Lesstof voor de allerkleinsten?

Gestart door DraconicX, jun 24, 2015, 23:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

DraconicX

Hallo drummers,

Ik ga een jaartje op Curaçao lesgeven (ja heel erg, maar iemand moet het doen 8)7 ), bij een muziekschooltje die gericht is op kinderen. We hebben besloten de minimum leeftijd op 6 jaar te zetten, maar wat blijkt nou, er zijn ook best wat ouders met kinderen van 5 jaar en jonger geïnteresseerd in een soort "algemene muzikale vorming" achtige lessen die wat meer op drums / ritme gericht zijn.

Nu is het mijn idee om die kids in kleine groepjes korte lesjes te geven (kinderen van 3 hebben geen 30 minuten de volle aandacht :P), en afhankelijk van de leeftijd bijvoorbeeld klapspelletjes te gaan doen of zoiets dergelijks. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort dingen? Of is er ergens een leuk boek te vinden om inspiratie uit op te doen? Ik kan best een paar lesjes vullen met wat dingen, maar na een week of wat houdt het wel op, en het lijkt me wel zo leuk om er een beetje een uitdagende en stijgende lijn in te hebben, zodat ze ook daadwerkelijk "klaargestoomd" worden om de stokken op te pakken :)

Dus inspiratie voor klapspelletjes, eventuele andere oefeningen die leuk zijn in spelvorm, literatuur om inspiratie uit te halen, alles is welkom! :)

Bij voorbaat dank,
Robbert

paQ

kom er maar in @Robert-Jan

Robert-Jan

sorry, ik geef les vanaf 8 jaar..en het is me echt een beetje teveel om een hele leerlijn te bedenken.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

DraconicX

sorry, ik geef les vanaf 8 jaar..en het is me echt een beetje teveel om een hele leerlijn te bedenken.
Daar heb ik ook nooit om gevraagd ;)

Robert-Jan

Maar t komt er wel een beetje op neer.. ;)
Je hebt een doel.."klaargestoomd worden om de stokken op te pakken"
Aan jou dan om te bepalen wat dat precies is..je leerdoel..en aan de hand daarvan je stappen te bepalen hoe je daar komt..je leerlijn.
En natuurlijk bepalen met wat..welke spullen heb je om mee te werken. Een drumstel, is er een bak percussie of simpelweg niks..? is er de mogelijkheid om zelf 'shakers' en 'trommels' te knutselen..hee een idee.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

DraconicX

Haha ok, het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand anders het werk voor mij te laten doen! Misschien heb ik het een beetje ongelukkig verwoord, maar het doel is natuurlijk gewoon om voor die kids leuke korte lesjes te hebben en wat verschillende aspecten te behandelen in spelvorm, maar er moet natuurlijk een uitdaging in blijven zitten voor ze.

Zelf shakers / instrumeten maken is een erg leuk idee! Zeker shakers is ook zeer uitvoerbaar, super!  *D

paQ

Haal wat Calabassen bij het kruidenvrouwtje, die heeft bomen vol!  (sterker nog, volgens mij doet zij daar ook van dat soort percussie middagen onder die open grote overkapping... althans... enkele jaren geleden nog wel)

Omhoog