Opname maken met Roland edrumset en ProTools First

Gestart door Houtman, okt 10, 2021, 17:02

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Houtman

Na de aankoop van een interface (Focusrite) ben ik gestart met het opnemen van mijn drumgeluid (Roland-ATV module) m.b.v. Audacity:
drumless track (wav) weergeven via Zoom2 recorder verbonden met drummodule (ATV 3xD). Het module verbonden met interface en interface via usb met laptop waarop Audacity.
Het volume van de soundtrack wordt geregeld met de Zoom-recorder, het drumvolume met de volumeknop van het module.
Punt is dat soundtrack en drums op één stereospoor worden opgenomen. Als er iets aan het geluid wordt gedaan (treble.bass bijv.)
dan heeft dat (uiteraard) invloed op de gehele track.
Ik heb dus geprobeerd op soundtrack op een spoor te zetten en daarna de drums in te spelen op een tweede spoor maar dat veroorzaakt een enorme latency.
Nu heb ik ook ProTools First op mijn laptop staan. Maar daarmee lukt het me niet om het drumgeluid op een aparte spoor te zetten
zodat ik eventueel alleen het drumgeluid kan bewerken (na de opname).
Volgens mij moet dat wel kunnen. Maar hoe ik dat moet aanpakken, weet ik niet.
Wie weet het wel en kan mij uitleggen wat ik moet doen?
Bedankt alvast voor alle hulp. Stel het erg op prijs.

Hammar

#1
okt 11, 2021, 14:02 Last Edit: okt 11, 2021, 14:05 by Hammar
Je kunt de drumless track toch gewoon in Audacity importeren en op een audio track zetten? Waarom apart afspelen op een Zoom?

Ik zou je e-drums midi opnemen in een midi track , kun je nog lekker tweaken daarna als je foutjes hebt gemaakt.

Je kunt die ATV module toch rechtstreeks aansluiten op je laptop met USB? Waarom dan via die Focusrite?

Houtman

Bedankt, Hamar, voor je reactie.
Inderdaad heb ik ook eerst de drumless track op één stereotrack gezet en daarna de drumtrack ingespeeld. Gevolg is een enorme latency.
Als ik het module rechtstreeks op een usb-ingang van de laptop aansluit krijg ik geen goed geluid. Een interface zoals de Focusrite is dan absoluut noodzakelijk. En dat werkt prima.
Uiteraard lukt het me wel op ProTools first een spoor met de drumless track te zetten maar niet om op een instrumentenspoor de drums in te spelen terwijl ik uiteraard én de drumless track én het drumgeluid op een koptelefoon hoor.
Vocalisten doen het ook op die manier maar ik zoek nu uit hoe dat wordt geregeld/ingesteld.

Hammar

Begrijp die hoge latency niet, driver geInstalleerd voor de Focusrite?
Zet je buffersize zo laag mogelijk!

Houtman

De driver is inderdaad geinstalleerd. Naar de buffer heb ik niet gekeken. Bedankt voor de tip: ga ik beslist doen.

Houtman

Door de suggesties van Hamar ben ik gaan googlen en de buffer in Audacity opnieuw gaan instellen.
Van één van de vele tutorials op YouTube, over dit onderwerp, leerde ik dat de latency in programma's als ProTools automatisch wordt opgeheven maar dat in Audacity dat handmatig moeten worden gedaan.
Onder de knop -Bewerken-Voorkeuren en recording staat onder het venster buffer en venster waar het tijdsverschil in miliseconden
kan worden opgeheven. Ik heb dat uitgeprobeerd en dat gaat prima.
Deze week eens kijken of het inderdaad werkt, maar het ziet er bemoedigend uit.
Nu nog kijken of werken met ProTools nog beter werkt.

Omhoog