoge tonen beter, maar klinken minder warm.
5. Zware houtsoorten geven een minder snelle respons maar geven een betere sustain
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

#2
sep 17, 2012, 11:02 Last Edit: sep 17, 2012, 11:06 by Paul
Staar je niet blind op houtsoorten. Dat is maar een klein deel in de combinatie houtsoort, draagranden, keteldikte en het al dan niet aanwezig zijn van reïnforcementrings dat de basisklank van een ketel bepaald.
Met name de kwaliteit van het hout is bepalend, want die bepaald wat er mogelijk is met de draagrand. Bij goedkope esdoorn-setjes zal je nooit een dunne ketel met hele strakke draagrand tegenkomen, dit hout is te zacht om dun/scherp te frezen.

Bij gitaarbouw heb je dingen als keteldikte en draagranden niet, die naar mijn idee het grootste deel van de basisklank maken.

En dan heb je nog de door de drummer te beïnvloeden parameters als vellen, stemming en hoops (en techniek niet te vergeten).


Het blind kunnen herkennen van een houtsoort is sowieso onmogelijk. In ABX testen zeggen mensen duidelijk verschil te horen tussen verschillende houtsoorten, maar er is zelden te achterhalen of de ketels ook écht identiek zijn als het gaat om keteldikte, draagrand en stemming.

Robert-Jan





Het blind kunnen herkennen van een houtsoort is sowieso onmogelijk. In ABX testen zeggen mensen duidelijk verschil te horen tussen verschillende houtsoorten, maar er is zelden te achterhalen of de ketels ook écht identiek zijn als het gaat om keteldikte, draagrand en stemming.


Dst lijkt me heel makkelijk te achterhalen..je kan de dikte meten, de stemming met een tunebot doen en als de draagranden scherp zijn, dan zijn ze scherp.
Als je zo n set up maakt met excact dezelfde hardware dan hoor jij ook de verschillen.
Tik je op twee kale ketels dan hoor je enorme verschillen.
Als je twee toms hebt met andere edges andere hoops en andere diktes dan hoor je ook verschil, maar dan is het dus niet alleen aan de houtsoort toe te wijzen.

Daarbij, met een gitaar heb je exact hetzelfde..niet alleen het hout is bepalend, ook de dikte , de vorm, de kam, de dikte van de snaren..etc etc..en dus ook de houtsoort.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

...de gitarist

Jenslathouwers

Ik weet ook wel dat de houtsoort niet de enige parameter is wat klank van een drum betreft, maar het is natuurlijk toch wel een belangrijke parameter. Ik wou een stavesnare maken van hout dat ik nog heb liggen ( wengé eventueel in combinatie met padouk of cedar of eik of...) daarom wou ik weten of er een soort van richtlijn was om te weten hoe dit ongeveer gaat klinken.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Robert-Jan

Die houtsoorten die je noemt zijn hard.
Padouk gebruiken ze ook veel bij marimba's en die geeft in tegenstelling tot de rosewood toetsen een scherper geluid. Zoals je zegt in je eerdere post geeft dat harde hout de hogere tonen beter weer, waardoor het meer 'snijdt'. Waarschijnlijk ga je bij een wenge stave snare dus merken dat hij veel harder klinkt.
Of dat nou ook echt in DB 's zo is, dat is de vraag..maar dat je eerder naar je oordoppen grijpt is zeker ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

een beetje meer water in je pannekoekenbeslag doet, of een schepje vanille, of een halve theelepel basterdsuiker of de kaneel eens niet doet ipv wel....
proberen dus :)

Animal baars

Neem hier eens een kijkje:
http://www.drumjunction.com/drum_shells.html

Welllicht dat je op basis van die informatie kan voortborduren. Er is een verband tussen de hardheid van het hout en de klank die het maakt. Zachter hout geeft meer laag en harder hout wordt helderder. Pearl heeft daar ooit eens wat diagrammen van gemaakt (zie hier). Maar dit zal lang niet in alle gevallen opgaan..

Jelle zou hier veel over kunnen vertellen. Gert Breugelmans (Lignum drums) zelf ook wel denk ik. Heb die alleen nog niet veel op dit forum gezien...

Paul


Dst lijkt me heel makkelijk te achterhalen..je kan de dikte meten, de stemming met een tunebot doen en als de draagranden scherp zijn, dan zijn ze scherp.
Als je zo n set up maakt met excact dezelfde hardware dan hoor jij ook de verschillen.
Tik je op twee kale ketels dan hoor je enorme verschillen.
Als je twee toms hebt met andere edges andere hoops en andere diktes dan hoor je ook verschil, maar dan is het dus niet alleen aan de houtsoort toe te wijzen.

Ik trek niet in twijfel dat er verschillen zijn, integendeel! En die hoor ik ongetwijfeld ook, ik ben ook wel benieuwd naar een goede ABX-test.
Ik probeer alleen te zeggen dat je voorzichtig moet zijn met het gros van de meningen (op internet en daarbuiten) van mensen die zeggen grote verschillen te horen tussen houtsoorten, maar daarbij niet (kunnen) vermelden of alle omstandigheden hetzelfde waren. ;)

koko

Er is zeker een verband te leggen tussen klank en houtsoort. In mijn ervaring gaat dat niet direct om hardheid van het hout, maar meer om de dichtheid van de nerven.

Neem je bijvoorbeeld Zebrano, dan heb je behoorlijk hard hout te pakken, maar met een grove (en wisselende) structuur. Wenge is zo mogelijk nog harder, met net zo'n open struktuur.

Pak je daarintegen Padouk, dan heb je een veel fijnere nerf en minder hard. Purperhart is daarintegen weer keihard, met die fijne struktuur. Amerikaans noten zit er tussen in.
Het is echt heel moeilijk om te het hout te horen: zoals gezegd te veel parameters. (Denk ook even aan luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid enz).

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van bubinga of padouk. Purperhart vind ik niet zo mooi klinken. Maple klinkt altijd wel goed, maar is imo wel wat gewoontjes. Voor een stave drum vind ik hoe dunner hoe mooier en is in imo belangrijker dan houtsoort. Voor een snare kies ik persoonlijk tussen de 6 en 10 mm.

Jenslathouwers

Ik ben bij st drums aan het kijken om een shell te kopen voor een snare die ik ga maken, wat zijn in grote lijnen de klankverschillen tussen een maple shell en een birch shell? (Zelfde dikte, zelfde diepte, grootte, bearing edges)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

willem4130


Ik ben bij st drums aan het kijken om een shell te kopen voor een snare die ik ga maken, wat zijn in grote lijnen de klankverschillen tussen een maple shell en een birch shell? (Zelfde dikte, zelfde diepte, grootte, bearing edges)


In grote lijnen: maple is warmer en heeft meer laag. Berken heeft meer projectie/helderheid.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Mvm

Ik vond op een andere website meer houtsoorten beschreven dan ik ken.

Misschien interessant:
"All of our shells are made from wood that we have carefully selected for great tone, character, and appearance. We constantly experiment and search out new materials to offer, looking for woods that will produce amazing drums for our players. The woods are grouped by density (or "hardness"), which is directly related to the tone the drum will produce. Our goal is to help you find your perfect drum!

Soft

Soft woods tend to sound warm and woody, with attack that is not too aggressive. They have excellent side-stick and cross-stick tone.

Douglas Fir (fine grain)

Blond, sometimes with bands of pink running through it.
The tone is deep and woody with a cross-stick like a huge chopping block.
The "fine grain" variety of this wood is indistinguishable from Alaskan Sitka Spruce, only more readily available.


Ambrosia Maple

Blond with broad bands of blue, brown and gray natural staining, caused by a beetle that also produces worm holes in this wood.
This soft, low-density material produces a great, mellow tone--very controlled.
Butternut
Tan wood with yellow undertones and brown grain.
A member of the Walnut family, but unlike Walnut, it is a bright, loud wood with great tone and lots of attack and focus.

Mahogany (African)

Medium brown with very distinct grain and complex highlights.
This wood is incredibly sensitive, yet lightweight and subtle, with low fundamentals. It is very controlled.
Makes a great kit for acoustic jazz and a great all-around snare drum.
African Mahogany is the finest of the mahoganies grown anywhere in the world. That's why we use it!


Spruce

Blond appearance with very fine darker grain, ages to a dark amber color.
Very sensitive with incredible cross-stick and side-stick. Low fundamental.
Great for acoustic music of all kinds.


Medium

Medium woods are a bit harder and denser, which adds more volume and attack, as well as brighter overtones, to the drum's sound.

Lacewood

Brown color with "scaly" grain figure.
Warm, woody, midrange tone, great woody crack to the drum tone.
Great midrange sound that fits a wide variety of musical styles.


Ash

Blond wood with open grain. This wood may look familiar to you; it's the favorite for Fender guitar bodies.
The warm, woody response of this material makes great drums.


Maple

We look for pieces of wood that are dense and have unique color, to add visual interest to this blond wood.
The warm tonal qualities that maple brings to a plywood drum set are even more pronounced in our thin-stave shell.
There are many maple species in North America, with the northern, cold-temperature woods being the best.


Birch

Blond with darker "heartwood" that contains a lot of "flame-grain." We look for pieces with "heartwood" so there is a dark-to-light transition in the appearance of the shell.
Characteristically bright sound, with plenty of attack.


Timeless Timber Birch

Blond with light brown grain, the "heartwood" is brown.
Warm and woody, with a bright crack and an incredible presence.
Our supplier is The Timeless Timber Company, which salvages wood from all over the United States, and conditions the wood for use in new projects. They have provided us with forty-year-old heart birch with eye-popping flame and brilliant tone.
This material makes your drum or set an instant classic, with incredible tone and presence.

Yellowheart

Bright yellow with slightly darker veins.
Bright sound with warm, woody overtones.


Bird's Eye Maple

Blond with round figuring.
Bright sound
We prefer to work with Bird's Eye maple for its superior beauty and sound.
A favorite with drummers in every genre of music--from classical to punk rock.


Oak

Blond with very recognizable grain pattern.
Lots of midrange "pop."
Makes a great "workhorse snare." Suited to many musical styles.


Zebrawood

Another great African hardwood, Zebra is fibrous and has alternating stripes of brown veins on a tan background.
Excellent woody crack, full-bodied sound.
It makes great drums with great visual presence. This wood makes an especially great side snare for funk and R&B.
Teak
Orange-brown in appearance.
Has the mysterious quality of being the loudest sounding drum shell ever, with a crack that is simply unmistakable.
We use Teak from Burma, as it is the best of all the varieties.


Hard

Hard woods are extremely hard and produce a lot of attack, often equaling the sound of metal-shell snares, without their thin "ringy" tone. Hard wood snares combine lots of loudness and attack with sensitivity and stick response that is not possible with other materials. The exotic woods are also very complex, with tonal range that is quite unique.

Padouk

Bright red African Padouk is a really unique material. In addition to its great look, this wood produces drums of outstanding sound quality and sensitivity.
Very sensitive and lots of sustain. Very "ringy," snare can be played like a timbale.


Lyptus

This wood is cherry colored, pink to red, with the grain of a fine mahogany.
Bright and loud, with naturally low fundamentals.
Lyptus is a new, hybrid species that is being plantation-grown in Brazil. It is a cultivated hardwood and has been certified a "sustainable-growth" wood by Brazil's forestry conservation organization: Cerflor.


Purpleheart

Deep purple. And yes, the tree naturally grows in this stunning shade. We don't stain the shells.
Brightest of the hard woods, Purpleheart is the wood you go to for metal shell brightness and pure attack.
It makes great toms and basses with incredible definition and thunderous bottom.


Hickory

Hardest of the North American woods.
Varied color from blond with veins of dark "heartwood," to predominantly dark, wavy color.
Bright, articulate, lots of attack, lots of sustain.
Makes great drums, especially snares, toms and basses.


Wenge

Dark chocolate or espresso color with light beige veins.
Bright, articulate, lots of attach and sustain.
Loud, bright-sounding drums.
Bubinga
This African Rosewood is medium brown with darker stripes in waves on the grain, with a very dense and complex structure.
Makes loud and in-your-face snares, as well as great-sounding kits.


Tulipwood

Pale yellow with strawberry pink/red stripes in it. This lovely wood looks like pulled taffy and is the most spectacular looking wood you'll ever lay your eyes on.
Bright and loud.
It is a Brazilian tropical hard wood, and a cousin of Brazilian Rosewood.


Cocobolo

Color ranges from orange, to brown, to the occasional purple, usually with black striping.
Very bright and articulate, with a low fundamental. The drums made from Cocobolo are outstanding.
This variety of Rosewood grows in the Central American region, with Honduran and Nicaraguan sources being the most dense and hard. If you like the look of Brazilian Rosewood, the similarity in appearance makes this an excellent substitute at a better price, with greater availability.


Ebony

The Hardest of the Hard Woods.
Black with some figuring in cream, gold and brown.
Ebony produces the best articulation and stick response of all the wood species we work with.
This is IT. Head Drums' Ebony snares are consistently evaluated by players as superior, even when compared, rim shot for rim shot, with legendary instruments such as the Black Beauty."

a3drums

#14
mrt 07, 2015, 20:23 Last Edit: mrt 07, 2015, 20:51 by Robert-Jan
Commentaar van de moderator spam

Nijlpaard

Jij spamt er lustig op los of niet ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

slagwerk

Om weer even on-topic te komen, handig topic en interessante informatie over de houtsoorten.

baszuidwijk

Hoe verhoudt 'kersen' zich tot de genoemde houtsoorten?
Er is van Gretsch bijvoorbeeld een prachtige Cherry Stave snare.

Omhoog