Aerodrums....lijkt dat wat?

Gestart door havezet, nov 07, 2014, 09:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

havezet

nov 07, 2014, 09:24 Last Edit: nov 07, 2014, 09:35 by havezet
Onlangs kwam ik wat info tegen over Aerodrums. Een systeem waarbij je in de lucht speelt en de laptop met camera je bewegingen omzet naar drums *). Natuurlijk was ik eerst nogal sceptisch, maar het lijkt echt te werken en alle reacties die ik erover vind zijn positief: zeker geen gadget.

http://aerodrums.com/aerodrums-product-page/

Misschien een leuk kado aan mezelf voor komende kerst haha.

JohanDrumt

Mja, voor echt leren drummen is het misschien niet zo praktisch aangezien je nergens op slaat ;)

Verder is het gewoon een Wii met maar 1 spel  :D
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Nijlpaard

Dat legt ie op de site in een ander filmpje uit. Je kan de rebound en het gevoel ook anders ervaren

http://youtu.be/iF8296Aai9k

Ik vind het een geweldig systeem. Midi en vst compatible. Als je echt een drumkit mist, leg je gaasvellen op je eigen kit, macbook voor je neus met toontrack of superior drummer en gaan :) Electronische oefenset voor minder dan de helft :P
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

JohanDrumt



Ik vind het een geweldig systeem. Midi en vst compatible. Als je echt een drumkit mist, leg je gaasvellen op je eigen kit, macbook voor je neus met toontrack of superior drummer en gaan :) Electronische oefenset voor minder dan de helft :P


Voor dit is het wellicht wel handig inderdaad, goed punt! Met gaasvellen (of van die rubberen dempmatten) is het elektrisch spelen zonder triggers e.d.
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

havezet

Ik oefen al jaren vaak "in de lucht", dus met de stokken oefenen op de bank of achter m'n bureau op een set die enkel in m'n hoofd bestaat. Dat ziet er misschien wat raar uit voor een buitenstaander, maar het werkt voor mij. Hierdoor heb ik mijn stoktechniek weten te verfijnen en is mijn slag precies zoals hij het op die video uitlegt.
In essentie komt elke slag uit de hand, een combinatie van vinger en pols techniek. Maar als je een andere techniek gebruikt dan kan ik me voorstellen dat het ontzettend wennen zal zijn om met zo'n aero set te spelen.
Rebound van een echte drums zelf heb ik amper nodig, ook al maakt het iets verschil natuurlijk.

havezet

Als nadeel van de Aerodrums heb ik gevonden dat hij een "storingsvrije" achtergrond nodig heeft, dus geen raam of lamp achter je. Een ander nadeel wat ik vond is dat je een (LED) lichtring om de camera moet plaatsen en dat die, vooral in het donker, kan gaan irriteren aan de ogen. Om die reden krijg je blijkbaar een zonnebril meegeleverd in de set.
Voor mij nog geen reden om ervan af te zien :)

Paul

Ik vind het een mooi systeem om te zien, vooral omdat hij in de filmpjes toont dat het systeem dynamische verschillen goed registreert. Toegegeven, dat zal enige oefening kosten.
@JohanDrums: Ik denk dat dat niet werkt omdat de ketels dan in het beeld zitten voor de camera. Met zoiets als een Traps setje met gaasvellen zou het wellicht werken.

En ik heb zo'n vermoeden waar zijn inspiratie vandaan komt...

animal

Geinig, ik denk dat ik het ook maar eens aanschaf  :Y

drfill

ja hoor..  het is net zo zinvol als luchtgitaar..  kun je ook makkelijk die solo nadoen..
wat wel zinvol is : is 'Aered' .. check aered filmpje maar eens op dezelfde site..
beste gratis 'drumslimme' notatie..  printen zit er niet in (wel saven als pdf, en dan print)
.. graag gedaan ; )
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

#9
nov 07, 2014, 20:53 Last Edit: nov 07, 2014, 21:01 by Robert-Jan
Dar aered is inderdaad  nice zeg..op het feit dat t alleen windows is na dan.. -O-
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Apart , het ziet er wat vreemd uit , maar in de optie die Nijlpaard naar voren bracht ( A-kit met gaasvellen ) kan ik mij wel vinden .
Maar toch ........ houd ik het bij mijn eigen set :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

#11
nov 07, 2014, 22:07 Last Edit: nov 07, 2014, 22:10 by Nijlpaard

Dar aered is inderdaad  nice zeg..op het feit dat t alleen windows is na dan.. -O-


Laat maar. Ik lees weer met mijn neus
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

'@aerodrums: @xxldrums ..Aered, our drum notation editor, will be released for Mac around the end of the year.'

*O*

Maar goed dit topic gaat over het onzichtbare drumstel, niet de notatie software ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

havezet

Ik heb hem vanavond besteld in Engeland. Hij zou in de loop van de komende week geleverd moeten worden.
ALS ik wat tijd vrij kan maken en als het apparaat de moeite waard is dan zal ik een review posten. In ieder geval ben ik erg benieuwd :)

drfill


'@aerodrums: @xxldrums ..Aered, our drum notation editor, will be released for Mac around the end of the year.'

cool.. verbaast me dat ze niet zijn overgekocht door een grote editor..
(maar drummers zijn niet interessant denk ik..)   
en off topic idd..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

animal


In ieder geval ben ik erg benieuwd :)

Ik ook. :Y

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

drum1964

Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

havezet

Ik heb de Aerodrums indertijd aangeschaft. Een paar maanden terug had forumlid Animal me via een privebericht naar m'n bevindingen gevraagd en mijn antwoord van toen wil ik alsnog in dit topic delen.



Citaat
Hi animal,

Bedankt voor je bericht. Ik heb inderdaad de aerodrums gekocht en een paar dagen later ontvangen. In de doos zitten de stokken met refererende bolletjes, een bril, twee reflectoren, een led ring. De camera heb ik er apart bij moeten kopen. In totaal was ik zo'n 150 euro lichter.

Ik heb de software voor de Mac gedownload via de link naar hun site, samen met de unieke serie code in de verpakking.

Eerste indruk: impressive. Fantastisch hoe ze dit zo responsief kunnen krijgen. Elke beweging wordt foutloos opgepakt en een snelle single roll is geen probleem. In de software kun je uit diverse kits kiezen; een jazz kit, een rock kit, een uitgebreide jazz en uitgebreide rock kit, het moet ook mogelijk zijn om zelf kits samen te stellen.

Nu een paar nadelen. De (papieren) zonnebril krijg je erbij tegen het felle licht van de led ring die je op de camera plaatst. Die ring zorgt voor voldoende reflectie van de bolletjes op de stokken en de hoekjes op de voeten (voor de bass en hihat) pedalen. Dit licht is echter zo verschrikkelijk fel dat het haast ondraaglijk is. De kamer moet al vrij donker gemaakt worden waardoor de verlichting nog feller overkomt. Na een half uur drummen is dat niet leuk meer en zie je nog een tijdje vlekken voor de ogen. Niet prettig dus.

Een ander nadeel is de camera. De camera is 2D en ziet dus enkel links-rechts en op-neer. Diepte kent hij niet. De software is daar een beetje op ingesteld en de posities van de ketels en bekkens zijn erop berekend. Maar daar zit juist de crux. Een floor Tom staat dieper dan een bekken die tussen de tweede Tom en de floortom staat. Maar omdat de camera dat niet kent hit je vaak mis...ik in ieder geval. Het kan zijn dat het met veel oefenen beter zal gaan. Zelf heb ik er nog niet heel veel mee gespeeld, en liep daar dus tegenaan.

Nog een laatste nadeel heeft ook met misslaan te maken. Als je grotere bewegingen maakt tijdens het spelen (met je stokken) dan kan de uitslag van de stok al een slag op een ander deel van de kit veroorzaken, je moet dus vooral kleine bewegingen maken...dat zie je op de demo video's van de leverancier dan ook terug (en viel me voor de aankoop niet op). Voor mij speelt het daardoor wat onnatuurlijk...of in ieder geval, forceert het me om anders te spelen dan ik gewend ben.

Al met al...een prachtig stukje engineering. Alles werkt zoals het hoort, en de slagen zijn zeer responsief. De demo's zijn natuurgetrouw en geven een juist beeld van wat het is. Er zijn nadelen waar ik hier de focus op heb gelegd. Het systeem vereist een bepaalde manier van spelen waar je aan zult moeten wennen (houding, manier van slaan). Of het 150 euro waard is...hmmm... Nee, ik denk van niet. Daarvoor is de bruikbaarheid te beperkt. De kamer moet donker zijn, fel licht van de led ring.

Hopelijk heb je wat aan m'n mini review. Let op...echt veel ervaring heb ik er nog niet mee.

Omhoog