DIY Kicktrigger (low budget)

Gestart door Dreamdrummer, sep 23, 2019, 15:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dreamdrummer

sep 23, 2019, 15:00 Last Edit: sep 23, 2019, 15:02 by Dreamdrummer
Mijn oude Roland kicktrigger werkt niet meer goed.
Nu had ik in de schuur nog wat DIY spul liggen...
Ik dacht ik ga eens proberen zelf iets te maken.
Ook wilde ik het stuiterige gevoel van de Silentstroke wegnemen.

Wat heb ik gebruikt:
- metalen L profielen
- foam van schuurblok
- Piezo bedraadt naar jack input
- dubbelzijdig tape
- oud zitkussen (om het stuiterige gevoel weg te nemen)

De sensitivity op de TD9 moest ik terugzetten naar 10.
Daarna werkt het perfect!
De Sonitus Kicker had ik in de kick zitten, voor demping.
Het ziet er niet heel profi uit, maar het koste me niets en het werkt perfect.
Stel dat je deze spullen moet kopen, ben je voor een paar euro klaar.














Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Paul

Mooi dat het werkt, soms moet je een beetje creatief zijn!

Heb je de piëzo-constructie bewust omgedraaid? Normaal gesproken zit de piëzo vastgeplakt op een hard oppervlakte en maakt de schuine kegel contact met het vel.
Ik snap wel dat de gevoeligheid hiermee flink naar beneden moest, nu komt de klap behoorlijk ongedempt op de piëzo terecht.

Dreamdrummer

Ja, ik heb bewust het koperen deel tegen het vel geplaatst, zonder foam of cone ertussen.
Dat had ik in eerste instantie wel geprobeerd, maar dan stond de sensivity op max en gaf het nog steeds een zwak signaal.

Dus daarna deze wijze geprobeerd, die sowieso al goed werkte op de toms.
Maar omdat de kick natuurlijk flink meer op zn donder krijgt dan een tom, had ik het eerst wel met een cone geprobeerd.

Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Paul

Dat had ik in eerste instantie wel geprobeerd, maar dan stond de sensivity op max en gaf het nog steeds een zwak signaal.
Als het signaal te zacht is met de normale montage betekent het dat de cone te zacht is en/of niet ver genoeg boven de draagrand uitsteekt. ;) Daardoor worden er te weinig trillingen doorgegeven.

Als het zo werkt voor jou, prima natuurlijk! Ik verwacht door het gebrek aan demping wel een groter risico op dubbele triggers en minder dynamisch bereik. Maar dat is puur theoretisch, de praktijk kan natuurlijk anders zijn.

Joris

Dit is toch gewoon vergelijkbaar met een Ddrum trigger, daar zit de piezo ook aan de buitenkant. Uberhaupt geen cone zoals bij Roland.

Dreamdrummer

Als het signaal te zacht is met de normale montage betekent het dat de cone te zacht is en/of niet ver genoeg boven de draagrand uitsteekt. ;) Daardoor worden er te weinig trillingen doorgegeven.

Als het zo werkt voor jou, prima natuurlijk! Ik verwacht door het gebrek aan demping wel een groter risico op dubbele triggers en minder dynamisch bereik. Maar dat is puur theoretisch, de praktijk kan natuurlijk anders zijn.
De cone was behoorlijk stevig en stak zeker 3 mm boven de rand uit.
had misschien meer moeten zijn, maar ach, nu werkt het sowieso :-)

Dynamiek is goed en nog geen dubbeltriggers gehad (getest t/m 210 bpm)
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

drfill

als het werkt dan werkt het..  maar toch zit er best verschil in die mesh heads, ook in
doorgeven van 'piek' door het materiaal..  ook het gevoel van bv. drum-tec design is anders
als single ply silent stroke..  maar je hebt dit met dat kussen al opgelost, waarschijnlijk..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Dreamdrummer

als het werkt dan werkt het..  maar toch zit er best verschil in die mesh heads, ook in
doorgeven van 'piek' door het materiaal..  ook het gevoel van bv. drum-tec design is anders
als single ply silent stroke..  maar je hebt dit met dat kussen al opgelost, waarschijnlijk..
Klopt, want de Silentstroke zonder enige demping vond ik een ramp op op te spelen.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

drfill

met jouw voet techniek maakt het waarschijnlijk geen bal uit, waar je op speelt,
maar drum-tec design zijn echt wel goede mesh vellen  (just saying)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

De overtreffende trap , zijnde de Drum-Tec Real Feel meshheads zijn nóg beter .
Heb ze zelf ook  ;)  . 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dreamdrummer

met jouw voet techniek maakt het waarschijnlijk geen bal uit, waar je op speelt,
maar drum-tec design zijn echt wel goede mesh vellen  (just saying)
Als ik destijds meer budget had, had ik toch zeker voor een minimaal 2ply vel gekozen.
Voor nu voldoet het.
Zo'n drumtec Design of Real Feel zal absoluut een vervanger zijn als de Silentstroke het begeeft.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Omhoog