Spelen met een metronoom/clicktrack

Gestart door Sander?, okt 11, 2011, 13:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

Beter, gewone batterijen ,voelt wat steviger allemaal.
Trigger is nog steeds beetje houtje touwtje dat kan sjieker.
En een stuk groter, das wel jammer want de ref had ik met een klittebandje op mn basdrumhoop.
Hier moet ik nog wat op verzinnen qua houdertje.
Bij We will rock you had ik m op een stokkentafel naast me,maar op pad neem ik dat niet mee.
Wel te gek hoor zo, de helft van de stukken was met click,voor de andere stukken werkt dit heel fijn te meer ze in het theater flink kunnen zeuren over tempi..ik had daar geen last van zo ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Jip!
Daar ben ik ook benieuwd naar!

Ik heb namelijk drie (kapotte) Tempo Refs liggen en vind (zoals Animal al zei) het idee helemaal top, maar de uitvoering helemaal brak.

Dus ik ben ook wel benieuwd naar een verbeterde versie!  *O*


Zeg..  *) moeten we niet eens met de app programmeurs gaan praten?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Cookie


Ik heb deze nu http://www.luglock.com/beat_bug.htm

Heb je 'm bij hun op de site besteld of heb je 'm meegenomen uit de VS?
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Robert-Jan

Keertje van ebay gehaald
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Cookie


Zeg..  *) moeten we niet eens met de app programmeurs gaan praten?

Praat ik iedere dag mee... ;)
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Sander?


Ok ..ik gooi de knuppel in het hoenderhok.. :6
Het argument ' het moet niet te steriel klinken' wordt vaak gebruikt door degene die moeite hebben om met een click te spelen..steriel heeft namelijk niets met een vast tempo te maken,maar met wel of geen feel en dynamiek..dat onbreekt vaak als je moeite hebt om meteen klik te spelen..
Je focussed je dan puur op die klik en vergeet het andere..
Door er vaak mee te spelen wordt de klik je vriend.. *O*


Haha nou RJ, je slaat de spijker op zijn kop  8)7, het woord ' steriel'  is meer een mooie metafoor voor het gebrek aan dynamiek en feel, omdat (in ieder geval) ik me teveel op de klik concentreer.

Joris


Is niet helemaal waar. Als je op 200 BPM begint en je eindigt het nummer met 210 BPM is het pas onstrak als één of meerdere bandleden niet met dit tempo meegaan. Sterker nog: zo'n versnelling kan juist het verschil zijn tussen een goede liveband en een supergoede liveband.


Ik snap niet helemaal wat jou verhaal met mijn verhaal te maken heeft.

Erik


Ik snap niet helemaal wat jou verhaal met mijn verhaal te maken heeft.


Ik bedoelde daarmee te zeggen dat de click het hele nummer op 200BPM tikt, dus dat als je alles op de tel speelt begin je op 200 en eindig je op 200BPM. Maar als je zonder click speelt en 10BPM versnelt gedurende het nummer wil dat niet zeggen dat je niet strak speelt. (ondanks dat je de click niet volgt)
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Black Page

Ik heb niet alle posts gelezen, dus beschouw mijn reactie als een antwoord op de eerste mail.

Het is denk eenvoudiger om als drummer als je alleen zit te oefenen strak te spelen dan met een band. Ja daar heb je ze weer: met gitaristen time houden in een band is een " uitdaging". Gelukkig bezoekt de gitarist uit mijn band deze site nooit. Dus.... maar ook ik weet van mezelf dat mijn timing niet perfect is... maar door een aantal dingen te doen wel bewuster geworden. En uhh als Stewart Copeland, Omar Hakim en ja zelf Vinnie af en toe onbewust versnellen waarom ik dan niet ...

Maar...

Ik weet en hoor intussen wanneer ik versnel / vertraag of de nijging heb tot... Tip: neem je zelf op. Tip. Neem je zelf ... oh ja luister de opnames terug .....Oefen zonder metronoom en met metronoom dezelfde groove, Neem jezelf op tijdens reps.

Deze video vind ik overigens erg aardig:



Het heeft (slechts mijn ervaring) nauwelijks zin (hoewel de meningen verschillen) om tijdens band repetities met een klik te oefenen als alleen jij die hoort en de rest niet. Ze gaan alsnog jagen of hangen; probeer dan maar niet mee te gaan.....

grt Rene

Robert-Jan





Het heeft (slechts mijn ervaring) nauwelijks zin (hoewel de meningen verschillen) om tijdens band repetities met een klik te oefenen als alleen jij die hoort en de rest niet. Ze gaan alsnog jagen of hangen; probeer dan maar niet mee te gaan.....

grt Rene



Daar zijn dus repetities voor... *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Black Page

Inderdaad!! Het is alleen niet zo effectief repeteren, omdat de rest dan niet in de gaten heeft dat ze de "fout" in gaan ... Mijns inziens zouden zij dat dan ook direct moeten ervaren. Persoonlijk heb ik het dan na drie keer gehad, misschien wel twee keer.  :)

Als iedereen de clicktrack (bijv in de vorm van een sequencer die over de PA speelt) kan horen, dan ben ik er een groot voorstander van ..... maar mijn medebandleden hebben er een gruwelijke hekel aan ...

Dus wij houden het bij opnemen en terugluisteren ....

Grt ! Rene


Robert-Jan

Maar je zegt eerder dat het bij jou ook enige tijd heeft gekost..dan is het niet reeel om van de rest van de band te verwachten dat ze het na twee keer doorhebben toch? Zij moeten op jou locken zoals jij op de click locked en dat kost ook tijd..

Desalniettemin..als het zo werkt zoals het werkt..prima toch  *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Black Page

..... Mee eens, dat is ook niet eerlijk om te verwachten... Voordat ik bij de band kwam hadden ze een drummer die continu naar een metronoomwijzertje zaten te kijken. Mijn bandleden vonden dat (ook) verschrikkelijk. Er zijn opnames met die drummer van die tijd dan hoor je dat hij continu aan het corrigeren is ... Met een andere bandje hebben we toen wel geoefend met metronoom.............

Ik heb me nooit eerder afgevraagd wat en hoe de de pro's met clicktrack spelen in live situaties. Kean is zo'n band die alles live met clicktrack meespelen en Billy Ashbaugh refereert er ook naar. Wat is de gewoonte: dat in dergelijke live situaties iedereen de click hoort of is het alleen de drummer? Weet je dat Robert?

Robert-Jan

Hoe Keane het doet weet ik niet maar ik kan je een praktijkvoorbeeld geven van mezelf..
Ik vertelde eerder al dat bij de musical we will rock you het ene nummer wel en het andere niet met click was..bij sommige liedjes werden samples gebruikt vandaar..en om het nog ingewikkelder te maken,bij een liedje had men het idee dat het wel een ' live' gevoel zou geven als ze ergens een beetje zouden versnellen..dus opeens gaat de click van 110 naar 114.. Hoe verzin je t  8)7 maar goed..
Iedereen had de mogelijkheid om de click te horen aangezien we daar allemaal een eigen monitor mixer hadden..de een deed het wel de ander niet...maar dat was ook weer afhankelijk of ze een intro alleen speelde..bij sommige liedjes begint de gitaar en zijn er ook samples verderop dus dan moesten ze wel..
Puur persoonlijk vind ik het ook fijn dat als er een click is, iedereen hem hoort..scheelt mij weer een hoop gevloek soms.. ;) maar als iemand er voor kiest om dat niet te doen dan verwacht ik wel dat ze mij volgen als er een click is die zij niet horen..en dat kan wat discussies te weeg brengen  :z
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris


Ik bedoelde daarmee te zeggen dat de click het hele nummer op 200BPM tikt, dus dat als je alles op de tel speelt begin je op 200 en eindig je op 200BPM. Maar als je zonder click speelt en 10BPM versnelt gedurende het nummer wil dat niet zeggen dat je niet strak speelt. (ondanks dat je de click niet volgt)


Klopt, maar ik had het over studio, dan wil je het liefst alles in 1 tempo denk ik.

Stokmans

...dus opeens gaat de click van 110 naar 114.. Hoe verzin je t  8)7 maar goed..


Van het ene op het andere moment?

En, kan je dat opvangen door heel veel te oefenen of ga je als een gek 'bijtrekken' zodra die wisseling komt?

Robert-Jan

Over 2/3 maten.. Als je t weet is t ook geen probleem en ga je eigenlijk al op de automaat mee.. De eerste keer had ik zoiets van eeh wtf? 8)7
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Erik


Klopt, maar ik had het over studio, dan wil je het liefst alles in 1 tempo denk ik.


Daar ben ik het mee eens. Is toch net een tikkie professioneler.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

groovemaker

Zijn er clicktrack systemen waar je voor het optreden al een soort pre-sets in kunt maken.
Zou wel handig zijn  om dan tussen een nummertje door alleen maar op next te hoeven klikken....

Zo ja hoe dat en waar kan ik zoiets kopen?
If it's too Loud you're too old!

Animal baars

#44
okt 15, 2012, 19:59 Last Edit: okt 15, 2012, 20:02 by Animal baars
Legio, op je iPhone/iPad heb je ze (Metronome is zo'n app bijvoorbeeld). Een Tama RW105 kan het, de Boss DR90 kan het ook (die heb ik beide gehad, de DR90 is dan wel de meest uitgebreide van de twee)

Aan zowel de Tama als de Boss kun je een pedaaltje koppelen zodat je met een voetbeweging naar de volgende track kan. Erg ideaal. De Boss kun je zowel omhoog als omlaag in je setlijst met een dubbel pedaal en daarnaast nog een start/stop pedaaltje aansluiten. Maar dan wordt het wel heel erg veel voetenwerk voor een drummer  8)7

Stokmans

De clickstation van Yamaha kan dat. Hij wordt niet meer gemaakt, maar als je een 2e handsje kan vinden heb je er een mooi apparaat aan. Ik gebruik hem al een jaar of 7 geloof ik, en werkt perfect voor mij.

Joris

Ik heb ook een clickstation, maar voor live zou ik eerder gewoon in cubase of wat voor programma clicks programmeren, kan je er ook makkelijk backing tracks bij afspelen, stel dat je dat nodig hebt.

musiqman

Ik vind persoonlijk clicks programmeren niet leuk. De db90 heeft als voordeel dat je door de menu's kan scrollen met een stereo pedaaltje. Dan kan je zelfs voor één nummer, twee tempi's opslaan.

Hellwin

Ik heb gewoon backingtracks van alle nummers met click op mijn MP3 speler staan. Koptelefoon op en gaan met die banaan. Vond 't eerst vreselijk, maar 't klinkt zoveel beter en met samples erbij die mee lopen klinkt t allemaal super vet en ik heb altijd een goede drum monitor, ik kan iedereen super horen. En mezelf ook trouwens :)
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

musiqman

Oh met backingtracks/sequences sync de click zowiezomaar ik speel regelmatig zonder (daar doelde ik op)

Omhoog