Zoom h1

Gestart door patrick76, jun 07, 2019, 22:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Goedenavond
Ik heb een vraagje over de zoom h1.
Kan ik deze aansluiten op een 12 kanaals mengpaneel (xlr) via de mic/line in (van de zoom h1)
om opnames te maken van de zang en tegelijkertijd via de main microfoon (van de zoom h1) opnames maken van de rest in het oefenhok (drum, gitaar)???
Als jullie begrijpen wat ik bedoel
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

kaboemba

Euhhh nee een line in is niet voor opnames.
Wat voor mengpaneel is het ?
Daarnaast weet ik niet of je automatisch de interne microfoons van de zoom uitschakeld als je de line in van de zoom gebruikt voor opnames, maar dat kan je vast terug vinden in de handleiding,

Ik zou de H1 gewoon op een microfoon statief zetten en wat experimenteren met de plaats in de ruimte om de beste opnames te krijgen, de zang kan je dan toch gewoon ook opnemen gewoon over de speakers.

patrick76

In de handleiding staat alleen het volgende:
Mic/line input jack: connect and record another device or microphone.
Er wordt verder geen uitleg gegeven.

Het mengpaneel is een Soundcraft Spirit Live
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

animal

#3
jun 08, 2019, 10:22 Last Edit: jun 08, 2019, 10:26 by animal
Mic/line input jack: connect and record another device or microphone.
Via de Mic/line ingang kun je het signaal dat uit de Spirit komt opnemen.
Omdat de H1 maar 2 tracks/sporen tegelijkertijd kan opnemen, ben ik er bijna zeker van dat de interne mics in dat geval worden uitgeschakeld (maar dat kun je zelf eenvoudig uitproberen).
M.a.w. omdat ik verwacht dat in het oefenhok alléén de zang door de Spirit mixer gaat, zal alléén de zang worden opgenomen. 1 of 2 extra (overhead) microfoons aansluiten op een mic-ingang van de spirit zou dat probleem kunnen oplossen, maar dat maakt het opname proces er natuurlijk niet eenvoudiger op.

patrick76

We gaan het gewoon allemaal even proberen.
Al jullie ervaring hiermee is natuurlijk mooi meegenomen.
Dan komt het volgende aan bod.
Als het puur de microfoons zijn, dan lijkt me een xlr-mini jack kabel wel genoeg.
Maar als er ook nog gitaren aangesloten zijn, dan gaan die niet via de xlr ingangen maar via jack ingangen.
Hoe ga ik de microfoons en gitaren via het mengpaneel dan opnemen met de zoom?
Van jack naar mini jack? En dan mono of stereo jacks?
Of gewoon xlr naar mini jack? Stereo of mono?
Wat een breinbrekers op de zaterdagavond
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

patrick76

Mezelf even het antwoord geven  Jack links en jack rechts naar mini jack stereo.
Ik heb vanavond het mengpaneel nog eventjes bestudeerd in de oefenruimte.  :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

animal

RTFM  ;) https://www.soundcraft.com/en/products/spirit-live ,

Daar staat in uitgelegd hoe je opnames kunt maken, in de manual wordt geadviseerd de XLR-uitgangen op de Spirit te gebruiken, dan heb je dus onderstaande kabel nodig

https://www.thomann.de/nl/cordial_cfy3wff_yaudiokabel.htm?sid=a609b8fc38a7d23f4fe30ec655b60b47

patrick76

Dank je wel Animal  :).
Daar zal ik me even in verdiepen  :Y
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

kaboemba

Euhh bedoelen ze hiermee de main xlr out, leuk maar als je die kabel aansluit hoe krijg je dan geluid over je speakers ?
Je zal dus ook nog iets van een splitter kabel 1xxlr naar 2 moeten hebben als je terwijl je opneemt ook geluid uit je speakers wilt hebben.

animal

#9
jun 10, 2019, 09:40 Last Edit: jun 10, 2019, 10:01 by animal
Als je de spirit gebruikt om opnamen mee te maken is het beter om tijdens het maken van de opnamen met koptelefoons te werken, zo voorkom je overspraak van het geluid uit de speakers in de (zang)microfoons en houd je de XLR-uitgang dus vrij........
maar op pagina 30 van de manual staat op een afbeelding vermeld dat de Spirit beschikt over een stereo 'Tape Record' (nr. 6 rechterzijde) uitgang, geen idee waarom ze deze uitgang niet aanbevelen, zou ik ik zeker wel proberen patrick.  :Y

In laatst genoemde geval heb je onderstaande kabel nodig.


patrick76

#10
jun 10, 2019, 12:52 Last Edit: jun 10, 2019, 16:48 by patrick76
Tijdens het repeteren hebben we 3 microfoons via de 3 xlr kanalen. Het geluid gaat via de jack mono insert naar de monitor.
Per kanaal kun je nog een hoofdtelefoon aansluiten via de insert (jack aansluiting).
Als je dus ook nog gitaren oid aansluit, dan doe je dit via de line (bv op kanaal 4 of 5) met jack.
Het geluid komt dan via dezelfde monitor naar buiten.
Maar het lijkt me niet verstandig om gitaren door de zang monitor te horen.
Dus moeten de microfoons via een andere uitgang naar de zang monitor.

Nu het opnemen.
Wat ik ga proberen is de zoom aan te sluiten via de  xlr uitgangen. Dus 2x xlr naar mini jack.
Lukt dit niet, dan probeer ik de tape record (6). 2x jack naar mini jack.

Moet toch lukken zo
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

kaboemba

#11
jun 11, 2019, 11:08 Last Edit: jun 11, 2019, 11:12 by kaboemba
Ik weet niet maar het is een erg warrig verhaal, ik lees inputs waar ik denk het moet output zijn.
Nu lees ik weer dat je koptelefoons aan kan sluiten via de insert ???
Je kan wel de insert (wat eigenlijk een send return is) daar wel voor gebruiken maar dan moet er wel een koptelefoonversterker tussen en dan nog moet je daarop de verschillende kanalen kunnen mixen want via de insert van het kanaal hoor je echt alleen dat kanaal en alle anderen niet. Of je moet niet per kanaal een insert hebben maar 1 enkele insert wat werkt voor alle kanalen.
Je wil zang over de monitor, zoals het hoort, maar gitaar niet en dan moet de zang opeens via een andere weg naar de monitor, volgens mij moet  niet de zang ergens anders heen maar de gitaar, namelijk naar de main out.

Of het moet lukken, ik heb werkelijk geen idee met de gegeven warrige info.
Als de spirit kan opnemen op de manier zoals animal dat aangeeft zou ik dat op die manier doen, die is er namelijk voor bedoelt.
Geen idee of dat kan want als ik zoek op spirit krijg ik heel veel verschillende modellen in beeld.

patrick76

Kaboemba, het opname gebeuren zal zijn zoals Animal het omschreven heeft. Dat ga ik dus ook uitproberen.

Wat betreft het gebruik van de zang monitor en/of hoofdtelefoons.
Op 1 kanaal sluit je de microfoon met xlr verbinding aan. Op dat zelfde kanaal kun je ook een hoofdtelefoon aansluiten via jack. Dan hoor je dus alleen kanaal 1.
Heb je op kanaal 2 en 3 ook microfoons, dan kunnen daar ook hoofdtelefoons op aansluiten.
Wil je alle microfoons horen via de zang monitor, dan zul je kanaal 1tm 3 moeten samenvoegen en dan naar de zang monitor. Daar zijn kastjes voor (bv Rolls mx41b).
Wil je en de zang monitor gebruiken en de hoofdtelefoons, dan zul je per kanaal een splitter kunnen gebruiken.

Dit is allemaal heel theoretisch en moet nog uitgeprobeerd worden. Het kan best zijn dat er signaal verlies of iets dergelijks is.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

eeh, volgens mij moet je de monitor op de monitor uitgang aansluiten en dan de kanalen naar die uitgang mixen..
Heb je op een kanaal een aux 1 aux 2 ..?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

kaboemba

Als je mixer de mogelijkheid heeft om monitoren aan te sturen en de kanalen daarheen te mixen dan moet je uiteraard die gebruiken.
Geen idee of jouw mixer dat heeft.

patrick76

#15
jun 12, 2019, 18:07 Last Edit: jun 12, 2019, 18:09 by patrick76
Op het Master gedeelte zitten 4 aux uitgangen.

Bedoel je met de monitor uitgang de xlr mono uitgang op het Master gedeelte?
Zo ja, dan hoor ik de gitaren er toch ook door? Of pakt die puur de xlr ingangen?
Het mengpaneel is hetzelfde als de handleiding die Animal hier heeft gepost.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

patrick76

#16
jun 12, 2019, 19:42 Last Edit: jun 12, 2019, 19:57 by patrick76



De huidige situatie en de tekening in de handleiding


3 microfoons in via xlr en de monitor op de mono insert.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

animal

#17
jun 12, 2019, 20:41 Last Edit: jun 12, 2019, 21:17 by animal
De 'mono insert' is niet (direct) bedoeld als monitor output, maar om een effect apparaat (processor waarmee het geluid bewerkt kan worden, zoals bijvoorbeeld een compressor) op de 'mono-XLR' uitgang te 'inserten'.

Voor het aansluiten van monitoren of een koptelefoon-unit zijn eigenlijk de AUX (1 t/m 4) bedoeld, zie pagina 21 "example 4: stereo recording".
Vraagje: Wil je de zang separaat opnemen (dus zonder de gitaren/bas) of alles tegelijkertijd?


patrick76

Alles tegelijk.

Dus de zang monitor moet hoe dan ook op een AUX komen?
Of is het beter om hem tijdens opnames niet te gebruiken?
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

animal

Oké, maar de zangmicrofoon(s) wil je niet over dezelfde monitor kunnen horen als de overige instrumenten/signalen??

In dat geval adviseer ik je het signaal van de zangmicrofoon(s) te sturen naar de 'AUX-1' uitgang, draai hiervoor bij elk kanaal waar een zangmicrofoon (XLR-ingang) in zit de Aux-1 knop open (driekwart).
Zie afbeelding 1 .
De zang (alle zang) komt nu uit uitgang AUX-1 (=mono jack-uitgang aan rechterkant van de mengtafel) (zie afbeelding 2)


Afbeelding 1


Afbeelding 2

Op de kanalen waar je de instrumenten op hebt aangesloten draai je de Aux-2 knop open, De instrumenten komen nu uit uitgang AUX-2 .

patrick76

Duizend bommen en granaten,
Is het zo simpel??
En waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?  :?  :?
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

kaboemba

Mogelijk omdat je het niet wist ;-)
Maar dat is niet erg, iedereen heeft het moeten leren.

patrick76

En dat is ook weer waar Kaboemba  ;)
Ik zal zaterdag alles even testen wat ik wou testen met de Zoom en het mengpaneel.
Eerst nog even wat kabels en plugjes regelen  :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Omhoog