Antieke Boss DR-550 als drummodule?

Gestart door sixtiek, aug 16, 2015, 23:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

sixtiek

Hi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb nu eens zelf iets te melden. Of eigenlijk te vragen: ik heb in de vroege 1990's een Boss DR-550 Dr. Rhythm drumcomputertje gekocht en wil die gaan gebruiken als drummodule in een gemengde A/E-drum kit. Hij beschikt namelijk over MIDI IN en zou dus in theorie aan te sturen moeten zijn met een kick pad (bijvoorbeeld een Roland KD-8 of KD-9). Toch? Ik weet niet veel over E-drums. Hebben kick pads altijd MIDI OUT? Heeft iemand toevallig ervaring met de DR-550 in een setup zoals ik voor ogen heb?

Alvast bedankt!

leeqnl

Hallo Sixtiek,

Ik heb zelf een Roland E-drum met Roland KD-8. Deze heeft geen MIDI aansluiting. De midi aansluiting zit op de drum module. Een losse pad aansluiten op een MIDI ingang zal dus niet zomaar gaan (zonder drum module). Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Roland TD-6 e-drum. Dan heb je zowel pads als de drummodule met MIDI-out. Echter schiet je denk ik dan jouw doel al voorbij. Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Alesis ControlPad. Deze heeft Midi-out, echter is het geen kick pad. Een kick-pad met MIDI-out zul je denk ik niet snel vinden.

Paul

#2
aug 17, 2015, 10:26 Last Edit: aug 17, 2015, 10:32 by Paul
MIDI is een digitaal signaal dat veel meer informatie bevat dan het signaal dat uit een pad komt. MIDI bevat bijvoorbeeld ook een padnummer, dat wordt gebruikt om het juiste geluid aan de juiste pad te koppelen (snare op snare, bass op bass etc.).
Pads zelf hebben geen MIDI signaal als uitgang; modules zijn ervoor om het signaal (zwak elektronisch signaal) om te zetten in een MIDI formaat (of eender welk formaat de module intern gebruikt).

Die Boss DR-550 heeft zelf geen pad inputs, alleen MIDI. Lijkt erop dat die in de markt gezet is om gemakkelijk drumsamples te maken met een MIDI keyboard (gebeurt veel in de elektronische muziek). Wil je 'm toch gebruiken voor de geluiden, zal er iets tussen moeten dat het signaal omzet naar MIDI, bijvoorbeeld een Alesis Trigger I/O

sixtiek

Bedankt voor jullie reacties en voor de links naar de Alesis-kastjes, leeqnl en Paul  :) ! Ik moet mijn plannetje dus iets aanpassen. Even bedenken hoe  *) .

Nogmaals dank!

sixtiek

't Is gelukt, met deze ddrum kick pad en van dezelfde verkoper een Alesis Trigger I/O zoals Paul voorstelde. Yay  *O*  !

Dit betekent een nieuw leven voor mijn oude DR-550. Ik heb hem ooit (om precies te zijn op 2 januari 1991, voor 599 oudhollandsche guldens) gekocht als standalone drumcomputer om mezelf en mijn bandje (alleen maar gitaristen) van drums te voorzien. Al programmerend op de Dr.Rhythm heb ik me verdiept in de kunst van het drummen, en uiteindelijk heb ik een paar stokken gekocht en ben achter een drumstel gekropen. Nu zocht ik een e-kick voor thuis of in unplugged setting, vandaar mijn vraag. Leuk dat Dr.Rhythm weer terug is in mijn drumleven... de cirkel is rond  8)  !

HHBBXX

Cool, die DR-550 heb ik ooit ook nog eens gehad.
Lang geleden verkocht en nu bezig met het betere handwerk  :6
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

animal

#6
aug 27, 2015, 20:34 Last Edit: aug 27, 2015, 20:40 by animal
Niet de DR-550 maar wel deze.



Een DR-110, gekocht medio jaren 80.
Ik heb hem nog steeds, doe er niks mee, maar ach....... nostalgie. :')  :')


Omhoog