Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Machiel

Voor de mensen die niet vaak live spelen maar het wel doen:
Weet waar de 'sweet spot' van je bassdrum is. Ik heb vaak genoeg gehad dat de bassmic maar gewoon ergens bij zo'n bassdrum werd gekwakt waardoor de zaal een *3@(#-geluid heeft. Weet wat je wilt en communiceer dat met je/de geluidsman.
Neem mij vooral niet te serieus.

groovemaker

hoe kom ik achter waar de G-spot sweet spot van mij kick is?

Gewoon even proberen in verschillende livesituaties?
If it's too Loud you're too old!

Machiel


hoe kom ik achter waar de G-spot sweet spot van mij kick is?

Gewoon even proberen in verschillende livesituaties?

Nee gewoon met een (goede) mic thuis of in de oefenruimte uitproberen.
Het is niet iets wat je snel weet. Het is een kwestie van trial and error.
Neem mij vooral niet te serieus.

groovemaker

Moet nog wel zeggen dat ik de EMAD niet erg geschikt vindt voor double bass werk.  :6
Wordt erg veel een lage brei in mijn geval. Maar single pedal is het het beste wat me is overkomen. *D

Wou het nog even kwijt  8)7
If it's too Loud you're too old!

paQ


hoe kom ik achter waar de G-spot sweet spot van mij kick is?

Gewoon even proberen in verschillende livesituaties?


het schijnt  (ooit van een geluidsman uitgelegd gekregen, maar weet niet zeker of het waar is ondanks ik het zelf ook wel kan zien) dat de sweetspot op je resovel de plek is waar het vel het verst naar buiten komt.
dus trappen en dan (een ander duh) kijken waar het resovel het meest naar buiten komt als het ware.

groovemaker

Hangt dat niet van de spanningsverdeling van je resovel af?  :z

Ik neem aan dat het vel in het midden het meest naar buiten komt als de spanning overal min of meer gelijk is. Wanneer de linkerkant losser is, zal die kant ook het meeste uitslaan.  :P

Of zit ik er ver naast?  8)7
If it's too Loud you're too old!

paQ

nee, maar dan verplaatst je sweetspot toch ook?
Je klopper slaat waar je klopper slaat. Die plek is altijd gelijk. (en altijd in het midden of net onder/boven het midden)

Ik weet nog goed toen de kit eens volledig uitgemict werd in een studio, er een mic het gat in ging, en een mic werd zorgvuldig geplaatst op de plek waar het resovel de meeste sjoege gaf, paQ al trappend op het pedaal.

Jenslathouwers

wat ik me afvraag:

ik heb nu de audix d6 opgesteld aan mijn kick, dat op zich is al een ongelooflijke verbetering tegenover de DAP dm25 (ofzo) maar ik zou er graag nog net iets meer punch uithalen. Nu vraag ik me af of er een 'regel' is wat betreft hoe ver de mic in de kick gaat? ik bedoel dus hoe dicht je door het gat in het resovel bij het slagvel komt. Wordt het geluid dat punchier, of net niet ? of is hier helemaal geen vaste vuistregel voor ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Animal baars

#183
nov 02, 2012, 09:58 Last Edit: nov 02, 2012, 09:59 by Animal baars
Ik heb m'n D6 altijd tot vlak na de 'sleuven' in de kick hangen. Dan krijg je de meeste boom en ook nog een lekkere dosis tik mee. Voor wat extra tik kun je er ook wat meer hoog in draaien. Maar ik heb een kleinere kick (20").

In de regel geldt: hoe dichter bij het slagvel, hoe meer tik. Dus hoe verder er vandaan hoe meer je van de ketel gaat horen. En dat is laag en wollig.

Nog een nuttig (wel vol propaganda zittend) filmpje: http://vimeo.com/9315745

Jenslathouwers

thnks !! nu heb ik toch iets of wat een richtlijn om aan de slag te gaan ;)  8)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Fibesman

Of zoiets, bevalt mij prima  :Y

Robert-Jan

Weet je wat het mooie is Jens...je hebt m dus je kunt het allemaal proberen..

Gewoon doen en horen wat beste klinkt voor je..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

Ja....  Funny story :/

Robert-Jan

Jajaja.. Van t weekend weer Paq.. *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ


dunDaan


Nog een nuttig (wel vol propaganda zittend) filmpje: http://vimeo.com/9315745

Goed filmpje !!
@Jens, ik heb zelf ook een D6 en die van mij is ingebouwd in de bass met zo'n May systeem. Hierbij is de mic net voor het gat in de bass geplaatst, wijzend in de richting van de klopper.





Op deze manier vind ik dat er een mooie balans is tussen attack en "wollig", maw een lekker vol geluid met voldoende punch.
Maar dit is natuurlijk geen vaste regel. Zoals gezegd, nu je hem hebt, ga er eens met verschillende opstellingen spelen (letterlijk en figuurlijk) en maak opnames; dan kom je er vanzelf achter welke positie de (voor jouw smaak) beste sound produceert.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Nijlpaard

Cool. Zo'n zilverkleurige D6 :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan

Speciaal uit de joenaitet steets over laten komen (met een ex collega, dus geen verzendkosten  *O*). Ach ja, je wilt eens wat anders .... :)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Animal baars


Cool. Zo'n zilverkleurige D6 :Y


Alleen jammer dat 'ie ingebouwd zit, ruilen :P

groovemaker

#194
dec 01, 2012, 14:00 Last Edit: dec 01, 2012, 14:01 by groovemaker
Ik had laatst een interessant gesprek met een geluidsman over het Mic'en van je Kick. Hij zij dat het de bedoeling is dat je de Druk in de ketel opvangt.
Hoe meer druk in de kick, hoe meer druk op de subs, met als gevolg een gigantische bak laag waar geluidsmannen heel veel mee kunnen.

Nou is de vraag: Hoe genereer ik als drummer de meeste druk in mijn kick? Los van het flink doortrappen uiteraard. Stemming? Bepaald vel?

If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Sorry Mods, dit kan wel in het Bass uit je Bassdrum topic, realiseer ik me. Samenvoegen?

Mijn excuses
If it's too Loud you're too old!

Technobeat


Sorry Mods, dit kan wel in het Bass uit je Bassdrum topic, realiseer ik me. Samenvoegen?



En zo geschiedde . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Animal baars

Mijn simpele Yamaha Stage Custom 20" kick heeft ramen laten rammelen op verschillende plaatsen. Dat is met een Emad slagvel en EQ1 resovel. Is dat het belangrijkste? Nope, dat is toch echt de geluidstech en zijn apparatuur. Een simpele 18" DAP sub geeft VEEL minder boom dan een dikke 18" Acoustic Line sub. Het is gewoon een kwestie van de juiste spullen gebruiken na de microfoon. Randapparatuur, versterkers, speakers en zelfs de kwaliteit van je XLR kabels spelen daarin mee.

Als een geluidstech geen dikke bak laag kan creeren (uit een normaal laag gestemde kick) in een zaal, doet zij zelf toch iets fout. Ik heb een moddervet geluids horen komen uit een 18" DW kick en een 22" Tama kick die net zo vet was. Daarom ben ik van mening dat hoeveel 'boom' er uit je kick komt voor een erg groot deel afhankelijk is van de geluidstechnicus. Bij toms en snaredrums is het trouwens een heel ander verhaal.

animal


Nou is de vraag: Hoe genereer ik als drummer de meeste druk in mijn kick? Los van het flink doortrappen uiteraard. Stemming? Bepaald vel?


De hoeveelheid (geluids)druk die in en buiten de ketel ontstaat is zowel bij bassdrums als trommels sowieso al enorm, vandaar dat drummics zeer hoge spl (sound pressure levels) waarden moeten bezitten/kunnen verwerken. De meeste drummics hebben het nu al 'moeilijk genoeg', er is dus eigenlijk geen enkele noodzaak de druk met trucjes nog groter te maken.
Je bassdrum ketel helemaal dichtmaken/afsluiten (luchtgat en dicht voorvel) levert meer druk op in de ketel, maar zal waarschijnlijk niet prettig spelen en de microfoon zal je van te voren moeten inbouwen (en hij moet draadloos zijn omdat je het luchtgat hebt afgesloten  :+ )

paQ

Wat je daar zegt over de spl, is al voldoende reden om een kickport achterwege te laten. 

Omhoog