Iets opgenomen? Post het hier!

Gestart door Paul, sep 15, 2011, 18:10

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard

Kickmic iets meer in de bassdrum en meer gericht op de beater.


Geen compressie,reverb,boost etc.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/6502179/Part6.mp3
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Harre


De mic staat zo'n 20 cm voor de bassdrum. (voor het resonantie vel) Zijn er andere technieken zodat je genoeg attack krijgt, maar toch de bassdrum volledig kan laten resoneren. Ik heb nu nog steeds demping erin liggen. Maar ik wil graag alle demping eruit. Akoestisch klinkt dat vele malen beter en zou graag die sound zo goed mogelijk willen nabootsen. Mijn ervaring is dan dat de mic het niet prettig vind als ik hem dan in het mic gat positioneer of in de bassdrum leg...

Zoals Paul al aangaf krijg je meer attack als je de mic meer richting de beater plaatst. Afhankelijk van het geluid wat je zoekt, je set en de mic is het een kwestie van experimenteren wat uiteindelijk de beste oplossing is: net voor het gat, net in het gat, of wellicht toch in de bassdrum vlak bij de plek waar de beater het slagvel raakt. Op die laatste manier krijg je de meeste attack, maar minder de sound van de drum op zich dus ergens iets verder weg zou dan voor jou wellicht de oplossing zijn of zoals Willem aangeeft 2 mics gebruiken. Een mic in de bassdrum leggen vind ik ook niet je van het, maar heb je een statief waarmee je hem een eind naar binnen kunt schuiven? Wellicht dat de mic het dan als prettiger ervaart  :) Experimenteren, experimenteren, experimenteren... Het is zo leuk om te doen én leerzaam!  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

Nog even zitten spelen, ik heb nu de D6 ver in de bassdrum en richting de beater maar krijg voor mijn idee nog niet echt veel meer attack.


Niet dat ik het geluid nu verkeerd vind maar is meer in het kader van een en ander proberen.
Verder nog eens wat zitten spelen met de mics en de eq op de Yamaha.


De bass heeft wat meer mid, de snare wat meer mid en laag en de overheads wat meer laag en mid.
Verder staan de overheads nu op -10db en ik naar mijn idee is de mix nu meer in balans als bij de eerdere opnames.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6502179/foolin_around.mp3

Maar geef vooral commentaar :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

ddrsonor


Nog even zitten spelen, ik heb nu de D6 ver in de bassdrum en richting de beater maar krijg voor mijn idee nog niet echt veel meer attack.


Niet dat ik het geluid nu verkeerd vind maar is meer in het kader van een en ander proberen.
Verder nog eens wat zitten spelen met de mics en de eq op de Yamaha.


De bass heeft wat meer mid, de snare wat meer mid en laag en de overheads wat meer laag en mid.
Verder staan de overheads nu op -10db en ik naar mijn idee is de mix nu meer in balans als bij de eerdere opnames.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6502179/foolin_around.mp3

Maar geef vooral commentaar :)


Kan nu alleen op mijn laptop luisteren, de snare zou me wel bevallen, kick klank valt me op de laptop tegen, in de zin van "wollig"en te ver weg.....

Je hebt, begrijp ik, vanalles geboost, maar probeer ook eens "foute" frequenties weg te draaien. In dit filmpje is hier een voorbeeld van bij de bassdrum sound...... succes! http://www.youtube.com/watch?v=t2uzIelFA5w

Paul


Je hebt, begrijp ik, vanalles geboost, maar probeer ook eens "foute" frequenties weg te draaien. In dit filmpje is hier een voorbeeld van bij de bassdrum sound...... succes! http://www.youtube.com/watch?v=t2uzIelFA5w

Ik heb niet heel veel ervaring met mixen, maar dat is de belangrijkste tip die ik veel ben tegengekomen. Begin inderdaad in eerste instantie met ongewenste frequenties weghalen, dan komen de gewenste tonen al beter tot uiting. Als het dan nog nodig is kan je frequenties boosten om dingen te accentueren.

Nijlpaard


Ik heb geprobeerd om met de instellingen die ik op de Yamaha heb inderdaad de benodigde frequenties te boosten en de ongewenste weg te draaien.


Dus voor de overheads, die toms en cymbals moeten pakken heb ik meer mid en hoog en wat minder laag. De snare heb ik wat laag uitgedraaid en wat meer mid en nog meer hoog er in. De bass heb ik alle hoog uit, de helft mid uit en dan wat meer laag er in.


Het gaat inderdaad voor alles goed behalve de bass. Die blijft wat boomie zonder attack.


We puzzelen nog even door :)

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hans

Begrijp ik nou dat je EQ-ed op een mixer waarvan je de stereo uitgang opneemt ? Zou ja -> Lastig ! Dan kun je niet goed monitoren welke veranderingen bepaalde ingrepen op de mixer teweeg brengen.

Ik denk dat hier wellicht ook een stukje 'drummer' en drumstel gerelateerd is. Trap je wel lekker door ? Anders is er geen attack om op te pikken voor de mic. Evt je slagvel iets 'slapper', beetje demping in de ketel etc, etc. Dan in de mix kan alles onder de 50 Hz er zowiezo af.

Heb zelf ff zitten pielen met 4 mics (D112 5 cm voor de mic hole, wijzend naar mijn beater), sm57 op snare en twee AKG214's als overheads. 4 delige kit (Ludwig classic maple) met een 22x16 kick (volgens mij heb jij op de Sonor ook een 22 x 16 kick toch ?)

Ik trap echt wel stevig door hoor.

In mijn kick zit een oude dikke trui. Evans emad 2 als slagvel.
Compressie is bijna onontbeerlijk voor een lekkere punchy kick vind ik dus hier zit een beetje compressie op : Nijlpaardjes.

Ik wil niet zeggen dat dit de ideale opname is, maar ik denk dat we met ongeveerd dezelfde kwaliteit spullen aan de gang zijn en hier zit toch heel wat meer attack in de kick ?

Hammar

Het klinkt allemaal zo indirect nijlpaard.

Nijlpaard


[font=Verdana]
[/font][font=Verdana][font=Verdana]Begrijp ik nou dat je EQ-ed op een mixer waarvan je de stereo uitgang opneemt ? Zou ja -> Lastig ! Dan kun je niet goed monitoren welke veranderingen bepaalde ingrepen op de mixer teweeg brengen.[/font][font=Verdana][font=Verdana]
[/font]


Klopt :Y Het is een beetje budget setup op dit moment.


Citaat

Ik denk dat hier wellicht ook een stukje 'drummer' en drumstel gerelateerd is. Trap je wel lekker door ?



Over het algemeen wel. Zeker wanneer ik heel up speel.


Citaat

Anders is er geen attack om op te pikken voor de mic. Evt je slagvel iets 'slapper', beetje demping in de ketel etc, etc. Dan in de mix kan alles onder de 50 Hz er zowiezo af.



Demping zit er al in maar het slagvel staat inderdaad vrij strak. Zal eens wat met de velspanning experimenteren


Citaat

Heb zelf ff zitten pielen met 4 mics (D112 5 cm voor de mic hole, wijzend naar mijn beater), sm57 op snare en twee AKG214's als overheads. 4 delige kit (Ludwig classic maple) met een 22x16 kick (volgens mij heb jij op de Sonor ook een 22 x 16 kick toch ?)



:N  20 x 17,5 :) Maar zal eens deze mic positie proberen voor de bass  :Y


Citaat

Ik trap echt wel stevig door hoor.

In mijn kick zit een oude dikke trui. Evans emad 2 als slagvel.
Compressie is bijna onontbeerlijk voor een lekkere punchy kick vind ik dus hier zit een beetje compressie op : Nijlpaardjes.



Heerlijke groove weer :P


Citaat

Ik wil niet zeggen dat dit de ideale opname is, maar ik denk dat we met ongeveerd dezelfde kwaliteit spullen aan de gang zijn en hier zit toch heel wat meer attack in de kick ?



Zeker waar. Ik zal eens met een en ander verder gaan goochelen.  :)


Het klinkt allemaal zo indirect nijlpaard.



Die moet je me ff uitleggen ? Bedoel je dat het klinkt alsof je ergens in een grote kamer een microfoon hebt staan en dat deze de drum oppikt ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hans

En last but not least ... is die bassdrum mic wel in orde ?

Hammar

Precies zo ja!

mangoie

Is de gain op je mixer niet te laag ingesteld? 

Hans



Partijtjes aan het inspelen voor een CD met Loft52 (één van mijn bandjes ;) )

Paul

Prima gespeeld, maar het klinkt mij iets te gelikt. Het klinkt naar mijn idee als een Addictive Drum preset, weinig leven in de sound.
Vette kit wel, die Ludwig!

Hans

Thnx Paul,

Zoals deze partij doet vermoeden gaat het in dit nummer niet om gevoeligheid ;). Het feit dat je het vergelijkt met een erg geproduceerde sound (bv zo'n high end sample lib als addictive oid) is wel de spijker op z'n kop. Ben ik wel trots op, aangezien ik die tracks hier niet door super mics en een ssl desk haal. Wordt lekker vet allemaal. Beetje à la kings of leon.

djska


Thnx Paul,

Zoals deze partij doet vermoeden gaat het in dit nummer niet om gevoeligheid ;). Het feit dat je het vergelijkt met een erg geproduceerde sound (bv zo'n high end sample lib als addictive oid) is wel de spijker op z'n kop. Ben ik wel trots op, aangezien ik die tracks hier niet door super mics en een ssl desk haal. Wordt lekker vet allemaal. Beetje à la kings of leon.

Klinkt vet en strak. Maar wanneer je de rock groove inzet, vind ik de 2e bassdrum noot, op de 3 ne dus, wat te zwak klinken, alsof het vooral de rebound van de 1e klap is.

Hans


Klinkt vet en strak. Maar wanneer je de rock groove inzet, vind ik de 2e bassdrum noot, op de 3 ne dus, wat te zwak klinken, alsof het vooral de rebound van de 1e klap is.

Verd#mm& nu kan ik er niet meer naar luisteren zonder dat ook te horen. Ff kijken wat het in de mix met de bas gaat doen.... Anders....

Robert-Jan

#942
dec 04, 2013, 19:32 Last Edit: dec 04, 2013, 20:01 by Robert-Jan
Welnee, niks aan de hand.
Rock & roll mensen, rock&roll..

Lekker hoor Hans  :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Ik vind dat rock & roll juist niet perfect hoeft te klinken, dat heeft zo zijn charmes.

Toffe kit hans!

Animal baars

#944
dec 30, 2013, 10:44 Last Edit: dec 30, 2013, 10:52 by Animal baars
Ben een beetje aan het stoeien met Cubase en een multitrack van een koor waarbij ik drum. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Alleen met stock-plugins, ben nog aan het sparen voor de Waves bundel :)

https://www.dropbox.com/s/ace8jtn6s4xu4f9/Great%20is%20the%20Lord_cubase.wav

En ik hoop dat 'ie te downloaden is.. Anders moet ik 'em even op youtube ofzo zetten. Het is een .wav bestand van ong. 55mb. Op het drumwerk is niet overal even strak en alles is behoorlijk dicht ge-gate. Het was een buitenconcert met best stevige wind.

Drums zijn opgenomen met 5 mics: Beta91 in de kick, SM57's op de snares en twee Oktava MK102's als overheads. Piano gewoon stereo uit en Het koor is close-miking met soms 2 stemmen bij 1 microfoon (58's en wat 945's volgens mij).

animal

Voor een eerste "vingeroefening" beslist niet slecht, Animal Baars. Je kunt wel horen dat het door een drummer is gemixt, of stond jij vooraan op het podium en de rest er achter? ;)
Omdat ik meen te horen dat je heel ingetogen speelt, zouden de verhoudingen in de mix juist andersom moeten zijn.
Je schrijft "alles is behoorlijk dicht ge-gate", ik neem aan dat dat bij het opnameproces is gebeurd, niet bij het afmixen. De drums klinken in ieder geval heel erg droog, terwijl piano en zang wel zijn voorzien van een (natuurlijke) galm. Het gevolg hiervan is, is dat je als luisteraar een beetje in de war raakt, wij zijn gewend 'een geheel' (in dit geval koor, piano en drums) als één geheel in één ruimte (lees galm) waar te nemen. Kortom, ik adviseer je een beetje galm toe te voegen aan je drums.
Succes met experimenteren.


Animal baars


Voor een eerste "vingeroefening" beslist niet slecht, Animal Baars. Je kunt wel horen dat het door een drummer is gemixt, of stond jij vooraan op het podium en de rest er achter? ;)
Omdat ik meen te horen dat je heel ingetogen speelt, zouden de verhoudingen in de mix juist andersom moeten zijn.
Je schrijft "alles is behoorlijk dicht ge-gate", ik neem aan dat dat bij het opnameproces is gebeurd, niet bij het afmixen. De drums klinken in ieder geval heel erg droog, terwijl piano en zang wel zijn voorzien van een (natuurlijke) galm. Het gevolg hiervan is, is dat je als luisteraar een beetje in de war raakt, wij zijn gewend 'een geheel' (in dit geval koor, piano en drums) als één geheel in één ruimte (lees galm) waar te nemen. Kortom, ik adviseer je een beetje galm toe te voegen aan je drums.
Succes met experimenteren.


Ik ben zelf inderdaad geen hard-hitter dus het klopt dat het redelijk ingetogen klinkt.. Ik heb een galmpje aan de drums toegevoegd, en dat was iets wat ik inderdaad zelf ook al mistte in het geluid, bedankt! Linkje staat hieronder :)

Het gaten heb ik bij het afmixen gedaan. er ontstond zo veel lage ruis op de microfoons door de wind dat het geen moment stil was op m'n oren. Vooral in het stukje waar de tenoren, sopranen en alten elkaar afwisselen was dat heel hinderlijk. Ik heb dat nu opgelost door in dat stuk alle stiltes per microfoon uit de waveform te knippen. Dat werkt een stuk vriendelijker dan een gate.


En gelijk wat bijgeleerd over automation van je faders :) Dus de drums worden in de coupletten en refreins iets omlaag getrokken, de break, intro en laatste accenten zijn weer op 0dB.

Het linkje naar een iets bijgewerkte versie:
https://www.dropbox.com/s/tffe6g1ng2wu4qj/Great%20is%20the%20Lord_cubase_drumreverb.wav

animal

Een hele vooruitgang, dat klinkt al heel wat natuurlijker en homogeen :Y .
Nou nog iets aan de hi-hat doen, wat mij betreft. Bij het gesloten bespelen van de hi-hat, klinkt (hij als) een vreemde, door mij als irritant ervaren, tik geluid, waar geen hi-hat sound meer uit waar te nemen is. Heb je daar een laag-af filter (=EQ) opgezet en heb je deze wellicht behoorlijk hoog staan? Laag-af bij 100 Hz is over het algemeen voldoende 'hoog' genoeg.
Heb je geen laag-af filter aangezet, dan moet je eens zoeken in het frequentiegebied tussen de 3-4 kHz.
Door in dit frequentiegebied bij de hi-hat wat weg te filteren zou de 'tik' ook al wat minder prominent aanwezig zijn.
Wederom succes.

Machiel



Ja! Hij is uit!
Neem mij vooral niet te serieus.

Omhoog