Ontbreken motivatie om te oefenen - kind 8 jaar

Gestart door Vincent Volmer, feb 12, 2014, 13:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Bartje

Onze zoon nu 10 en bijna twee jaar op drumles vind zijn lessen geweldig, samen met de meester spelen op het akoestische drumstel.
Leg hem een notenbalk voor zijn neus en hij speelt het met veel plezier.

Thuis oefenen is ander verhaal, dat doet hij echt niet dagelijks uit zichzelf, ten eerste is dat zonder de meester ten tweede vind hij het elektronisch drumstel minder prettig spelen.
Het voelt anders, klinkt anders en zijn compacte model kan niet van opstelling veranderen waardoor sommige dingen slecht te spelen zijn.
HIj wil dus graag een akoestisch drumstel en die gaat er ook wel komen maar dan verwacht ik nog steeds niet dat hij ineens dagelijks erachter kruipt.
Ze moeten al zoveel op school en dan is er nog huiswerk, sport en muziek.... snap best dat ze dan liever lekker gamen, spelen of vervelen.

Hier moet hij verplicht een keer in de week oefenen en verder...zoekt hij het maar uit.... De ene keer doet hij dan niks en de andere keer (laatst mannenharten ingestudeerd vond hij erg leuk meespelen) heeft hij wel uit zichzelf veel gespeeld.
Zij leraar is tevreden over hem in de lessen, hij pikt het gelukkig snel op, wij vinden het leuk klinken en belangrijkst hij heeft er veel lol in en kan zijn energie erin kwijt.
Zegt nu dat hij tot zijn 30 wel op les blijft dus lekker laten zo.
Van druk krijgen ze vaak alleen meer weerstand dus lekker laten lessen en misschien komt de rest nog.
Moeder van jonge drummer en gitarist

Vincent Volmer


Onze zoon nu 10 en bijna twee jaar op drumles vind zijn lessen geweldig, samen met de meester spelen op het akoestische drumstel.
Leg hem een notenbalk voor zijn neus en hij speelt het met veel plezier.

Thuis oefenen is ander verhaal, dat doet hij echt niet dagelijks uit zichzelf, ten eerste is dat zonder de meester ten tweede vind hij het elektronisch drumstel minder prettig spelen.
Het voelt anders, klinkt anders en zijn compacte model kan niet van opstelling veranderen waardoor sommige dingen slecht te spelen zijn.
HIj wil dus graag een akoestisch drumstel en die gaat er ook wel komen maar dan verwacht ik nog steeds niet dat hij ineens dagelijks erachter kruipt.
Ze moeten al zoveel op school en dan is er nog huiswerk, sport en muziek.... snap best dat ze dan liever lekker gamen, spelen of vervelen.

Hier moet hij verplicht een keer in de week oefenen en verder...zoekt hij het maar uit.... De ene keer doet hij dan niks en de andere keer (laatst mannenharten ingestudeerd vond hij erg leuk meespelen) heeft hij wel uit zichzelf veel gespeeld.
Zij leraar is tevreden over hem in de lessen, hij pikt het gelukkig snel op, wij vinden het leuk klinken en belangrijkst hij heeft er veel lol in en kan zijn energie erin kwijt.
Zegt nu dat hij tot zijn 30 wel op les blijft dus lekker laten zo.
Van druk krijgen ze vaak alleen meer weerstand dus lekker laten lessen en misschien komt de rest nog.


We laten Bas nu eens even 'los' en het resultaat is dat hij het drumstel vanaf woensdag niet meer heeft aangeraakt.... ook voor hem is dit natuurlijk nieuw ;) We luisteren veel naar muziek en praten erover.

Morgen heeft hij weer drum les en het zal voor de drumdocent ook even wennen zijn ;) ..... gelukkig voor Bas is het deze week voornamelijk herhaling van de eerdere stof.

Huiswerk heeft Bas nog niet van school en buiten het 2x zwemmen in de week heeft Bas verder geen 'moet dingen'. Dus dat drummen zal niet de grootste belasting mogen zijn. De druk van mijn kant dus waarschijnlijk wel.

Bas vindt "Mannenharten" ook leuk maar niet om te drummen. Gisteren vroeg ik met welk nummer hij mee zou willen drummen en toen zei hij: " Gebr. Ko - Boten Anna" ...... Dus.....



Robert-Jan

Ha, hij heeft dus precies door wat moeilijk en makkelijk is.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Vincent Volmer

Even een kleine update.

Ik heb e.e.a. besproken met Bas en ook de docent.

De docent vindt toch dat Bas zeker 4 keer per week zou moeten oefenen voor zo'n 10 á 15 minuten. Dit moet uiteraard geen dwang of straf worden maar omdat Bas het zeker aan kan zou het voor zijn vorderingen en plezier goed zijn. We laten Bas hierin nu vrij en dat werkt vooralsnog goed.

Wat hierbij mee gaat spelen is het vooruitzicht dat de muziekschool een band met mini's op gaat zetten en daarvoor hebben ze natuurlijk ook een drummer nodig. Niet alleen een goede maar zeker een gemotiveerde. Er zijn meerdere drummertjes beschikbaar.....

Ook gaf de docent aan dat Bas in vergelijking met de andere kids heel ver voor loopt. Deze kids zijn ongeveer op hetzelfde moment begonnen. Dus een dikke pluim.

Met de band in het vooruitzicht heeft Bas ineens peper in zijn ..... gekregen en is fanatiek aan het oefenen. Ik hoef hem niet te dwingen alleen af en toe te herinneren aan de mogelijke deelname in de band. Dit helpt, zonder discussie...... heerlijk.

Ook hielp het enorm de dvd's van Cesar van Zuiderwijk te kijken ;)

Hoe dan ook..... Bas heeft er zichtbaar plezier aan en dat is het belangrijkste.

jozwf

Kijk dat is al leuker om te horen. :)


Technobeat


Maar het Drumstel is dan natuurlijk ook een super mooi instrument *O* .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Pelaminoskep

Ik herken mijzelf wel in Bas. En nu nog, ben ik met mijn 33 jaar gewoon een groot kind. En ik wil altijd wat anders. En ik wil niet oefenen, ik wil gewoon iets kunnen.

Ik heb inmiddels blokfluit, trombone, gitaar, drums, clarinet, xafoon en cello gespeeld.

Bij blokfluit: totaal geen druk van mijn ouders. Was ook niet nodig, want zonder oefenen kon ik prima bijblijven met de rest van de groep.
Bij trombone: dit was privéles. Ik moest elke dag oefenen, 30 minuten. Niks aan. Wat er voor zorgde dat ik het wel deed, was dat ik mocht meespelen met de grote fanfare. Machtig en mooi! Daar deed ik het wel voor.
Gitaar: mezelf aangeleerd, samen met een vriend die net wat op me voor lag qua niveau. Samen in een band gezeten (13 jaar lang). Opnames, nummers maken, optredens... leuke doelen!
Clarinet, xafoon en cello: mooie instrumenten, maar geen doel behalve oefenen en kijken of ik er wat moois uit kon krijgen. Daardoor alweer snel gestopt.
Drums: mezelf aangeleerd. Doel: band. Daardoor blijf ik spelen.

Als Bas zich ten doel stelt beter te worden dan een klasgenoot, omdat hij geklierd wordt, dan helpt dat. Het is alleen niet echt een positief doel, dus wellicht geen lang leven beschoren.

Ik denk dat als er leuke doelen zijn waar hij naar toe kan leven (bandje, optredens, opnames, youtube filmpjes, meisjes, etc.), dan vind hij zelf de motivatie wel. Alleen dat soort motivatie is blijvend, maar ik denk dat je daar als ouder niet heel veel invloed op kan hebben.

Dus leuk om te zien dat een bandje als vooruitzicht voor Bas helpt om meer te oefenen :)

drfill

het zegt allemaal niks..
een jongen van 14 was de 'beste' van alle leerlingen, kon alles na een week
oefenen, stopte na 2 jaar omdat hij bmx fietsen leuker vond..
een meisje met een fantastische 'natuurlijke' grip en techniek, stopte na een jaar
omdat ze oefenen niet leuk vond..  maar succes..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Cas

@Pelaminoskep

Best maf, bij mij lijkt het soms andersom te werken...
Ik speel nu een aantal jaar drums, en zit nu in een paar bandjes, sommige met een concreet doel (theatervoorstelling), anderen gewoon vrij (maar wel met afgesproken nummers oefenen). Ik speel naast drums nu ook een jaartje gitaar. Hiervoor zit ik niet op les, niet in bands, en rond t kampvuur ben ik ook niet alles. Toch blijf ik dat ook doen.
Beide instrumenten benader ik op een heel andere manier, maar beide zijn ze gewoon heel leuk om te bespelen! Het is dus denk ik ook een stukje karakter; sommigen houden van doelen, anderen van vrijheid, en weer anderen van allebei  8)7

Vincent Volmer

#34
nov 06, 2014, 23:23 Last Edit: nov 07, 2014, 17:26 by Vincent Volmer
Na lange tijd hier even een filmpje met het resultaat tot nu toe.
https://www.youtube.com/watch?v=xRFOALhDahA
Gaat al best goed, toch?  *O*

PS: Ik krijg het filmpje niet goed geplaatst in het forum...

Vincent Volmer

#35
nov 07, 2014, 17:24 Last Edit: nov 07, 2014, 17:27 by Vincent Volmer
Excuus dat ik de laatste berichten van jullie gemist heb.  :D   8)7 Nog bedankt voor het reageren!!


Bas gaat eigenlijk best goed nu. Omdat de vaardigheid er meer inzit, is het ook wat makkelijker om te gaan drummen. Oefenen moet nog wel steeds gestimuleerd worden want uit zichzelf.....  :6


Ondertussen is er van de "band" nog steeds niets gekomen en dat is zeker niet motiverend en stimulerend. Gelukkig was er gisteravond een open podium bij de muziekschool en kon Bas daar zijn eerste optreden doen. Hij was ontzettend zenuwachtig en vond het achteraf helemaal geweldig. Dit open podium is iedere maand en ik denk dat dit ook een goede stimulans is. Zeker omdat er bijna alleen maar jonge kinderen optreden.


Hoe dan ook, hij moet het wel allemaal zelf doen. Zijn vaardigheden uitbouwen gaan m.i. niet snel omdat hij een gruwelijke hekel heeft om de techniek oefeningen te doen/oefenen. Meespelen met Michael Jackson wil hij dan wel weer maar dat is (m.u.v. Black & White) voornamelijk improvisatie. Niet geheel onbelangrijk en vooral leuk alleen is techniek ook erg belangrijk. Hij heeft er wel lol in als hij aan het drummen is.


Al met al.... hij komt er vast wel  :Y

Technobeat


Bas doet het goed Vincent , hij kijkt geconcentreerd naar zijn bladmuziek en speelt alles goed on time .
Zelf maak ik geen gebruik van het notenschrift en speel '' op gevoel '' , ik weet het ..... het is makkelijk en nuttig om met bladmuziek te werken , maar ik heb niet echt ambitie om professioneel drummer te worden .
Heb ook drumles en natuurlijk wordt er ook gebruik gemaakt van notenschrift , maar prefereer liever het naspelen van de docent , dan heb ik het zo door :) .   
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Vincent Volmer

#37
nov 08, 2014, 15:13 Last Edit: nov 08, 2014, 15:14 by Vincent Volmer
Dankjewel Technobeat! Zal het doorgeven aan Bas ;)

Een goede basis is wel heel belangrijk om later goed te kunnen improviseren denk ik. Al zijn er genoeg goede muzikanten die geen noot kunnen lezen. Uiteindelijk gaat het om het resultaat!

Omhoog