Make It Count neemt Single op in Wales

Gestart door Leon, okt 07, 2011, 16:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Leon

Bij deze dan toch een eigen topic, als het verkeerd staat kunnen de mods wellicht helpen.

Afgelopen zondag zijn we met een gehuurde bus naar Engeland gereden om op te nemen met producer Romesh Dodangoda. Zijn werk met Kids in Glass Houses, Not Advised, Funeral For A Friend en Lostprophets heeft ons doen besluiten het avontuur aan te gaan en op te nemen in zijn Longwave-Studio's in Cardif, Wales.

Naast de band hebben we Jochem van Only Seven Left meegenomen voor het verzamelen van beeldmateriaal en zijn mening gezien het feit dat OSL al ontzettend veel studioervaring heeft.

Maandagochtend om 11 uur hadden we afgesproken bij de studio die we met enige moeite konden vinden. Daarmaakten we voor het eerst kennis met deze voor ons geniale vent. We namen even de pre-productie door en toen kon ik de drums opbouwen.


Na enkele opnames voor guide-tracks kon het echte opnemen beginnen. We hebben op een paar stille stukjes toch fills of beats opgenomen en we waren na een uur klaar met de opnames. Op de opnames gebruik ik mijn DW kit met Tama Starclassic floortom (14x?) en Black Beauty snare (14x5). De snare was vrij droog aangezien deze grotendeels gesampled werd. voor alle bekkens waren aparte overheads aangebracht en er was ook nog een room-mic. De kick werd met drie mic's opgenomen. Een subkick, die shure die je in je bas legt en een mic in m'n kick. Die overigens minstens 5 keer is vervangen omdat het geluid toch niet helemaal optimaal was. Die man is echt een perfectionist.

Na het opnemen van de drums mocht de kit gelukkig blijven staan tot de laatste dag van de studiotijd. De bus kon niet beveiligd staan en met een DW achterin voelde dat niet helemaal veilig.
Het was tijd om bas op te nemen:

Dit was tegen een uur of 8 klaar waarna we uitgehongerd de studio verlieten. In de avond hebben we zelfs nog eventjes kegels gegooid in een groot entertainmentcentrum in Cardiff.

De tweede dag stond in het teken van gitaren opnemen. Dit duurt altijd relatief lang, gelukkig was er in de andere controlekamer een xbox met fifa dus konden we af en toe even dom spelletjes doen. Na een dag stonden de gitaren er allemaal op.



Ook indrukwekkend hoeveel versterkers de beste man heeft:


De laatste dag hebben we vocalen opgenomen. Dit vergt wel vrij veel tijd en we begonnen ook later dan geplanned. Gelukkig is alles wel ruim op tijd op de band geknald en zelfs ongemixt klonk het allemaal al zo goed!

Na het opnemen van gangvocals (waardoor ik dus niet compleet nutteloos ben geweest twee dagen) was het een 'wrap'! Alles wordt buiten de studiotijd gemixt en -mastered. Over twee weken ontvangen we het uiteindelijke product. We zijn woensdag na het opnemen meteen in de auto gestapt richting Nederland. Dit betekende dat 5 gasten van onder de 21 jaar een hele nacht hebben doorgereisd om Jochem op tijd af te zetten bij een afspraak voor zijn eigen band. Om 9 uur gisteren kwamen we aan in Kampen.

Het was echt een super ervaring. We hebben nog nooit in zo'n professionele studio gezeten en onze muziek heeft ook nog nooit zo tof geklonken. Hopelijk brengt de single ons het succes waar we op hopen en kunnen we ooit een heel album opnemen bij dezelfde producer!





(ps. hoeveel tracks we hebben opgenomen, wanneer het uitkomt, hoe de nummers heten, etc.etc. kan ik allemaal nog niet vertellen. Dit is en blijft een openbaar medium en we willen dit graag zo goed mogelijk aanpakken, excuses ;) )
En bedankt voor het lezen uiteraard! O+

Leon

Shit, ik ben vergeten youtube'jes toe te voegen van bands die bij hem hebben opgenomen. Dus wat voor kwaliteit te verwachten is van onze opnamen:)





tRow

Zeer vet! :D

NathanR

Super vet Leon!
Had al wel het 1 en ander gezien op Facebook en Twitter, maar zo'n verslag is uiteraard leuker :)

PS. Gaat Pankra weer het design doen? Of niet? :)


Nijlpaard

Erg cool Leon.

Veel succes gewenst wanneer de single uitkomt :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jochem

Super chill! Ik ben benieuwd!=]

animal

Leuk verslag Leon, ik heb het met plezier gelezen, bijzonder dat jullie bij het mixen niet aanwezig zijn.

Opnemen in Engeland levert me een deja vu op, het was in 2003 en alles behalve goed geregeld, ik heb daar toen uitgebreid verslag van gedaan op een "pas geboren" drumforum.  ;)


Sander?

mooi verhaal Leon, ik hoop voor je dat het reslutaat jullie ver zal brengen in muziekland.

Ik had 1 klein vraagje: waarom is ervoor gekozen om op een (jou eigen??) Ludwig BB te spelen in plaats van op je SJC? Idem voor de floor....

Ben benieuwd naar het resultaat!

Juniper

Super gaaf!!! :)

Leon


Super vet Leon!
Had al wel het 1 en ander gezien op Facebook en Twitter, maar zo'n verslag is uiteraard leuker :)

PS. Gaat Pankra weer het design doen? Of niet? :)


Heeft nog nooit voor ons design gedaan maar tzt gaan we daar misschien wel mee in overleg ja; )

Leuk verslag Leon, ik heb het met plezier gelezen, bijzonder dat jullie bij het mixen niet aanwezig zijn.

Opnemen in Engeland levert me een deja vu op, het was in 2003 en alles behalve goed geregeld, ik heb daar toen uitgebreid verslag van gedaan op een "pas geboren" drumforum.  ;)



Bedankt! Bij ons ging het wel redelijk vloeiend. Het is alleen financieel een beetje gepuzzel maar daar komen we wel uit!


mooi verhaal Leon, ik hoop voor je dat het reslutaat jullie ver zal brengen in muziekland.

Ik had 1 klein vraagje: waarom is ervoor gekozen om op een (jou eigen??) Ludwig BB te spelen in plaats van op je SJC? Idem voor de floor....

Ben benieuwd naar het resultaat!


Ik hoop het ook Sander! Ik begon uiteraard op mijn SJC maar met wat downtunen vond hij hem nog te 'ringy' klinken. Dan krijgt hij de samples er niet lekker onder denk ik. Eerst met een Walnut BP geprobeerd en toen met die black beauty met het eea aan demping. Die floortom weet ik eigenlijk niet. Hij zei: 'I don't like the floortom, try the Tama.' en toen ging die jongen met die bril op de foto weer lopen haha!

Hans

Leuk verhaal man ! Ik ben net als iedereen erg benieuwd naar het resultaat.

NathanR

Pankra had toch het 1 en ander gedaan bij de vorige EP?? Of zit ik totaal fout :p Of alleen een logo oid. Dacht dat Lucas dat een keer vertelde!

Nlz

Zonder meer een tof avontuur!  *O*
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Headshrinker

Leuk leesvoer! En nu 't allemaal 'uit handen' is... wachten op het resultaat. Spannend!

Cookie

Leuk om te lezen!
Ook leuk om die Youtube-filmpjes even te kijken voor een indicatie van het uiteindelijke geluid.

Ben benieuwd hoe het gaat worden! (zei iemand die nooit tevreden is geweest als-t-ie de eindmix uiteindelijk in z'n handen kreeg ;))
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

stick tight

Alleen al voor de ervaring is dit de moeite waard geweest lijkt me.
Die mix zal wel in orde komen, zo'n gast kan prima bepalen hoe jullie willen klinken. Zelf blijf je altijd wel dingen horen, doe je niets aan.

Hebben jullie iets van de omgeving gezien? Het is best mooi daar.
Goede keuze ook om niet je spullen in de bus te zetten.

Leon


Pankra had toch het 1 en ander gedaan bij de vorige EP?? Of zit ik totaal fout :p Of alleen een logo oid. Dacht dat Lucas dat een keer vertelde!


Nee hoor, helemaal niks! Het logo is ontworpen door een gast in Amerika. Het idee was ook toffer dan het resultaat -O-


Alleen al voor de ervaring is dit de moeite waard geweest lijkt me.
Die mix zal wel in orde komen, zo'n gast kan prima bepalen hoe jullie willen klinken. Zelf blijf je altijd wel dingen horen, doe je niets aan.

Hebben jullie iets van de omgeving gezien? Het is best mooi daar.
Goede keuze ook om niet je spullen in de bus te zetten.


We hebben nog wel het eea gezien ja, met zelfs een toffe foto als resultaat:

animal

haha, voortaan eerder naar bed of niet te vroeg opstaan  ;)

richard

Cool verslag, en nu hopen dat die single wat gaan doen!

NathanR


Nee hoor, helemaal niks! Het logo is ontworpen door een gast in Amerika. Het idee was ook toffer dan het resultaat -O-



Oke dan zit ik echt helemaal fout :p Meende zoiets een keer gehoord te hebben! :P

Cookie


haha, voortaan eerder naar bed of niet te vroeg opstaan  ;)

Ik zeg Blurren met Photoshop! ;)
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Fibesman

#21
okt 08, 2011, 21:01 Last Edit: okt 08, 2011, 21:04 by Tanco
Heel tof Leon, was het een beetje te betalen?

Leon


Heel tof Leon, was het een beetje te betalen?


In verhouding was het niet veel duurder dan een studio in Nederland. Maargoed, dan moet je er nog wel heen en slapen. Al met al moeten we erg veel geld terug gaan verdienen en dan is de clip nog nieteens geschoten:(

Investeren in de toekomst zegmaar.. *O*

Cookie

Ach, en het is ook de lol die je d'r van hebt gehad. Dat pakken ze je NOOOOOOIT meer af!
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Rick


Ach, en het is ook de lol die je d'r van hebt gehad. Dat pakken ze je NOOOOOOIT meer af!



Totdat je een mailtje krijgt waarin staat "Sorry, we forgot to hit the "record" button!"

Omhoog