Waar kijken jullie naar?

Gestart door Fakir, mrt 11, 2015, 21:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Fakir

Hallo mededrummers,
Als ik alleen speel heb ik er nooit last van maar als ik moet optreden weet ik nooit waar ik heen moet kijken.
Zijn er andere die dit ook hebben?
Heeft iemand advies?

zildjianboy


Hallo mededrummers,
Als ik alleen speel heb ik er nooit last van maar als ik moet optreden weet ik nooit waar ik heen moet kijken.
Zijn er andere die dit ook hebben?
Heeft iemand advies?


ogen dicht 8)7 nee ik denk dat je moet wennen aan het optreden, ik had dat in het begin ook

kasper169

Ik heb dat nooit gehad. Probeer te doen alsof je geen publiek hebt of iets dergelijks. Werkt bij mij wel.

stefan

De kont van de zangeres natuurlijk... Waar anders naar? [emoji16]
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Rick

Niet meer over nadenken, gewoon lekker spelen.

willem4130

#5
mrt 12, 2015, 00:11 Last Edit: mrt 12, 2015, 00:13 by willem4130
Ik vind dit eigenlijk best een goede vraag, want mijn eerste optredens was ik hier ook wel mee bezig.

Van mezelf weet ik dat ik het beste speel als ik me hier totaal niet mee bezighoud. Dus niet op letten, zou je inderdaad zeggen. Maar de praktijk is dat ik ook de eerste weet ik hoeveel optredens wel het gevoel had aangestaard te worden, en dat doet wel iets met je. En deels gebeurt dit simpelweg ook (het aanstaren). Met sommige bands nooit mee bezig geweest, met andere soms nog steeds wel een beetje. Afhankelijk van de setting, het publiek etc.

Voor mij geldt altijd:
-eerst zorgen dat ik goed speel (en dus kijken naar waar ik ook kijk tijdens oefenen, repeteren etc.). Waarschijnlijk zijn dat toch mijn drums en mede-muzikanten (mag ik ook hopen :-)).
-afhankelijk van de setting ben ik iets meer bezig met entertainen (geen stokjes draaien maar iets meer connectie met het publiek, iets interactiever). Sommige mensen willen nu eenmaal aandacht en als je bijvoorbeeld in een commerciële coverband speelt, hoort het m.i. ook bij je takenpakket dat tot bepaalde hoogte als drummer te bieden.

Maar ik denk dat ik 60% van de tijd kijk naar mijn eigen drum'kunsten'
30% naar mede-bandleden
en 10% naar het publiek (waarvan 7% naar vrouwen, 1% naar mensen waarvan ik vermoed dat ze kunnen drummen, en 1% naar zatte mensen vanwege vermaak en 1% naar geluidstechnicus en spotten of mensen een biertje voor me aan het halen zijn bij de bar).

Maar nogmaals: kijken naar waar je normaal kijkt tijdens drummen. Dan speel je lekkerder en wordt dit iets wat je niet meer bezig zal houden.


Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

jozwf

Zoals eerder gezegd: de kont van de zangeres..  :6

Maar serieus, ik zou eigenlijk niet weten waar ik naar kijk tijdens een optreden. Toen ik voor het eerst in de wat grotere zaaltjes speelde hebben we wel geoefend door bekenden op verschillende plaatsen in het publiek weg te zetten. Op die manier kijk je toch wat makkelijker het publiek in en nu gaat dat automatisch.

Wat ik wel merk is dat ik vaak aan het eind van een nummer op de set list kijk wat  het volgende nummer is.

baszuidwijk

Ik speel vooral in allerlei projecten en niet in een vaste band. Ben daarom toch vooral bezig met de mensen waarmee ik op dat moment samen speel: het afgeven en ontvangen van signalen die ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Is ook wel afhankelijk van de setting. Op een groot podium is de afstand tot het publiek ook wat groter en omdat ik als drummer dan meestal wat meer achter op het podium zit, is het contact met het publiek ook wat minder. Een paar maanden geleden deden we bij ons in Arnhem mee aan 'Muziek bij de Buren'. Toen speelden we in een huiskamer en zit je zowat tussen je publiek. Dan is het heel leuk om interactie en oogcontact te zoeken met de toehoorders en te weten dat je er samen van geniet.

Rick

Het is mijn ervaring dat het pas een probleem is als het als een probleem ervaren wordt. Het is net zoiets als ineens op je ademhaling gaan letten tijdens het spelen. Dat is dan ook heel raar en voelt soms zelfs ongemakkelijk.

leeqnl

En het is denk ik niet alleen de vraag waar je naar kijkt, maar ook hoe je kijkt.

Waar ik naar kijk:
- Mede bandleden
- Kont van de zangeres :p
- (bekenden in het) publiek
- Drumstel

Laatst kreeg ik een keer de opmerking dat ik tijdens één nummer (redelijk pittig drum nummer) keek alsof ik stoned was. Kennelijk lijk ik stoned als ik flink geconcentreerd speel

dunDaan

Als ik naar een band kijk, vind ik het het meest normaal als de drummer gewoon het publiek in kijkt. Dat doe ik normaal gesproken dus ook (kun je meteen ff kijken of er nog wat lekkers rondloopt  :X). Op die manier laat je ook meteen zien dat je een band wil opbouwen met het publiek, wat uiteindelijk de sfeer weer ten goede komt.
Gekke is wel dat als je toevallig oogcontact met iemand maakt, die persoon meestal meteen weer wegkijkt, alsof het gek is dat iemand naar je kijkt.

Ben het eens met wat Rick zegt en je je kunt afvragen of het echt een probleem is. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met optreden zul je je waarschijnlijk nog redelijk moeten concentreren op je spel, dan heb je helemaal geen tijd om over dit soort dingen na te denken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog