Ludwig Breakbeats: Wrap eraf halen en lakken?

Gestart door Mewa, okt 18, 2017, 22:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke kleur moeten beide hoops van de bassdrum krijgen?

Zwart
2 (20%)
Chrome
8 (80%)

Totaal aantal stemmen: 10

Omlaag

Mewa

Hoi drummers,

Sinds een jaar of 3 speel ik met veel plezier op mijn Ludwig Breakbeats kitje. Hij is makkelijk te verslepen, geluidsmannen kunnen m gemakkelijk uitversterken en de sound van de kick past stukken beter bij de contrabas van onze bassiste dan mn oude 22 inch. Tevreden dus..

Behalve over de looks (black sparkle), ik raak een beetje uitgekeken op de sparkles overal, en dus ook op die van mij. Ik ben groot fan van een meer naturelle (wat donkerder) houten finish.

Nu is mijn vraag: heeft er iemand ervaring met het eraf halen van de wrap van een breakbeats kitje en wat moet ik meenemen in mijn overweging om dit wel of niet te gaan doen? Want ik wil mn kitje niet verpesten, het moet wel mooi worden. Wel heb ik er veel geduld, tijd en liefde voor over, en ook wel een beetje geld.

Het is populierenhout, ik weet niks van houtsoorten, heeft dat nog eigenschappen waar ik rekening mee moet houden?

Hoor graag jullie mening!

Hoefnix

Met geduld liefde en een beetje geld vind je de oplossing van je "probleem" wel op marktplaats. :)

Ofwel een kit die goed klinkt daar moet je niet mee gaan "kloten", gewoon zo laten en genieten van het heerlijke geluid.

kaboemba

Als je e.a. met beleid aanpakt dan zit je toch niet te kloten ?

De vraag is heeft het uberhaubt invloed op je kit, de wrap eraf en lakken ?


Tja en dan wordt het gevaarlijk om dat op een forum te bespreken, ik kwam jaren op een gitaarforum en man man man wat men daar allemaal niet wist te beweren over de invloed van van alles en nog wat op het geluid. Ja in principe is alles van invloed maar veelal is dat in de marge (en een hele kleine) en het kan zomaar positief zijn. Nu weet ik wel op een forum gaat men er altijd vanuit dat het negatief is, doe ik zelf ook.
Een kennis van mij doet niet anders, en ik heb nog nooit gehoord dat hij daarmee een drumstel heeft verkloot.
Sterker nog mijn ervaring met een nieuw drumstel is dat nou niet alles even zorgvuldig in elkaar is gezet en dat echt niet elk schroefjes nog mooi vast zit van b.v. de lugs, dus dat kan je metten mooi doen.

Op marktplaats op zoek gaan naar een ander kitje klinkt logisch, maar hoe vaak klinkt een kit de eerste keer niet geweldig maar als je later thuis er wat langer op speelt is het toch net even anders ?

Als je niet twee linker handen hebt en het netjes en zorgvuldig aanpakt zou ik de wrap er af halen, er zijn zat filmpjes op internet met hoe dat aan te pakken.

drfill

#3
okt 19, 2017, 09:46 Last Edit: okt 19, 2017, 09:50 by drfill
andere vellen heeft veel meer invloed op je geluid..   wel of geen wrap bijna niets ..
ik heb zelf juist toms met wrap gekocht om dit eraf te halen en 'naturel' te beitsen
(en moest nog hetzelfde worden als rest drumstel.. dus eerst proefbeitsen op vloerplankjes maple..)
maar het stelt niets voor..  voorzichtig eraf halen met beetje heatgun.. niet te hard trekken
(anders kans op putjes trekken in je shell, als lijm niet goed loslaat)
netjes schuren en beitsen in de kleur die je wilt..  kan nog blanke lak erna of niet ..
ligt eraan of je glimmend wilt ..  ik wilde meer 'mat' finish ..
probleemgebieden zijn de badge (moet los kunnen) en de airvent (kan vaak niet los) hier heb ik
stanley-mes gebruikt ..        http://www.ekit.nl/gretsch.jpg

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mewa

Oke, bedankt voor alle reacties!

Ik zal mn kitje nog eens inspecteren op de airvents en badge (de laatste is volgens mij een ordinaire sticker ipv "ouderwetse" ludwig badge).

Mocht ik dit plan idd gaan uitvoeren dan zal ik hier wel foto's van het proces/resultaat posten.

@drfill: ziet er netjes uit!!!!

Paul

Bij goedkope kits is het makkelijk, dan zit de wrap vaak alleen op de naad gelijmd. Bij een betere kit voorzichtig te werk gaan met een föhn en veel geduld.

Mijn vraag is: wat verwacht je onder de wrap aan te treffen en wat wil je er daarna mee doen?
Breakbeat-kits zijn geen high-end kits, ik verwacht daar een weinig spannende houtsoort onder. Je kan opnieuw wrappen, dan maakt het niet uit. Ook lekker stevig met veel optredens.
Oliën/beitsen is het gemakkelijkst zelf te doen als het hout eronder een beetje mooi is, maar zeer kwetsbaar voor beschadigingen. Lakken is niet zelf te doen zonder beschikking over een spuitcabine en kennis.

kaboemba

Ik ken mensen die heel mooi resultaat hebben zonder spuitcabine, sterker nog ik ken mensen die heel mooi resultaat hebben met gewoon spuitbussen van de action.
Maar dat lukt zeker niet de eerste keer daar heb je wel wat ervaring voor nodig op precies te weten hoe ver je kan gaan zonder druipers maar ja net te dun is ook niet goed.
Of wanneer je de volgende laag er op kan zetten enz enz.
AFlakken met blanke lak is eigenlijk de moeilijkste fase en daar kan je de hele boel in 1 keer mee verkloten.

drfill

inderdaad, doordat er zoveel gaatjes in de shell zitten, heb je meer kans
(bij teveel lak ineens gebruiken)  op druipers,  en zo..
hoe het hout er onder de wrap uit ziet, is ook een gok ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mewa

Ik verwacht inderdaad geen spannend hout onder de wrap met opeens verrassend mooie nerven ofzo. Dacht er meer aan om m een wat donkerder kleur te geven en misschien nog met een lichtere streep maar dat weet ik nog niet zeker. Moet ook nog nadenken over mat of glans finish.

Ooit heb ik een kleine floortom/diepe tom gekocht (premier) om daar 2 snares van te gaan maken. Dat is er nooit van gekomen. Die tom wilde ik gebruiken als testmateriaal voor het "echte werk". Die was wit (geen wrap, maar lak) en die heb ik kaalgeschuurd, die is good to go (behalve de airvent). Kan ik mooi uitproberen of t een goed idee is of niet. Het hout wat daaronder vandaan is gekomen, is ook niet bijzonder of spannend, dus ik verwacht dat dat vergelijkbaar is met wat er onder de wrap van mn breakbeats kit vandaan zal komen.

HHBBXX

Als je een gelakte shell kaal schuurt, houd je een mooie gladde basis over. Heb ik ook gedaan met mijn Yamaha Stage Custom. Ooit ook een wrap van een Yamaha Power oid afgehaald en daar kwam nogal 'open' hout oner vandaan. Met veel gaatjes in de structuur zeg maar. Zeker nog niet geschikt om te gaan verven, beitsen, lakken of zo.

Ik verwacht dat je dus niet dezelfde situatie op de breakbeat gaat aantreffen als bij die witte tom. Je kunt het best proberen, maar eenmaal de wrap eraf is er ook echt wel af.

Als je het gaat doen, maak dan wat foto's. Leuk om met ons te delen  *O*

Succes!
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Mewa

ik wil hier foto's plaatsen van wat ik aan het doen ben, maar kan alleen urls invoeren, klopt dat?

Technobeat


Imgur.com , makkelijk te gebruiken programma om foto`s te uploaden naar dit mooie forum .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Mewa

Goeie tip Technobeat, bedankt!

Ik ben nog maar net begonnen, met mn kleinste tom, zie hier de foto's tot nu toe: https://imgur.com/a/vsflj (doet ie het?)

De lijm die bij de overlap tussen de uiteindes van de wrap zat, was makkelijk los te halen. De lijm tussen wrap en het hout lijkt wel een ander soort lijm, veel harder en moeilijker los te krijgen met de fohn..als mensen tips hebben hoor ik het graag.

Het hout wat eronder vandaan komt is niet zo mooi inderdaad, maar wat me nu vooral bezig houdt is dat het waarschijnlijk een eeuwigheid gaat duren. Hopelijk vern**k ik mn drumstel niet compleet hiermee. Maar ik kan niet meer terug wat betreft dit tommetje iig! Ik hou jullie op de hoogte!

baszuidwijk

Goeie tip Technobeat, bedankt!

Ik ben nog maar net begonnen, met mn kleinste tom, zie hier de foto's tot nu toe: https://imgur.com/a/vsflj (doet ie het?)

De lijm die bij de overlap tussen de uiteindes van de wrap zat, was makkelijk los te halen. De lijm tussen wrap en het hout lijkt wel een ander soort lijm, veel harder en moeilijker los te krijgen met de fohn..als mensen tips hebben hoor ik het graag.

Het hout wat eronder vandaan komt is niet zo mooi inderdaad, maar wat me nu vooral bezig houdt is dat het waarschijnlijk een eeuwigheid gaat duren. Hopelijk vern**k ik mn drumstel niet compleet hiermee. Maar ik kan niet meer terug wat betreft dit tommetje iig! Ik hou jullie op de hoogte!
Tranen in mijn ogen  :F

drfill

#14
dec 06, 2017, 19:03 Last Edit: dec 06, 2017, 19:18 by drfill
een heatgun is toch iets anders als een föhn .. je kunt deze ook huren bij hobbyzaken..
en dan op afstand heaten totdat lijm zacht word, en wrap met licht trekken los komt..
en niet te lang op een plek zodat je ketel niet 'schroeit' .. je kunt ook op een plamuurmes heaten
en deze er voorzichtig onder duwen..  of heaten op wrap en verder duwen.. (ook weer oppassen op schroeien..)
lijmresten kun je er ook af schrapen met plamuurmes, als het nog warm is..   de rest koud schuren naderhand ..

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat


En mocht het nu onverhoopt niets worden kun je altijd nog aan de slag met een leuke plakfolie :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

lijmresten kun je er ook af schrapen met plamuurmes, als het nog warm is..   de rest koud schuren naderhand ..
Om dat netjes te doen met een plamuurmes is niet makkelijk, en de lijm moet echt grondig worden verwijderd voordat je gaat schuren. Als de lijm te dik is werkt schuren niet. Het schuurpapier slibt dan meteen dicht met lijm en dan wrijf je de lijm alleen maar verder in het hout.

drfill

als t er echt moeilijk af gaat (verschilt per merk) zou ik alleen die ene tom strippen en
dan de rest van je kit gewoon eroverheen laten wrappen ..
bijv. sjcdrums heeft ook hout veneer wraps,  of een andere drum customizer ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mewa

Ja ik weet dat een heatgun iets anders is dan een simpele fohn:) maar ik wilde t ff proberen of die warm genoeg is voor de lijm.

Tot mijn verbazing ging t gister na t posten van de foto's een stuk beter. opeens trok ik nagenoeg de hele wrap er met beleid, langzaam af. Denk niet dat ik t netter had kunnen doen. Nu zit nog een klein stukje wrap (ongeveer 20x10 cm) muurvast...foto's volgen nog

ga hierna kijken of ik m met schuren mooi krijg en dat bepaald wat ik met de rest van de kit ga doen.

Trouwens, voor eventuele toekomstige klussers met de breakbeat: de airvent gommet (?) van de breakbeat bestaat uit 1 stuk met randen om t hout geslagen aan de binnen- en buitenkant van de tom. Ik heb de rand die de wrap op het hout klemde (dus de buitenkant van de tom), omhoog kunnen buigen totdat ik dat airvent dingetje door t gat naar binnen kon drukken. Een beetje gepiel maar wel gelukt, alleen nu moet ik dus een losse bestellen. Was trouwens echt slap spul.

Mewa

Tranen in mijn ogen  :F
Hoezo tranen in je ogen?

baszuidwijk

Hoezo tranen in je ogen?
Tranen omdat ik niet het idee heb dat je kit hier mooier van gaat worden. Ik hoop natuurlijk voor je dat ik het helemaal mis heb en dat het de aller-aller-aller-aller-mooiste BreakBeats kit wordt van deze hele planeet en ver daarbuiten :Y

Mewa

Tranen omdat ik niet het idee heb dat je kit hier mooier van gaat worden. Ik hoop natuurlijk voor je dat ik het helemaal mis heb en dat het de aller-aller-aller-aller-mooiste BreakBeats kit wordt van deze hele planeet en ver daarbuiten :Y
oh zo. ja dat snap ik wel. Tja als ik het niet zou proberen zou ik me altijd blijven irriteren aan die wrap en me altijd blijven afvragen of het ook mooier kan zijn..dus ja je moet wat..

Hoefnix

Een drumstel is niet de wrap, maar de sound ;).
Tenminste zo zie ik het.

Ik hoop dat je er iets mooier van kan maken!

Mewa

Een drumstel is niet de wrap, maar de sound ;).
Tenminste zo zie ik het.

Ik hoop dat je er iets mooier van kan maken!
Zeker waar, maar mijn oog wil ook wat.
Inmiddels is de wrap er af voor foto's zie:

https://imgur.com/a/vsflj 

animal

De URL die je meegeeft is 1 karakter (?) te lang. https://imgur.com/a/vsflj, zo werkt ie wel.

Graag gedaan :)  :Y

Omhoog