2 basdrums samenvoegen

Gestart door Jenslathouwers, aug 22, 2012, 22:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

Ik heb nog 2 oude kicks staan (een premier en een aria). Ik heb ze een tijdje te koop staan gehad maar heb nu beslist dat ik er een experiment mee ga doen. (ik krijg ze toch niet verkocht) Ik ga beide kicks in ringen zagen en dan aan elkaar lijmen.

de kicks zijn 14"X22" (aria) en 16"X22" (premier) diep, ik ga er een kick van proberen te maken van 20"x22". 

Ik heb nog niet gepland wanneer ik juist ga beginnen (zit nog met herexamens de komende weken) maar ik post hier al men plan om eventuele bedenkingen (over maten, werkwijze,..) te horen te krijgen waar ik zelf nog niet had over gedacht.


De problemen waar ik zelf al over had gedacht:

- Mijn gezond verstand zegt me dat het heel lastig wordt om de ringen mooi op elkaar te lijmen
- Mijn gezond verstand zegt me ook dat de klank mogelijk heel slecht gaat zijn doordat de kick uit verschillende ringen bestaat en dus de klank mogelijk niet goed doorgeeft.
- de gaten die in de kicks zitten van lugs en tom houder zal ik op één of andere manier moeten proberen buiten mijn werkterrein te houden.


als er nog opmerkingen of bedenkingen zijn hoor ik het graag.

(de kans is zéér klein dat ik het niet probeer, als iemand nog op de aria kit zou bieden gaat ze misschien weg maar anders gaat de zaag er waarschijnlijk in, het lijkt me een leuk experiment waar ik buiten mss wat lijm geen kosten meer aan heb)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

Waarom doe je het niet op de manier zoals de DW subwoofer. Je laat één bas intact en kort de andere in. En die dan voor elkaar monteren.


Jenslathouwers

was ik eerst van plan maar ik hou nog 10" over en deze kant ik eventueel nog gebruiken om voor men huidige kick te plaatsen. Ik vind het uiterlijk van zo'n 'anderhalve' kick een beetje "vreemd" daarom wou ik eens iets proberen.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

tja, lijkt mij een (te) moeilijk verhaal.

Strak op elkaar krijgen gaat heel erg moeilijk worden. en of de ketel erg stevig zal zijn vraag ik mij ook een beetje af.

Als je het wil doen, ik wens je veel succes, maar ik zie het niet zo zitten eerlijk gezegt.

Paul

Waarom per se ringen om en om? Naast eventuele negatieve invloed op de klank is dat ook niet stevig, er is maar een heel klein contactoppervlak voor de lijm.
Zaag bij beide bassdrums aan één kant de draagrand eraf en lijm die strak tegen elkaar aan met een reinforcementring aan de binnenkant.

Jenslathouwers

Ja ik was ook niet van plan 25 ringen te zagen hoor ;) ik ga vermoedelijk één kick in 2 zagen en dan daartussen een ring van ongeveer 4" lijmen.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Dribbel

ik ben ook een beetje sceptisch, een ook met name over de verlijming/contact.
Welke lijm ga je gebruiken? En zijn de bassdrums even dik en exact dezelfde maat. ( op de mm nauwkeurig)
Daarna gelijk wrappen of kijk je eerst hoe die klinkt en hoe de lijm zich na tijd verhoud?
Heel veel succes!
Yamaha recording & sabian

Jenslathouwers

de dikte heb ik nog niet gecheckt maar dat was ik nog wel van plan, lijmkeuze ga ik nog eens bespreken met een kennis van mij die houtbewerker is. ik ga eerst kijken of het aan elkaar blijft en dan pas wrappen (of stainen)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

timmie

Ik denk dat het heel tricky wordt om die ringen aan elkaar de krijgen. Het hout van de twee verschillende kicks zal gewerkt hebben en is natuurlijk niet mooi rond. Ik zou niet weten hoe je de boel dan netjes aan elkaar moet krijgen...
Als het lukt is dan wel weer echt heel tof :)

Hellwin

Kijk naar doorlopende lugs, dat geeft ook weer stevigheid. wel leuk projectje kerel, niks te verliezen. Wie weet wat voor vet ding je krijgt of Frankendrum creatie :)
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

Jenslathouwers


wel leuk projectje kerel, niks te verliezen. Wie weet wat voor vet ding je krijgt of Frankendrum creatie :)


dat vind ik ook ... ik heb niets te verliezen dus "gaan met die banaan"  :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

nog even een vraagje trouwens:

zijn er bepaalde maten van kicks waar ik beter van wegblijf? (vb 'vierkante' maten klinken snel "dood") zijn er zo nog maten die soms voor wat problemen zorgen ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Erik

Alles boven 40 " diep is onhandig met vervoer :D
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Hoefnix

alles dieper dan 15" :)

harmen 18

Alles is onhandig om te vervoeren............

Harre

Terwijl m'n werkmotto juist is: alles is te vervoeren... :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

#16
aug 24, 2012, 18:00 Last Edit: aug 24, 2012, 18:03 by harmen 18
Dat zeker.........maar toch, als het kan blijven staan, dan laat ik het liever staan.

Mijn motto is denk ik zo ongeveer: laat maar rollen. Dat is veel beter voor je rug etc.


Maargoed, de twee bd's:

Ik wens je er veel succes mee, controleer even alles wat er genoemd is.

Paul


Ja ik was ook niet van plan 25 ringen te zagen hoor ;) ik ga vermoedelijk één kick in 2 zagen en dan daartussen een ring van ongeveer 4" lijmen.

Ik vraag me af wat een ring van 4" ertussen zal uitmaken voor de klank, afgezien van dat de overgang en imperfecties ervoor zorgen dat de ketel minder stevig is en minder mooi resoneert. Als je gebruik wilt maken van de verschillende klankkarakters van de bassdrums zou het naar mijn idee interessanter zijn om bijvoorbeeld 2 stukken van 8" tegen elkaar te lijmen.

WDrums

#18
aug 26, 2012, 17:08 Last Edit: aug 26, 2012, 17:40 by WDrums
Wel leuk idee man ;)

Het is een lastig klusje maar zorg ervoor dat je het perfect zaagt, Iets met een geleider proberen ofzo.
Als je het zo kunt maken dat de twee ketels naadloos op elkaar aansluiten, durf ik te wedden dat het hartstikke stevig wordt, mits je PU Cunstructielijm gebruikt. Dat is gelige houtlijm die een beetje uitzet. Echt hartstikke sterk!
Volgens mij is het alleen verkrijgbaar van Bison of Pattex..

Jenslathouwers

stevigheid zal hoogst waarschijnlijk niet het probleem zijn, PU lijm is normaal gesproken sterker als de meeste houtsoorten...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Rick

Ik zou er eerder een ring acryl tussen plakken met wat verbindingen met scroeven. Soort T profiel frezen.

Jenslathouwers

Ik denk dat schroeven de klank echt wel niet ten goede gaan komen ;)  8)7
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Maar 2 bassdrums aanelkaar natuurlijk wel  8)7


Opzich snap ik rick's idee compleet. Als je 2 bassdrums (of gedeeltes) aan elkaar lijmt heb je gewoon een diepe bassdrum. nouja.

Als je er een ring acryl tussen zet valt het iig wel op. Iedereen ziet dat je wat bijzonders hebt.
En als je nu gewoon verstevigings randen zou maken dan heb je niet meer nodig dan goede lijm.

Animal baars

Als je nu gewoon het idee uit je hoofd zet omdat het praktisch gezien niet echt haalbaar is, scheelt het een boel frustratie en twee gesloopte bassdrums. Mij lijkt het idee van een woofer nog het meest haalbaar.

Afgezien van het feit dat houtlijm zelf sterker is dan hout, zul je altijd een zwakke plek hebben. Je zal een verstevigingsrand moeten fabriceren van 22" minus de dikte van de ketel wil je het netjes kunnen maken met een wrap en zie daar maar eens aan te komen zonder zelf te moeten buigen.

Ik ben misschien een pessimist maar ik verwacht niet dat je door 2 ketels te combineren een vettere bassdrum krijgt. Ik ben bang dat je slechts het geluid van je vellen hoort en verder het ratelen van twee ketels die nooit bij elkaar hebben gehoord.

Jenslathouwers

ik heb gistere avond nog wat mogelijkheden bedacht en één van de haalbaarste ideeen is dat ik bij de ene kick de shell aan de buitenkant, over een breedte van een 2tal cm de helft zo dik maak als ze is. bij de andere kick doe ik hetzelfde maar dan aan de binnenkant, zo passen de 2 delen mooi in elkaar en is er een groter oppervlak om te lijmen.

bedankt voor jullie bezorgdheid maar ik heb niets te verliezen dus ga ik het toch proberen ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog