Alles aansluiten op één stekkerblok .

Gestart door Technobeat, feb 28, 2017, 12:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

feb 28, 2017, 12:36 Last Edit: feb 28, 2017, 13:16 by Technobeat
Zoals jullie weten heb ik 2 drum-modules + 1 Zildjian module en 1 laptop in gebruik .
Nu doe ik altijd bij het beëindigen van mijn drumactiviteit alle elektronische componenten één voor één uit met de schakelaar van de desbetreffende module .
Maar nu dacht ik er over om ALLE modules en laptop op ééñ groot stekkerblok aan te sluiten en de schakelaars op de modules aan te laten staan zodat bij het inschakelen van het stekkerblok alles in één keer aan is en ik het geheel weer in één keer ( behoudens de laptop ) kan afsluiten .

Is dit een veilige optie of komt er dan teveel spanning ineens op de componenten te staan ?


Het zou dan gaan om een dergelijk stekkerblok :

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

Qua belasting kan dat prima. Zo'n stekkerblok kan tot 16 Ampère (+/- 3500 Watt) belast worden. Drie modules en een laptop, met eventueel een klein mixertje erbij, komt nauwelijks over de 100 Watt heen. Daar kan zonder problemen zelfs nog een versterker of kleine PA bij.

baszuidwijk

Als ik mijn TD-11 uitzet, dan lijkt de module altijd nog een soort afsluitende actie te doen (wellicht instellingen opslaan of iets van die strekking). Ik weet niet wat er gebeurt als ik de stekker er gewoon zou uittrekken. Ben ook wat terughoudend om dat te proberen.

drfill

dat had ik al.. met mijn e-kit..  alleen nadat ik 2 van die switch knoppen versleten had,
trek ik nu gewoon de stekker eruit ..  zo'n knop gaat minder lang mee als ik dacht ..
ik heb ook rand-aarde waar dat nodig is, en had met mijn geluidskaart een ground-loop
(brom) dus daar zit een ground loop isolator tussen..
waarschijnlijk had een ander stopcontact het ook opgelost, maar kwam slecht uit op zolder..
ik had dus een td-20 en td-10 met ingedrukte aan/uit knop en een computer met schakelaar
op 'aan'  waar in een keer de spanning op en af gaat..  (ik sluit bill gates wel eerst af..)
of het goed is weet ik niet.. maar het werkt al jaren..  ..ik werd al die knopjes drukken
een beetje zat..   (zit ook nog line-mixer, versterker, pc monitor op)

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

Als ik mijn TD-11 uitzet, dan lijkt de module altijd nog een soort afsluitende actie te doen (wellicht instellingen opslaan of iets van die strekking). Ik weet niet wat er gebeurt als ik de stekker er gewoon zou uittrekken. Ben ook wat terughoudend om dat te proberen.
Zeker, als je hem bot uitzet worden evt. veranderingen niet bewaard, niet doen dus!

Technobeat

#5
feb 28, 2017, 20:48 Last Edit: feb 28, 2017, 20:53 by Technobeat
Zeker mee eens , een laptop moet netjes afgesloten worden en ook drummodules moeten veranderingen van instellingen rustig kunnen wegschrijven .
Dus ik denk dat ik wel zo`n groot stekkerblok ga gebruiken en daar alles op aansluit maar alvorens die uit het stopcontact te trekken ga ik gewoon de modules stuk voor stuk uitzetten .
En idd het mengpaneel was ik even vergeten maar die moet ook nog stroomtoevoer krijgen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

Maar nu dacht ik er over om ALLE modules en laptop op ééñ groot stekkerblok aan te sluiten en de schakelaars op de modules aan te laten staan zodat bij het inschakelen van het stekkerblok
alles in één keer aan is en ik het geheel weer in één keer ( behoudens de laptop ) kan afsluiten
Elke 220 schakelaar is gewoon een mechanische onderbreker die gelijktijdig 2 polen van het net haalt..
als je snel en gelijkmatig (beide polen) een stekker eruit trekt, gebeurt hetzelfde.. (een knop is wel 'netter' natuurlijk)
op mijn werk gaat bij thyristors > 0 in 1 keer 15.000 Ampere, 6 Kilovolt naar '0' .. 'baf'  als je naast een 6 kV trafo staat
word je niet meer nerveus van '220 V'   ..maar je moet uiteraard doen waar je ervaring mee hebt..
mijn modules hoeven niets weg te schrijven, anders doe ik dat wel eerder .. en elke schakelaar is in feite 'hetzelfde' ..

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat


Dus het kan op zich geen kwaad :)  , goed om te lezen .
Misschien is het dan meer voor mijn ' gevoel ' dat ik dan de modules één voor één uitzet , al hoeft het dus niet persé .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

ps. iedereen moet het zelf weten, natuurlijk..
er zijn genoeg schakelaars die maar 1 pool in de stroomkring onderbreken, maar 2 is veiliger..
er is genoeg apparatuur gesneuveld, door half openstaande stroomkringen tot in apparaten..
een blikseminslag dichtbij en je kunt ernaar fluiten..  (inductie en/of geleiding)
ik ben nog kwetsbaarder doordat mijn schakelaars op 'aan' staan..
daarom deed ik altijd al de stekker eruit van het stopcontact waar alle apparatuur op zit..
totdat de stekkerblok knop weer niet 'uit' ging, toen werd het alleen maar een stekker (tja)
als een apparaat niet meteen 'uit' gaat, dan komt dit uit een condensator die 'na' de aan/uit
schakelaar zit..  
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog