Soultone Cymbal Endorsement -> TOP !

Gestart door maartnn3293, aug 22, 2014, 23:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

paQ

#50
aug 25, 2014, 21:37 Last Edit: aug 25, 2014, 21:45 by paQ
Ik vraag me nog steeds af in welke (reguliere) winkel in NL soultone verkrijgbaar is...
Zo lang je rechtstreeks blijft verkopen tegen ongeloofwaardige kortingspercentages teneinde een geloofwaardige prijs te bereiken zullen er weinig winkeliers zijn die graag je bekkens willen gaan verkopen.

Je vraagt om meningen hier, maar doet vervolgens je uiterste best alle feedback te weerleggen en in de wind te slaan. #oogkleppen

En als je dan blijft volharden dat dit NIET het businessmodel is van Soultone, dan hebben al je verzoeken om feedback bitter weinig zin vrees ik. Het zoeken naar jullie zogenaamde endorsees is structureel en pro-actief. Dat is an sich nog niet zo erg, maar ontken het dan ook niet.

Ik ken de kwaliteiten en sound van Masterwork bekkens maar al te goed, maar ik vind oprecht dat deze verkoopmethodiek afbreuk doet.

Thijs

#51
aug 25, 2014, 22:00 Last Edit: aug 25, 2014, 22:01 by Thijs

Wat kost een bekken dan voor een niet endorser? Is daar een percentage voor aan de hand van de Adviesprijs?


. Benieuwd of we hier nog antwoord op krijgen...

Thijs

Dubbel :(

stefan

#53
aug 25, 2014, 22:07 Last Edit: aug 25, 2014, 22:07 by stefan

. Benieuwd of we hier nog antwoord op krijgen...


Ik heb er alle vertrouwen in, want -laten we eerlijk wezen - Jeroen is bijzonder open en transparant in zijn verhaal.
Dus laten we hem ook even de tijd geven te reageren.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

drums97

Ik denk dat Jeroen juist wil aangeven dat het "niet perse" een rechtstreekse verkoop is, door juist een endorsement aan te bieden.
Reden is "neem ik aan", zodat deze als ambassadeurs zullen fungeren, er bereik in de markt gecreëerd wordt en vraag ontstaat naar deze bekkens. Strategisch gezien!

Ik herinnerde me een ouder topic hierover: http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=402.0
waarin "Geisha" enkele nadelen aangeeft, die denk ik ook wel waardevol voor Jeroen kunnen zijn en iets is om over na te denken als Soultone hier verkocht kan/zal gaan worden. ;)

Ik zit zelf nu 2 jaar als sales manager bij een internationaal bedrijf dat ook helemaal nieuw was in Nederland en we proberen ook via de technische groothandel bereik te krijgen, maar dit is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Een juiste strategie kiezen is lastig. Zoveel mensen/zoveel wensen. ;)
Ook omdat (zoals eerder) aangegeven niet iedere nationale markt hetzelfde is.
Soultone heeft, denk ik, voor deze strategie gekozen. Wat op zich een goede manier kan zijn om markt/potentiele kopers te winnen. Ik ben het met je eens PAQ, dat er heel voorzichtig moet worden omgegaan met dergelijke kortingen, die de markt (lees: reguliere winkeliers) voor je kunnen kapot maken, want nu wordt er toch een suggestie gewekt, dat als je in de winkel koopt, je de hoofdprijs moet betalen, terwijl je dan beter je "even" kan aanmelden als endorser en met flinke kortingen je spullen kunt kopen.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hoefnix

@drums97: ok, snap je verhaal. Vervolgens mijn vraag aan jou: koop jij een ride van soultone van 700 euro's of een masterwork/zildijan/sabian voor 300 euro's?

Ofwel zonder korting kiest niemand voor soultone. Mijn punt is de listprijzen slaan nergens op en dus moeten er ergens giga-kortingen gegeven worden om nog wat te verkopen.

Gelukkig mag ik bedrijven helpen succesvol worden (my daily job) maar dit is niet een strategie die ik zou kiezen. Jeroen kan er niets aan doen, want US bepaald. Daarmee is het nog niet handig of succesvol :).

Op youtube zie allemaal houthakkers met een endorsement, ik denk niet dat ik daarbij wil horen ;)

djska

Waarom toch dat gedoe met die extreme kortingen? Geef gewoon realistische adviesprijzen (met een normale marge voor een winkelier/webshop). De prijzen die Jeroen noemt vind ik dan wel weer schappelijk.

drums97

@Hoefnix: het gaat in dit geval niet om mij en waarvoor ik zou kiezen, maar meer idd. om de strategie waarvoor gekozen wordt bij Soultone.
Nee ik zou idd. ook niet 700 euries neertellen voor 'n ride, dat is zeker veel. Maar dat gezegd hebbende, als (en ik zeg "als") iemand deze bekkens hoort (evt. mag testen) bij een endorser en wil deze perse hebben, kan dit wel werken.
Alleen vind ik wel, dat de prijs in deze discussie teveel wordt benadrukt. Het is wat ieder er voor over heeft.
Dat ook weer gezegd hebbende, wordt het in dit geval wel heel erg lastig om zo'n hoge prijs tov. de bewezen concurrentie te kunnen rechtvaardigen. De enige referentie is USA, wat hier zeker niet wil alles wil zeggen natuurlijk.
Aan de andere kant hoeft ook niet een bodem prijs ingezet te worden, als alle toeters en bellen er om heen wel goed geregeld zijn. Service e.d. moet ook worden betaald.
Alleen zoals ik al aangaf, is nog niet "alles" voldoende geregeld, want "Geisha" had in een eerder topic rechtvaardige kritiek.
Ik ga natuurlijk niet ons eigen business model hier beschrijven, maar zie in de gegeven argumenten wel "iets" positiefs wat zou kunnen werken. Alleen gaf ik ook aan (na de opmerking van PAQ) dat de gegeven kortingen zeer gevaarlijk kunnen zijn voor de totale markt en winkeliers.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hoefnix

Ik denk alleen maar aan de marketingmix (mag ook een ander model zijn):
Hoe scoort het in de mix:
Product - onbekende naam, mooi product
Prijs - adviesprijs zéér hoog, endorsers krijgen hoge korting (absolute prijs is ook dan nog fors)
Plaats - alleen online te koop, nergens te testen
Promotie - vele endorsers met wisselende drumskill om product bekend te maken

Ik zie geen uitblinkers in de mix.

Nou hoop ik dat Soultone heel succesvol wordt/is (en dat meen ik echt).
Op dit moment zie ik de ruwe diamant nog niet, zowel als drummer als zakelijk niet.

Jeroen van Delft

Beste allemaal, het spijt me dat ik niet meteen kan reageren op ieder's opmerkingen. Ik maak op dit moment een (bijna) sterfgeval mee in de nabije omgeving, waar ik steun moet verlenen. Ik zal proberen vanavond op jullie opmerkingen in te gaan.

Jeroen van Delft

#60
aug 26, 2014, 21:59 Last Edit: aug 26, 2014, 23:43 by Jeroen van Delft
Beste allemaal, ik heb met zeer veel plezier jullie reacties gelezen, waarvoor dank.

Citaat
Goed Jeroen, je hebt een hele uitleg gegeven dank daarvoor. Ik denk er anders over hoe je de bekkens in de markt zou moeten zetten zeker ook met mijn ervaringen met masterwork ( en buzin en dus ook soultone) maar goed .. Mijn vraag als laatste is dan.. Wat kost een bekken dan voor een niet endorser? Is daar een percentage voor aan de hand van de Adviesprijs?


De prijs voor niet endorsers is nu 50% van de list price. Ik doe deze losse verkoop nu zelf omdat er nog geen winkels zijn waar Soultone wordt verkocht. Zo snel dat wel het geval is hou ik daarmee op en gaat alle losse verkoop via de winkel / winkels. Daarna bepalen de winkeliers de winkelprijs, waarin zij ook zullen moeten experimenteren met welke prijs gewone consumenten bereid zullen zijn te betalen voor een Soultonebekken. Dat zal de tijd moeten leren.

Citaat
De inzet van endorsers vind ik wel een goede zet, daar je daar bereik en "merk" ambassadeurs mee kweekt, die als "relatief" onafhankelijke partij Soultone aan zullen prijzen. Hierdoor zal een potentiele gebruiker, zien/horen en indien mogelijk kunnen ervaren hoe de kwaliteit en geluidseigenschappen van de bekkens zijn.


Dit klopt. Doordat onze endorsers allemaal moeten betalen voor hun bekkens maken ze de keuze om endorser te worden heel bewust. Het is mijn ervaring dat ze daardoor gemotiveerde ambassadeurs worden.

Citaat
Ik vraag me nog steeds af in welke (reguliere) winkel in NL soultone verkrijgbaar is...


Helaas durft nog niemand het aan.

Citaat
Zo lang je rechtstreeks blijft verkopen tegen ongeloofwaardige kortingspercentages teneinde een geloofwaardige prijs te bereiken zullen er weinig winkeliers zijn die graag je bekkens willen gaan verkopen.


Ik verkoop rechtstreeks zoals elke vertegenwoordiger dan doet aan zijn endorsers. Dat doe ik niet om een geloofwaardige prijs te bereiken maar om naamsbekendheid en reikwijdte te creëren.

Citaat
Je vraagt om meningen hier, maar doet vervolgens je uiterste best alle feedback te weerleggen en in de wind te slaan. #oogkleppen


Eenieder heeft recht op zijn eigen mening en we hoeven het ook niet met elkaar eens te worden. Ik merk wel dat er veel onduidelijkheden bestaan die ik probeer te verhelderen. Ik geloof ook niet dat ik feedback in de wind sla, ik reageer toch uitgebreid op jullie opmerkingen, maar ik kan niet iedereen met een andere mening tevreden stellen. Ik werk samen met 12 Europese bedrijven en op wat meer afstand met nog een 15 andere wereldwijd, waartussen harde afspraken zijn gemaakt die lang zijn gewikt en gewogen. Dat kan ik niet zomaar veranderen omdat een aantal mensen op dit forum daarover een andere mening zijn toegedaan.

Citaat
En als je dan blijft volharden dat dit NIET het businessmodel is van Soultone, dan hebben al je verzoeken om feedback bitter weinig zin vrees ik. Het zoeken naar jullie zogenaamde endorsees is structureel en pro-actief. Dat is an sich nog niet zo erg, maar ontken het dan ook niet.


Ik heb je mening daarover niet kunnen veranderen, zie ik. Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe het zit, dat je me daarin niet gelooft laat ik aan jou. Ik ontken ook helemaal niet dat ons zoeken naar endorsers structureel en pro-actief is. Dat is het wel, net zoals bij elk ander merk. Welke merk is er niet op zoek naar endorsers? Wij doet het alleen net een beetje anders dan alle andere merken.

Citaat
Ik ken de kwaliteiten en sound van Masterwork bekkens maar al te goed, maar ik vind oprecht dat deze verkoopmethodiek afbreuk doet.


Ik weet niet precies wat je hiermee wil zeggen. Afbreuk doet aan wat?

Citaat
Ik denk dat Jeroen juist wil aangeven dat het "niet perse" een rechtstreekse verkoop is, door juist een endorsement aan te bieden.
Reden is "neem ik aan", zodat deze als ambassadeurs zullen fungeren, er bereik in de markt gecreëerd wordt en vraag ontstaat naar deze bekkens. Strategisch gezien!


Dit klopt.

Citaat
Ik herinnerde me een ouder topic hierover: http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=402.0
waarin "Geisha" enkele nadelen aangeeft, die denk ik ook wel waardevol voor Jeroen kunnen zijn en iets is om over na te denken als Soultone hier verkocht kan/zal gaan worden. ;)


Ik heb dat topic ook gelezen en kwam daar een oud misverstand  en de reactie van Geisha tegen, die ik allebei graag wil verduidelijken:

Citaat
Yep, heel veel van ons zonder dat  ze het weten.

Soultone is namelijk Masterwork!

Edit: Soultone is één van de merken van Orient cymbals, een onderneming van Masterwork.


Dit klopt niet. Soultone is een Amerikaans bedrijf dat in het Buzin tijdperk en in het eerste jaar / anderhalf jaar van Soultone zijn bekkens heeft laten vervaardigen door Masterwork. Een eigen bedrijf dus, geen Masterwork-dochter.

Citaat
Ik heb de importeur over de vloer gehad en hij heeft me een aantal series laten horen/testen, wat ik het nadeel vond, is dat de importeur niet echt voorraad houd, dus wil je een bekken, dan wordt ie besteld, en kan je dus niet uitkiezen uit meerdere bekkens, wat ik bij dit soort bekkens een nadeel vind, er zijn wel wat onderlingen verschillen, ondanks gelijke maat/serie enz.
Gewicht en hammering kan net even anders zijn.
Wat ik heb gehoord was niet slecht, héél veel karakter, dat wel.
Niet elke serie heeft me kunnen overtuigen...


Dit is de gequote reactie van Geisha. Ik weet niet precies wie Geisha is maar ik heb hem of haar kennelijk een keer ontmoet.
We houden in alle Europese landen geen voorraad aan omdat ons dat twee voordelen oplevert. Op de eerste plaats bestaat het reguliere gamma van Soultone uit ongeveer 500 verschillende modellen. Als ik die allemaal hier op voorraad zou moeten hebben praten we over een investering van tienduizenden euro's. De meeste daarvan zullen nooit worden verkocht omdat daar nooit naar wordt gevraagd. Een tweede voordeel of aspect is dat aanpasbaarheid een groot goed is bij Soultone. Drummers moeten de bekkens kunnen krijgen die ze willen hebben en niet alleen maar hoeven moeten kiezen uit de standaard catalogus. Ze kunnen wensen uitspreken over speciale maten en gewichten, gaten, rivets, jingles, wave bottoms, etc. Dat heeft tot gevolg dat ook in de fabriek in Istanbul maar van vijf van de (nu) twintig mogelijke series een voorraad is. Bekkens worden pas gemaakt op het moment dat ze worden besteld. Op die manier zijn er geen onnodige voorraden en krijgt elke drummer de bekkens die hij echt wil. Duurt dat dan niet erg lang? De meeste bestellingen die ik doe heb ik binnen drie a vier weken is huis.
Als de vraag groter wordt is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik hier een grotere voorraad aanhoudt, nu is dat financieel nog niet haalbaar.

Citaat
@drums97: ok, snap je verhaal. Vervolgens mijn vraag aan jou: koop jij een ride van soultone van 700 euro's of een masterwork/zildijan/sabian voor 300 euro's?


Dit is een scheve vergelijking; hier wordt een list price vergeleken met een winkelprijs. Het is onrealistisch te denken dat als Soultone over een tijd in een winkel hangt hij de list price zal kosten.

Citaat
Waarom toch dat gedoe met die extreme kortingen? Geef gewoon realistische adviesprijzen (met een normale marge voor een winkelier/webshop).


Hier ben ik helemaal mee eens. Ik hoop dat dit systeem snel verandert maar erg veel hoop heb ik daar niet op.

Citaat
Plaats - alleen online te koop, nergens te testen


Dit is niet waar. Soultone bekkens zijn online niet te koop en kunnen wel getest worden: bij mij.

Citaat
Op dit moment zie ik de ruwe diamant nog niet, zowel als drummer als zakelijk niet.


Ik geef je graag de uitdaging om met mij een afspraak te maken. Misschien dat de bekkens zelf je kunnen overtuigen.

Machiel

Hoi jeroen,
Zijn de Soultone bekkens alleen in Zaandam te bekijken? Ben nu niet echt enthousiast om helemaal naar 't westen te rijden voor een paar bekkens. Is er ook wat in het noorden?
Neem mij vooral niet te serieus.

Jeroen van Delft

Op dit moment helaas wel, Machiel. Misschien is het te combineren als je eens om een andere reden in het westen moet zijn? Ik ben ook regelmatig in Groningen, misschien dat daar nog een mogelijkheid is.

drums97

Hallo Jeroen, allereerst bedankt voor het wederom zeer uitgebreide antwoordt  :Y en sterkte met de persoonlijke omstandigheden.
Het is altijd lastig om je verhaal helemaal duidelijk op schrift te zetten (bijv. op dit forum) en volledig te zijn dat je meteen iedereen overtuigd. Altijd zonder emotie, dus kunnen dingen toch anders geïnterpreteerd worden.

Ik hoop oprecht dat Soultone ook een grote speler in de Benelux zal gaan worden!
In ieder geval heel veel succes gewenst  ;)

Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Jeroen van Delft

Dankjewel, drums97, de tijd zal het leren.

FoREVer

Hoi Jeroen,

mooi duidelijk antwoord! hoop dat het Soultone ook echt gaat doorbreken, zijn goede bekkens helaas niet wat ik zoek (conclusie komt overigens uit een paar video's en ik ken heel wat mensen, dus ook mensen die gelukkig zijn met de bekkens)

ik vind het aan 1 kant wel tof dat jullie ook 'beginende' drummers helpen!

Succes ermee! 
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Geischa

Beste Jeroen,

Geef mij als winkelier maar eens een goede rede om Soultone te voeren!

Ik ben het niet met je eens dat de markt "verzadigd" is, ik voer zelf meerdere "onbekende" merken met een sterke prijs/kwaliteit verhouding en dat verkoopt gewoon goed!
Ook ben ik het niet met je eens dat dat ik als winkelier bang ben om een nieuw merk neer te zetten, in tegendeel! En ik durf je ook te garanderen dat er meer winkels zijn die dit echt wel aandurven! Het duurt alleen wat langer...

Maar wat naar mijn idee niet werkt, jij bied je bekkens aan, aan iedereen die maar een paar stokken kan vasthouden! Tegen inkoop prijzen.... En dan kan je best zeggen dat je drummers afwijst, en dat zal je ook best wel doen, maar de criteria zijn wel héél laag (ik zit ook op Facebook) En je zoekt deze drummers pro actief op, is het niet zo, dat als je van een merk onder de indruk bent, dat je dan zelf achter een endorsement aangaat??
Ook heb je endorsers erbij zitten die met meerdere merken door elkaar speelt, is er niet een bepaalde exclusiviteit vereist bij een endorsement???
En nu kan je dit wel allemaal mooi weerleggen, maar alles wijst erop dat je op dit moment alleen maar bezig bent om rechtstreeks je bekkens in de markt te zetten, via een "endorsement" lees: korting!!

Ook het after sales verhaal, een endorsement houdt naar mijn idee ook toursupport in, maar ook een snelle afhandeling van kapotte bekkens, je kan toch niet verwachten dat een pro/semi pro 4 weken moet wachten op zijn vervang bekken?? Omdat ie nog gemaakt moet worden? Dat valt bij mij onder zeer slechte service en ondersteuning....
Ook dit is een rede om deze bekkens niet te voeren.


Groeten Gijs, Rotterdam Drum Department.

Robert-Jan

Jeroen, je ziet hier al duidelijk een aantal voorbeelden van mensen die de bekkens willen horen.
En dan niet alleen een voorbeeld maar gewoon het bekken wat ze kopen. Niet alleen eindgebruikers maar ook winkels.
Het lijkt mij dat een winkel niet met een klant om een tafel gaat zitten om te bespreken welk bekken er te bestellen is terwijl er nog een heel rek met andere bekkens op voorraad hangt. Uiteindelijk is een winkel een plek waar een eindgebruiker binnen komt, een klap op een bekken geeft een glimlach krijgt en dat bekken koopt. Dus moeten die bekkens daar zijn. Ik geloof er niet in dat je op die manier in de winkels komt en dat heeft de tijd al een beetje geleerd.
Komen we helemaal terug bij het begin van de discussie..dat ging om endorsers die bekkens konden bestellen aan de hand van een hoge adviesprijs met veel korting maar wat dus geen winst model zou zijn.
Soultone werkt dus volgens het u vraagt en wij draaien principe. En jij zoekt mensen die vragen. Je hebt hier nu ook al een paar keer geroepen, kom naar mij..
Je krijgt dus korting van 50% op die hoge adviesprijs en als iemand in amerika je goed genoeg vind 70%.
Op beide percentages verdien je geld, laten we wel wezen. De endorsers zijn dus simpelweg ook van belang voor je omzet, als die niet vragen wordt er ook niet gedraaid..we hebben het al veel gehad over de hoge adviesprijzen bij iederen, feit blijft Soultone heeft de hoogste adviesprijzen, hoger dan zildjian. Kijk, je zegt dat het niet het bussnesmodel is wat je wil,maar het is wel wat het is nu.

Mocht je die endorserdeal krijgen dan heb je kans op mooie bekkens voor een redelijke prijs, daar is geen twijfel over. Of je echt de bekkens krijgt die je wil is de vraag, aan het eind van de rit koop je een bekken wat je nooit gehoord hebt. Voor de drummer die overstapt van zn zbt's of xs20 zal het een wereld van verschil zijn geen twijfel over mogelijk. Maar voor mij geldt, een bekken wat ik wil is een bekken wat ik gehoord heb.
Ik heb in het verleden ook bekkens voor me laten maken omdat ik dacht dat ik het wel wist, ik heb bekkens gewoon laten komen zonder ze te horen..ik heb nu alleen de bekkens nog die ik zelf heb uitgezocht met als uitzondering een effect bekken die ik dan wel helemaal te gek vond.

Soultone is niet het eerste turkse bekkenmerk wat de nederlandse markt op wil, dr zijn er al zoveel voorgegaan. Sommige merken zijn begonnen met een vertegenwoordiger die met tassen vol langs de winkel gingen anderen met een importeur die ook echt een flinke voorraad hadden.maar ze hadden een degelijke voorraad..natuurlijk internet heeft een heleboel anders gemaakt en er zijn er veel die hun bekkens gewoon lukraak bestellen..toch blijft het zo dat als je bekkens wilt verkopen, je ook bekkens moet hebben..
Dus mijn advies zou zijn, nee je hoeft niet alles te hebben..concentreer je op die series die wel op voorraad zijn..sowieso moet je je afvragen dat als je zelf aangeeft dat als er een heleboel series zijn waar totaal geen vraag naar is je de serie zou moeten aanbieden..zorg dat er een importeur waardige voorraad is en laat old school horen welke bekkens je krijgt.

Doe je het op deze manier, ook goed maar dan blijf je houden dat er veel mensen zijn die het simpelweg blijven zien als een produkt met een opvallend hoge adviesprijslijst en dan klanten lokt met een dikke korting..de kans dat je nog winkels gaat vinden blijft dan ook uitermate klein.

P.s. wie  'Geischa' is vrij makkelijk te achterhalen..het is een winkelier, precies een winkelier die jij nodig hebt.
Maar dan moet je wel luisteren naar wat hij wil..anders kan je net zo goed stoppen met het zoeken naar winkels.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jeroen van Delft

Ah! Hai Gijs, goed van je te horen. Ik kwam er laatst achter dat jij de broer bent van Hanneke! Daar heb ik half en half nog wat mee gehad toen we rond 2000 allebei in Antwerpen woonden. Small world, isn't it!

Mijn reactie:

Citaat
Ook ben ik het niet met je eens dat dat ik als winkelier bang ben om een nieuw merk neer te zetten, in tegendeel! En ik durf je ook te garanderen dat er meer winkels zijn die dit echt wel aandurven! Het duurt alleen wat langer...


Ik heb in de tijd dat ik bij jou ben geweest veel winkeliers bezocht en heb alles laten zien en alles uitgelegd. Het antwoord wat ik keer op keer kreeg is "prachtige bekkens maar wij durven die investering niet aan omdat niemand het kent. Kom maar terug als er vraag naar is." Dus het was zeker geen angst of onwil maar veel meer een zeker willen weten dat een investering wordt terugverdiend. Daarvoor was Soultone op dat moment nog veel te onbekend.

Citaat
Maar wat naar mijn idee niet werkt, jij bied je bekkens aan, aan iedereen die maar een paar stokken kan vasthouden! Tegen inkoop prijzen...


Ik ben het hier niet mee eens. Ten eerste hebben we een ander endorserbeleid dan bij andere merken, waarbij up-and-coming de grootste drijfveer achter de aannames is. Ten tweede ga ik niet over het aannamebeleid, dat gebeurt in Amerika. Ik zelf heb dus niets te zeggen over wij zij aannemen en wie niet. De kortingsprijzen gelden alleen voor endorsers, drummers die er voor kiezen om exclusief met ons merk te spelen. Als tegenprestatie krijgen ze korting. We kunnen argumenteren over het aannamebeleid, maar dat laatste punt is bij elk merk hetzelfde.

Citaat
En je zoekt deze drummers pro actief op, is het niet zo, dat als je van een merk onder de indruk bent, dat je dan zelf achter een endorsement aangaat??


Er zijn drummers die zelf een endorsement zoeken. Aan de andere kant zijn er elk importeurskantoor scouts die nieuwe talenten proberen te ontdekken en vervolgens een endorsement aanbieden. Zij doen dat vanachter hun bureau, wij doen dat (nu) door te adverteren. Ik maak alleen maar bekend dat Soultone endorsers zoekt, net zoals alle andere merken endorsers zoeken. Het enige verschil hierin is dat ik er een advertentie voor zet.

Citaat
Ook heb je endorsers erbij zitten die met meerdere merken door elkaar speelt, is er niet een bepaalde exclusiviteit vereist bij een endorsement???


Het is zeker dat er ook bij Soultone exclusiviteit verlangt wordt. Drummers hoeven bij ons echter niet al hun bekkens in een keer te bestellen, dat kan ook gespreid. Ik zie vaak filmpjes waarin drummers hun eerste Soultone bekkens aan de wereld laten zien zonder al een complete set te hebben. Die filmpjes halen ze helaas niet meer van YouTube als ze later wel hun set compleet hebben.

Citaat
En nu kan je dit wel allemaal mooi weerleggen, maar alles wijst erop dat je op dit moment alleen maar bezig bent om rechtstreeks je bekkens in de markt te zetten, via een "endorsement" lees: korting!!


Ik kan dat ook alleen maar via de endorsements doen, ik ben geen in principe detailhandel. Ik doe de losse verkoop alleen maar omdat er geen nog geen winkels zijn waar ze hangen. Ik heb geen winkel met meerdere producten waar mensen de hele dag binnenlopen. Maar Gijs, jij geeft je klanten in de winkel toch ook korting op de list price? Waarom mag ik dat dan niet? Het ware probleem zit hem ook niet in het feit dat er korting wordt gegeven (want dat doet iedereen, zowel in endorsementdeals als in de winkel), als wel in dat je vind dat er een te ruimhartig aannamebeleid is, denk ik.

Citaat
Ook het after sales verhaal, een endorsement houdt naar mijn idee ook toursupport in, maar ook een snelle afhandeling van kapotte bekkens, je kan toch niet verwachten dat een pro/semi pro 4 weken moet wachten op zijn vervang bekken?? Omdat ie nog gemaakt moet worden? Dat valt bij mij onder zeer slechte service en ondersteuning....


Waarom denk je dat er bij ons geen toursupport is? Natuurlijk wel. De termijn van vier weken voor bestellingen die ik noemde zijn voor grotere orders (15+ bekkens) die uit Turkije worden verscheept. Niemand hoeft 4 weken te wachten op een vervangend bekken, die laat ik gewoon uit Amerika komen, waar wel een voorraad is. Dat duurt drie dagen. En als dat nog te lang is, dan kunnen alle endorsers er op rekenen dat ze snel een vervangend bekken kunnen krijgen uit mijn bescheiden voorraad, als het moet kom ik hem persoonlijk nog diezelfde dag brengen. Is dat service en ondersteuning genoeg voor je?

Citaat
En dan niet alleen een voorbeeld maar gewoon het bekken wat ze kopen. Niet alleen eindgebruikers maar ook winkels.
Het lijkt mij dat een winkel niet met een klant om een tafel gaat zitten om te bespreken welk bekken er te bestellen is terwijl er nog een heel rek met andere bekkens op voorraad hangt. Uiteindelijk is een winkel een plek waar een eindgebruiker binnen komt, een klap op een bekken geeft een glimlach krijgt en dat bekken koopt. Dus moeten die bekkens daar zijn.


Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel. Maar geen enkele winkelier kan het volledige gamma in alle kleuren en maten van een merk in huis hebben. Dat heeft geen enkele winkelier van al de merken die hij in huis heeft. Dus als de klant iets wil hebben wat de winkelier niet in huis heeft dan wordt het besteld. Dat gaat toch bij elk merk zo of ben ik nou gek? En als er wat wordt besteld dan zorg ik dat het asap ter plaatse komt. Dat is mijn groothandelstaak.

Citaat
Op beide percentages verdien je geld, laten we wel wezen. De endorsers zijn dus simpelweg ook van belang voor je omzet, als die niet vragen wordt er ook niet gedraaid..


In de vier jaar dat ik nu met Soultone bezig ben, heb ik nog geen winst gemaakt. Ook niet quitte. Ook niet met al die endorsers. Nogmaals, die zijn er niet voor de winst maar voor de promotie.

Citaat
Of je echt de bekkens krijgt die je wil is de vraag, aan het eind van de rit koop je een bekken wat je nooit gehoord hebt.


Elke endorser die niet tevreden is kan bij in overleg zijn spullen weer inruilen. Dit gebeurt ook af en toe.

Citaat
Soultone is niet het eerste turkse bekkenmerk wat de nederlandse markt op wil, dr zijn er al zoveel voorgegaan. Sommige merken zijn begonnen met een vertegenwoordiger die met tassen vol langs de winkel gingen anderen met een importeur die ook echt een flinke voorraad hadden.maar ze hadden een degelijke voorraad..natuurlijk internet heeft een heleboel anders gemaakt en er zijn er veel die hun bekkens gewoon lukraak bestellen..toch blijft het zo dat als je bekkens wilt verkopen, je ook bekkens moet hebben..
Dus mijn advies zou zijn, nee je hoeft niet alles te hebben..concentreer je op die series die wel op voorraad zijn.


Dit zijn wijze woorden waar ik me helemaal bij aansluit, dit is precies waar het uiteindelijk naar toe moet. Maar dat vraagt investeringen in voorraad waarvoor ik nu nog te klein ben. Maar het aanhouden van een voorraad van de meest verkochte series is zeker de bedoeling. (We hebben ook al gedacht over een Europees voorraadpunt maar met 12 verschillende bedrijven en meningen is dat nog niet zo eenvoudig. Bovendien Krijg ik mijn bestellingen uit Amerika nu binnen drie dagen, ik vermoed dat een centraal Europees punt niet veel sneller zou gaan.)

Citaat
sowieso moet je je afvragen dat als je zelf aangeeft dat als er een heleboel series zijn waar totaal geen vraag naar is je de serie zou moeten aanbieden.


Het is mijn ervaring dat bijna iedereen iets anders bestelt, uitgesmeerd over nagenoeg alle series. Soultone heeft een uitgebreid gamma om voor elk wat wils te hebben, ook volgens mij bij elk merk hetzelfde.

Citaat
Doe je het op deze manier, ook goed maar dan blijf je houden dat er veel mensen zijn die het simpelweg blijven zien als een produkt met een opvallend hoge adviesprijslijst en dan klanten lokt met een dikke korting.


Ik kan me niet voorstellen dat elke klant van Soultone ook onmiddelijk volledig met Soultone zal willen spelen en dus endorser zal willen worden. Veel mensen zullen toch in de winkel een bekken horen en dat ene bekken meenemen? Ik geloof ook niet dat klanten met de list price in de hand naar de winkel gaan en dan hun korting gaan afzetten tegen 100% prijs. Nee, ze horen het, het bevalt, ze kijken naar de prijs en als die ook bevalt nemen ze hem mee.

Geischa

Tja Jeroen, ik kan niet voor alle dealers spreken die jij hebt bezocht, maar ik sta altijd open voor nieuwe merken, en ik weet zeker dat er meer dealers zijn die verder kijken dan het huidige merken landschap... Daar zijn juist in deze tijd genoeg rede voor te verzinnen ;)

Natuurlijk ben je het niet eens met mijn redenering wat ik van Soultone's endorserbeleid vind, maar geef mij als dealer dan de mogelijkheid om Soultone tegen dezelfde prijs in de winkel te hangen, met een leuke marge, dan gaan we praten!
Nu moet ik een oneerlijke concurrentie aangaan met notebene de importeur? dat is een omgekeerde wereld... Je bent importeur of niet, dan moet je je met importeurszaken bezighouden en niet onder het mom "endorsement" aan particulieren leveren.
Ik heb een winkel, daar kunnen mensen alles testen, uitproberen enz. maar de huur van die ruimte moet ook betaald worden, daar heb jij minder last van....
Tuurlijk gaat er niets over de toonbank zonder korting, maar laten we dan met gelijke maten meten, want dat is nu niet het geval.
Ik ben bang dat je het dealer netwerk behoorlijk onderschat, op deze manier kom je ook nergens meer binnen, dan zal Soultone geen kans van slagen hebben, is nu even leuk, maar op de lange termijn....

Succes!!

Robert-Jan





In de vier jaar dat ik nu met Soultone bezig ben, heb ik nog geen winst gemaakt. Ook niet quitte. Ook niet met al die endorsers. Nogmaals, die zijn er niet voor de winst maar voor de promotie.


Echt waar Jeroen?
Dan is mijn conclusie dat je endorser list price jou inkoopprijs is..ik ken de marges wel een beetje maar als jij nog geen winst maakt als importeur op een 20/18/14 setje van 436,- ex dan eeh wow..
Hoe zie je dat dan straks voor je? jij wil namelijk als importeur toch ook verdienen..die marge moet er op..en de winkelier wil dat ook..die marge moet er dan ook nog op.

Citaat

Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel.


8)7

again.. wow..

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz


In de vier jaar dat ik nu met Soultone bezig ben, heb ik nog geen winst gemaakt. Ook niet quitte. Ook niet met al die endorsers. Nogmaals, die zijn er niet voor de winst maar voor de promotie.


Hier gaat de ondernemer in mij even heel scheel van kijken. Zoals ik die zin lees draai je dus al vier jaar verlies op het Soultone-gebeuren? Dan moet je wel héél veel fiducie in die bekkens hebben om er nog mee door te gaan. Of het ondernemersinzicht van een blokkwast. Dat je in jaar één door alle benodigde investeringen geen zwarte cijfers draait, daar kan ik in komen, maar ik zou na een tweede jaar rode cijfers toch al zeer serieus mijn bedrijfsvoering tegen het licht gaan houden, want er is blijkbaar iets dat niet werkt. Na vier jaar nog niet eens quitte spelen klinkt voor mij als trekken aan een dood paard. Ook als ik het "er bij" zou doen, als het me al vier jaar geld kost, zou ik er mee kappen.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

paQ

#72
aug 27, 2014, 16:52 Last Edit: aug 27, 2014, 17:05 by paQ


Ik weet niet precies wat je hiermee wil zeggen. Afbreuk doet aan wat?



Aan wat niet?
- Winkeliers zitten hier (blijkbaar!) niet op te wachten, anders had je na 4 jaar toch wel een paar dealers zover hebben moeten krijgen
- aan je eigen geloofwaardigheid (again, je weerlegt zowat alles. Misschien niet bewust, maar probeer je oogkleppen af te zetten, en je eens te verplaatsen in de schoenen van de HANDEL (niet van 17 jarige drummer die best OK op trommels kan tikken, of van die enkeling die zich aanmeldt op een drumforum louter en alleen een halelujah verhaal over soultone te komen ophangen... just sayin'), of andere ondernemers hoe die het zien
- Aan het feit dat ik geen OEM Masterwork bekken slik, met een gefingeerde lijstprijs van 850 euro, waar ik SOWIESO (hoe dan ook, ongeacht wat ik ook doe of wie ik ook ben) 50% (!!!!! 8)7 !!!!) korting op krijg.

Nogmaals.  Ik heb niet anders dan MW bekkens, dus ik zal de laatste zijn die de kwaliteit en/of klankvan Soultone in twijfel zal trekken, maar ik alleen maar fronsen en moeilijk kijken als ik al je uitleg/verklaringen lees en over je verkoopmethodes nadenk.

Je bent OF importeur / groothandel (dan bemoei je je niet met rechtstreekse verkopen en handelt uitsluitend via je dealerkanaal), OF je verkoopt rechtstreeks.  Is helemaal (!) niets mis mee, maar accepteer dan ook dat dealers er niet nog eens tussen willen gaan zitten.
Exhorbitante kortingen op werkelijk torenhoge prijzen, schrikken gewoonweg af...


Jeroen van Delft

Weer bedankt voor alle reacties!

Natuurlijk maak ik wel winst op de bekkens. Maar al die winst investeer ik onmiddelijk terug in mijn bedrijf. Dat gaat naar het langzaam proberen aan te leggen van een voorraad, naar een demoruimte, naar promotieactiviteiten, naar Frankfurt, etc., etc. Er gaat nog steeds (een beetje) geld bij omdat ik graag wil dat het lukt, omdat ik zoveel mogelijk investeer. Ik maak daardoor over alle plussen en minnen genomen nog (net) geen winst.
Daarnaast geloof ik inderdaad zeer sterk in Soultone, zonder daarmee afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van andere merken.

Citaat
Citaat
Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel.

8)7

again.. wow..


Maar dit is toch zo? Een winkel koopt in bij een groothandel? Of zie ik hier iets verkeerd?

Citaat
Aan wat niet?
- Winkeliers zitten hier (blijkbaar!) niet op te wachten, anders had je na 4 jaar toch wel een paar dealers zover hebben moeten krijgen
- aan je eigen geloofwaardigheid (again, je ontkent zowat alles. Misschien niet bewust, maar probeer je oogkleppen af te zetten, en je eens te verplaatsen in de schoenen van de HANDEL (niet van 17 jarige drummer die best OK op trommels kan tikken, of van die enkeling die zich aanmeldt op een drumforum louter en alleen een halelujah verhaal over soultone te komen ophangen... just sayin'), of andere ondernemers hoe die het zien
- Aan het feit dat ik geen OEM Masterwork bekken slik, met een gefingeerde lijstprijs van 850 euro, waar ik SOWIESO (hoe dan ook, ongeacht wat ik ook doe of wie ik ook ben) 50% (!!!!! 8)7 !!!!) korting op krijg.

Nogmaals.  Ik heb niet anders dan MW bekkens, dus ik zal de laatste zijn die de kwaliteit en/of klankvan Soultone in twijfel zal trekken, maar ik alleen maar fronsen en moeilijk kijken als ik al je uitleg/verklaringen lees en over je verkoopmethodes nadenk.

Je bent OF importeur / groothandel (dan bemoei je je niet met rechtstreekse verkopen en handelt uitsluitend via je dealerkanaal), OF je verkoopt rechtstreeks.  Is helemaal (!) niets mis mee, maar accepteer dan ook dat dealers er niet nog eens tussen willen gaan zitten.
Exhorbitante kortingen op werkelijk torenhoge prijzen, schrikken gewoonweg af...


Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe het zit. Soultone is geen Masterwork OEM, Ik probeer zeer uitgebreid in te gaan op alle argumenten maar ik kan je kennelijk niet tevreden stellen en dat spijt me. Als importeur / groothandelaar / vertegenwoordig heb ik wel het recht om rechtstreeks aan mijn endorsers te leveren dus dat kan het probleem ook niet zijn. De twee grote struikelblokken die telkens weer terug komen zijn de hoge list price en het liberale aannamebeleid. Deze boodschap heb ik goed in mijn oren geknoopt, ondanks dat het het beide factoren zijn waar ik zelf geen invloed op heb.

Robert-Jan




Maar dit is toch zo? Een winkel koopt in bij een groothandel? Of zie ik hier iets verkeerd?



Het is toch jouw taak om die winkel vol te hangen of wacht je tot ze je bellen ?

Citaat


Als importeur / groothandelaar / vertegenwoordig heb ik wel het recht om rechtstreeks aan mijn endorsers te leveren dus dat kan het probleem ook niet zijn.


Je verkoopt aan mensen die je goed genoeg vindt met 70% en zo niet dan krijgen ze 50% ..je nodigt iedereen meerdere keren uit om bij jou te komen en je hebt geen winkels waar je klanten naar toe kan sturen..je verkoopt dus aan iedereen die een bekken van je wil.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog