Betonnen kelder isoleren

Gestart door Drum recidief, apr 30, 2018, 13:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Drum recidief

Hallo drummers,

Ik heb mij ingeschreven op dit forum omdat het slagwerkersvirus na vele jaren langzaam maar zeker zijn kop weer op begint te steken.

Vanaf mijn jonge kinder jaren tot ergens in mijn dertiger jaren heb ik vrij fanatiek gedrumd. Hoewel ik bij nader inzien over weinig talent bleek te beschikken, heb ik drummen tot op een zeker moment ongelofelijk belangrijk gevonden. Nadat ik gestopt was met vaste bandjes werd ik af en toe nog wel gevraagd om in te vallen, maar ook dat bloedde langzaam dood en feitelijk miste ik het nauwelijks, ik was er op dat moment kennelijk gewoon klaar mee.

Nu:
Ik bevind mij in de gelukkige omstandigheid dat ik recentelijk zelf een huis heb kunnen bouwen, wat ik omwille van de groeiende drang naar drummen gelijk voorzien heb van een betonnen prefab kelder.

De kelder bestaat uit een dikke betonnen bak, een vloer met vier betonnen wanden welke is opgehangen aan mijn fundering. Het "dak" van de kelder (de vloer van de begaande grond) is gemaakt van 7cm dikke breedplaten, afgestort tot een 30cm dikke betonnen plaat. De entre van de kelder bestaat uit een vaste trap waarvoor een trapgat in de vloer van de begaande grond moest worden voorzien. Het beton rondom maakt dat er niet normaal te drummen valt, maar dat is met de juiste geluidsabsorbtiemiddelen relatief eenvoudig aangenamer te krijgen. Het trapgat echter, dat zorgt voor een onneembaar obstakel omdat het geluidsniveau op de begaande grond, ongeveer gelijk staat aan het niveau dat je achter je drumstel ervaart.

Ik ben dus voornemens om een hoekje in de kelder te voorzien van geluidsisolatie, en nu komt dan ook de vraag:

Ik kan een doos in de kelder bouwen, compleet met de vrijdragende vloer en wanden volgens het massa-veer-massa principe, maar gezien er niemand naast woont (het ding zit onder de grond) zou wellicht een flink zware scheidingswand en zware deur tussen het trapgat en de rest van de kelder al voor voldoende geluidsreductie zorgen. Uiteraard zullen er de gebruikelijke lucht toevoer en afvoer boxen moeten komen, maar dat zou in het geval van een cabine met zes "plankjes"ook moeten.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik een unieke situatie gecreƫerd heb, dus leer ik graag van een ander z'n fouten. Heeft iemand in een dergelijke situatie succes behaald, en zo ja; in welke mate?

Ik hoor graag van jullie.

Gr Rob.



drfill

#1
apr 30, 2018, 13:51 Last Edit: apr 30, 2018, 14:20 by drfill
cool..  er zijn verschillende leden (verder terug in deze thread)  die ook aan/ in huis kunnen drummen
(acoustisch)  er staat best veel informatie in deze posts al..   alleen missen er af en toe wat online fotos..

maar ik zou een dubbele wand met deur maken (met dubbele gipsplaten en vulling) hiervoor is er
veel te lezen op bv.  merford.nl       https://www.akoestiekwinkel.nl/woning#
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

ddrsonor

Sjiek!

Ik kan je niet direct van advies voorzien..... maar kijk eens in het forum van homerecording.be (ondanks dat het recent gesloten is...) www.homerecording.be

Daar staat een topic over "constructie, .....", met heel veel tips, foto's etc.... succes

djska

Of je koopt een fatsoenlijke e-kit ipv veel geld aan isolatie te besteden.

Omhoog