Advies USB Audio/MIDI interface, met lage latency

Gestart door djska, nov 19, 2013, 11:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

djska

nov 19, 2013, 11:58 Last Edit: nov 19, 2013, 13:05 by djska
Ik heb geexperimenteerd met de PreSonus AudioBox USB / BFD2 / Windows 7 / TD9, maar de PreSonus heeft een bekend probleem met drivers waarbij deze over de zeik gaat als je de blockgrootte lager dan 256bytes zet. Dus bij 64 of 128, hoor je alleen nog maar tikjes en moet ik het de PC restarten om het te laten werken.
Met 256 bytes is de latency gewoon irritant hoog te noemen en voor mij absoluut niet speelbaar, ik schat dat het daarmee rond de 20ms is. Deze interface heb ik dan ook op marktplaats gezet en PreSonus, gezien de gebrekkige driverondersteuning, komt nooit meer op mijn shortlist terecht. Achteraf had ik gewoon eerst op hun forum moeten rondkijken, dan had ik geweten waar ik aan begon. Op papier en qua reviews leek het een prima doosje.

Om weer deze ellende te voorkomen, hoop ik dat iemand me een concreet advies kan geven mbt. een in deze situatie werkende USB Audio/MIDI interface met lage latency.

Een 2e vraag: is het zinvol, uit het oogpunt van allerlaagste latency om meteen maar de TD9 te vervangen voor een TD15 (of 11), omdat deze direct al via USB kan worden aangesloten en je de hele interface dus omzeilt? Zoiets kost natuurlijk circa 300-350 euro meer, maar is misschien wel efficienter.

Edit: toch nog even door dit forum verder gezocht, voor de ervaringen van anderen en ik vond alleen deze van hammar:

hammar:  roland edirol ua25ex (ofzoiets) en kom tot 12ms

Ik ben dus benieuwd naar de positieve ervaringen van anderen.

animal

Het merk met zeer goede zo niet de beste driver ondersteuning blijft RME. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, zeg maar. :Y

67Deadman

Ik heb zelf ook een TD 9 kx2 en gebruik een Roland UM-ONE mk2 (35 euro) voor naar mijn laptop. Daarop staat dan Addictive Drummer via Cubase 5.
Had ook een erg trage response maar toen vond ik via een tip de Asio4allv2 software.

Quote van Wikipedia :
Audio Stream Input/Output, ook wel afgekort tot ASIO, is een protocol voor stuurprogramma's voor digitale audio, waarmee een korte reactietijd ("latency") van de hardware kan worden bereikt.
Als je deze ASIO driver geïnstalleerd hebt is het nog niet geactiveerd.
Zorg bij je instellingen van je interface wel dat deze driver actief staat in plaats van de windows driver.

Toen ik deze had geinstalleerd en had geactiveerd had ik nergens meer last van. Razend snelle respons.

Dus ik zou zeggen, niet vervangen maar nog eens proberen met Asio4all ( indien je dit nog niet geprobeerd had)
Tevens moet je laptop ook wel een goede geluidskaart hebben.

Succes

druMees

Oh ja. Ik heb precies in hetzelfde schuitje gezeten. Ik heb een presonus firestudio 2626. Ik gebruikte eerst een windows pc, nu een macbook pro retina. Alles werkt nu perfect (op beide computers).

Misschien heb je hier wat aan: http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,2272.msg45158.html#msg45158

djska

Dank voor de tips, maar ik heb me er echter behoorlijk in verdiept, en het zit hem echt in de driver, en dat is bekende ellende.
De latency met asio4all en de standaard PC geluidsinterface is zelfs beter dan met de audio interface van de presonus! Terwijl de externe interface juist beter moet kunnen presteren.

djska

#5
dec 12, 2013, 13:42 Last Edit: dec 12, 2013, 13:51 by djska
RME is een goede, maar wel dure optie. Ik heb nu een Steinberg UR22 aangeschaft, een redelijk nieuwe en betaalbare interface met ook een recente driver (wat er ieder geval op duidt dat er actieve support op is). Bij de AudioBox moest je een *beta* driver van bijna 2 jaar oud gebruiken, dan denk ik (zelf ICT'er) dat blijkbaar de oorspronkelijke ontwikkelaar bij het bedrijf weg is, en niemand meer in staat is dit bij te werken.

De Steinberg werkte meteen al een stuk stabieler, maar nog niet meteen goed, ik kwam er achter dat ik nog steeds geen lage buffergrootte kon instellen zonder tikken te krijgen, maar dit bleek aan een aantal BFD2 instellingen te liggen, waarmee ik heb zitten experimenteren ivm. de AudioBox. De Yamaha/Steinberg driver liet zich ook veel gemakkelijker installeren. En als het even niet lekker werkte kon ik een instelling gewoon aanpassen zonder dat de driver geherinstalleerd en de PC gereboot moest worden. Ik heb verder een laatste update op BFD2 gedaan en ook de laatste driver van de Steinberg site gedownload.

Deze settings had ik fout staan:
Streaming Engine:
'Load all to RAM' - dat klinkt handig, maar dan moet je ook echt meerdere Gigs vrij hebben, anders werkt het averachts en krijg je alsnog gekraak/tikken. Deze dus juist uitgezet.

In het hoofdscherm:
'Offline Mode' - hierbij wordt eerst alle data van schijf gelezen voor deze afgespeeld wordt, tja, beetje dom als die aanstaat, want dat veroorzaakt ook vertraging of gekraak.

Ik was al bang dat ik weer een kat in de zak had gekocht, maar ik ben er zo wel blij mee.
De Steinberg heb ik nu op een 64 byte buffergrootte ingesteld en dat is wel speelbaar en zonder getik of gekraak. Hoewel ik echt nog steeds, met name bij bv. een floortom, de aanslag op het gaasvel hoor, vrijwel direct gevolgd door het geluid. Het geeft mij het gevoel alsof het wat 'zwaarder' speelt. De afspeel latency zou nu maar 5-6ms moeten zijn, dus mogelijk ligt dat dan toch nog aan het TD9 -> MIDI -> Steinberg -> USB traject.

Nu nog uitvogelen hoe ik de hihat goed aan de praat krijg, dat is niet echt eenvoudig ;-)

De AudioBox is via Marktplaats verkocht door iemand die er gewoon mee wil opnemen en voor wie dit latency geneuzel allemaal niet belangrijk is.

Omhoog