Q: Hoe wordt ik studio- / sessiedrummer?

Gestart door Denniz, aug 31, 2016, 13:14

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Denniz

(-- als deze vraag in 't verkeerde forum staat mag hij verplaatst worden --)

  Ik ben al ruim 16 jaar actief als drummer. Maar het is nog steeds een hobby. En nu ben ik op zoek naar informatie om van deze hobby mijn beroep te gaan maken.
...
  Ik heb geen opleiding Rockacademie of Conservatorium gedaan. Maar ben al zeker 30 jaar actief in de muziek.
Als jongen van 6 speelde ik regelmatig op de gitaar van m'n vader en de piano van oma. Zij en mijn vader leerde me al snel noten lezen.
  Toen ik 12 werd kreeg ik een groot keyboard van m'n ouders en ging ik 2 uur per week naar de muziekschool.
Na het halen van m'n B-diploma voor toetsen 6 jaar later, besloot ik om m'n interesse voor muziekinstrumenten wat te verbreden.
Drums was één van de instrumenten op m'n lijstje, naast klarinet, fluit, viool, basgitaar en uilleann pipes.
  In 2000 kwam ik in contact met een harmonie orkest en daar werd ik na 1 repetitie meteen toegevoegd aan de slagwerkgroep. Drie weken later liep ik mee in de carnavals optocht met een snaredrum om m'n middel.
Dit was de start van mijn liefde voor drums.
... 16 jaar later ...
  In de tussentijd ben ik al diverse malen gastdrummer geweest bij bandjes in de omgeving en heb ik in mei 2016 meegespeeld in een sessie orkest voor de Nederlandse uitvoering van de musical Cats. (filmpje van repetitie)
 Sinds 2015 ben ik de vaste drummer van een pop-koor met een 6 koppige band. We spelen diverse stijlen muziek en dat is leuk voor de variatie.
...
  Mijn vaste baan is nog steeds in de IT en inmiddels heb ik wel gemerkt dat ik regelmatig met m'n gedachten meer bij het drummen ben ipv de IT.
  Dus vroeg ik me af of het niet eens tijd zou worden voor een drastische carrière wissel. Maar dan moet ik wel weten waar ik moet beginnen.

Aan ervaring en muzikale kennis zal ik (hopelijk) niets te kort komen, maar wel aan contacten in de wereld van muziek.

Waar ik uiteindelijk (denk ik) naar toe wil is werken als studio- / sessiedrummer, om zo met diverse artiesten en muziekstijlen in contact te komen. Om de ene maand in de studio bezig te zijn met opnames voor een country zanger en de maand erop on-stage te staan met een pop artiest tijdens een groot evenement.

Maar waar leg ik 't eerste contact?
Aan wie stel ik mezelf voor en laat ik zien wat ik als drummer kan?

Waar begin ik?
styles: Rock, Jazz, Blues, Pop
gear: Pearl, Gretch, Stagg / Paiste, Meinl / Vic Firth 5AN

drfill

#1
aug 31, 2016, 13:36 Last Edit: aug 31, 2016, 14:19 by drfill
Er zullen hier diverse drummers zijn die dit in meer of mindere mate ook geprobeerd hebben..
'je beroep ervan maken' ..
het voordeel wat conservatorium drummers hebben is, - als je lekker kunt spelen -
het gigantische 'network' wat hierbij hoort .. tussen collega muzikanten, en collega studenten ..
voor studio werk is het natuurlijk ook belangrijk dat je goed noten kunt lezen, maar
bijv. ook 'piano partijen' zodat je de structuur van een nummer kunt 'zien' ..
(je speelt al jaren toetsen ook, is een groot voordeel)
ook moet je all round zijn, en 'alle' stijlen (authentiek) kunnen spelen ..
veel drummers zijn 'erin' gekomen door 'inval' drummer te zijn, 'ik weet nog wel iemand' ..
en door 'mond op mond' reclame..  t word heel moeilijk zonder deze dingen..
je kunt u-tube clips opsturen aan studio's maar je moet 'gellen' als persoon, en flexibel
en positief zijn, en altijd 'eager' to work..   klinkt makkelijker als het is in het echt ..
vlakbij grote steden wonen is ook een voordeel ..
ik hoop dat een echte studio drummer nog meer of andere punten zal opmerken ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

#2
aug 31, 2016, 20:29 Last Edit: aug 31, 2016, 20:34 by Technobeat
Wil de garantie van een goed vast inkomen : Blijf in de IT werken .

Wil je variatie in je leven : Ga doen wat je wilt , maar denk er aan dat er ook veel ' magere jaren ' zijn .
Het is niet voor niets dat een aantal studio / sessiedrummers naast hun drumwerk ook nog les geven om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

NathanR

Ik zou zeker niet stoppen met je werk en op een maandagmorgen achter je kit gaan zitten en dan denken: 'Zo nu ben ik beroepsdrummer'.


Ik wil niet de pessimist zijn maar, bedenk wel dat er in Nederland ontzettend veel sessiemuzikanten zijn die van jongs af aan al een enorm netwerk opbouwen via scholen als de Herman Brood Academie en alle Conservatoria. Verder zijn er maar weinig sessiemuzikanten in Nederland die er écht goed van kunnen leven (dus een salaris zoals je IT-salaris). Om bij die groep te willen horen moet je minimaal drummer zijn bij een artiest als Nielson, Miss Montreal, Roel van Velzen et cetera.


Persoonlijk zou ik lekker blijven werken in de IT. Misschien een uitdagendere baan binnen de IT zoeken. Drummen er naast houden als hobby en eventueel dit langzaam uitbouwen met steeds wat meer betaalde klusjes. Dan kan je altijd nog een keer op het punt komen dat je kan leven van de betaalde klussen en het netwerk wat je hebt opgebouwd.

musiqman

bij een artiest als Nielson, Miss Montreal, Roel van Velzen et cetera.
En zelfs deze drummers hebben er meerdere projecten naast, geven les en/of hebben er een studio naast (al dan niet met anderen samen)

Zelfs de toppers als Ton Dijkman en Hans Eijkenaar doen er andere dingen naast (Ton veel productie voor jongere bands/projecten, Hans veel projecten bij de nederlandse top bands van Jazz tot Rock tot TV)

En met zoveel roc opleidingen zelfs voor het conservatorium, waar ieder jaar jonge leerlingen vanaf komen, word het er met het jaar lastiger op.

Ik zou die baan zeker niet zo maar opgeven.

NathanR

Dat bedoelde ik ook te zeggen inderdaad met het woordje 'minimaal'. Dus naast dat je live kan drummen moet je studio ervaring hebben (heb je niet in je openingspost staan..?), en er iets bij houden waarmee je dus voldoende geld verdiend!

drfill

Hans Eijkenaar gaf toch ook les (bij Codarts R'dam) ?   anyway.. ze doen allemaal 'whatever it takes' om als prof
bezig te zijn..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Nijlpaard

Wat is dat toch met die IT'ers dat ze allemaal wat anders willen :+

Als je dit nu nog wilt gaan doen zal je er veel tijd in moeten steken. Opbouwen van je netwerk, binnenhalen van wat vaste klussen, andere activiteiten er naast die de rekeningen kunnen betalen. Dat gaat echt niet meevallen en het wordt moeilijk om dat te doen zonder je huidige vaste bron van inkomsten. Heb je geen kinderen, vrouw, eigen huis of andere verplichtingen dan wordt het wat eenvoudiger maar zelfs dan.

Dat hoeft je allemaal niet tegen te houden om de sprong in het diepe te wagen natuurlijk maar dan ga je mogelijk wat koude winters tegemoet ;)

Je kan er ook voor kiezen om langzaam wat op te bouwen naast je huidige werkzaamheden (zoals ik nu met mijn winkel doe). Kijk eens of je misschien wat meer flexibiliteit in je huidige werkzaamheden kan brengen (voor jezelf beginnen ?) Mogelijk dat je dat ook weer wat meer uitdaging biedt in je huidige werk waardoor je het wat beter vol kan houden.

Nadeel van deze aanpak is dat je je tijd moet verdelen en het dus niet zo snel gaat als dat je zou willen. Maar voordeel is dat je wel gewoon de rekeningen kan blijven betalen :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan


[/quote]
Hans Eijkenaar gaf toch ook les (bij Codarts R'dam) ?   anyway.. ze doen allemaal 'whatever it takes' om als prof
bezig te zijn..
Lesgeven op een cons zie ik toch echt wel anders dan een eigen lespraktijk om de touwtjes aan elkaar te knopen.
Hans is een van de..wat zal t zijn 20? ..drummers die puur en alleen van spelen goed rond kan komen..en dan bedoel ook echt zijn hele carrière.
T is al lastig om dat twee jaar voor elkaar te krijgen, laat staan 40.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

Je hebt gelijk..  hij heeft dat niet nodig ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

Je hebt gelijk..  hij heeft dat niet nodig ..
Cesar Zuiderwijk kan ook aardig rondkomen met alleen drummen als vaste baan ;)  .

Oja ..... Stewart Copeland is ook al jaaaaren lang zijn geld aan het tellen :X  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

dat zijn meer vaste  'banddrummers' , techno ..Cesar ging later een school opstarten, en theater doen..
Stewart 'na' de police filmmuziek ..    Hans Eijkenaar doet eigenlijk 'alles' .. touren met bands,
studio cd projecten, tv opnames, lesgeven, clinics..   moet hij 'alles' doen om rond te komen ? nee..
ik denk dat hij voor sommige dingen tijd maakt ..
andere mensen 'moeten' meerdere dingen doen om een goed salaris te hebben in de muziek..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

drfill

? wat ik zou doen als ik de o.p. was, en wilde wat hij wil :
meer clips op u-tube channel zetten, in verschillende stijlen :  pop, rock, blues, soul, funk, hiphop, jazz,
country, een reclame tune,  (allen 1.30 min lang..  zodat ze er meer als 1 bekijken)
belangrijk is dat je jezelf begeleid op toetsen,  zichtbaar als 'pip' in de clips..  (maar nadruk op drums)
dan business cards laten drukken (verzin een naam) en diverse studio's bezoeken en uitdelen
(niet aan receptie, maar sound engineers, technisch personeel)
ga niet 'doorzaag' interviews aan over ervaring, anders beoordelen ze al.. ze moeten je clips gaan bekijken..
t is best mogelijk dat 't lukt ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

NathanR

Business cards is wel echt 2005 dus die zou ik overslaan. ;-)

Nijlpaard

Zeer zeker niet. Ze zijn goedkoop en overal mee naar toe te nemen en erg snelle en gemakkelijke manier om jezelf meer bekend te maken.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

kaboemba

Ik snap het wel maar ik acht de kans nul of kleiner.
Afgezien van je gebrek aan netwerk en misschien kunde (maar dat kan ik niet beoordelen) ben je denk ook nog eens te oud.
Lees 30 jaar muziek ervaring dan zal je dus op zijn minst boven de 35 zijn, en niet om lullig te doen leeftijd en looks doen er toe in de muziek.

Dat je uit de IT wil kan wel begrijpen het is rond uit een klote beroep, werk er zelf al 30 jaar in diverse functie en pas na 2 burn-outs kwam ik er achter dat ik daar dus echt niet voor gemaakt ben.
Ik werk nog steeds in de IT maar heb gelukkig nu een mobiele functie wat het leuk maakt.
DAARNAAST ben ik een bedrijf gestart en heb ik een muziek webwinkel, en het is maar de vraag of dat rendabel is.
Tja de rekening moet betaald worden, en een huis, vriendin en kinderen maakt dat je redelijk vast zit.
Heb je dat allemaal niet en maakt je inkomen niet uit dan zou ik als nog zeggen PROBEREN !!!!!!!

Kan je later in ieder geval niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt, dat is pas een kut gevoel.
Als het je alles is MOET je het proberen en die IT banen blijven wel.

Robert-Jan

Als het je alles is MOET je het proberen en die IT banen blijven wel.
Maar dat is al een ding, als het je alles is kom je niet in de IT terecht.
Ik heb zo nu en dan ook leerlingen die zich afvragen of ze misschien drummer of misschien toch..na ja vul maar in en zodra die twijfel er is zeg ik altijd.. als je zo twijfelt dan moet je het niet doen. Je moet het dan opnemen tegen degene die toen ze 4 waren wisten dat ze drummer gingen worden, niet wilde, maar wisten.
Als je dat hebt dan maak je een kans.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

kaboemba

Maar dat is al een ding, als het je alles is kom je niet in de IT terecht.
Ik heb zo nu en dan ook leerlingen die zich afvragen of ze misschien drummer of misschien toch..na ja vul maar in en zodra die twijfel er is zeg ik altijd.. als je zo twijfelt dan moet je het niet doen. Je moet het dan opnemen tegen degene die toen ze 4 waren wisten dat ze drummer gingen worden, niet wilde, maar wisten.
Als je dat hebt dan maak je een kans.
Ben ik niet met je eens, de keus om het te doen is niet voor iedereen zo eenvoudig en ik weet het niet zeker maar de TS kan maar zo 40+ zijn.
Nu ben ik 50 maar in mijn tijd, zei de ouwe baas, was er niet veel keus (althans die was er wel maar vrijwel onbekend), je deed lts,mavo,havo enz en daar na was de keus ook beperkt.
Bijna niemand werd artiest/muzikant en al helemaal niet als je uit een omgeving komt waar men er niet bekend mee is.

Dat je de overtuiging moet hebben dat je het echt wil ben ik met je eens, maar die prima veel later komen.

Robert-Jan

Het gaat me niet om de leeftijd, maar om de twijfel.
Wat ik zeg is dat op het moment dat je twijfelt of je prof muzikant wil worden je er eigenlijk al niet aan moet beginnen
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat

#19
sep 02, 2016, 20:28 Last Edit: sep 02, 2016, 20:55 by Technobeat
Voor mijzelf twijfelde ik er nooit aan , ik houd er van om een beetje gestructureerd leven te leiden .
D.w.z. vaste tijden voor alles , dus daarom ook geen ploegendienst maar een vaste baan in dagdienst van 7.45 tot 16.45 en `s avonds en de weekenden lekker altijd vrij .
Klinkt misschien saai maar ik / wij ( vriendin ) voelen er ons zeer prettig bij :) .
Dus daarom is drummen voor mij een pure toffe hobby die ik in huiselijke kring beoefen en heb nooit de ambitie gehad om prof te worden , maar muziek is wel belangrijk in ons leven :')  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

zildjianboy

Het is voor veel jongens  een droom! maar als ik soms hoor wat dijkman verdient bij 'borsato' in het ziggodome  en dan weer 3 maanden snabbelen dan denk ik snel wat ben ik blij met mijn vaste baan!!!!
waarom denk je dat veel drummers lesgeven? dat zijn vaste inkomsten....

Tijdens een clinic zei Eijkenaar een keer 'om geld te verdienen met drummen moet je naar the USA verhuizen!'

musiqman

#21
nov 03, 2016, 12:15 Last Edit: nov 04, 2016, 00:11 by musiqman
'om geld te verdienen met drummen moet je naar the USA verhuizen!'
Sterker nog, geboren worden. Muziek word daar heel anders beleefd dan hier. Als je daar op latere leeftijd heen gaat (zeker in de huidige tijd) moet je concureren met muzikanten (vaak meer dan 1 instrument) die dat al met de paplepel op dat niveau en met die competititieve strijd ingegoten hebben gekregen.

Black Page

Het is voor veel jongens  een droom! maar als ik soms hoor wat dijkman verdient bij 'borsato' in het ziggodome  en dan weer 3 maanden snabbelen dan denk ik ......


djska

Dit vind ik toch wel een beetje een inbreuk op iemands persoonlijke levenssfeer...laten we dat niet doen.

Black Page

#24
nov 04, 2016, 13:08 Last Edit: nov 04, 2016, 13:31 by Black Page
De foto is publiekelijk beschikbaar en via google vindbaar. Alsmede zijn adres.....


Omhoog