Jazz

Gestart door 82keiko, okt 11, 2011, 12:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

82keiko

okt 11, 2011, 12:58 Last Edit: okt 26, 2011, 19:32 by 82keiko
Nog eens de ontdekking van TinyPic uitproberen eerst lol.



Het betreft in dit geval comping exercises voor swingpatroon HH en ride met achtste noot in basdrum bijvoorbeeld. Wat comping betreft, zijn de slagen in de snare dan overeenkomstig de melodie van de andere solisten of is dit niet altijd noodzakelijk zo? En hoe zouden jullie er dynamiek instoppen wat de snare betreft, blijkbaar zou je het moeten aanvoelen wanneer eens een accent te geven, hoe frequent en waar precies? Alle bemerkingen, informatie mbt (jazz of andere) comping, gelijkaardige oefeningen, tips zijn welkom  :).

Robert-Jan

Comping is eigenlijk het begeleiden van een solist.(in een kleine jazz bezetting) Je geeft de solist de ruimte om loos te gaan en begeleid hem/haar daar ritmisch en harmonisch in zonder meteen alles vol te spelen.
dynamisch moet je ook alle kanten op kunnen aangezien een solo ook een opbouw heeft.Fluister zacht maar ook snoeperhard,waar je wil wanneer je dat wil. Aangezien het vaak om geimporviseerde muziek gaat is het dus zaak om alles te beheersen zodat je het on the spot kan gebruiken.

Speel je in een bigband dan staat er veel meer vast. Zo hebben blazers vaak dit soort ritmische patronen maar maakt het nogal uit welke groep dit doet.
Stel in de solo komt in het eerste rondje de saxofoon sectie erbij dan is dit over het algemeen nog vrij zacht en moet je als drummer ook nog niet uitpakken qua volume maar wel die accenten mee spelen..komen de trompetten en met name de high blowers erbij dan gaat het meestal op volle sterkte..met alle gevolgen van dien ;)

simpel gezegd..je moet dit op alle volumes willen kunnen spelen..als het even kan ook nog eens met een set up fill..maar eerts maar even zo ;) succes.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drumlarsos

Dit is de eerste van de 6 a 7 (?) bladzijde van het boek art of bop drumming van john Riley. Echt hemel op aarde als je comping onder de knie wil krijgen. Wanneer niet anders aangegeven verwachten ze dat je heel zacht four on the floor met de bass speelt en hats op 2 en 4.
Wat betreft die accenten waar je het over hebt, ligt helemaal aan de muziek die je speelt. Bij bv bigbands speel je duidelijk de accenten mee met een bepaalde blazers sectie, bij lichte jazz oid kun je ze tussen de melodie of juist niet wurmen... Wanneer je aan deze oefening begint. Werk dan eerst aan je swing! Als deze feel niet goed is kun je het vergeten!
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Joris

Oh dit heb ik vorig jaar ook nog op les gehad. Goed voor je timing, feel en dynamiek etc etc

Die zachte bassdrum (heeldown) had ik echt moeite mee.

82keiko

 @ Robert-Jan: thx voor de uitleg, ik dacht dat de plaats van de snare in dit geval iets te maken had met de plaats waar de melodie komt van de solist bvb, 'k weet niet of je begrijpt wat ik bedoel ;) maar waarsch is dat gewoon een rare hersenkronkel van mijnentwege :p
@ drumlarsos: Lol, gelukkig swingt het al goed volgens mijn leraar, 't is eerder dynamiek in de snare die nog ontbreekt.
@ Joris: juist ja, daar heb ik ook wel wat moeite mee, een zaaaaaaachte bassdrum ;) , ik ben nu eenmaal een mens van alles of niets blijkbaar, nochtans ik kom bijna niet aan mijn vel en toch is het blijkbaar nog te veel van 't goede lol.

82keiko

lol nu lukt die stille bas en snaredynamiek, maar hoe trager ik moet swingen hoe minder het swingt ;(, blijkbaar is het moeilijker traag er de swingfeel in te houden, voor mij dan toch blijkbaar, op den duur weet ik niet meer waar ik moet accent leggen (ik zou denken waar HH voet komt op 2 en 4 ook de slag op de ride aangezien de volgende 2 rebounces zijn of zo) of waar, hoe, wat ik 'te hoekig' speel   8)7mijn triolen lijken wel quintolen naar het schijnt  :?  heeeeeeeeeeeeelp  :P

drumlarsos

[ Invalid YouTube link ]
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

82keiko

The comping 'game': alleen de naam al.  :)

Black Page

Je schrijft over "mijn triolen lijken wel kwintolen" ...  en je post dat filmpje (welke ik echt brilliant vind) van Peter Erskine. Wat is het verband? In 1 van zijn alle eerste boeken, maakt hij de opmerking als je de Jazz swing puls exact zou uitschrijven dat de derde noot van de triool in de tellen 2 en 4 meer nijgen naar de derde of vierde noot van een kwintool qua timing .... En het bewust stretchen van de noten in de swing puls (beetje later en beetje eerder, als je de tel maar goed in de gaten houdt) is een goede oefening. En als het dan swingt.... Prima toch? Wat ik zelf doe op die lage tempo's is de triolen puls hardop zingen. Er is dus niet 1 correcte manier van spelen.

Hoe noten met opvatting worden gespeeld, om je nog meer te verwarren ;-), bekijk eens voor de gein dit filmpje over de samba ..... Het patroontje wat hij speelt is niet uit te schrijven als rechte zestienden of triolen ... Het swingt wel .... ;)





grt Rene

ps. de Maceo parker basis groove heb ik uitgeschreven en die eerste break ook. Voor de rest heb ik nog geen tijd ( en zin) om de rest uit te schrijven ....

82keiko

Eerst en vooral thx voor wat Maceo betreft maar waar je geen zin in hebt, moet je zeker ook geen tijd in stoppen hoor  :). Wel ik snap het verband ook niet, ik bedoel ik heb geen filmpje gepost hoor (voor zover ik weet). Trouwens voor mij is het ook prima hoor, ik ben helaas niet de enige die naar mezelf luister. Ja, je moet het me niet zeggen, op gevoel spelen is ook wel leuker dan echt alles vast zoals je zou moeten van bepaalde leraars. Nu ja een mens moet ergens beginnen alvorens direct te beginnen afwijken. De rest dat komt pas na vééééééle jaren, enfin dat hoopt een mens wel eens  ;). Meetellen helpt alvast idd en hoe trager hoe moeilijker, wel ja hoe hééééél snel ook hoe moeilijker uiteraard. Mijn conclusie is snel gemaakt, ik heb te weinig uren in mijn dagen.

drumlarsos

#10
nov 07, 2011, 20:41 Last Edit: nov 07, 2011, 20:43 by drumlarsos
ik plaatste het filmpje niet om te antwoorden op keiko's probleem. Maar omdat het gewoon een leerzaam filmpje is en in dit topic past ;)
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

82keiko


ik plaatste het filmpje niet om te antwoorden op keiko's probleem. Maar omdat het gewoon een leerzaam filmpje is en in dit topic past ;)


waarvoor mijn dank  :).

Dries

Weten jullie buiten het boek van John Riley nog andere interessante boeken om in de jazz/bob richting te komen? Ik ben een beetje vast aan het lopen in mijn spel, vandaar dat ik eens een nieuwe hoek in wil slaan.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Ik weet niet wat je niveau is qua jazz? Ik gebruik zelf op dit moment een pdf van jazzdrummingsecrets.com. Dat domein bestaat al niet meer maar ik kan het wel scannen.


Het begint bij het standaard jazzritme en wordt over 5 lessen moeilijker.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries

Ik heb nooit serieus jazz geoefend. Ja, als ik een beetje heenprul dan lijkt het wel ergens op, maar ik wil gestructueerd gaan oefenen.

Als je dat zou willen scannen zou dat top zijn!
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Lukt het om deze te downloaden ?


https://dl.dropbox.com/u/6502179/Drums/Jazzdrumming.pdf


Doe je deze er ook nog ff bij. Dan kan je de oefeningen uit bovenstaande pdf ook oefenen met brustechnieken


https://dl.dropbox.com/u/6502179/Drums/Brush_Artistry_Philly_joe_Jones.pdf
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries

Dankjewel!
De eerste link werkt bij mij wel, de tweede niet.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

drumlarsos

#17
mrt 29, 2013, 15:26 Last Edit: mrt 29, 2013, 15:28 by drumlarsos
Studio/jazz Cookbook van John Pickering is ook wel een erg fijn boek om uit te werken.
Ik heb zowel dit boek als Art of bop. Het cookbook gaat eigenlijk vooral veel dieper in, qua oefeningen, op die paar blz. ''Comping exercises'' uit Art of bop.
Zo wordt er bijvoorbeeld ook een heel stuk gewijd aan de onafhankelijkheid van je linkervoet ( waar bv Bill Stewart echt een koning in is)

Daarnaast raad ik je ook zeker ''the drummers complete vocabulary'' by Alan dawson aan.
Dit boek heb ik in eerste instantie alleen gekocht voor de ''Ritual rudimental'' die er in staat ( zie youtube), maar er staan ook veel andere te gekke oefeningen in. Dit is wel iets minder gericht op ''jazz'' maar des te meer op onafhankelijkheid en techniek die je er natuurlijk voor nodig hebt...

Succes ermee!
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

drums97

@ dries;
Zoekt en u zult vinden: VOILA  *O*
http://www.garber.ca/marc/brush_artistry/index.htm
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

drfill

Vergeet 'time for drums deel 3' van Fred van Vloten niet..
heel veel waar voor het geld..
naar mijn mening het best verstopte drumtalent van nederland..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

Die zachte bassdrum (heeldown) had ik echt moeite mee.



kan ik mij wel iets bij voorstellen Joris als je gewent bent om op een dubbelbasspedaal los te gaan . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

2 singles he  ;)

Technobeat


O ja , tegenwoordig speel je op twee singles idd .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Joris

Al iets van 7 jaar, maar dat terzijde.

Omhoog