Vraag over bladmuziek

Gestart door Jazz, feb 28, 2015, 13:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

feb 28, 2015, 13:36 Last Edit: mrt 01, 2015, 11:01 by Robert-Jan
Kan iemand mij helpen dit te lezen.
Ondanks dat ik de tekens onafhankelijk kan lezen, kom ik hier niet uit.
Zoooooo f...irritant
Bv de 8 bovenin, ik kom er niet uit hoe vaak welk stuk herhaald moet worden.
Of misschien aan ieder begin de eerste 2 woorden van t nummer.

[/URL]

There is no music without jazz

FoREVer


Kan iemand mij helpen dit te lezen.
Ondanks dat ik de tekens onafhankelijk kan lezen, kom ik hier niet uit.
Zoooooo f...irritant
Bv de 8 bovenin, ik kom er niet uit hoe vaak welk stuk herhaald moet worden.
Of misschien aan ieder begin de eerste 2 woorden van t nummer.

[/URL]


Die 8 bovenin houd in dat je in alle 8 maten hetzelfde doet als de maat daarvoor (dus 4 tellen rust)
de "procenttekens" houden in dat je die maten moet herhalen, deze staan op de maatstreep dus moet je 2 maten de groove spelen

de [1                  ][2                 [ betekent niks meer dan als je de maatregel speelt dat je de 1e keer de maat onder het 1tje speelt en de 2e keer onder het tweetje. Ik hoop dat je er uit komt zo :)
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Jazz

#2
feb 28, 2015, 14:21 Last Edit: feb 28, 2015, 14:30 by Jazz
Dank je wel. Zal het nog eens proberen.

Nope, snap t gewoon niet. Ik kom niet uit met tellen van de herhalingen.
There is no music without jazz

Robert-Jan

#3
feb 28, 2015, 14:37 Last Edit: feb 28, 2015, 14:39 by Robert-Jan

Die 8 bovenin houd in dat je in alle 8 maten hetzelfde doet als de maat daarvoor (dus 4 tellen rust)



Nee, het betekent dat je daar 8 maten rust hebt.
Intro is 4 maten, dan 8 maten zang en dan begint het snare bas patroon.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Bedankt Robert-Jan.
Ik ga er morgen weer rustig voor zitten en kijken of ik er uit kom.
There is no music without jazz

Robert-Jan

Topic titel aangepast.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Ik was gelukkig niet de enige die zich stoorde aan de oorspronkelijke titel  ;)

Jazz

#7
mrt 03, 2015, 20:57 Last Edit: mrt 05, 2015, 12:38 by Jazz
Sorry
Was n nogal supergefrustreerde reaktie.
Volgende keer eerst even nadenken hoe dat te plaatsen.
There is no music without jazz

willem4130

Net even het liedje afgespeeld en de structuur en noten kloppen in ieder geval (alhoewel er natuurlijk nog een stuk achteraan komt).

Misschien helpt het je qua houvast om bij de letters en cijfers in de partij de eerste woorden van de zangtekst te plaatsen. Is wellicht een goede oefening en dan controleren we hier wel of je het bij het goede eind hebt  :Y
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Jazz

#9
mrt 05, 2015, 12:36 Last Edit: mrt 05, 2015, 14:34 by Jazz
Het begint al te lopen. Heb inderdaad de eerste woorden van die zin erbij gezet.
In het middenstuk loopt t nog niet helemaal goed wat lezen betreft maar dat zal wel gaan lukken.
Bedankt.

Vanmiddag nog eens rustig voor gaan zitten en voor de eerste keer loopt t nu helemaal goed.
Zeker met t plaatsen van de eerste woorden van de zin, dit maakt t n stuk overzichtelijker.

                       
There is no music without jazz

Jazz

#10
mrt 27, 2015, 19:04 Last Edit: mrt 28, 2015, 10:04 by Jazz
Ik zoek wat duidelijke info over de Segna, Coda en da Capo. Hoe dit toe te passen.
Heb ook n NC staan bij n muziekstuk maar ik kan hier niet de betekenis van vinden.

Ik heb toch wel duidelijke info nodig om dit te kunnen gebruiken. Kent iemand n goed
programma ?
Misschien moet ik er even bij vermelden dat ik t zo duidelijk mogelijk moet hebben omdat ik wat proplemen
met mn geheugen heb en wat inprentingsproblemen. Ik doe er wat langer over om t in me op te nemen.
Wat soms erg frustrerend kan zijn.
There is no music without jazz

Robert-Jan

Ok..
Da capo (terug naar het begin) en Dal Segno ( terug naar het teken) en coda zijn allemaal dingen om ervoor te zorgen dat je veel info kwijt kunt op 1 a4tje.
Je hebt heel vaak dat er een stuk muziek terug komt in een liedje en dan hoef je dat niet opnieuw uit te schrijven..normaal kan je daar herhalingstekens voor gebruiken maar soms wil je meer dan simpel dat..vanuit het 3de refrein terug naar het 2de couplet en dan het refrein overslaan om naar het einde (coda) te gaan..dt kan niet met herhalings tekens.

Het hele feest begint pas als je bij de woorden Da capo (d.c.) of Dal segno  (d.s.)komt.

Je hebt dan al misschien de woorden fine of to coda gezien maar nogmaals het begint pas te spelen als je bij een van die twee woorden ( dacapo/dalsegno) bent.
Dacapo is het meest simpel, dat is helemaal terug naar het begin
Dacapo al fine betekent terug naar het begin totdat je het woord fine tegenkomt..ben je daar dan is het liedje klaar.
Dacapo al coda betekent dat je terug moet tot aan het coda teken.

Als je daar bent spring je naar hetzelfde teken, meestal aan het eind van het stuk..alles wat dan tussen die twee tekens staat sla je over..het is een soort van teleport ;)

Dal segno werkt hetzelfde als dacapo met dat verschil dat je niet naar het begin toe gaat maar naar het segno teken


Als het dal segno al coda is dan werkt het dus ook zo met jet coda zoals eerder beschreven
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Ik begin er wat meer zicht op te krijgen maar nu staat er onder
aan de balk in t midden van t stuk D.S. al Coda
Wat is daar de bedoeling van ?
There is no music without jazz

Hoefnix

Als het dal segno al coda is dan werkt het dus ook zo met jet coda zoals eerder beschreven

Staat er al :)

Robert-Jan

Post even een foto,van de partij als je wil
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

][/URL]
There is no music without jazz

Robert-Jan

Ja en bld 1 ook even aub
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

[/URL]
There is no music without jazz

Robert-Jan

Ok..
Dus als je op bld 2 bent dan kom je bij de herhling onder het tweetje ( dat snap je he 1 e keer en 2de keer van de herhaling?)
Als je die maat hebt gedaan ga je terug naar het segno teken ( blauwe lijn)
Dan kom je bij het coda teken en dan sla je het stuk tussen die twee tekens over ( rode lijn) in dit geval maar 1 maatje.
Er zit wel een fout in zo te zien, want het is me niet duidelijk waar je naartoe moet bij de herhaling op de eerste regel op bladzijde 2
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Ja, de herhalinstekens snap ik wel.

Dus na die regel ga ik terug naar de Segna en speel ik dit opnieuw door tot de Coda ?
There is no music without jazz

Robert-Jan

Nee niet na die regel, na die maat waar t onder staat.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Oke, ik denk dat ik m heb.
Robert-Jan, enorm bedankt. Erg fijn dat je de moeite genomen hebt.
There is no music without jazz

Omhoog