Open handed spelen

Gestart door Nijlpaard, dec 10, 2013, 18:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard


[font=Verdana]Ik wil me wat gaan concentreren op het open handed drummen waarbij ik meer ga leiden met de linkerhand op de hihat. [/font]
[font=Verdana]
[/font]Wie speelt hier open handed en wat doe dat met de posititie van de ride ?


Laat je die rechts staan (aangenomen dat je rechtshandig drumt) of zet je die bij de hihat, wat is hierin het handigst.


Wat doet het met je coordinatie en afhankelijkheid ? Merken de mensen die open handed drummen hierin een verbetering of maakt het weinig verschil ?

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan

Guilty-as-charged  :+
Bij mij is de ride gewoon rechts blijven staan, aangezien ik met regelmaat op andermans spullen moet spelen, of anderen op mijn spullen moeten spelen. Aangezien er dan toch ook al redelijk een "open" speelhouding ontstaat werkt dat voor mij prima.
Daarnaast vind ik de afwisseling om met rechts én links de lead te hebben wel prettig, dat zorgt er mede voor dat óf links óf rechts niet verslappen.
Qua coördinatie / onafhankelijkheid merk ik niet al te grote verschillen, sterker nog, het kost een aardige poos voordat je open-handed hetzelfde kunt spelen als traditioneel (en dan nog blijven er altijd dingen die je met rechts of links makkelijker/beter speelt). Je hebt ondertussen natuurlijk wel al behoorlijk je onafhankelijkheid ontwikkelt, waardoor het leerproces een stukje sneller gaat, dus dat is wel lekker.
Voor mij zit het grote voordeel in het feit dat je nagenoeg alle onderdelen van je drumstel kunt bereiken zonder de groove los te laten. Het opent dus een wereld van nieuwe mogelijkheden.
Als ik op een bekken sla dan loopt de groove op de hi-hat gewoon door; tommetje ertussendoor, geen probleem. (Zo heb ik eens een nummer van Pink gespeeld waar een redelijk nadrukkelijke cowbel in zat; dat is open-handed geen probleem, maar anders ...... :N )
Zeker in het begin duurt het wel even voordat je je er echt lekker bij voelt, maar naar mate de tijd vordert zul je merken dat het een en ander net zo vanzelf wordt als wanneer je traditioneel speelt.

Dus, gewoon er mee beginnen, keep it simple, en als je de basis onder de knie hebt kun je de moeilijkheidsgraad langzaam opschroeven. Succes !!
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Machiel

#2
dec 11, 2013, 09:56 Last Edit: dec 11, 2013, 10:01 by Machiel
Ook schuldig!
Ik speel denk ik nu 6 jaar bewust open handed. Wat ik daar zelf mee wil bereiken is een beetje zoals Daan hierboven al zegt; rust geven aan je rechter/ leidende hand. Waar ik het ook voor deed is om wat rust in mn speelstijl in te bouwen.

Ik begon er mee om mijn coordinatie te verbeteren. Nu ik het een aantal jaar doe merk ik dat ook steeds meer met mijn linker kant ga doen. Ik heb dan ook meer spulletjes aan mijn linkerkan gehangen om dat ook te kunnen doen. Mijn hihat is inmiddels zo'n eind gezakt dat het eigenlijk niet meer eens praktisch is om closed-handed te spelen.

Wat tips om je linkerhand te ontwikkelen is in je hoofd de boel omdraaien. Het is hierbij handig om een practise pad te gebruiken en ergens in huis op een standaard neer te zetten. Ergens waar je er vaak langs loopt. Misschien in je hal, keuken of zelfs woonkamer. Ga dan maar gewoon 4 tellen aftikken en basis rudiments doen. LRLRL LlRrLlRr.  Zodra je merkt dat je meer op rechts aan het letten bent als links stop je even en begin je opnieuw.

Wat ik nog steeds heel moeilijk vind is accenten, ghostnotes en roffs met de rechterhand. Dingen die bij mij als heel natuurlijk aanvoelen bij mn linkerhand.

Waar ik me de laatste paar maanden probeer op te focussen is de leidende linker voet! (ERG PITTIG)






Ik probeer mijn setup als gespiegelde 4 delige set te zien. Een linkshandige 4 delige set en een rechtshandige 4 delige set. Dus als ik een riff linksom doe leid ik ook met de linker hand.. (geen RLRL maar LRLR)
Daarnaast speelt dit, als je een beetje openhanded kan spelen, erg fijn. Je hebt ruimte genoeg, nooit meer gedraai om ergens nog een crash of tom aan het einde van de rij te raken. 


EDIT:

Deze is voor iedereen heel erg leuk: zet je eigen kit eens HELEMAAl in spiegelbeeld. Pedalen, hihat, toms, alles.

Ik doe nu nog heel erg soms maar het blijft echt een hele leuke maar frustrerende oefening.
Neem mij vooral niet te serieus.

drfill

Je lijkt Travis Orbin wel..  ; )
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Machiel

Travis Orbin is dan ook een enorme baas. Ik ben dus begonnen met links te leiden met de voeten.. Dat komt door dit filmpje:
Neem mij vooral niet te serieus.

Joris


Waar ik me de laatste paar maanden probeer op te focussen is de leidende linker voet! (ERG PITTIG)


Dat lukt me dan wel weer aardig, ik heb ook al een paar jaartjes een remote hihat rechts.
Double bass met leidende linker voet zie ik het nut dan weer niet helemaal van, misschien als je tussendoor nog op hihats trapt, maar anders niet.

Machiel

Ik speel veel vreemde ritmes en ik merkte dat mijn linker voet toch nog best wel achterloopt. Vandaar ga ik me daar nu een tijdje op focussen.
T is niet dat ik nu alles ga omdraaien. Ik wil mijn  linkervoet gewoon beter kunnen controlleren.
Neem mij vooral niet te serieus.

dunDaan

Alex Rüdinger (zie zijn joetjoep channel) is ook zo'n figuur waarvoor het niet uitmaakt of het links of rechts is. En dan ook nog met een duizelingwekkende snelheid  8)7
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Machiel

Ah. Een van de leerlingen van Travis Orbin :p
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Net al eens even langzaam zitten proberen en gaat niet helemaal vanzelf maar ook weer niet zo moeilijk dat het me tegenvalt.


Grappige is wel dat de coordinatie tussen mijn rechterhand en rechterbeen het meest moeizaam is. Dat had ik niet verwacht. Het kwarten of achten tikken met links gaat goed zolang het niet te snel gaat want op hogere snelheid schakelen mijn hersens op de een of andere manier over naar leiden met rechts. Welk grappig hoe je dan ineens de pulse op je snare gaat slaan :P


Heb idd de hihat wat lager gezet zodat ik mijn linkerarm ontspannen kan houden tijdens het tikken.


We gaan er nog even mee door :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Machiel

Hahaha erg herkenbaar.
Neem mij vooral niet te serieus.

Black Page

#11
dec 11, 2013, 15:41 Last Edit: dec 11, 2013, 22:54 by Black Page


Ik ben open handed gaan spelen, omdat ik met links op de bd ben gaan spelen. Zo'n 2 jaar geleden ondertussen. Ik ben van nature linksbenig en rechtshandig, en speelde van oorsprong op een rechtshandige set.

Hihat pin heb ik afgezaagd, zodat die niet meer voor mijn ride hangt.  Ik heb wel geprobeerd de ride meer naar rechts te hangen, zeg maar op 2 uur. Dat ging hem niet worden. Links leiden met fills is een redelijke gewoonte geworden. Dat is wel erg prettig. Lastige is nog wel zestienden op de hihat spelen qua groove. Het zet hem dan meer in het subtiel spelen op de hihat.

Wouters

Open-handed spelen is zelfs pedagogisch verantwoord en deel van de opvoeding geworden, schijnt ;)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1383797  -> spoel naar 10:20

Hopen dat zoonlief het opgepikt heeft  :)


Cas

Haha, +1 voor Wouters, eerg leuk! Zeker als onderwijskundige/ex-pabo'er  :Y

Verder moet ik ook maar eens mn linkerhand meer gaan trainen; iemand nog tips daarvoor, naast het open-handed spelen?

ddrsonor

Snaredrum etudes "linksom" (dus links als leidend) spelen, net zoals alle rudiments/roffel varianten.

dunDaan

Inderdaad, begin maar eens met een simpele roffel van 5 met links in te zetten. Als je rechtshandig georiënteerd bent zal je dat waarschijnlijk zwaar tegenvallen. En dat geldt voor heel veel rudiments. Als je die zowel met links als rechts in de lead goed kunt spelen ben je al een hele stap verder.

Wat ik verder wel moet zeggen, doordat ik eerst een jaar of 10 traditional heb gespeeld was mijn rechterhand beter ontwikkeld dan de linker. Op het moment dat ik overstapte naar open-handed merkte ik dat het makkelijker is om mooie egale ghost-notes ed te spelen. En dan niet alleen enkele, maar ook dubbele, triples, continue 16-en etc. Voorbeeldje: in de half-time shuffle van Rosanna zit meteen na de snare (op 2 en op 4) een ghostnote; met links kreeg ik die er nooit echt lekker uit, met rechts gaat dat een stuk beter.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

djska

#16
dec 12, 2013, 14:30 Last Edit: dec 12, 2013, 14:35 by djska
Om te voorkomen dat je met links krampachtig probeert te doen wat je rechts nu makkelijk kunt (bv. groove op 100bpm met alle zestienden op de hihat). Denk ik dat het verstandig is om als je open-handed wilt gaan spelen je dan ook aan de techniek te werken en met name accenten en rebounds, met bv. deze methoden:

- Accents and Rebounds (duh ;-) van Stone.
- Great Hands for a Lifetime van Tommy Igoe.

Met name deze laatste is voor mij echt een eye-opener, even back-to-basics en helemaal op souplesse.

Een hele andere optie om het gekruist spelen te vermijden ipv. open-handed spelen is misschien het gebruik van een remote-hat of de Remote Speedy Hat (http://www.remotespeedyhat.com/), die je dan gewoon voor je plaatst zodat je er makkelijk met beide handen bij kunt.

dunDaan

Voor een lekkere groove is dat wel OK, maar als je een lekkere fill over je toms wil laten gaan ben je de pineut. Wat dat betreft zou ik met zo'n setup als Machiel of Alex Rüdinger niet uit de voeten kunnen, veel te veel op en neer gedraai van links naar rechts naar links, maar ieder zo zijn ding.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hans

Noem me ouderwets, maar wat is er mis met een 'dominante' hand ?

Denk je dat je beter gaat spelen/completere drummer wordt door je hihat met links te gaan bespelen Nijlpaard ? Een vette groove met je leidende hand op de hats vind ik al moeilijk genoeg...

Rick


Noem me ouderwets, maar wat is er mis met een 'dominante' hand ?

Denk je dat je beter gaat spelen/completere drummer wordt door je hihat met links te gaan bespelen Nijlpaard ? Een vette groove met je leidende hand op de hats vind ik al moeilijk genoeg...


+1 inderdaad. Ik ben inderdaad sterker met rechts dan met links, maar subtiel spelen kan ik echt veel beter met links.

En ik zeg hierbij niet dat open handed spelen verkeerd is hoor, het is absoluut goed voor je onafhankelijkheid en groovegevoel, ik snap je punt alleen niet zo, Daan.

Hoefnix

Volgens mij bedoelt hij dat er hier geen 3 toms vlakbij elkaar staan. Omdat de hihat in het midden staat heb je max 2 toms die heel dicht bij elkaar staan. Die afstand maakt snelle fills over meer dan 2 toms moeilijker.

Ik zie het meer zo: een fill van kleine tom naar floor tom kan je toch ook makkelijk doen. Waarom zou dit dan heel anders zijn? Ik zie een dubbelle 1 up 1 down opstelling (1x links en 1x rechts) ;)

djska


Voor een lekkere groove is dat wel OK, maar als je een lekkere fill over je toms wil laten gaan ben je de pineut. Wat dat betreft zou ik met zo'n setup als Machiel of Alex Rüdinger niet uit de voeten kunnen, veel te veel op en neer gedraai van links naar rechts naar links, maar ieder zo zijn ding.

Als er iets cliche is, is het wel een fill over de toms alleen van hoog naar laag :-) Bill Bruford's ideeen over opstelling zijn dan ook interessant om na te lezen.

djska


Noem me ouderwets, maar wat is er mis met een 'dominante' hand ?

Denk je dat je beter gaat spelen/completere drummer wordt door je hihat met links te gaan bespelen Nijlpaard ? Een vette groove met je leidende hand op de hats vind ik al moeilijk genoeg...

Vorig jaar in de winter ging ik raar onderuit en verstuikte mijn pols, wel even last van gehad. Vind het daarom best een prettig idee dat je dan toch nog wat kan met de andere hand.
Het is toch ook wel raar dat je bepaalde dingen gewoon amper kan met de andere hand? Echt leiden, bv. met 16den kan ik links amper, in ieder geval niet tempovast en rechts kan ik ghost-notes er weer amper uitkrijgen.
Maar ik vind ook wel dat het nooit lekker gaat voelen dus zelf ga ik die moeite niet doen. Probeer wel links te gebruiken wanneer dat handig is, bv. groove met toms of met toms en koebel links en bv. voor crashes.

Nijlpaard



Noem me ouderwets, maar wat is er mis met een 'dominante' hand ?

Denk je dat je beter gaat spelen/completere drummer wordt door je hihat met links te gaan bespelen Nijlpaard ? Een vette groove met je leidende hand op de hats vind ik al moeilijk genoeg...


Maar jij bent in staat tot die vette groove, ik niet :P ;-)

Zonder gekheid.
Vooropgesteld dat bij alles wat ik doe mijn doel is om beter te gaan spelen/completere drummer te worden :), heb ik hiervoor een vrij specifieke 2de reden.

Toen ik nog jong en wild was :+ heb ik een ongeluk gehad waarbij ik mijn sleutelbeen heb gebroken, op een zodanige manier dat deze een zenuw in mijn schouder heeft beschadigd. Hierdoor heb ik ongeveer 9 maanden mijn arm niet kunnen gebruiken omdat deze plaatselijk was verlamd.

Ik kan mijn arm nu in principe weer goed bewegen, laten we zeggen dat 95% van mijn capaciteit in de schouder terug is, maar wanneer ik extra oefeningen met links doe merk ik dat de spieren in mijn schouder toch een grotere rol spelen dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik ben dus al een tijdje op zoek naar de beste manier om te spelen waarbij ik niet alleen mijn schouderspieren in de linkerarm extra train maar ook op een manier speel die mijn schouderspieren niet te veel belast. Ik heb al gekeken naar traditional spelen maar dan is het lastig om van de snare naar de toms te komen, dat geeft meer druk op de schouderspieren omdat je onderarm dan in een bepaalde positie moet worden gehouden.

Het idee is dat ik door met links te spelen mijn arm meer train en daardoor de controle en coordinatie verbeter, maar dat ik ook de hihat lager kan zetten waardoor ik mijn schouder meer ontspannen kan laten hangen. Iets met 2 vliegen :)

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan



Het is toch ook wel raar dat je bepaalde dingen gewoon amper kan met de andere hand?


Nee dat vind ik helemaal niet raar..ik ken hele kuddes die maar met één hand kunnen schrijven..knippen..een schroevendraaier kunnen gebruiken..etc etc.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog