Tijdelijke blokkade tijdens meespelen met muziek .

Gestart door Technobeat, nov 13, 2015, 19:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

nov 13, 2015, 19:50 Last Edit: nov 13, 2015, 19:54 by Technobeat
Hoi allen .



Iets vreemds : Als ik meespeel met muziek tijdens het drummen heb ik soms dat als er bv. een snelle fill aankomt ik die niet uit mijn handen krijg .
Dus als ik al iets verder denk ( aan die komende fill dus ) dan dat de muziek op dat moment is blokkeert mijn brain het uitvoeren van die fill .
Gek genoeg als ik zónder muziek oefen / groove is er niets aan de hand 8)7  .
Er is dus een mindset nodig om dit te veranderen want ik word er een beetje frustie van :/  , en het verminderd de lust en zin in het drummen en dat vind ik erg jammer .

Iemand anders die hier ook ervaring mee heeft , en wat is er aan te doen ?   
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

baszuidwijk

Ik denk dat je beide je hersenhelften even uit balans moet brengen om dit probleem te tackelen.

Mijn voorstel is om een (schone) onderbroek binnenstebuiten op je hoofd te zetten, je broekspijpen in je sokken te stoppen en de knopen van je blouse oneven vast te maken. Iets vergelijkbaars werkte ook voor Kevin Costner in Tin Cup toen hij even de weg kwijt was 8)7

Jazz

 *O* *O*  *O*  *O*  *O*  *O*
There is no music without jazz

Technobeat


Helaas ben ik geen Kevin Costner , maar misschien zijn er nog andere oplossingen denkbaar die ook het gewenste effect sorteren :)  . 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Ik zou t zowiezo niet forceren. Probeer je op wat andere dingen te focussen.
Beetje bij beetje n stukje oppakken en meer niet.
Ik weet zeker dat t straks vanzelf weer gaat lopen.
There is no music without jazz

Robert-Jan

Kèn je die fill echt of ongeveer?
Kan je m tellen, weet je op welke tel die begint..etc.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Of zit je je al 3 maten "op te naaien" omdat de fill er aankomt... Dan gaat het zeker niet lukken.
Speel het langzaam bijv. 8 maten rondom de fill door, totdat je die 10x achter elkaar foutloos hebt kunnen spelen.

Als dat lukt kan je het vast in één keer met muziek.

Technobeat

#7
nov 14, 2015, 16:56 Last Edit: nov 14, 2015, 17:31 by Technobeat
Of zit je je al 3 maten "op te naaien" omdat de fill er aankomt
De spijker op z`n kop :Y  , dat dus .........

Als ik een nummer langzamer afspeel met VLC media player gaat het nog wel , maar op '' full speed '' niet .

Citaat
Speel het langzaam bijv. 8 maten rondom de fill door, totdat je die 10x achter elkaar foutloos hebt kunnen spelen.
Dus de fill even laten schieten en gewoon het basis ritme doorspelen , als dat goed in de vingers zit komt de fill meer normaal in het nummer mee i.p.v. je er op te focussen ?

Voorbeeld van een erg simpele fill die problemen geeft op volle snelheid is bv. deze van The Selecter - On my radio , hij begint er mee maar is op 0.13 nóg duidelijker te horen : 123456 op de snare meteen gevolgd door 2x de kick en afgesloten met een crash en komt diverse malen in het nummer terug .

 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

djska

Loop dat stukje met die fill...dat kan ook op de td9 zelf , tot die fill niet meer fout kan

Hoefnix

Ik bedoel:

8 maten groove - fill - 8 maten groove - fill etc

Dat (langzaam tempo) spelen tot je de fill 10x achter elkaar foutloos hebt gespeeld.
Dan tempo 10 bpm omhoog
etc

Technobeat


Duidelijk :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

Enne gewoon op een belachelijk laag tempo beginnen. Foutloos betekent dat echt alles er 100% goed op zit!

De bedoeling is dat je het gevoel van de fill krijgt, dat de fill geen losse hits zijn maar een vloeiende serie bewegingen die bekend aanvoelt.

havezet

#12
nov 15, 2015, 10:19 Last Edit: nov 15, 2015, 10:24 by havezet
Er zijn al een paar uitstekende suggesties gedaan.
Zelf denk ik dat dit vooral een focusprobleem is. Enkele maten voor de fill moet je bezig zijn met wat je dan speelt en niet met whatever eraan komt. Denk niet teveel vooruit. Makkelijk gezegd, I know.
Ik herinner me dat ik daar ooit ook last van had maar met de beheersing van het instrument veranderde het in mijn hoofd van een drumlijn spelen naar muziek maken.

Robert-Jan

Nogmaals...leer de fill tellen.
Het is niet 123456 en dan nog twee basdrums..dat kan vanalles zijn..16e triolen, achtse noten 16e ..het hele punt is dat je dat niet weet.

De fil is
1- nete 2 tenete 3- je  4
Of in woordritme :  Post- bode pannekoeken ap-pel koe

Dat moet je eerst kunnen spelen ..op je snare of op je benen als je studiosport zit te kijken, whatever..langzaam naar snel etc.
Dan ga je ' orkestreren' ..dus de post- is bas en open hihat  de bode en pannekoeke. Is op snare.. De ap-pel op de bas en de laatse koe is op snare bas crash.

Het hele punt is dus dat de fill gewoon in het ritme loopt alleen jij niet weet welk ritme dat is ... Dan gok je  je weet dat je gaat gokken omdat je je er al drie maten van te voren druk over zit te maken.

Als een leerling bij mij zou aankomen met dit probleem dan zou ik de aankomende vier lessen dus snaredrum oefeningen gaan doen..beetje saai maar het geeft je enorm veel inzicht.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

ben het met de leraar eens.. waarschijnlijk word je 'in de war' gebracht doordat de 'fill' niet op een tel begint,
maar een achtste later (2 eerste zestienden 'missen' voor je gevoel) en je focust dan teveel op het 'inval' punt vanwege
die rust..  dit soort dingen en meer kun je oplossen door 16-en permutaties te oefenen met metronome..
met veel rusten ook dus..    je kunt deze oefeningen prima maken in aered bv..
ook hi-hat foot in kwarten mee kunnen laten lopen helpt om de puls te blijven voelen..   of meetellen idd..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Harre

Ik vind de uitleg van RJ echt fantastisch en het blijft tussen je oren zitten, maar als je rust zoekt om de fill te beginnen... die eerste tel bas/hihat is daar echt een prachtmoment voor en de rest loopt dan vanzelf. Zoek het in de eenvoud en maakt het niet moeilijker dan het is  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

Top uitgelegd RJ
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jazz

Ik ga hier ook weer mee aan de slag.
Heb veel te weinig struktuur in dit alles. Het gaat teveel op gevoel en dan kom je niet altijd goed uit. Je hebt niets om op terug te vallen.
Probeer de basis er weer in te krijgen.
There is no music without jazz

Jazz

Ik ben er mee bezig geweest en heb gebruik gemaakt van n aantal songs die op de drumcomputer staan.
Zo kun je of rustig of sneller spelen en tot in t oneindige.
There is no music without jazz

Otje

..en ik heb wel eens van die dagen, dan lijkt het wel of ik geen fatsoenlijke groove of fill uit m'n drumkit kan krijgen; vandaag had ik zo'n dag :(  . Zelfs de drumfill zoals hierboven beschreven -niet eens zo heel moeilijk, was niet om aan te horen. Afijn volgende keer beter.

Technobeat

#20
nov 15, 2015, 20:46 Last Edit: nov 15, 2015, 20:55 by Technobeat
Voor mijn '' probleem '' ook niet geheel onbelangrijk ( 1.36 ) :





De warming-up komt er niet van moet ik eerlijk bekennen , met het hoofd vol van de sores van die dag meteen aan de slag .
Eerst het hoofd leeg maken scheelt al een flink deel om lekker te drummen denk ik .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

willem4130

Ik denk dat RJ de spijker op zijn kop slaat als het gaat om het oplossen van jouw probleem. Want ik denk dat je deze fill niet goed genoeg beheerst c.q. bewust bent van wat je aan het doen bent, en het specifieke moment wanneer het moet worden ingezet. Ik vind de metafoor van Benny Greb altijd wel treffend. 

Zoals Benny Greb ook wel eens zegt: wanneer je aan het praten bent snap je wat je aan het zeggen bent en ook wat je gaat zeggen, en wanneer dat zinsdeel komt. Voor drummen gaat dat ook op. Met andere woorden, je moet je heel bewust zijn van je 'tekst'/'boodschap' (fill, in dit geval) anders ga je vastlopen. Met praten zou zich dat bijvoorbeeld kunnen uiten in "uuuhhhh". Praten doe je al (vrijwel) je hele leven en dus is het tweede natuur. Voor drummen geldt dat je dat deels al hebt ontwikkeld maar - in vergelijking met praten - nog veel meer aan het ontwikkelen bent.

Zelf merk ik dat ik een soort 'toolbox' heb aan fills/licks e.d. die ik er eigenlijk op ieder moment uit kan knallen. Simpelweg omdat ik ze van binnen en buiten ken, vaak heb toegepast en beheers. Ik ken precies de 'cues': stel dat de fill met twee bassdrums begint, dan weet ik donders goed wanneer ik die in moet zetten en ik weet ook welke acties er volgen, op welke trommel, met welke hand/voet en op welke tel ik uit ga komen - dat is in ieder geval altijd mijn doel. Ik weet dus wat ik ga 'vertellen', wat de impact gaat zijn, en hoe mijn volgende zin vervolgens hoort te beginnen om mijn verhaal vloeiend te vervolgen.

De kunst is om dat voor deze specifieke fill ook onder controle te krijgen. Vaak begin ik -zoals RJ ook aangeeft - met handen en voeten om simpelweg het patroon te leren kennen.

Wat mijzelf tenslotte erg helpt is om een fill heel 'open' te denken. Iedere slag maak ik bewust en probeer ik niet af te raffelen. Ook al klinkt een fill snel, in mijn hoofd speel ik hem langzaam. Slag voor slag - wel als vloeiend geheel - maar ik probeer niet te sprokkelen. Dan word je automatisch gedwongen om, zoals RJ als aangaf, precies te weten welke slag op welk moment komt. Maar daarnaast bewaar je veel meer rust. Het is eigenlijk hetzelfde als articuleren, om nog maar even terug te grijpen op Benny Greb.

Ter motivatie:
Vaak zie je bij het aanleren van nieuwe grooves en fills dat er veel overeenkomsten zijn met dingen die je al in een bepaalde mate kent en beheerst. Het is ook niet voor niets dat er zo vaak op paradiddles gehamerd wordt, want deze patronen komen heel erg vaak terug (hetzij met een andere verdeling over de set).

Het fijne is dat dit probleem naar mate je meer uren hebt gedrumd (met bepaalde regelmaat natuurlijk) in steeds mindere mate terugkeert. Want in je hoofd ga je patronen en structuren zien waardoor nieuwe fills en ritmes aanleren steeds sneller gaat. (On)bewust - althans zo ervaar ik het - kun je steeds meer teruggrijpen op een groeiende basis van verschillende patronen. Nieuwe zaken die je leert ga je steeds meer zien als variaties hierop, en ook verschillende okestraties worden steeds minder een barrière.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Omhoog