Zelf bekkens hameren

Gestart door Mart098, sep 28, 2015, 21:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Mart098

Hoi,

Ik heb nieuwe Hi-Hatt bekkens gekocht en ik vind het eigenlijk zonde om mijn oude weg te gooien.
Ik dacht er aan om een van beide Hi-Hatt bekkens meer een 'trashy sound' te geven. Een beetje de klank van een China, zegmaar.

De Hi-Hatt bekens zijn hele dunne merkloze bekkens, niet zo veel waard, eigenlijk. Ze zaten standaard bij het drumstel wat ik kocht, vandaar.

Dit zijn een beetje mijn vragen:
- Hoe zorg ik dat de klank van mijn bekken (die nu heel hoog klinkt) omlaag gaat?
- Moet ik een metalen of houten anvil gebruiken?
- Moet ik een hamer met groot of klein oppervlak gebruiken?
- Hoe groot is dat kans dat er een barst of scheur in mijn bekken ontstaat, terwijl ik zit te hameren?

Alvast bedankt.
Mart.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

djska

Als je ze alleen omlaag wilt krijgen, kun je ze ook flink schuren. Schuurpapier 200 bv., maar het is wel een beetje monnikenwerk. Op dit moment ben ik aan de gang een bekken wat lichter, lager te krijgen door te schuren en dat doe ik met een schijf op een boormachine. Bekken of een matje of op een bankje waar je zelf ook op zit. Door de draaibeweging van de boormachine slipt het bekken ook mooi mee, zodat gelijkmatig geschuurd wordt.

Mart098

Als je ze alleen omlaag wilt krijgen, kun je ze ook flink schuren. Schuurpapier 200 bv., maar het is wel een beetje monnikenwerk. Op dit moment ben ik aan de gang een bekken wat lichter, lager te krijgen door te schuren en dat doe ik met een schijf op een boormachine. Bekken of een matje of op een bankje waar je zelf ook op zit. Door de draaibeweging van de boormachine slipt het bekken ook mooi mee, zodat gelijkmatig geschuurd wordt.
Bedankt, maar omdat de bekken al zo dun is, ben ik bang dat er dan niks meer van overblijft.
Als ik 'm dan één keer goed raak, zal er al een scheurtje in zitten.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

djska

Bedankt, maar omdat de bekken al zo dun is, ben ik bang dat er dan niks meer van overblijft.
Als ik 'm dan één keer goed raak, zal er al een scheurtje in zitten.

Nou, ik zit me anders al weken lang suf te schuren om wat gewicht van mijn ride af te krijgen, zo snel gaat dat niet, zolang je maar geen slijptol gebruikt ;-)

Mart098

Nou, ik zit me anders al weken lang suf te schuren om wat gewicht van mijn ride af te krijgen, zo snel gaat dat niet, zolang je maar geen slijptol gebruikt ;-)
Ik zal het proberen, ik laat je wel weten wat er van overblijft! ;)
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Otje

Ik zal het proberen, ik laat je wel weten wat er van overblijft! ;)
Voorzichtigggg....


http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=92087

Mart098

Voorzichtigggg....


http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=92087
Je weet dus wel hoe het niet moet... ;)
Heb je wat tips om te voorkomen dat dit bij mij gebeurt?
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

djska

Je weet dus wel hoe het niet moet... ;)
Heb je wat tips om te voorkomen dat dit bij mij gebeurt?
Dit was niet het gevolg van een hameractie, die thread gaat juist over het een nieuw leven aan kapot geslagen bekkens.

Mart098

Nee,  ik had deze thread juist opgestart omdat ik zelf een bekken wil tunen. Daar vroeg ik wat tips over.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

drfill

waarschijnlijk is je bekken top nu vrij dik ? vandaar hoge pitch  hoe dunner je een zelfde bekken maakt, word de pitch lager ..
heb dit ook gedaan.. - zie bekken scheren thread -  bij een ride duurt dit lang idd..    veel massa..
als je hamert rond de cup, 'blokkeer' je de cup waardoor pitch ook iets lager word,
cup zorgt voor meer hoge tonen als de bow..  (vooral bij crashes valt dit op)
als bekken dun is, kan je hem kraken als je te hard slaat (scheurtje) is risico..
ik weet nu hoe hard ik moet slaan om er deukjes in te maken en zo de cup iets te isoleren van de bow..  
ik gebruik dan een zware bolkop hamer hiervoor..
als je spanning uit het materiaal 'buigt' met bekken ronding mee, zal pitch ook iets zakken..  
dit is natuurlijk binnen een bepaalde range die bij elk bekken anders is..
wat ik nog niet geprobeerd heb : bekken warm 'stoken' met lastrafo + en -
(hoog Amp rechtstreeks door bekken => warmt op zonder verkleuren,
en dan bekken 'spanningsvrij' buigen rondom..  met lashandschoenen.. is ook een idee)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mart098

wat ik nog niet geprobeerd heb : bekken warm 'stoken' met lastrafo + en -
(hoog Amp rechtstreeks door bekken => warmt op zonder verkleuren,
en dan bekken 'spanningsvrij' buigen rondom..  met lashandschoenen.. is ook een idee)

Dat klinkt wel heel gevaarlijk ;)
Ik heb de bekken nog iets beter bekeken, de randen zijn heel dun, maar dichter bij de cup is ie toch aan de dikke kant.
Ik zal het hameren rond de cup eens proberen. Zacht beginnen, en een beetje uitproberen hoe hard ik kan hameren.
Bedankt voor de uitleg!
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

drfill

dat is ook gevaarlijk..  niet aanraken onder spanning.. dus..
als je bekken dik is.. kan hameren niet genoeg zijn.. probeer
dan eens clear PP tape in binnenkant cup.. ster maken met
4 of 6 stroken tape..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

#12
jan 04, 2016, 11:49 Last Edit: jan 04, 2016, 12:01 by djska
Om nog even terug te komen op dat schuren, ik wilde deze Istanbul Vezir Ride van origineel zo'n 2600g wat lichter maken, naar zo rond de 2300 gram, zodat hij voor mij wat meer all-round wordt en zowel bij BigBand als meer funk-soul inzetbaar wordt. Origineel wordt ik hem veel te pingy klinken. Deze Vezir is van de onderkant al ongeschoren, dus ik ging er vanuit dat het dan ook niet heel veel voor de klank zou uitmaken als ik daar ga schuren.


Nu zit ik op 2387g, en ik heb dat zo gedaan, dat gaat heel langzaam, maar dat kan geen kwaad denk ik dan, want dat betekent ook dat ik het bekken gelijkmatig schuur.


Het bekken klinkt nog steeds muzikaal en nu inderdaad warmer en gebruik ik nu ook daadwerkelijk bij zowel BigBand als meer funk, en klinkt ook warm genoeg voor een stukje swing.

Maw. misschien is het niet handig dit te doen bij relatief dure bekkens die je ook nog goed kunt verkopen (>200 euro), maar in dit geval denk ik niet dat ik er een buil aan kan vallen. Ik zou zeggen schroom niet om eens wat te proberen met bekkens waar je niet zo happy mee bent.

drfill

#13
jan 04, 2016, 12:32 Last Edit: jan 04, 2016, 12:40 by drfill
cool dj : )     maar dit is meer bekken scheren ? thread..      waarschijnlijk is de 'crash' nu ook beter dan ongeschoren..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog