Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

drums97

Ik heb nju een Powerstroke 4 + Falam Slam erop liggen en Ambassador als reso (met gat en dempmat), maar m'n 22"x14" heevt nog nooit zo lekker geklonken  *O* *O* *O*
Zat eerst te twijfelen over een Powerstroke pro of Powersonic, maar was bang dat die net teveel dempte.
Nu zeker tevreden en vooruitgangop de Powerstoke 3.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Joris


Het zou zo maar kunnen dat jij in de categorie "stevige trapper" valt. ;)


Valt mee hoor  ;)

Erik


Als ik een patch gebruik is het iig zo'n evans EQ patch.  Die zijn vrij dun en toch slijtvast. Bovendien krijg je hier niet extreem veel meer ''attack'' door op het slagvel.  Maar aankomende keer als ik vellen ga wisselen ga ik zonder patch proberen. 

Heb het over deze jongens:

Ik hoor trouwens weinig over de Aquarian Superkick II ? :? Ik heb deze nog nooit geprobeerd maar ik ben dat toch wel van plan.  :Y


Ik dacht dat deze evans-dingen juist een klein beetje attack wegnemen, omdat het soort textiel is.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

groovemaker

Wow,  ik merk dat dit (prachtige topic, al zeg ik het zelf ;-)  veel tongen losmaakt, en dat is goed!

Ik val wel ik de categorie van stevige trappers, maar ik speel niet veel metal(meer). Vroeger deed ik dit alleen maar, maar tegenwoording ben ik actief in een funk/soul band.
Ik wil dus wel dat mijn bassdrum klank daar een beetje bij moet passen. Maar voor veel muziek (en ook funk hoor) heb ik een flinke lading sublaag nodig.

Ik heb een coated voorvel, met gat. Die fabrieksvellen heb ik al vrij lang. Dat gecoated voorvel vind ik wel chill, maar:


En een PS 3 als reso.



Waarom heb je dit als reso?
Kun je me daar wat over vertellen?

Ik heb ook die Evans EQ patch gekocht, een paar dagen geleden. Ik heb er nog niet aan gedacht om ze te gebruiken, ik denk dat ik ze nog even bewaar voor mijn volgende slagwel.

Over de levensduur van je slagvel:
Veel drummers laten hun slagvel erg lang op hun bassdrum liggen, omdat ze zeggen dat ze dan goed zijn ingespeeld, en op die manier de meeste laagte er uit halen.
Is dit waar? Kan dit?
If it's too Loud you're too old!

Fibesman

Wat inspelen van vellen betreft, daar geloo ik wel in ja. De vellen gaan steeds beter zitten. Natuurlijk is op een gegeven moment de rek er wel uit maar Nieuwe vellen klinken in het begin nooit optimaal in mijn ervaring. Daarom beter rustig een paar dagen van te voren nieuwe vellen op je kit zetten en stemmen. Dan kost het minder tijd om een goede sound te maken als je een optreden of repetitie hebt.

groovemaker

Hey....ik heb weer een nieuwe ervaring opgedaan die ik met jullie wil delen en waarover ik en vraag heb.
Afgelopen woensdag had ik een optreden en ik speelde daar op een Yamaha stage custom. 22x18, net als mijn Pearl. Hierop zat een vel van Evans, de Evans' G2. Welliswaar veel tak, maar verder klonk die bassdrum echt fantastisch, ook nog met een goede tak-laag verhouding. Als ik ook een G2 op mijn bassdrum zet, klinkt dat dan ook ongeveer als die bassdrum? Er zat ook zo'n sticker op als eerder genoemd, de EQ patch.

Ben heel erg benieuwd naar jullie reacties. Ik heb het trouwens over een onversterkte situatie ;-)
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Als je nog steeds het fabrieksvel erop hebt liggen.........dan zal hij vast en zeker beter klinken. Hetzelfde lijkt mij vrij sterk aangezien het een totaal andere bassdrum is.

Ga gewoon voor een nieuw merk vel. Welke ligt aan je smaak...... maar volgens mij heb ik dit al een aantal keer gezegt.

groovemaker

De vraag was meer of mijn bassdrum ook beter klinkt met de G2....

Over 2 weken ga ik met vakantie naar Duitsland en ga ik wat experimenteren met vellen en de mooiste neem ik mee...
If it's too Loud you're too old!

Jenslathouwers

Tegenover een fabrieksvel gaat (bijna) elk vel je basdrum beter laten klinken. Experimenteren is idd een heel goed plan ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Ja dus, maar dat staat er eigenlijk toch gewoon?

Jenslathouwers

Ja eigenlijk wel... Excuses  8)7
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Was meer richting groovemaker bedoeld. Maargoed.


Ga lekker vergelijken, daar word je altijd wijzer van.

Laat je even weten wat het is geworden en waarom?

Jenslathouwers

Zeker niet vergeten de emad2 te testen ;) is ook een topper naar mijn mening  *O*
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Air Piet

Heb je ook wel eens coated vellen geprobeerd als slagvel? Kan me niet schelen wat mensen zeggen over een ''dood'' geluid, maar met een coated vel krijg je toch wat minder attack en wat meer laag.

Ben zelf ook op het moment aan het experimenteren met vellen. Zit nu een coated PS3 op en dat bevalt opzich wel, alleen is het wat harder werken om meer bass te krijgen.

groovemaker

Ik weet niet of het klopt, maar ik zie het een beetje als het volgende:

In principe heeft elk vel op elke bassdrum wel 'laag'. Dit komt door de grootte van je ketel, maar is het niet zo dat er door de tak minder 'ruimte' is om het laag goed te horen? Hoge tonen snijden beter door andere tonen heen? Wat ik bedoel is: Overstemmen de 'tak' tonen de 'boem' tonen niet? :+

Een gecoated slagvel heb ik nog niet geprobeert, ook nog niet aan gedacht, maar is zeker een optie!

Ik heb wel een gecoated voorvel, is dat ook van invloed op de hoeveelheid 'tak' of 'laag' ?
If it's too Loud you're too old!

Air Piet


Ik weet niet of het klopt, maar ik zie het een beetje als het volgende:

In principe heeft elk vel op elke bassdrum wel 'laag'. Dit komt door de grootte van je ketel, maar is het niet zo dat er door de tak minder 'ruimte' is om het laag goed te horen? Hoge tonen snijden beter door andere tonen heen? Wat ik bedoel is: Overstemmen de 'tak' tonen de 'boem' tonen niet? :+

Een gecoated slagvel heb ik nog niet geprobeert, ook nog niet aan gedacht, maar is zeker een optie!

Ik heb wel een gecoated voorvel, is dat ook van invloed op de hoeveelheid 'tak' of 'laag' ?


Ja, dat is een logische beredenering. Maar ik bedoel dus dat een coated vel het laag meer accentueerd en inderdaad wat attack wegneemt. Een coated resovel heeft denk ik wel invloed, maar ik zou niet weten in welke mate, dat is denk ik echt aan het experimenteren of dat daadwerkelijk te horen is.

groovemaker

#141
aug 03, 2012, 11:30 Last Edit: aug 03, 2012, 11:31 by groovemaker
Ben nu in Duitsland..we zijn hier nog 2 weken....

Ben ook een Remo powerstroke pro tegengekomen. Volgens de verkoper hier, is dat van Remo het antwoord op de Emad, maar met een andere techniek en akoestische eigenschappen.

Ik neem niet aan dat het veel uitmaakt, of zijn er echt grote verschillen? Laat binnenkort even weten wat het is geworden en hoe het klinkt.

Dan wil ik het nog even hebben over een versterkte situatie. Binnenkort staat er een groot promsconcert voor de deur met de 3J's en Lisa Lois. Dit is in een sportzaal voor zo'n 3000 man. Hoe krijgen we daar een zo mooi mogelijke bas?

Ook hier is het de bedoeling dat mijn bassdrum mooier en vooral lager is dan die van de andere 2 bands die ook meedoen, ook al is het geen wedstrijd. Deze bassdrums zijn ideaal, alleen wel getriggerd:

Ook veel tak, maar ook veel laag...

Ik hoor de laatste tijd veel van geluidmannen dat de 'laagte' die ik zoek, vaak helemaal niet zo laag is als ik denk....

De vraag: Wat is dan ECHT zo laag, en hoe laag is 'mijn' laag?
If it's too Loud you're too old!

Harre

Sluit maar eens een bassdrum mic op een tafel aan en ga wat aan de toonregeling draaien. Als je er laag in wilt ga je er laag in draaien, maar je zult dan zien dat je niet per definitie een mooi laag geluid krijgt. Nog sterker: in een goed klinkende uitversterkte bassdrum zit op zo'n moment ineens verrassend veel hoog, terwijl je dat niet zou verwachten als je op zoek bent naar laag. Waarschijnlijk dat die geluidsmannen zoiets bedoelen?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Animal baars


De vraag: Wat is dan ECHT zo laag, en hoe laag is 'mijn' laag?


Ik merk dat het laag wat ik zoek per zaal afhankelijk is. Pas een show gedaan waar de geluidstechnicus 2 12" RCF subs bij zich had en daar kwam me een machtige bak laag uit. Ik kon m'n kick voelen terwijl ik aan het spelen was. De microfoon was een Audix D6 met een Earthworks EQ pad. Later een tour met dezelfde technicus gedaan maar toen met 18" subs. Het was toen altijd ff zoeken naar de juiste EQ instellingen om een zaal te laten rammelen.

Harre

Het was toen altijd ff zoeken naar de juiste EQ instellingen om een zaal te laten rammelen.

*lol* Mooie omschrijving...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Het komt er dus op neer dat je je eigen spullen goed voor elkaar moet hebben (goed gestemd, goede vellen) de rest ligt toch echt aan de geluidboer. En ga er nou niet op afstappen van: "heu, ik wil heel veel laag in mijn bassdrum, want dat vind ik stoer" dat gaat gewoon niet helpen. Aangezien je bassdrum van goede kwaliteit is moet dit opzich gewoon goedkomen lijkt mij.

Dribbel

#146
aug 03, 2012, 19:35 Last Edit: aug 03, 2012, 19:40 by Dribbel
Met alleen laagis de mix ook echt niet mooi vind ik.
Het is tocht echt een mooie balans van een heldere tik, een mooi rond midden, en het zoete laag :Y

En als je dat lomp wil uit voeren heb je 3 kanalen nodig.....
1 Beta 52 of mic naar keuze voor/in het front, 1 Beta 92 of andere grensvlakmic. naar keuze in de ketel voor de tik en mid, en een subkick voor het front voor het mooie laag.
*O* *O* *O*

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Yamaha recording & sabian

groovemaker

Is een kickport een goede optie? Of heb ik dan een grote kans dat de geluidsboer (gnehehe) er laag uit draaid?
If it's too Loud you're too old!

Animal baars

Kickport voegt naar mijn idee alleen laag toe tussen je oren. Goede vellen en decjuiste hoe eelheid demping doen veel meer. Een iets gedempte kick is makkelijker strak laag te krijgen dan een kick met grote galm. Kijk naar Gavin Harrison bijvoorbeeld. Super vette kick maar allemaal dankzij PA. Akoestisch is z'n kick zo dood als een pier.

Gewoon een kwestie van investeren en heel veel proberen. Als je weet wat er mogelijk is bij een geluidsboer, kun je daarop anticiperen.

groovemaker


Super vette kick maar allemaal dankzij PA. Akoestisch is z'n kick zo dood als een pier.


Iets terug in het topic waren we aan het discussiƫren over hoe ik zo veel mogelijk laag uit mijn bassdrum kreeg, akoestisch gezien. Ik hoop niet dat mijn bassdrum 'dood als een pier' moet klinken, om em mooi over een PA te krijgen.
If it's too Loud you're too old!

Omhoog