Tips en commentaar gevraagd voor mijn 4-jarige drummer NIEUW FILMPJE

Gestart door Dafboy, jan 16, 2013, 20:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dafboy

jan 16, 2013, 20:26 Last Edit: apr 24, 2013, 23:47 by Dafboy
Beste forum leden,

Laat het direct duidelijk zijn, ik kan helemaal niet drummen en heb ook weinig kennis van de vaktermen.

Mijn 4-jarige zoon daarentegen, die blijkt een geboren drummer te zijn. Aangezien je eigen kinderen altijd wereldwonderen zijn voor de ouders had ik graag van jullie tips en opmerkingen zodat ik de juiste keuzes kan maken voor zijn toekomst.

Hij drumt sinds 30 augustus, sinds half september krijgt hij les van Stefan Elsen via het Pop-en Rock Atelier Diest.

Ook 'Magnetica' volgt sinds kort zijn vooruitgang in het drummen.

Hieronder 2 filmpjes van mijn zoon, 1 is een compilatie van verschillende filmpjes van augustus tot eind december.
Het 2de is een 'jamsessie' met een vriend van de familie die toevallig ook singer-songwriter is.

http://www.youtube.com/watch?v=NuQHMq2B64Y  (overzicht)

http://www.youtube.com/watch?v=8au-F5CgGl0  (jamsessie)

Ik hoop dat ik met jullie tips en/of commentaar de juiste keuzes kan maken voor mijn zoon.
Vergeet niet dat hij amper 4 en een half jaar oud is en nog maar ongeveer 4 maand drumt.

drum1964

Jong begonnen, is half gewonnen ...
Talent en gevoel voor drummen heeft hij wel. :Y
Ook leuk om te zien is dat hij open-handed kan drummen.

Misschien toch maar eens denken over gehoorbescherming voor die jonge oortjes, zodat hij nog lang plezier van zijn hobby kan hebben.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

NathanR

Dit jochie komt er wel!

Gehoorbescherming is inderdaad ook iets wat mij opviel.. hoeft niet zo duur te zijn. Voor 20 euro heb je bijvoorbeeld al een mooi setje Alphine dopjes bij Thomann.de

Waar zou u graag tips/commentaar over willen hebben?
U bent in ieder geval voor tips en ervaring ed. op het juiste forum beland :)

Dafboy

Die gehoorbescherming komt er zo snel mogelijk, niet alleen voor hem, maar voor ons allemaal, de drumkit staat namelijk te midden van de living zodat hij zich voor de volle 100% ondersteunt voelt.

Tips/commentaar van allerhande zijn welkom, ..., ik ben maar een simpele toetsenist geweest in mijn jeugd door zelfstudie, ik heb dus helemaal geen verstand van het drummen, ik kan mijn zoon ook niets bijbrengen of tips geven. Ik ben volledig afhankelijk van andere drummers hiervoor.

Technobeat


Nou nou  , er zit zeker progressie in deze jonge drummer .
Misschien is een setje kinderdrumstokken , naast de eerder genoemde gehoorbescherming , een goede investering .

bv. : http://www.speeldrums.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=3181
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dafboy

Hij wilt uitsluitend 'echte' sticks, alles wat kleiner is is voor baby's zegt de kleine altijd.

Hij voelt zich goed met 5A en 5B en sinds kort met de Hickory ROCK sticks.

paQ

>> Over drummers

NathanR

Ik denk dat je inderdaad prima zit met de stokken die hij al heeft.

Anders moet hij later nog weer gaan wennen aan 'gewone stokken'.

Erik

Vet...manowar. Patsermuziek! 8)
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Rascul

Ik zou vooral zeggen: vroeg op les doen. Hij heeft duidelijk oren aan z'n hoofd en je ziet hem zichzelf corrigeren als hij een beetje buiten de maat komt, dus aan muzikaliteit zal het niet liggen. Het is alleen wel goed om vrij snel te kijken naar techniek - als je jezelf verkeerde dingen (houding etc) aanleert is dat later moeilijk eruit te trainen. Maar als ik zo naar die jamsessie kijk kan ik het alleen eens zijn met de mensen hierboven: die komt er wel :)

Rascul

Overigens, qua stokken: je kunt altijd kijken naar iets dunnere of lichtere (Maple?) stokken. Wel volwassen maten (7a oid) maar iets beter te grijpen voor kleinere handen. Dan is het ook makkelijker om techniek te leren dan als je met zo'n blok hout in je hand zit. In dat laatste geval ga je sneller vanuit je polsen slaan en da's niet altijd goed voor je.

Robert-Jan

En toch wil ik er met alle respect wat anders tegenover zetten.
Ik ben helemaal geen voorstander om een 4 jarige al op drumles te sturen..dat is naar mijn mening veel te vroeg. Een jongen van 4 zit vol in zijn ontwikkeling en moet op een heleboel vlakken zich nog ontwikkelen om ten volle te kunnen genieten van zijn drumles..het ligt nog gecompliceerder dan dit voorbeeld, maar bedenk even dat je op leeftijd net leert tellen en rekenkundige verbanden kan leggen..kwart 8 ste 16 e noten echt dat duurt nog een paar voordat hij dat principe uberhaupt gaat snappen...ik zeg niet dat het onmogelijk is,maar dan wel bij een docent die weet wat er speelt in het koppie van een 4 jarige..ik zelf begin pas bij 8 jaar met het geven van drumles.Stimuleren laten ontdekken en plezier hebben is wel iets wat je vooral moet doen..

En ook hier zet ik een kleine kanttekening..in de filmpjes zie een paar keer overduidelijk ( voor mij) dat hij gewoon even geen zin meer heeft, maar doorspeelt omdat er gefilmt wordt..hij speelt (lang niet altijd) soms ' simpelweg voor pappa, niet voor zich zelf..
Kijk daar mee uit, als je teveel pushed ,teveel laat spelen voor het filmpje op youtube dan kan het over een jaar of twee zo maar over en uit zijn..dat hoeft niet maar het kan wel..hou daar rekening mee.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rascul

Begrijp me ook niet verkeerd: ik vind niet dat je een 4-jarige gelijk die lesdiscipline in moet rammen. Juist ook vanwege het laatste wat je zegt, nu moet het nog vooral leuk zijn om te proberen. Wel is het denk ik goed om vanaf een jaar of 6-7 af en toe een technieklesje te hebben zodat het ook leuk blijft. Daar gaat het me met name om, niet dat hij nu in 16en moet leren tellen.

Robert-Jan

Af en toe een techniek lesje voor 6-7 jarigen gaat ook niet werken..
Af en toe lessen werkt goed vanaf zeg even 16.
Gewoon wekelijks gaan lessen vanaf 7-8 ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dafboy

Laat het duidelijk zijn, wij pushen hem niet echt, hij straalt achter zijn drum, als er gefilmd word is het meestal omdat hij het vraagt.
Het is nu eenmaal zo dat hij wel snel moe wordt, want het is natuurlijk een intensief instrument.

Wat betreft de drumles, hij gaat 1x per week naar de les, de les duurt amper 30min.

Zijn leraar, Stefan Elsen, ook begonnen op zijn 4 jaar weet maar al te goed hoe hij zijn les moet geven.

Het tellen en die andere termen komen helemaal niet aan bod, Stefan gaat aan de drum zitten, nieuwe oefening zegt die dan, hij begint die te drummen, mijn zoon luistert en gaat mee drummen.(als de oefening er goed inzit, gaat het met muziekbegeleiding)

Momenteel gaan de lessen puur op het gehoor, dat neemt niet weg dat hij volgend jaar of binnen 2 jaar wel zal moeten zijn slagen en maten tellen, maar dan is hij ook alweer 2 jaar ouder.

Zo lange filmpjes zoals die jamsessie, mja, zo heb ik er nog maar 1 gemaakt, meestal is het maar 1 tot 2 min als er gefilmd word, de kleine word zeker niet gepushed ofzo, thuis laat ik hem gewoon zijn zin doen en hou ik geen rekening met de oefeningen van de les, tenzij hij er zelf om vraagt.

Volgens mij blijft het op die manier speels en plezierig genoeg want eigenlijk mag hij doen wat wilt.

Ik hoop dat hij er ver mee kan komen, zoniet, dan hoeft er niemand van ons schuldgevoel te hebben want alle kansen zijn aangereikt geweest.

Black Page

De meeste mensen hierop het forum, zijn zelf drummers. Af en toe komt er een papa of en mama voorbij die advies vraagt over de aankoop. Dat lijkt me een relevante reden om als ouder een forum te bezoeken.

Je vraagt ons om "advies bij het bepalen van keuzes voor de toekomst".

Letterlijk schreef je zodat ik de juiste keuzes kan maken voor zijn toekomst.

:?


Mijn advies: laat hem vooral kind zijn, zet een kinderdrumstelletje neer en laat hem vooral kind zijn. Spelen in de modder, vuil thuis komen, etc, en af en toe drummen als ie zin heeft.

Tips om zijn spel te verbeteren, zullen mijns inziens alleen maar averechts werken. Dat kan ook beter een leraar doen en slechts 1 leraar. Ben benieuwd hoe hij het over een jaar of zes doet,


grt Rene
(ouder van twee kinderen)



Dafboy


De meeste mensen hierop het forum, zijn zelf drummers. Af en toe komt er een papa of en mama voorbij die advies vraagt over de aankoop. Dat lijkt me een relevante reden om als ouder een forum te bezoeken.

Je vraagt ons om "advies bij het bepalen van keuzes voor de toekomst".

Letterlijk schreef je zodat ik de juiste keuzes kan maken voor zijn toekomst.

:?


Mijn advies: laat hem vooral kind zijn, zet een kinderdrumstelletje neer en laat hem vooral kind zijn. Spelen in de modder, vuil thuis komen, etc, en af en toe drummen als ie zin heeft.

Tips om zijn spel te verbeteren, zullen mijns inziens alleen maar averechts werken. Dat kan ook beter een leraar doen en slechts 1 leraar. Ben benieuwd hoe hij het over een jaar of zes doet,


grt Rene
(ouder van twee kinderen)


Hij word nooit verplicht om te drummen, enkel de maandag avond is het les.(en hij telt de dagen af)
Verder drumt hij wanneer hij zelf wilt en er gaat zelden een dag voorbij dat hij niet wilt drummen.
Meestal komt hij uit bed en wilt hij al direct drummen, maar voor de buren houden we dat tegen tot een uurtje of 10 's morgens. Ook na 20u s'avonds mag hij niet meer drummen.

De reden waarom ik geen 'kinderset' gekocht heb is duidelijk : kinderen groeien heel erg snel en ik wou niet 2 drumstellen gaan kopen op anderhalf jaar tijd bijvoorbeeld.
2de reden en volgens mij degene die meer de doorslag gegeven heeft : de kinderset stond in de winkel te koop voor 125 euro, de 'crash' die hij nu heeft, een 'volwassen' model kost amper 50euro meer, 171euro om precies te zijn, voor mij leek de keuze van een groter model dan meer voor de hand liggend.

Misschien is mijn verwoording in de tekst waarmee ik dit topic geopend heb niet altijd correct verwoord volgens hetgeen ik eigenlijk wilde bedoelen, maar ik ben dan ook helemaal nieuw bij het drummen algemeen en ik weet er helemaal niks vanaf eigenlijk.

Het gaat er gewoon om dat hij nu nog te klein is om bepaalde keuzes te maken, wel les of geen les, dit materiaal of dat materiaal.
Wij staan voor de volle 100% achter hem en steunen hem op gelijk welke manier dan ook en het is om die reden dat ik hier een bericht heb geplaatst zodat ik via positieve en negatieve kritiek op gelijk welk vlak een zo juist mogelijke keuze kan maken.



NathanR

Ik denk dat je je nog helemaal niet druk hoeft te maken om het materiaal..
Het jongetje zal het verschil niet merken waarschijnlijk.

Ik zou ook niet weten waar er nog tips voor moeten komen, want volgensmij zit het wel snor allemaal zo. Hij heeft een drumleraar die hem het nodige kan bijbrengen, en voor de rest speelt hij wat thuis als hij zin heeft.

Helemaal prima toch?

Dribbel

#18
jan 30, 2013, 20:04 Last Edit: jan 30, 2013, 20:18 by Dribbel
Hee je hebt zomaar 2 karma voor die post heb jij ff mazzel Nathan..... *O*

Maar goed, zo is het denk ik ook maar net.
Als hij het leuk vind en zelf gaat spelen achter welke set dan ook is het leuk. dat kan mooi gefilmd worden.
En ik kan mij helemaal voorstellen dat je dit trots op de Tube zet.
ik kan me niet voorstellen dat materiaal en klank op deze leeftijd ertoe doet.
Lekker spelen en hem laten weten dat je trots op hem bent om wat hij nu al bereikt.
Hij heeft een leraar en hij oefent leuk omdat hij het leuk vind, mooi ff zo laten.
Hij komt er echt wel en dat is voor nu echt leuk genoeg!
Laat het leuk blijven.

1 kanttekening over de stokken... in mijn bescheiden mening is een stok al snel te zwaar voor hem.
Dus denk ik dat een Hickory/ 5a of elke zwaardere type echt vermeden moet worden. De polsen van hem zijn echt niet sterk genoeg om dit te handelen, om maar te zwijgen over de techniek om dit in juiste banen te leiden.

Wel is het super dat je je wil oriënteren en ook een andere mening wil meenemen in je beslissingen.
Yamaha recording & sabian

willem4130

#19
jan 30, 2013, 22:51 Last Edit: jan 30, 2013, 22:56 by willem4130
Ik heb zelf geen kinderen (voor zover ik weet  ;)), dat ten eerste, dus ik praat niet uit directe ervaring als ouder. Maar als hij drummen leuk vindt, laat hem lekker drummen. Als hij uitkijkt naar de lessen, waarom niet. Kwaad kan het ook niet (alhoewel ik inderdaad mijn vraagtekens zet bij de effectiviteit ervan).

Gehoorbescherming (voor jullie allen maar m.n. voor hem) is inderdaad een goed plan.
Ook ik zou andere stokken aanraden, of hij dat nou kinderachtig vindt of niet. Ik ben heel wat groter dan hij en speel met 5a. Ik kan me voorstellen dat het handig is om de stok enigszins te selecteren op basis van handgrootte. Voor hem is het spelen met 5a als voor mij spelen met honkbalknuppels, bij wijze van. Denk niet dat dat optimaal is voor mijn lichaam (want drummen kan belastend zijn, zeker als je groeit als kool) en daarnaast kan ik me voorstellen dat dat op een later moment technische problemen op kan leveren. De grootte van zijn drumstok blijft als het ware achter bij zijn eigen lichaamsgroei.

Ik wil best geloven dat je hem niet pusht etc en dat moet je ook zeker niet gaan doen. Mijn enige advies is dan ook dat je zelf niet te hoge verwachtingen moet hebben over zijn toekomst op drumgebied.
Ten eerste zijn er een boel mensen met ongelooflijk veel talent die ook als ze op veel latere leeftijd beginnen tot de topdrummers gaan behoren (Ton Dijkman en Hans Eijkenaar bijvoorbeeld, als ik me niet vergis). Omdat je op latere leeftijd een veel groter bewustzijn hebt van zowel de theorie als de 'physics' van het drummen is zo jong beginnen wat dat betreft absoluut geen garantie voor succes. Die insteek moet het dan ook niet hebben, naar mijn mening. Ik vergelijk het altijd een beetje met skiën. Daarmee begon ik op mijn 6e en pas vanaf mijn 16e kan ik het aardig goed (het kwartje viel ineens). Achteraf gezien was ik denk ik nu net zo goed geweest wanneer ik op mijn 16e was begonnen dan op mijn 6e omdat ik toen pas echt begreep en kon reflecteren op waar het om draaide. Daarvoor kwam ik netjes beneden (en vond ik het erg leuk) maar daar is alles mee gezegd.
Ten tweede kan het zo maar zijn dat hij er over 2 jaar niet meer naar om kijkt. Je weet het niet. Hij gaat nog een hele boel dingen ontdekken in zijn leven en ontwikkelt zo ook nieuwe interesses. En dat is natuurlijk gezond. Ik zou dus zeker niet te veel met zijn toekomst bezig zijn op dit moment. Niet alleen voor hem maar ook zodat je zelf niet 'teleurgesteld' bent als het allemaal niet zo gaat zoals je hoopt.

"Ik hoop dat hij er ver mee kan komen, zoniet, dan hoeft er niemand van ons schuldgevoel te hebben want alle kansen zijn aangereikt geweest." Hier wil ik alleen nog op zeggen dat het ook belangrijk is dat hij niet het gevoel heeft dat jullie er veel van verwachten. Het feit dat hij het gevoel heeft jullie teleur te stellen als hij zou stoppen, moet natuurlijk niet de drijfveer zijn om te blijven drummen.

Qua materiaal zou ik het lekker zo laten en voorlopig ook niet verder investeren.

Overigens wel goed dat je je op een forum als dit openstelt voor commentaar. Dat je hem alle kansen wilt geven vind ik alleen maar goed, en ook dat je je openstelt voor kritiek. Daarom ga ik die -1 kudo die iemand je heeft gegeven ook lekker ongedaan maken want dat vind ik een beetje flauw. Volgens mij heb je inderdaad het beste voor met jouw zoon en we weten allemaal hoe lastig het kan zijn om je schriftelijk op zo'n forum te uitten op zo'n manier dat iedereen het correct interpreteert.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Dafboy

Hieronder een nieuw filmpje van mijn jongste met zijn 'nieuw materiaal'.

Hij heeft nu American Hickory 7A drumsticks, een degelijke hoofdtelefoon die 25db reduceert.

Op aanraden van een kameraad van mij die ook al 10-12jaar drumt heb ik ook besloten om zowel de lage tom als de cowbell te verwijderen van de drumset onder het motto 'less is more'.

Hieronder kort filmpje van de kleine zijn eigen versie van 'smoke on the water' en 'brohymn'.

http://www.youtube.com/watch?v=yXy1ILNKBkg&feature=youtu.be

animal

 *O* Geweldig  *O* , die jongen komt er wel  :Y . Goed te zien dat je nu ook rekening houdt met z'n gehoor.

nanouk

Super leuke filmpjes om te zien :) Gevoel heeft hij zeker.
Ik kan een mening aandragen als een jonge musicus. Ik ben begonnen als peuter tijdens 'muziek op schoot'. Veel meer dan een beetje klappen op een ritme was er toen nog niet bij. Daarna als kleuter kwam er AMV (algemeen muzikale vorming), liedjes zingen en gebruik maken van basic percussie instrumenten (wel leren tellen en mee spelen met de muziek). Op mijn 6e ben ik begonnen met serieuze dwarsfluit les. Dat was ongewoon omdat de meeste kinderen eerst nog 2 jaar blokfluit gingen doen voor ze een keuze maakte voor een 'echt' instrument. Ik moest daar niets van hebben en heb de eerste 2 jaar op een dwarsfluit met kromme kop moeten spelen omdat mijn handjes te klein waren om dat ding volledig te kunnen bespelen. Naast 1 keer in de week een uur les deed ik ook mee met een klein muziekschool orkestje op vrijdag avond waar we met een groep kinderen liedjes gingen spelen.

Mij is dit allemaal heel goed bevallen. Ik was al kind aan huis op de muziekschool vanaf een jaar of 3. Dus wat dat betreft is hij wel jong maar niet té jong in mijn beleving. Mijn muziekles is tot een jaar of 6 altijd heel speels geweest maar heeft zeker veel invloed gehad. Ik vond muziek leuk en ik vond ook het samen muziek maken heel erg leuk. Het moet leuk zijn, ik denk dat dat het aller belangrijkste is.

Wat effectiviteit betreft; ik ben zelf neurowetenschapper en bestudeer de veranderingen in de auditieve cortex bij kinderen die een muziekinstrument leren bespelen versus kinderen die dat niet doen. Ik kan je zeker vertellen dat het wel effectief is, de jonge cortex is plastisch en veranderbaar.  Training heeft juist dan veel effect al is het maar voor het 'gereedmaken' van de hersenen voor het serieuze werk :)

Dafboy

En even een nieuw filmpje van de kleine...

Volgens mij is hij erop voorruit gegaan...

http://www.youtube.com/watch?v=WSf3duq2qqs


NathanR


En even een nieuw filmpje van de kleine...

Volgens mij is hij erop voorruit gegaan...

http://www.youtube.com/watch?v=WSf3duq2qqs


Geinig en leuk filmpje, vooruitgang of niet.. en daar zou ik me nu als vader ook totaal niet druk om maken. Ik denk dat de meeste ontwikkeling past gaat komen wanneer het kind richting de puberteit gaat.
Laat het kind nu gewoon nog lekker kind zijn, als het kind inderdaad zo'n uitzonderlijk talent is dan komt dat vanzelf wel bovendrijven op een moment, maar push het vooral niet.. die indruk krijg ik nu wel.

Het jochie heeft nog een heel leven voor zich, maar het gedeelte 'kind' is zo voorbij.. laat hem daar maar zo veel mogelijk van genieten. (voor zover een kind rond die leeftijd er bewust van kan genieten)

Maar, ik wil het wel gezegd hebben.. misschien interpreteer ik het wel compleet verkeerd, en liggen uw bedoelingen anders.


Omhoog