Quality issues met je set?!

Gestart door repelsteeltje, apr 16, 2012, 23:07

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

repelsteeltje

apr 16, 2012, 23:07 Last Edit: apr 16, 2012, 23:10 by repelsteeltje
Hopelijk kan dit een algemeen topic worden (waar niet teveel in wordt gepost  *D).
Ik zit namelijk met het volgende; Mijn Mapex Saturn bevalt helemaal prima, al moet ik hier en daar nog wat andere vellen proberen. Echter, blijft bij de 14" floortom de klank zeer slecht/ doods. Soms overweeg ik zelfs hierom de set weg te doen, terwijl 'ie eigenlijk te gek klinkt!
Met allerlei (nieuwe) vellen zie ik elke keer weer een bobbel in het slagvel zitten. Heeft iemand tips om de ketel te controleren. En wat kan ik er het beste mee doen; de bearing edge opnieuw laten doen? (wat doet dat met de waarde)?

Fibesman

#1
apr 16, 2012, 23:37 Last Edit: apr 16, 2012, 23:38 by Fibesman
Je kunt hem eens laten bekijken door Thijs van customdrums.nl en dan vragen om advies. Hoeft niet altijd zo te zijn dat er iets aan moet gebeuren maar zou zeker kunnen. In het geval van een mapex kit zou ik me niet zo druk maken over aanpassingen.  Een zeldzame oude trommel uit een toplijn is weer wat anders. Maar zelfs oude Ludwigjes worden soms voor topdrummers door Thijs onder handen genomen.

repelsteeltje

Ok, duidelijk Tanco.
Jammer dat ik zo ver weg woon (Eindhoven), anders ging ik er morgen al langs ;)

Fibesman

hmm, tja. Alles van de ketel afhalen, in een hoes en hup!

Rick

#4
apr 17, 2012, 00:20 Last Edit: apr 17, 2012, 00:21 by Rick

Ok, duidelijk Tanco.
Jammer dat ik zo ver weg woon (Eindhoven), anders ging ik er morgen al langs ;)


Welke vellen heb je er nu op zitten?

Is het vel recht geseat?

Dennis Boxem

@ repelsteeltje. Voordat je met je halve set naar een drumbouwer vertrekt kun je een aantal dingen zelf doen om te checken of je draagrand nog in orde is. Begin in ieder geval met het verwijderen van de vellen. Als je echt grote problemen met de draagrand hebt dan kun je dat meestal met het blote oog al wel zien, maar zelfs al zie je zo niets kan het natuurlijk zijn dat de draagrand niet helemaal vlak is.

Ga in je huis op zoek naar een zo vlak mogelijk oppervlak. Als je een houten of een stenen aanrechblad hebt is dat perfect, maar je kunt ook even een spiegel van de muur pakken. Zet de trommel op het gladde oppervlak en schijn er met een lamp in. Kan een zaklamp zijn, maar een bureauspotje kan ook. Kijk nu aan de buitenkant van de ketel naar de draagrand die tegen het oppervlak ligt. Zie je ergens (veel) licht onder de ketel vandaan komen dan is het tijd om je draagranden te laten vernieuwen.

Check ook of je spanrand nog netjes vlak en rond is. Hij is vlak (genoeg) als je hem omgekeerd op het vlakke oppervlak legt en hij overal netjes aansluit.

Als dit allemaal goed is wordt het tijd om het vel weer op te leggen. Krijg je weer de rare kreukel in het vel, draai het vel dan los en draai het een stukje. Stem vervolgens weer omhoog. krijg je dan weer een kreukel op dezelfde plek op het vel, dan is er iets met het vel aan de hand. Kreukelt hij op dezelfde plek op de ketel of heel ergens anders, dan is het hoogstwaarschijnlijk je stemtechniek, want de ketel heb je al gecheckt.

Laat maar weten hoever je zo komt.

grtz!

Dennis

Hoefnix

Ik heb als reserve set een Mapex Saturn staan, die floortom klinkt allesbehalve doods. Volgens mij kan je dus nog heel veel betere resultaten krijgen. Aan de kwaliteit van je drumstel hoeft het niet te liggen.

Heb je de floortom soms heel laag gestemd?

repelsteeltje

Dat valt mee hoor. En ik weet ook niet of het aan het stemmen ligt (al houd ik alles open). De rest van de toms heb ik altijd in een mum van tijd goed stemmend. Als ik hoor hoe de 16" floortom klinkt, dan vraag ik me echt elke keer af of er niks met de 14" aan de hand is. Ik ga even de truc met het lampje uitvoeren, en kijken of de shell niet bijvoorbeeld out-of-round is. Dan post ik hier wel weer even mijn bevindingen! Thanks alvast

NathanR

Zo'n soort probleem heb ik ook, snare, toms en bassdrum zijn altijd vrij vlot goed gestemd.. Maar mijn 16'' floor, die heeft er nooit zin in  :')

Hammar

Bij floortoms zijn de rubberen voetjes onderaan de poten ook erg belangrijk.

Treklof

Inderdaad! Mijn 14x14 floortom klonk ook altijd superdood (voornamelijk als de drum op een harde vloer stond)..
Toen heb ik er van die Pearl 'Air Suspension' poten onder gezet, nu resoneert hij veeeeel meer!

Als je de floortom in je hand houdt (dus met de voetjes van de vloer ;p), klinkt ie dan nog steeds dood??

repelsteeltje

Zal ik ook even naar kijken. Bij Saturns zitten er van die wiebelpootjes onder, met een veertje erin.

Stokmans

Maar die bobbel in je vel vraagt toch om een andere verklaring (hoewel ik het met dit pootjesverhaal onder 14" floors helemaal eens ben!)

Hoefnix

Vandaar mijn vraag of je de 14"floor laag stemt zodat ie als een 16" of 18" klinkt.
Dan krijg je ook al gauw bobbels in je vel.

Robert-Jan

De pootjes hebben veren en zitten ook nog eens in ITS, daar zou het niet moeten liggen.
De 16 is hetzelfde qua hadware en daar is geen probleem toch?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

repelsteeltje

Ik zoek het zelf vooral in de ketel. De spanrand heb ik namelijk ook al vervangen omdat ik dacht dat het daar mee te maken had.
Vanavond weet ik meer (hopelijk).

harmen 18

Heb je hem als eens door iemand anders (waarvan je weet dat hij gewoon goed stemt) laten stemmen, misschien ligt het daar wel gewoon aan. Dan kan je dat in elk geval zo goed als uitsluiten.

Succes met zoeken, ik weet hoe frustrerend het is........

repelsteeltje

Nee, dat stemmen daar moeten jullie niet meer mee aankomen hoor. Anders was ik er al 4/5 sets en een hele buts snaredrums (en dus zo'n  25-30 ketels eerder) achtergekomen dat ik niet kon stemmen  :P

Ik heb het volgende gecheckt:
- Shell en hoops zijn rond, meet gelukkig overal dezelfde afstanden.
- Als ik de shell op een vlakke ondergrond zet met lamp erin, dan zie ik aan zowel boven als onderzijde licht ontsnappen. Dit draait ook met de shell mee, dus ligt niet aan de ondergrond. Ik heb het idee dat dit misschien om 1/2mm gaat.. Kan dit al zo nadelig zijn?
- Vellen zijn nieuw en prima, geven goede toon als je er los opslaat.

Animal baars

Ontsnapt er met een goed stembare tom ook licht?
Het lijkt mij dat je de draagranden zo vlak mogelijk wilt hebben. Opnieuw aanzetten van die dingen is dan een optie toch?! 2mm lijkt mij al wat veel afwijking op een drum.

Hoefnix


Nee, dat stemmen daar moeten jullie niet meer mee aankomen hoor. Anders was ik er al 4/5 sets en een hele buts snaredrums (en dus zo'n  25-30 ketels eerder) achtergekomen dat ik niet kon stemmen  :P


Mijn credo is je bent nooit ervaren genoeg om niet meer bij te leren :).
Na vele sets en snares leer ik elke keer nog wat van anderen ook bij het stemmen :)

Dennis Boxem

@ repelsteeltje. een kier van 2mm hoeft niet desastreus te zijn. Grote vraag is echter of hij glooiend verloopt, dus heel geleidelijk naar en van een diepste punt toe gaat, of dat er redelijk abrupt een deuk in je draagrand zit.

Mijn (toch wel vrij omvangrijke) ervaring is dat een tom met niet helemaal vlakke randen nog wel redelijk goed te stemmen is, maar zodra een draagrand echt vrij abrupt een stukje lager is, dan is het al snel einde verhaal. Natuurlijk is een écht vlakke en scherpe draagrand altijd beter.

Mapex is zo'n beetje een van de meest makkelijk stembare drumkits, omdat de ketels net iets kleiner zijn dan gemiddeld. Net als Sonor overigens. Dat betekent ook dat je geen enkel probleem zou moeten hebben om de kreukels uit het vel te draaien. Misschien is er dus toch iets anders aan de hand. Misschien dat een paar fotootjes uitkomst bieden?

grtz!

Dennis

repelsteeltje


Mijn credo is je bent nooit ervaren genoeg om niet meer bij te leren :).
Na vele sets en snares leer ik elke keer nog wat van anderen ook bij het stemmen :)

Nee dat weet ik wel, maar het gaat er niet om dat de floortom niet naar mijn smaak klinkt. Hij klinkt gewoon 'niet'... Dat wil zeggen: ik krijg er echt geen goede sound uit, terwijl de saturns een super makkelijk/groot stembereik hebben.

@Dennis,
Je kunt het toch wel meer zien als glooiend, net als een snarebed maar dan minder diep.. Ik weet ook niet of het daar aan ligt. Feit blijft dat ik gisteren na een hoop stemmen nogsteeds een deuk op 1 plek in het vel kreeg. Het zou wel heel toevallig zijn als ik twee keer een foutief vel heb (nieuwe evans ec2)..?

Ruubke

Goedemiddag,

Ik heb een probleempje met mijn vintage ludwig.
De bassdrumhoop is kleiner dan mijn 22"vel, een tik té klein:

Het probleem is nu dat de rand van het vel teveel uitsteekt, waardoor het uiteinde van de bassdrumclaws tegen de rand van het vel aankomen. Alle spanning komt op deze punten te staan, ipv dat de spanning over de gehele hoop verspreid wordt.

Zo zit 't:




Zo moet 't:


Ik heb het met (zacht) geweld en geleidelijk vastdraaien, wel voor elkaar gekregen, maar er schoot er altijd een terug. Er staat dus teveel spanning op de hoop.

Ik ben bang dat als ik nog meer druk op zet de hoop zal komen te overlijden.
Wat is handig om te doen? (Ja ik moet m'n kamer stoffen)

timmie

heb ik ook is gehad met de bassdrum van met ludwig centennial. het lag in mijn geval aan het vel, op een andere basdrum was het hetzelfde.
heb je het zelfde probleem met andere vellen?

harmen 18

Dat zelfde heb ik ook met mijn bassdrum slagvel. Ik heb het gewoon zo gelaten, ik heb er nog geen probleem aan gevonden.
Als je het nu wil verhelpen zou je die lijmrand vlak moeten maken (stanleymes, beitel, weetikveelwat) dat is een enorm prutswerk, of je koopt een ander vel. Of je rond de binnenkant van je bassdrumhoop een beetje af. Maar of je dat aandurft/wil?

Omhoog