Stagg DH vs Sabian B8

Gestart door JackStrikeII, jul 29, 2014, 14:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JackStrikeII

Hey

Ik twijfel om over te stappen naar een ocassion Stagg DH Jazz ride, 20". Zelf heb ik nu een B8 ride, ook 20".

Mijn vraag is, zou dit een overstap waard zijn, of ligt het 'niveau' van beide bekken ongeveer hetzeflde.
Een overstap naar Stagg DH zit er alleen in wanneer dit echt een duidelijk beter kwaliteit en sound bekken is.


Rick

De DH zal beter klinken, maar de Sabian is meer waardevast. Ik zou denk ik gewoon doorsparen tot je echt iets goeds kunt kopen. Dan bedoel ik niet zozeer een iets beter bekken, maar een bekken waarvan de sound je echt bevalt.

JackStrikeII

Ik kwam ook een used Sabian HH 20" Classic ride tegen, voor iets meer dan honderd euro. Zou dit een goede deal zijn, en verbetering tov B8 of valt dit mee?
En zouden jullie dan een verzending aanraden?

FoREVer


Ik kwam ook een used Sabian HH 20" Classic ride tegen, voor iets meer dan honderd euro. Zou dit een goede deal zijn, en verbetering tov B8 of valt dit mee?
En zouden jullie dan een verzending aanraden?


verzending zou ik ook nooit aanraden, tevens het bekken trouwens. Ik heb nog een stagg hihat te koop (voor al zeker 1,5 jaar) Stagg krijg je aan de straatstenen niet verkocht dus absoluut geen meerwaarde

welke stijl speel je want mijn devies is zoals rick al zegt is doorsparen voor wat beters en daarbij ben ik bereid je te helpen met bekkenkeus
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Rooney

Stagg DH oftewel 'Dual Hammered' worden met de hand gemaakt. Je kunt er hele goede bij hebben maar dus ook die minder goed klinken... Zo vind ik bijvoorbeeld dat er geen betere splashes of china's zijn als deze serie van Stagg, maar natuurlijk ieder zijn smaak. Qua sound kan de B8 serie van Sabian hier zeker niet aan tippen (handmate vs machinaal).

Mocht je echt opzoek zijn naar een goedklinkende ride van de topmerken, dan is bijvoorbeeld de Sabian HH zeker een goede optie. Het is afhankelijk van muziekstijl maar ook zeker van je eigen stijl.

-Sabian AA Vintage Bright
-Sabian AAX Modern Bright
-Sabian HH Vintage Dark
-Sabian HHX Modern Dark

Zoals andere leden hier al eerder vermeldden zou ik je ook aanraden het cymbaal te gaan testen en niet zonder 'boe of ba' laten opsturen. :)

Succes!


timmie


Ik kwam ook een used Sabian HH 20" Classic ride tegen, voor iets meer dan honderd euro. Zou dit een goede deal zijn, en verbetering tov B8 of valt dit mee?
En zouden jullie dan een verzending aanraden?


Die HH serie van Sabian is volgens mij best wel okee. Handhammered, al zegt dat ook niet zo veel. Of 100 euro een goede deal is weet ik niet. Die HH serie is er volgens mij uitgehaald, maar de Sabian cracks moeten maar even het licht over laten schijnen over de prijs. Zo maar laten opsturen in ieder geval nooit doen.

Rick


Qua sound kan de B8 serie van Sabian hier zeker niet aan tippen (handmate vs machinaal).

Dit is waar tot op zekere hoogte, want...


-Sabian AA Vintage Bright
-Sabian AAX Modern Bright
-Sabian HH Vintage Dark
-Sabian HHX Modern Dark

Worden ook allemaal machinaal verwerkt tegenwoordig. Betekend niet dat ze dan gelijkverkeerd klinken, je hebt alleen een minder uniek bekken en Sabian heeft veel meer "consistency" binnen hun productielijn. Geld ook voor Zildjian, m.u.v. de Kerope serie.

Wat ik hiermee moet zeggen is dat hand hammered niet perce beter is dan machine hammered in sommige gevallen. Het is anders. Net dat een diecast hoop anders klinkt dan een triple flanged hoop, maar de een niet beter is dan de ander.

Fibesman

#7
aug 05, 2014, 12:12 Last Edit: aug 05, 2014, 12:27 by Fibesman
De Sabian HH serie is enigzins vergelijkbaar met Zildjian K. Het zijn mooie wat donkerder klinkende bekkens (over het algemeen). Er is ook nog de Sabian AA serie die weer vergelijkbaar is met Zildjian A's. Als je niet al te veel te besteden hebt zou toch ik een gebruikt bekken kopen van een van deze 4 series. Desnoods 1 voor 1. Het is gewoon professioneel spul en buiten smaak om: beter wordt het niet. Van deze series zijn er erg veel gemaakt (al jaaaaren) dus dan heb je aardig wat keuze als je gaat zoeken op Marktplaats. Als je jaren ervaring hebt ontdek je ook andere minder bekende merken die goeie dingen maken maar als je begint zou ik me even beperken tot de 4 die ik hierboven noem om het overzicht te behouden.

Ik heb zelf heel vaak online gebruikte bekkens gekocht op de gok. Je kunt op Youtube en op internetfora best een aardige indicatie vinden van hoe een bekken gaat klinken. Als het niet helemaal je ding is, verkoop je hem op dezelfde manier en probeer je wat anders. Een Stagg of ander onbekend merk raak je inderdaad aan de straatstenen niet kwijt wat dus een reden is om voor een serieuze serie/merk te gaan!

Panklaar een hele set bestaat niet met bekkens. Het blijft vaak een zoektocht en dat is ook de charme. 100 euro voor een Sabian HH ride zonder defecten is een koopje trouwens. Suc6

Thijs

Mag ik buiten de genoemde "grote 4" dan ook nog de Meinl Byzance noemen? Maar goed, hier gaat het topic volgens mij niet over.

My 2 cents over de 2 genoemde bekkens is dat ze elkaar niet veel ontlopen. 2e hands topserie is dan zeker aantrekkelijk.

En dan heb je dus weer een heleboel keus (waar volgens mij al meerdere tips aan gewijd zijn)

Rick

Byzance zie je heel weinig tweedehands, en als je ze tweedehands ziet is het haast nooit goedkoop. Absoluut prachtige bekkens. Meinl behoort ook absoluut tot de "grote 4" (Sabian, Zildjian, Paiste, Meinl).


Omhoog