Pijnlijke pols

Gestart door Maik[Animal], mrt 02, 2015, 00:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Maik[Animal]

Hallo alle drummers :D

Zoals het onderwerp al zegt gaat over polsen die pijn doen.
Als ik een begin te spelen met mijn band begint na een kleine tijd mijn rechter pols zeer pijn te doen. Ik ben dan ook rechts. Ik speel er nu gewoon steeds door heen, maar het is zwaar hinderlijk.
Zou het een mijn techniek liggen van spelen of het vast houden van mijn stokken.

Al vast bedankt voor de antwoorden/hulp :)

Paintpro

Hoi Maik[Animal],

Dat kan heel goed, ben je al bij een docent geweest die naar je houding en techniek kijkt?

Maik[Animal]

Ik heb al in een best lange tijd een echte leraar gezien aangezien ik er pas sinds een paar maand last van heb. Maar ik zal wel even iemand vragen of die naar mijn techniek zou willen kijken. Kijken of ik alles okay doe, of iets kan aan passen aan mijn techniek.

djska

#3
mrt 02, 2015, 07:32 Last Edit: mrt 02, 2015, 07:34 by djska
Het is niet handig om zo'n pijn maandenlang te negeren en er doorheen te spelen. Ik zou voor nu het volgende doen:
- wellicht speel je nu vanuit je hele arm en houd je je pols stijf waardoor hier de klap opgevangen moet worden. Je zult je techniek waarschijnlijk helemaal moeten herzien.
- doe een goede warming (10-15min. rustige techniekoefeningetjes) voor elke bandsessie
- speel je wel vaak genoeg door de week, of ga je nu 1x per week all-out.  Oefen vaker, rustige paradiddles enzo.
- vraag de anderen voorlopig .zachter te spelen, zodat jij niet hoeft te meppen.
- ontzie je rechterpols wat, speel wat minder druk met rechts, doe meer met links
- na sessie ijs op pijnlijke plek

Animal baars

Als het overbelasten is, kun je het verhelpen met techniek. Als ik krampachtig speel, knijp ik in mijn stokken en gaan mijn polsen ook zeer doen..

En voor de zekerheid zou je eens naar een huisarts kunnen gaan, het kan zomaar zijn dat je een ontstoken pees o.i.d. hebt. Dat heb ik ook gehad en na een kleine operatie was het 100% verholpen.

Paul

#5
mrt 02, 2015, 10:40 Last Edit: mrt 02, 2015, 10:41 by Paul

En voor de zekerheid zou je eens naar een huisarts kunnen gaan, het kan zomaar zijn dat je een ontstoken pees o.i.d. hebt. Dat heb ik ook gehad en na een kleine operatie was het 100% verholpen.

Let wel, die pees kan juist ontstoken zijn geraakt door verkeerde techniek. Als de techniek dan niet wordt aangepast, kan het zo weer terugkomen.

Ik zou het ook in de techniek zoeken, klinkt alsof je pols teveel van de klappen opvangen. Soepel spelen, stokken losjes vast etc.
Een goede leraar kan je hierbij helpen. Als je geen vaste leraar hebt en geen zin hebt in vaste lessen, probeer dan bijvoorbeeld met een leraar af te spreken dat je een aantal keren verspreid over langere tijd langskomt. Eerst de techniek bekijken en herzien, en dan elke maand bijvoorbeeld terug om te kijken of je niet terugvalt in de oude techniek.

En wat djska zegt: tussen de repetities door blijven spelen, al zijn het maar rudiments op een oefenpad (is ook goed voor je spel!) en voor de repetitie rustig opwarmen. Zeker als het er stevig opgaat is opwarmen noodzakelijk.

Dreamdrummer

#6
mrt 02, 2015, 10:43 Last Edit: mrt 02, 2015, 10:43 by Dreamdrummer
Techniek zou het inderdaad kunnen verhelpen.
Ik heb ook een tijd gehad dat ik door te hard meppen, en daarbij te hard kneep in mn stokken, last van mn pols kreeg.
Dan vooral van mn linker(snare) hand. Zelfs met een brace gespeeld. 8)7

Sinds ik de "moellertechniek" met de "zweepbeweging" gebruik gaat dit stukken beter!
Op deze manier kan ik hard slaan met een ontspannen hand, zodat ik geen polsklachten meer heb *O*

Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

taco

dat je al maanden last hebt en vrij snel pijn krijgt is geen goed teken, dat is overbelasting en vragen om ontstekingen. Ik ga er nu even vanuit dat je buiten het spelen geen pijn hebt, daarmee is een ontsteking van de pees onwaarschijnlijk. Ik raad je aan snel een goede drumdocent te zoeken, om met je techniek aan de slag te gaan, voordat je bij 1 van mijn collega-fysiotherapeuten uitkomt, die dan een ontsteking constateerd en begint over rust (= ff niet drummen  :( )

Maik[Animal]

Hm ja, bedankt voor alle tips. Ik zal het even laten checken bij de huisarts en alle andere tips qua techniek mee nemen en allemaal goed proberen! :w

Omhoog