Open handed spelen

Gestart door Nijlpaard, dec 10, 2013, 18:22

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

Nee je hebt geen voordeel, je speelt op de manier die voor jou het beste werkt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

Sinds wanneer is niet-gekruist spelen géén voordeel  8)7; je rechterhand kan ongeveer overal bij, terwijl die bij gekruist spelen alleen bij de snare (en sporadisch de hi-hat) kan (in ieder geval zonder in rare bochten te kruipen)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drfill

veel drummers spelen gekruist een hele gemene hihat partij, hoor..
https://www.youtube.com/watch?v=knkJrDniFxE
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Rick


Dus ik heb met mijn raar-handigheid een voordeel?

Ik dacht altijd dat het een nadeel was. Wist ook nooit waar ik m'n hihat nou moest zetten. Ik heb 'm gewoon op de standaardplek laten staan. Alleen mn ride staat er rechts boven.


Simon Philips en Carter Beauford doen het net zo en dat zijn echt niet de minste namen.

Hoefnix

#54
mrt 08, 2014, 06:18 Last Edit: mrt 08, 2014, 06:24 by Hoefnix
Citaat
Sinds wanneer is niet-gekruist spelen géén voordeel  8)7; je rechterhand kan ongeveer overal bij, terwijl die bij gekruist spelen alleen bij de snare (en sporadisch de hi-hat) kan (in ieder geval zonder in rare bochten te kruipen)


Dan zou je verwachten dat de beste drummers allemaal open-handed spelen. Of dat de mooiste/beste fills open-handed gespeeld zijn

Denk dat het voorkeur is. Toppers wisselen open-handed en gekruist af en spelen vooral wat op dat moment het handigste is. Een tijd heb ik met de hihat recht voor me tussen de toms gespeeld, werkt ook super, kan je weer andere patronen spelen.

By the way: ik vind met 2 hihats spelen (links en rechts) handig, kan je zelfs met rechts gekruist hihat patronen spelen..  8)7  :X   ..... just kidding....

Otje

Lekker stukkie drummen zeg..

http://youtu.be/pTPuqB4_1Yg

Technobeat


Lekker stukkie drummen zeg..




En zijn toffe kit mag er ook zijn 8) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Prachtige techniek.
Die open handed stijl wil ik ook naar toe :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Joris


Die open handed stijl wil ik ook naar toe :)


Ja dat willen we allemaal wel denk ik, maar ik ben benieuwd hoeveel jaar ik daar wel niet mee bezig moet zijn voordat ik er een goed klinkend ritme uit weet te persen.

leeqnl


Ja dat willen we allemaal wel denk ik, maar ik ben benieuwd hoeveel jaar ik daar wel niet mee bezig moet zijn voordat ik er een goed klinkend ritme uit weet te persen.

Ach, ik ben flink linkshandig. vind het daardoor wel meevallen om te switchen. Ben nu juist beide manieren regelmatig aan het oefenen. Wel handig denk ik om beide te kunnen...

Harre

Als je een paar filmpjes van die man bekijkt zul je zien dat hij het met beide handen kan. Als hij z'n side snare gebruikt, speelt hij de hihat gewoon met rechts. En... als je wilt gaan switchen naar open handed is het volgens mijn gevoel bijna als opnieuw leren drummen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard



Als je een paar filmpjes van die man bekijkt zul je zien dat hij het met beide handen kan. Als hij z'n side snare gebruikt, speelt hij de hihat gewoon met rechts.


Precies, maar altijd open handed en dus altijd zijn niet leidende hand vrij.

Citaat

En... als je wilt gaan switchen naar open handed is het volgens mijn gevoel bijna als opnieuw leren drummen.


Ik ben er mee begonnen en dat klopt precies. Bijna idd :)

Gestart met het drummen van de standaard ritmes die ik in mijn eerste jaar op drumles kreeg en het viel me idd zwaar tegen zo moeizaam als dat ging. Nu kan ik al een redelijk standaard ritme aanhouden maar als het te ingewikkeld wordt schakelen mijn hersens voor ik het weet terug naar de standaard en begin ik achtsten op mijn snare te meppen :+
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

djska

Je kunt het ook omdraaien: de reden dat we enigszins gekruist spelen komt alleen door de hihat, dus een dom stukje techniek. De reden dat we dan niet met rechts ook op toms (of bv. koebel) kunnen spelen, is omdat we vaak de toms vooral aan de rechterkant hebben staan.
Tja, dan kun je gedeeltelijk ook weer met een stukje techniek oplossen zoals bv door een remote-speedy hihat van Bill Bachman in het midden plaatsen, en een tom en/of koebel naar links verplaatsen. Of een remote hat rechts plaatsen. Of alleen een closed hat rechts.
Gezien de beperkte tijd die ik als hobby-drummer in mijn hobby kan steken, heb ik wel belangrijkere zaken te oefenen dan 'ambidextrositeit'! Bovendien vind ik het helemaal niet erg dat ik bv. links geen hihat leidend kan spelen, maar rechts net zo slecht subtiele ghostnotes kan spelen, wat ik links dan weer wel veel beter kan.
Tja, toch een soort taakverdeling.
Ik probeer best wel eens 16en grooves te maken die links leiden omdat dat beter uitkomt, maar ik zal er geen halszaak van maken ook een simpele rockbeat echt goed met links te kunnen leiden.
Jazz-swing vind ik links nog best wel te spelen, als het niet te snel gaat, en dan is links-rechts wel mooi als je zowel links als rechts een ride-bekken hebt hangen. Maar dan moet ik ook alle comping rechts compleet opnieuw leren. Laat maar zou ik zeggen....

Nijlpaard

En zo stellen we allemaal andere prioriteiten :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat


Met links op de hihat spelen kan idd handig zijn bij bijvoorbeeld een schitterend nummer als :'' Dont Stop Believing '' van : Journey 8) .


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stefan

#65
feb 03, 2015, 21:19 Last Edit: feb 03, 2015, 21:21 by stefan
Of bij bv de ritmes van Steward Copeland (The Police).
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Joris

Op mijn eerste drumles speelde ik met links op de hihat, maar dat mocht niet, daarom speel ik niet open handed, het leek mij toen vrij logisch om dat zo te doen.

willem4130


Met links op de hihat spelen kan idd handig zijn bij bijvoorbeeld een schitterend nummer als :'' Dont Stop Believing '' van : Journey 8) .





Bij een nummer als hierboven zou ik het ook open-handed spelen puur uit praktische redenen. En dat is ook nog wel te doen zonder daarbij volledig van de leg te raken.

Maar persoonlijk ben ik het wel met Djska eens: als ik alles wat ik nu met rechts en links kan (respectievelijk leiden in allerlei patroontjes en ghostings) andersom zou moeten leren dan kost me dat denk ik letterlijk een paar jaar om alleen al hetzelfde te kunnen. Ik denk dat je er verder enorm veel progressie door boekt (techniek, dynamiek, onafhankelijkheid, flexibiliteit) maar pffft, wat een klus (en frustratie in het begin, denk ik).

Het aparte aan die Metzger vind ik dat hij beide goed beheerst. Niet alleen speelt hij rechts leidend als hij zijn side-snare gebruikt (zoals hierboven terecht opgemerkt) maar z'n ride hangt überhaupt rechts. Dus het is niet 'zuiver' open-handed. Niet dat dat wat uitmaakt, vind het misschien nog wel knapper  :Y

Maar na 20 jaren niet-open-handed te hebben gespeeld, ga ik denk ik ook maar zo door  :)

Volgens mij is er trouwens een topic over open-handed spelen. Misschien goed om daarmee te mergen? Kunnen we daar nog verder discussiëren. Bijvoorbeeld over de redenen om het als nog wel te gaan leren (want ik laat mij graag op andere gedachten zetten).
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Nijlpaard

Don't stop van Journey is ook door Steve Smith open handed gespeeld.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan

Ik speel nu een jaar of 28 drums en ben na ongeveer 10 jaar met open-handed drummen begonnen nadat ik meneer Phillips bij Toto zag spelen. Ik heb het niet echt ervaren als opnieuw beginnen aangezien je als "gewone" drummer een belangrijk gedeelte al onder de knie hebt: onafhankelijkheid.
Dat je in het begint zwaar zit te modderen doordat je de grooves in je handen moet omdraaien (en dat je linker hand vaak minder ontwikkeld is dan je rechter waardoor je die kl*te 16-en en shuffle er niet goed uit krijgt) is uiteraard zo, maar toch viel me het wel mee hoe snel je dat onder de knie hebt.
Om uiteindelijk op een zelfde manier te kunnen grooven, ja, daar gaat wel wat tijd overheen, maar nog steeds minder dan toen je van 0 moest beginnen.
Dus mijn advies voor iedereen die twijfelt: give it a go !! Het opent heel wat mogelijkheden  :Y
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Otje

Ben ook 'open handed' aan 't leren. Het is wel zo dat ik om lekker te spelen, de hihat lager moet zetten. Doen jullie dat ook? Of hou je h'm op dezelfde hoogte als je gewend bent 'cross handed' te spelen? Ik vind dat nl. een stuk lastiger.

willem4130

De drummers die ik open-handed zie spelen hebben over het algemeen hun hihat inderdaad wat lager (en soms ook iets tilted [naar je toe]). Maar niet iedere hihat standaard kan dat.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

djska

Maar dan kan je er rechts nog moeilijker bij!
Ik denk dat het vaak niet mee helpt als je ook nog een (dubbel) bassdrumpedaal rechts van de hihat hebt staan, dan moet je hihat nog verder naar links.
Verder zou je ook kunnen overwegen een 15" hihat ipv. 13 of 14" te doen, puur om de hihat iets over de snare te laten komen zodat je niet zover hoeft te kruisen.

Nijlpaard

Wat ik merk is dat ik de hihat wat meer "boven" de snare kan zetten, waardoor hij zowel rechts als links goed is te bereiken. Bij een dubbelpedaal zou ik me voor kunnen stellen dat je het slave pedaal links naast je hihat zet.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan

Om Simon Phillips nog een keer aan te halen: die heeft de hi-hat inderdaad op dezelfde hoogte staan als zijn snare. Dat maakt het wel lastig om met rechts te spelen. Het enige wat ik echter heb aangepast is de hi-hat ietsie lager gezet, zodanig dat ik er ook met rechts nog goed bij kan wanneer ik op de side snare speel. Het dubbelpedaal staat "gewoon" rechts van de hi-hat. (Maar eigenlijk is juist dat geen probleem. Doordat je (hoofdzakelijk) met links op de hi-hat speelt kan die gerust wat verder weg van de snare staan als dat zou moeten.)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog