Open handed spelen

Gestart door Nijlpaard, dec 10, 2013, 18:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

ik ken hele kuddes die maar met één hand kunnen schrijven..knippen..een schroevendraaier kunnen gebruiken..etc etc.



En daar is eigenlijk niets mis mee toch ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

djska


Nee dat vind ik helemaal niet raar..ik ken hele kuddes die maar met één hand kunnen schrijven..knippen..een schroevendraaier kunnen gebruiken..etc etc.

Ja maar voor ons als drummers en ook om RSI of rugklachten te voorkomen vind ik het slim om bv:
- zowel rechts als links om te harken/vegen (door de afwisselen krijg je geen pijn in je rug)
- bij veel zware schroeven draaien, ook links/rechts
- zowel links als rechts tegels pakken als je een stoepje legt.
- ook links te muizen, vroeger daar wel eens last van gehad in rechterschouder, links was snel geleerd, rechts ook nooit meer last van gehad
- van uit een algemene balans/houding is het in principe goed zowel rechts als links even sterk te zijn

'wax-in, wax-out' van karate kid's mentor is bij me blijven hangen :-)

Maar inderdaad: echt fijne motoriek zoals schrijven, tanden poetsen, gelijk krijgen gaat moeilijk worden.

Ik vind volledige 'ambidexterositeit' voor mij ok niet nodig, maar je linkerhand zal toch een beetje in de buurt moeten blijven wil je bv. rudiments er goed uit kunnen krijgen, toch?

djska


Het idee is dat ik door met links te spelen mijn arm meer train en daardoor de controle en coordinatie verbeter, maar dat ik ook de hihat lager kan zetten waardoor ik mijn schouder meer ontspannen kan laten hangen. Iets met 2 vliegen :)

Ik neem aan dat je met een fysiotherapeut hebt gewerkt, dus misschien blijft het moeilijk voor je schouder, maar om de kracht in en stabiliteit van je schouder te verbeteren zou ik de volgende oefening doen:
pak dumbbell van om te beginnen 5kg (ik hoop toch dat wel kan?) in je zwakste arm, druk deze staand vanuit je nek recht omhoog tot boven je hoofd 5x link, daarna direct rechts, pauze van 2 min. en dan nog 2x, dus 3x5 links en rechts.
Om de dag of 2 dagen, elke keer 0,5 of 1kg erbij

Disclaimer: ik ben zeker geen expert, alleen ervaringsexpert :-(
Na schouder uit de kom (fors) heeft dit geholpen, nooit meer last van gehad, ook niet met latere mountainbike crashes ;-)

Robert-Jan




Ik vind volledige 'ambidexterositeit' voor mij ok niet nodig, maar je linkerhand zal toch een beetje in de buurt moeten blijven wil je bv. rudiments er goed uit kunnen krijgen, toch?


Zeker,
Maar dat bereik je eerder door uren en uren je rudiments te oefenen met 'alles op links'.
Ik heb heel erg veel baat met de klassieke trommel etudes wat dat betreft. Dat gaat vaak op hetzelfde niveau als schrijven en tandenpoetsen qua motoriek.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Cas

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening, maar ik vind zelf niet dat ik (al) moet kunnen leiden met links, eerst maar eens eens goed leren spelen met rechts als leidende hand. Wat ik daarbij echter tegenkom is dat bij sommige fills, rudiments, en oefeningen mn linkerhand de boel achterhoudt, en dat verhelp je natuurlijk niet door meer te oefenen met rechts  :+

Hans

Als je open handed wil spelen -> prima hoor. Neemt niet weg dat je nog steeds kilometers moet maken op je rudiments zowel links als rechts, zoals RJ zegt. Het zal niet meevallen denk ik hoor Nijlpaard. Net alsof je opeens links gaat schrijven. Ik kan me voorstellen dat er uit je rechter hand/arm, al werkt die voor 80% mee, meer te halen is als een linker arm die voor 100% meewerkt.


Nijlpaard


Als je open handed wil spelen -> prima hoor. Neemt niet weg dat je nog steeds kilometers moet maken op je rudiments zowel links als rechts, zoals RJ zegt.



Dat blijft idd belangrijk :Y


Citaat

Het zal niet meevallen denk ik hoor Nijlpaard. Net alsof je opeens links gaat schrijven.



Dat denk ik ook niet maar ben benieuwd wat ik er uit ga halen :Y






Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Machiel

Precies. Niet plannen, gewoon doen!
Neem mij vooral niet te serieus.

dunDaan


Noem me ouderwets, maar wat is er mis met een 'dominante' hand ?

Helemaal niks, maar open-handed spelen opent gewoon een wereld van extra mogelijkheden. Als je het niks vind, prima hoor   8)

Citaat van: Cas

eerst maar eens eens goed leren spelen met rechts als leidende hand

Helemaal mee eens. Zorg eerst dat je je comfortabel voelt op de ene manier van spelen, ga dan pas switchen
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

dunDaan

Staat trouwens in de nieuwe slagwerkkrant een groot artikel over Mike Mangini, die helemaal links en rechts door elkaar haalt (zowel met de handen als met de voeten).
Als iemand behoefte heeft kan ik er wel een kopietje van maken ......
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Ik koop hem wel  ;)

patrick76

Randy Black is ook een ster in open handed spelen.
Erg leuk om naar te kijken (en luisteren).
http://youtu.be/geVkBW-mOq8
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Otje

Carter Beauford  óok. Ook de manier waarop tie het filmt  *)


Black Page


Voor een lekkere groove is dat wel OK, maar als je een lekkere fill over je toms wil laten gaan ben je de pineut. Wat dat betreft zou ik met zo'n setup als Machiel of Alex Rüdinger niet uit de voeten kunnen, veel te veel op en neer gedraai van links naar rechts naar links, maar ieder zo zijn ding.


Bill Bruford speelde op dezelfde wijze; hh in het midden. Qua fills hoeft het niet uit te maken,




Hans

http://youtu.be/hYJZ0TG1rxg

Deze jongen switched gewoon. Ook nog eens van grip. Hoppa.

Robert-Jan

Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Inderdaad.

dunDaan


Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Omdat je met een bepaalde grip sommige dingen ff net wat lekkerder speelt dan met de andere grip. Met rechts speel je sommige dingen ook lekkerder dan met links, hetzelfde principe . . .
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

Ik denk dat deze drummer begonnen is als snaredrum speler met traditional grip
Voor hem is het dus makkelijker omdat hij het zo gewend is. Het zou echt onzin zijn om dit aan te gaan leren omdat het bepaalde voordelen zou bieden bij het drummen, dat heeft het gewoon niet. Ja misschien als je heel diep de moeller techniek induikt maar dat is hier niet het geval.
een andere grip pakken omdat het iets makkelijker zou spelen is een lapmiddel om zo niet gewoon je rudiments te hoeven gaan oefenen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan


een andere grip pakken omdat het iets makkelijker zou spelen is een lapmiddel om zo niet gewoon je rudiments te hoeven gaan oefenen.

Ja uiteraard, als je maar lang genoeg oefent zal het niet nodig zijn om te switchen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Pelaminoskep

Ik zou de oorspronkelijke vraag graag eens willen omkeren.

Ik ben pas net een paar maanden bezig met drummen (autodidact, heb vroeger wel eerder een beetje gedrumd). Van nature drum ik open handed. Ik dacht vroeger altijd dat ik het verkeerd deed en dat ik linkshandig en rechtsbenig zou zijn. Dat geldt overigens alleen voor drummen, want over het algemeen ben ik dominant rechts.

Nou ben ik met oefeningen bezig om te kunnen switchen tussen beide manieren van drummen, met name omdat de ride ook met regelmaat rechts zal hangen als ik niet op een eigen drumstel speel.

Waarom wordt men vanaf het begin aangeleerd om met de rechterstok op de hihat te slaan? En waarom staat die dan niet standaard rechts? Wat is het voordeel van een opstelling waarin je je armen moet kruisen? En waarom staat de ride dan niet gewoon naast de hihat?

drfill

er is geen voordeel..  maar een rh drummer speelt met rechtervoet bd, dus moet het
hh pedaal links staan .. veel jazz drummers hebben links en rechts een ride..
en er zijn drummers met een hh links en rechts een cable hat, of zelfs in het midden..
in rock /pop is alles mogelijk vlgs mij, maar probeer maar eens ghost-note/ ride
patronen met 2 handen te 'onthouden' .. voor mij onmogelijk..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

dunDaan


probeer maar eens ghost-note/ ride patronen met 2 handen te 'onthouden' .. voor mij onmogelijk..

Mwoh, kwestie van oefenen (uiteraard), maar je zult merken dat wanneer je vaak genoeg switcht het steeds makkelijker wordt om links en rechts door elkaar te gooien.
Bij mij is het openhanded spelen vooral gekomen om vrijer te kunnen spelen (je handen/armen zitten elkaar niet in de weg, je kunt makkelijker een extra tommetje / bekken tussendoor gooien terwijl de groove doorgaat etc) terwijl ik wél op een "gewone" rechtshandige opstelling wil blijven spelen (aangezien ik nogal eens op andermans kit speel).
Als je het reeds zo gewend ben: doe geen moeite om gekruist te gaan spelen!! Je gaat je er alleen maar meer mee beperken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drfill

een jazz drummer speelt niet voor niets ook met rechts op zn linker ride..
dat soort dingen bedoel ik.. 
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Pelaminoskep

Dus ik heb met mijn raar-handigheid een voordeel?

Ik dacht altijd dat het een nadeel was. Wist ook nooit waar ik m'n hihat nou moest zetten. Ik heb 'm gewoon op de standaardplek laten staan. Alleen mn ride staat er rechts boven.

Omhoog