Cymbal stacken

Gestart door patrick76, jan 14, 2014, 13:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Ik heb het forum even doorgespit maar nog niet echt veel gevonden over het onderwerp cymbal stacken.
Na ik gezien en gelezen heb zijn er verschillende manieren om te stacken.



Bovenstaande stacks zie ik het meest voorbij komen.
Maar onderstaande (waar gebruik gemaakt word van een stacker) ook.




Zijn er onder jullie ook veel die gebruik maken van een cymbal stacker?
En tot welke maat stacken jullie dan?
Stack je omdat er ruimte gebrek is of om een andere klank te krijgen?
Ik zie veel 8" 10" en 12" bekkens op een 16" 18" enz.....

Maar zou bv een 14" ook prima op een 18" kunnen?
Onderstaande foto lijkt er wel een beetje op.


Graag hoor (lees) ik jullie bevindingen over het stacken van cymbals.  :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Machiel

#1
jan 14, 2014, 13:52 Last Edit: jan 14, 2014, 13:53 by Machiel
Het enige wat ik soms gebruik is een 10"splash 'opzekop' bovenop een crash. Heel heeel soms gebruik ik nog 2 gestackte china's. De china's leg ik gewoon boven op elkaar met een viltje er tussen. Soort van open hihat geluid dan.
Ik heb er geen losstaande hardware voor gekocht. Wat ik wel merk is dat mijn stok op het bekken zo'n 4" nodig heeft. Dus een 10"op een 14" kan voor mij. Een 14" op een 16" zou voor mij niet gaan.
Neem mij vooral niet te serieus.

Animal baars

Ik stack wel eens een 8" china op m'n gescheurde 8" splash. Lekker kort en vunzig. Gewoon zoals in de eerste foto, direct op elkaar. Die Stagg HH Briljant dingen kosten toch geen drol :P

taco

ik heb een 6" paiste accent opzekop op een 9" splash, vilte ertussen en t scheelt weer hardware slepen. heb ook nog zo'n klein stackertje, maar ik gebruik m momenteel vrij weinig. ooit een tijd een alien disc mee boven een china gehangen, maar je moet dan toch goed mikken.

patrick76

Dus als ik t goed begrijp stacken jullie om zowel hardware te sparen en/of om een ander geluid te creëren.
Keep it coming.  :) 
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Rick

Ik gebruik zelf als stack een 14" wuhan china waar ik 4 rivets doorheen heb geslagen met daarin een 10" Byzance Dark Splash. Geeft een kort- maar niet extreen kort vuil geluid. De splash raakt alleen op de rand de china dus voor een stack heeft hij nog redelijk wat wash.



En natuurlijk de belletjes en splashes op z'n kop op je crashes om ze binnen handbereik te houden en extra hardware stands en multiklem constructies te besparen.

Technobeat


Mooie Brady Rick .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Zekerzzzzzzzzz :Y

Animal baars

Los van de mooie stack, is die brady ook niet onaardig...

willem4130

#9
feb 04, 2015, 00:36 Last Edit: feb 04, 2015, 00:37 by willem4130
Even een flinke schop (hopelijk heb ik geen ander topic over het hoofd gezien).

Zoals hierboven terecht wordt opgemerkt kun je kortweg op twee manieren stacken, beiden voor hun eigen reden:
1) -Bekkens <-> viltje (dan wel stukje hardware) <-> bekken : doel om stands te besparen. Voorbeeld is hoe Benny Greb zijn splash omgekeerd op een crash mount. Scheelt weer een boomarmpje.

2) een 'trash' stack bouwen. Dat wil zeggen twee bekkens op elkaar (dus ze maken contactgeluid). Reden is om een sound te creëren. Je ziet het m.n. vaak in de gospel/contemporary r&b/pop hoek.

Nou gaat het mij even om optie 2. Ik heb eind vorig jaar nogal wat nieuwe cymbals gekocht. Zowel crashes, hihats, splashes en china's.

Nou ben ik de laatste tijd aan het experimenteren met trash stacks en sommige dingen werken verrassend slecht, en anderen werken veel beter dan verwacht.

Nou ben ik benieuwd naar jullie trash stack combo's. Niet alleen de merken en series maar ook vooral type cymbal/maat onder, type cymbal/maat boven (en of je ze al dan niet onderste boven stacked etc).

Wat voor mij tot nu toe het beste werkt, wat ik totaal niet had verwacht, is:
8" K zildjian onder, direct daarop 18" K zildjian dark thin crash (iets ouder model - is sowieso wat trashier en droger dan de nieuwste series).

Als je de bekkens niet strak op elkaar draait heb je een trashy wash met controleerbare sustain én niet te luid (itt tot de china stacks die ik heb geprobeerd).

Ben benieuwd naar jullie combo's! Als je een foto of opname hebt, helemaal mooi  *O*
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drums97

#10
feb 04, 2015, 09:45 Last Edit: feb 04, 2015, 09:46 by drums97
Ik heb nog 2 verschillende stackers liggen, waar ik niks mee doe.
Voor de geinteresseerde, gratis!!!!!!! *O* *O* *O* *O*

Deze variant:


En deze variant:

cket.com/user/Patrick1976/media/forum/DV016_Jpg_Large_446506_with_cymbals_zps41011b3e.jpg.html][/URL]
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

musiqman

Ik heb een tijdje de 10'' splash op de 14'' china gehad, erg fijn (koste me alleen de logo's van de china) maar had de splashes toch weer los nodig.

Ook mn vintage 20'' cymbals (de onderste ouder, dunner en golvender dan de top) werken icm een tambourijn te gek (net als Questlove)

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Zildjian Spiral stack mogelijkheden.

Joris


Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Zildjian Spiral stack mogelijkheden.


Er staan wel wat filmpjes op de zildjian site http://zildjian.com/stackersite.html

Die met die 8" Oriental china trash en 10" K splash  *O*

drfill

die is cool, idd..   maar die spiral stack : of je op een 'slinky' mept ?
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris

Ik ben ook niet echt onder de indruk van al die stacks met die Spiral.

baszuidwijk


Er staan wel wat filmpjes op de zildjian site http://zildjian.com/stackersite.html


Stacken, ik loop er niet warm voor. Ik houd van minimalistische kits, clean en strak. Al die over elkaar gemonteerde meuk - het ziet er niet uit. En zo'n spiral ... wel erg ver gezocht :N

willem4130

#16
feb 04, 2015, 19:45 Last Edit: feb 04, 2015, 19:51 by willem4130
Qua looks blijft het natuurlijk ook smaak.
Zelf vind ik wat dat betreft de extra standaardtjes bovenop stands niet mooi maar ik speel met mijn splash vrijwel altijd zo (bovenop de linker crash):



Scheelt weer een standaard, vind de positie fijn (kan er met links er rechts goed bij) en vind het er juist wel clean uitzien (i.t.t. tot nog een boomstand of boomarm met multiclamps e.d. die ik überhaupt al lastig te plaatsen vind). En een splashje komt in die band wel erg goed van pas.

V.w.b. een trash-stack vind ik het niet mooi of lelijk qua looks. Vind het geluid functioneel voor mijn stijl van drummen.
Vooral voor pop, contemporary r&b etc vind ik het goed toepasbaar. Veel meer definitie dan een crash of smash maar niet zo agressief als een china.

Heb op dit moment liever een qua sound geschikte trash stack dan nog een extra crash of china.
Geef zelf echter wel de voorkeur aan grotere trash stacks (minimaal 14") i.t.t. tot die op de zildjian website.

Maar gelukkig verschillen smaken. Anders zouden we allemaal op dezelfde kit spelen en dezelfde stijl vertonen  :Y
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Nijlpaard

Heb op dit moment 2 cymbals gestacked op een 14 en 16 inch crash. Maakt het wat compacter en ik kan toch de effecten gebruiken. Zeker de 10" china kang is een lekker fel dingetje :P


Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Henkeman

Zelf "stack" ik (nog) niet, maar wellicht ga ik het toch een keer uitproberen.
Maarrrrrr....stackbekken ligt andersom, beschadig je het op deze manier niet veel eerder?

Nijlpaard

Hangt van je techniek af [emoji14]

Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb een oud viltje in 3 delen geknipt en die doe ik er tussen. De 10 inch is een kleine China dus die zat toch altijd al andersom
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

willem4130

Ik heb er inderdaad ook een viltje tussen.

Doe dit inmiddels denk ik al een jaar of 3 met hetzelfde splashje.

Ik had dezelfde angst maar schijnbaar gaat het dus prima.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drums97


Ik heb nog 2 verschillende stackers liggen, waar ik niks mee doe.
Voor de geinteresseerde, gratis!!!!!!! *O* *O* *O* *O*



Deze zijn vergeven aan Wouter  *O* *O* *O* *O* *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Joris





Heel even of topic, heb jij er bij die kruk ook altijd last van dat je die zitting elke 5 minuten weer moet vastdraaien aan het onderstel?

willem4130


Heel even of topic, heb jij er bij die kruk ook altijd last van dat je die zitting elke 5 minuten weer moet vastdraaien aan het onderstel?


Nee, geen last van...
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Joris


Omhoog