Brushes

Gestart door zildjianboy, apr 12, 2012, 23:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

zildjianboy

Brushes, zijn er drummers die het echt vaak gebruiken?

Ik alleen met arkoestische pop en unplugged muziek *O*

En welke gebruik je dan? :Y

Jochem

Áls ik ze gebruik is het voor Jazz, cheap-ass merkloze of Vic Firth's.

musiqman

Ik gebruik ze voor dingen als jazz, acoustisch, pop op cajon etc.

Ik heb sinds kort Wincents. Wa een fijne en stevige brushes (en een stuk betaalbaarder dan veel andere merk) Je hebt drie kleuren welke de diktes light, medium en heavy aangeven. Ik gebruik heavy's.

timmie

Ik heb een tijdje in een country/folk bandje gespeeld en toen speelde ik alles met brushes, vaak met een snaredrum. Toen heb ik er ruim een jaar wel een aantal paar versleten. Nu gebruik ik ze nog wel eens voor jazz of akoustische dingen.
@musiqman, de wincents heb ik ook gehad. Bevielen mij ook goed, ze waren iets stugger dan de Regal Tips die ik nu heb. Maar die bevallen ook prima.

harmen 18

Ik heb ook Rega tip brushes, ze kunnen helemaal ingeschoven worden zonder dat er aan de achterkant een ijzeren pin uit komt. (of dat nu een voordeel is of niet weet ik eigenlijk nog steeds niet.

Alleen geven ze enorm af en heb je in een maand een zwart vel. Daarom speel ik er niet zo veel mee. Verder vind ik het wel grappig om te doen. Toch maar eens andere halen.

musiqman

Ik heb ook Vic Firth Jazz Rakes. Brushes in rod stijl.


piebe

Ik heb de paarse van Vic Firth die spelen erg lekker.

zildjianboy

veel drummers gebruiken ze volgens mij niet omdat ze niet weten wat ze er mee moeten doen:(   terwijl ik het helemaal te gek vind bij sommige nummers *O*

Niels68

Ik heb 27(!) jaar geleden LP brushes gekocht van 25 gulden. Deze waren wat duurder ws omdat deze van fiberglas oid zijn. Ik kon deze met mijn akoustische kit en mijn digitale kit gebruiken. Het enige probleem is dat ze nu last hebben waar vrouwen bang voor zijn. (gespleten haarpunten).

Murgen

Ik speel een paar nummers met brushes waaronder Bare nescessities (Jungle book).
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Nijlpaard

#10
aug 12, 2012, 16:14 Last Edit: aug 12, 2012, 16:15 by Nijlpaard
Gebruik ze in de kerk vaak, meestal bij de nummers met een wat rustige triplet swing feel.

Ben er zelf niet in geoefend dus meestal doe ik maar iets maar over het algemeen wordt het erg gewaardeerd :)

Had zowel een paar wincent nylon brushes als en paar wincent metalen brushes. De nylon gebruik ik vaker (geen idee waarom eigenlijk :? )

De nylon zijn pasgeleden vervangen door een setje silverfox foxtails. De wincents hadden een plastic handle. Deze een houten. Voelt erg prettig :)

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Crashtestdrummie

Ik gebruik Jeff Hamilton-brushes van Promark. Op zich prima dingen die zich qua 'stugheid' in lengte laten verstellen. Toch vind ik de snaren wat te hard. Het 'veegt' niet zo soepel..zal ook wel een kwestie van techniek zijn.

Gebruik ze nauwelijks...bij een intro van een nummer begin ik op brushes en wissel daarna naar stokken.
Ik ga me binnenkort orienteren op een paar stevige 'mallets'. Ik vind die dingen veelzijdiger qua gebruik vanwege het volume en de articulatie.
Ook rods zijn prettig vanwege de juiste balans tussen volume en 'feel'

NathanR

Ik heb een setje VicFirth, zou niet weten wat voor soort.. gebruik ze vrijwel nooit, en zou niet weten hoe ik er goed mee moet spelen

8)7 8)7

Technobeat


kwestie van oefenen denk ik , er zijn filmpjes op YouTube die uitkomst kunnen bieden , zoals deze bijvoorbeeld :


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

NathanR

Dank, ga ik opzoeken wanneer ik het eventueel wel nodig heb.. :)

harmen 18

niet dus.......... :X

Murgen

Brushes en rods zijn leuk, zeker als je een bepaalde sfeer wil neerzetten. Daarbij speel je zachter wat zeker bij repetities erg wordt gewaardeerd (in mijn geval dan).
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Paul

* Discussie over oefeningen met brushes afgesplitst naar "Techniek": http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,1615.0.html

Dries

Hallo allemaal,

Ik ga morgen voor het eerst repeteren met een rock 'n roll bandje.
Aangezien ik met het OV ga, kan ik alleen een snaredrum en standaardje meeslepen.
We repeteren in een huiskamer met o.a. een contrabas. Zang wordt niet versterkt gok ik, vandaar dat ik op korte termijn iets nodig heb om het volume te kunnen minimaliseren.
Nu is normaal meppen met brushes hier wel geschikt voor. Ik heb er nog maar 1x mee gespeeld en ik weet alleen dat het 'vegen' ontzettend tegenviel. Geen idee of ik daar meer mee wil gaan doen maar in eerste instantie wil ik brushes kopen om mee te slaan.

Waar kan ik het beste op letten?
Kan ik beter hele stugge halen, of juist niet?
Metaal of nylon?
Duur of gewoon simpel en goedkoop?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Ik heb een setje silverfox foxtails







Voordeel van deze vind ik het houten handvat en het metalen deel dat de brushes vasthoud. Het kan dus heel subtiel maar als je doorslaat op je snare met het metalen deel kan het ook ff hard :Y Moet je niet op je cymbals doen ;-)


Verder is er nog enigszins een rimclick mee te doen. Erg fijne brushes die ook lang meegaan. Heb een stel van die nylon brushes gehad met een kunstof handvat en een plastic deel dat de brushes vasthield maar het plastic ging op een gegeven moment stuk en dan vliegen je steeds de nylon draden om de oren......
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

paQ

Ik heb metalen, uitschuifbare. (in meerdere diktes e.d.)

Voordeel daarvan is dat je de stugheid nog enigszins kunt beïnvloeden (en dus ook breedte).
Ander dingetje is dat ze een metalen oogje achterop hebben waarmee je weer kunt pingelen tangelen en over je bekkens kunt schrapen.  is wel grappig.


Paul

Ik heb de paarse en de witte van Vic Firth. Stalen brushes, uitschuifbaar en een metalen oogje op de achterkant.
De witte hebben een dikker handvat en een dikkere (stuggere) staaldraden. Ik merk dat ik die vaker gebruik omdat ze meer body geven en op de cymbals ook lekkerder klinken.
Als het iets steviger gaat werken rods ook goed i.c.m. een kofferdrum *)

Dries

Ik heb ook al een koffer op het oog.
Heb ook aan rods gedacht maar was bang dat dat wat Droog zou klinken. Toch maar gewoon op mijn gemak dingen uitproberen in een fatsoenlijke winkel.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Dries

#23
mrt 13, 2013, 00:35 Last Edit: mrt 13, 2013, 00:38 by Dries
Vandaag 2 verschillende brushes en 5 rods uitgeprobeerd in de lokale muziekzaak en kwam al direct tot de conclusie dat het geen brushes gingen worden. Kun je leuke dingen mee doen maar het is voor mij momenteel slechts zeer beperkt bruikbaar omdat ik die complete techniek eerst zal moeten ontwikkelen.
Uiteindelijk gekozen voor de Pro Mark Lightning Rods.
Behoorlijk allround en wat meer attack dan veel dunnere varianten.
Dikkere 'stokjes' (waaronder de thunder rods) werden me te agressief en dunnere 'stokjes' (ongeacht of ze per groot of per klein aantal gebundeld waren) hadden m.i. veel te weinig tot geen body.

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Wouters

Gebrek aan body klinkt bekend.
Totdat ik ivm de combi: buuf en toch akoestisch willen oefenen, geswitched ben naar Vater Splashsticks light.
Zeer tevreden over => vooral de verlengde rubberen grip geeft mi meer een stokfeel en de mogelijkheid om rimshots te spelen zonder je rods te vouwen. Vond ze voor het lichte model toch wel behoorlijk veel body hebben en sticking op de ride.

Omhoog