verf van basdrumhoops verwijderen

Gestart door Jenslathouwers, jun 12, 2012, 13:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

hallo,

ik heb een oude premier basdrum gekocht om de hoops ervan te gebruiken voor mijn sonor kit, ik wil de hoops stainen in de kleur van men drum (die heb ik ook zelf gestained dus de kleur is exact dezelfde).
de hoops zijn echter zwart geschildert... hoe kan ik de verf er het gemakkelijkste af halen ?

iemand tips en tricks hiervoor ?

schuren zou eventueel gaan maar ben bang dat de hoops dan niet meer mooi rond gaan zijn ...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

In principe heb je 2 keuzes (als de hoops gelakt zijn):

mechanisch verwijderen -> krabben en of schuren al dan niet met gebruik van hitte
chemische verwijderen -> gebruik verf-afbijt

Ik zou in dit geval eerst voor de afbijt gaan.

Jenslathouwers

dat leek mij ook de beste oplossing, maar ik wil de hoops achteraf gaan stainen.. wordt dat dan een probleem? blijft het product erin zitten en haald het achteraf ook de 'verf' of stain er nog af ?

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

Nee, wel moet je na het afbijten supergoed schoonmaken (voor je eigen gezondheid) en goed droog laten worden. Afhankelijk van het product enkele uren tot een week.

Plaats hier even foto's van je project.

Jenslathouwers

binnen twee weken begin ik ongeveer aan het stainen van 2 extra toms en de basdrumhoop dan zal ik van begin tot einde mooi alles illustreren met foto's ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hammar

Wat is stainen als ik vragen mag?

Jenslathouwers

beitsen is het nedelandse woord als ik me niet vergis. ik gebruik het engelse stainen omdat alles wat ik had opgezocht voor ik aan men kit begon in het engels was.

zo ziet het eruit
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hammar

En dat 'men' wat je steeds gebruikt, is dat ook engels?

drum1964

Je was me voor, Hammar. :)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Jenslathouwers

nee geen engels... flemisch...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

#10
jun 23, 2012, 23:09 Last Edit: jun 23, 2012, 23:11 by Jenslathouwers
Ben er vandaag aan begonnen. Mijn voorlopige ervaringen :

product moet veel langer inwerken dan aangegeven (2.5 u ipv 10 min)


insmeren met het product en wachten maar !!


dit is het product...


na een half uurtje doet het product nog (bijna) nix...


na iets meer dan een uur werkt het product nog altijd niet zoals het zou moeten


na 2,5 u nog een keertje geprobeerd en ondanks mijn verwachtingen kwam de verf nu met stukken echt heel vlot los.


op de eerste hoop was ik al met schuurpapier begonnen terwijl ik de andere ingesmeerd met het product had laten hangen in de hoop dat het product toch nog zijn werk ging doen (met succes zo bleek). van deze waren de randen dus al mooi geschuurd.


nog een keer een goede laag product erop en morgevroeg hopelijk al de overgebleven verf eraf halen.


dat was het voor vandaag... de rest volgt ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

Voordat je afbijt aanbrengt is het handig om de oude lak even op te ruwen met schuurpapier. Hierdoor trekt de afbijt er sneller in. Daarna is het een kwestie van wachten tot het 'pakt'.

Jenslathouwers

#12
jun 24, 2012, 15:54 Last Edit: jun 24, 2012, 15:55 by Jenslathouwers
@ hoefnix: heb ik ondertussen al gemerkt ;)

hier dus even de vooruitgang van vandaag:






tot zover kreeg ik de verf eraf met het product, na een nachtje intrekken werkte het heel goed en ging de verf er heel vlotjes af.


de binnenkant word mooi blank hout, de buitenkant ga ik beitsen en het zwart mag er deels op blijven, dit zorgt voor meer diepte in de beits.


3.5 u schuren later:  anderhalve hoop geschuurd vanbinnen, nu even tijd maken voor de viervoeter ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Technobeat


Ziet er al strak uit  :Y , en zoals bekend is heeft goed werk zijn tijd nodig .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jenslathouwers

3maanden vakantie, tijd genoeg dus... En geduld ook want zonder geduld word het niks heb ik uit mijn eigen ervaringen geleerd.

Verstand komt met de jaren zeker??  8)7
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

de voortgang van vandaag: (25-6-'12)




de eerste laag beits ligt erop, voor ik gebeitst heb heb ik eerst de randen nog moeten schuren en nog een halve binnenkant verder schuren. ik heb met een prop stof de beits aangebracht zodat ik makkelijker proper kon werken aan de randen ( aangezien ik alleen de buitenkant ge beitsen en de binnenkant proper zou moeten blijven.


de binnenkant van de hoops is intussen mooi blank beukenhout.


de binnekant moest dus proper blijven  8)7  maar aangezien dit het enige spatje is vind ik dat het nog heel goed is gegaan.


de afdruk van de vorige eigenaar zijn basdrumpedaal krijg ik er jammer genoeg niet zomaar uit, dan weet ik ineens waar deze hoop komt, aan de kant van het slagvel, met de afdruk beneden.

vanavond wss nog een update aangezien ik nog een 2de laag ga beitsen nu en straks mss al de eerste laag vernis...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

het vervolg van enkele uren geleden : (25-6-'12)

eerst en vooral; dit is de beits en de vod die ik gebruikt heb...




het resultaat na een tweede laag beits:






met de eerste laag vernis :





de vernis is polyurethaan parketvernis
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

drums97

Ziet er goed uit. Netjes gedaan!
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Jenslathouwers

Morge de foto's van de hoops op men kick!! Ze zijn al 2dagen klaar maar nog geen tijd gehad om te posten...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

#19
jun 29, 2012, 11:38 Last Edit: jun 29, 2012, 12:44 by Jenslathouwers
hierbij het resultaat:

even nog eens kort: ik heb zwart gelakte basdrumhoops (22") van primier gestript, gestained en vernist.

2 x de verf remover
lang schuren aan de binnekanten en zijkanten
2 x stain
2 x vernis

na de eerste laag vernis heb ik het boeltje geschuurd met p 800 schuurpapier.


het resultaat na de 2de laag vernis:



voor, na:








voila, ben er zelf heel tevreden over, ik vind het qua looks een hele vooruitgang, de metalen hoops waren best oke toen men drum nog een blauwe wrap had en de hoops ook nog een strookje blauwe wrap hadden, maar nu ik men drum groen gestained had vond ik houten hoops toch toepasselijker. ik heb, ipv nieuwe houten hoops te kopen, een premier bassdrum gekocht van iemand voor 15 euro. op die manier had ik heel goedkope houten hoops, moest ze enkele nog stippen en stainen zoals ik ze wou.

als er nog iemand vragen heeft.. shoot!!

hier is trouwens de link naar een public dropbox folder... (voor grotere foto's)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Machiel

Ik zie de foto's niet :/
Neem mij vooral niet te serieus.

harmen 18

pssst, je foto's zijn verkeerd ingevoegd........

Jenslathouwers

ja ik had eens op een andere manier geprobeerd de foto's in te voegen omdat ze altijd zo klein zijn ... maar krijg ze niet groter... iemand tips ? :p
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Machiel


ja ik had eens op een andere manier geprobeerd de foto's in te voegen omdat ze altijd zo klein zijn ... maar krijg ze niet groter... iemand tips ? :p

Dropbox? Google drive??

Grotere plaatjes uploaden? :P
Neem mij vooral niet te serieus.

Jenslathouwers

welke link moet ik van dropbox gebruiken ?heb net alle foto's op dropbox gezet en hier de links vervangen maar die doen het zo te zien niet...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog