firewire of usb interface?

Gestart door koene, jun 20, 2012, 14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

koene

Hallo iedereen,

Sinds kort beschik ik over ezdrummer op mijn laptop, maar helaas heb ik nogal te maken met latency wanneer ik de toms aanklik met de aanwijzer (ong een kleine seconde). Voor het afspelen van de samples is dit uiteraard nog geen probleem, maar nu zou ik ook graag mijn TD-3 verbinden met mijn laptop om deze via Ezdrummer te triggeren.

Gezien de specificaties van mijn laptop (XP, dualcore 1,66 Ghz, 1Gb ram) zal ik best een interface kopen om de latency sterk te reduceren, maar ik vroeg me af wat hierin het best is: een midi-usb interface of een midi-firewire interface (mijn laptop beschikt over een 4-pin firewire ingang). Met andere woorden: welke van de drie onderstaande opties is het meest geschikt voor real-time spelen?
-de roland Um-one (http://www.keymusic.com/product/Roland-UM-One) => al vermoed ik dat deze de latency niet veel zal verminderen?
-presonus audiobox usb (of andere vergelijkbare midi-usb interface)
-presonus firebox

Zal het aanschaffen van 1 van 3 bovenstaande opties het latency probleem verhelpen, of moet ik hiervoor ook nog es een extra geluidskaart aanschaffen (ik heb nooit goed het verschil begrepen tussen geluidskaarten en die interfaces :/)

alvast bedankt!

Robert-Jan

De roland is alleen een midi interface , die doet dus niets anders dan midi naar je computer sturen.
De geluidskaart in je computer doet dan de audio..
Als die niet snel is krijg je latency.
De presonus fire box is alleen audio, zeg maar een betere en uitgebreidere geluidskaart voor je laptop.
De audiobox is de combi van de twee ..en audio en midi..voor jou dus de beste keuze van de drie.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Machiel


De roland is alleen een midi interface , die doet dus niets anders dan midi naar je computer sturen.
De geluidskaart in je computer doet dan de audio..
Als die niet snel is krijg je latency.
De presonus fire box is alleen audio, zeg maar een betere en uitgebreidere geluidskaart voor je laptop.
De audiobox is de combi van de twee ..en audio en midi..voor jou dus de beste keuze van de drie.


Ik wil daar nog aan toevoegen dat een snellere PC (lees sneller geheugen) ook aanzienlijk zal helpen.
Als je op je PC als last hebt van latency terwijl er nog niet eens sprake is van een interface zou ik eerder kijken naar de prestaties van de PC.
Neem mij vooral niet te serieus.

koene

Bedankt voor de heldere uitleg R-J! En neem ik dan best een midi/audio interface met USB of met Firewire? Of maakt dit niet veel uit (behalve het feit dat de firewires een stuk duurder zijn?)

@ Machiel: m'n specificaties komen wel overeen met de vereisten van Ezdrummer... Ligt de latency dan niet gewoon aan de geluidskaart, wat verholpen wordt met de interface? of zie ik dit verkeerd?

musiqman

De firebox is ook midi (dmv een vastgeschroefde break out box) Ik was er zeer over te spreken. Zeker gezien het feit je firewire krijg voor een zeer redelijke prijs. Niet meteen uitvlakken bij je testen/keizen zou ik willen zeggen.

Robert-Jan

Ja je hebt gelijk..ik zie het nu.
Maar als het simpel en alleen voor ezdrummer is dan is de audiobox wel afdoende.
Firewire vs usb in dit geval..ik zou zeggen dat usb afdoende zou moeten zijn
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

koene

Ok, dan wordt het een midi/usb interface!

Ivm Machiels opmerking: is de latency vnl te wijten aan mijn geluidskaart, of aan de specs van mijn laptop?

Machiel


Ok, dan wordt het een midi/usb interface!

Ivm Machiels opmerking: is de latency vnl te wijten aan mijn geluidskaart, of aan de specs van mijn laptop?

Ik denk dat het een combo is hoor, maar dat je laptop het sowieso niet trekt ;)
Neem mij vooral niet te serieus.

JackD

Volgens mij gaat FireWire eruit, omdat de nieuwe standaard USB3 sneller is.

Machiel


Volgens mij gaat FireWire eruit, omdat de nieuwe standaard USB3 sneller is.

Is er dan al compatibele hardware met USB3 voor deze toepassingen?
Neem mij vooral niet te serieus.

Hammar

Nope, dacht het niet. Usb 3.0 is er al een tijdje, maar de hardware lijkt wel achter te blijven.

piebe

Bij e-drummen blijf je altijd wel last van latency houden maar als je het naar beneden weet te schroeven tot enkele milliseconden merk je er weinig van. Ik vond zelf addictive drummer het beste lopen.

jozwf


Volgens mij gaat FireWire eruit, omdat de nieuwe standaard USB3 sneller is.


Dat denk ik niet.

Firewire is een heel andere techniek dan USB.

Dimpel gezegd komt het er op neer dat Firewire een continu stroom van informatie van en naar de pc stuurt en USB de informatie verzameld in pakketjes.

Merk je hier zelf als gebruiker echt iets van bij normaal gebruik? Neuh....

Omhoog