In ear monitor

Gestart door SoftailClassic, okt 03, 2011, 22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Joris

Die van Audio technica ken ik niet maar die Shures zijn sowieso prima. Ik heb er ooit een show mee gespeeld omdat mijn eigen in ears kapot waren en was verbaasd hoe goed ze bleven zitten.

dutchdrummer

Ik heb de Shure 215 een keer geprobeerd tijdens een repetitie.
Pasvorm, prima, ze bleven ook prima zitten tijdens het spelen.
Maar het geluid haalde het niet bij mijn Sennheiser IE60 die ik altijd gebruik bij repetities en optredens.
Heel dun en iel, in vergelijking met de Sennheisers, die een heel mooi geluid geven en een prima bas hebben.

Jazz

#127
mrt 15, 2018, 11:07 Last Edit: mrt 15, 2018, 12:21 by Jazz
Ik heb tijdens optreden nogal last van basresonantie. Ik hoor nauwelijks iets van
de rest. Heel vervelend dus en moet daar wat mee. Dus heb ik bij de audicien elacin oordoppen gehaald.
Heb nu nog geen idee of dat voldoende gaat zijn. Tijdens de repetitie heb ik eentje in, anders dempt t teveel.
Nu kan ik misschien wel met n koptelefoon op spelen. Plug kan tijdens t reperteren op de mengpaneel aangesloten worden maar
ik ga dat niet doen. Ziet niet uit en niet handig. Wat ik mij afvraag, dat kan ik op internet niet duidelijk terug vinden, een in-ear,
bv Fender FXA5 pro, deze zag ik bij Bax staan, heeft dat n kabel nodig of is dat niet nodig? Zit daar n kastje bij ?
Wij hebben met optreden (nu nog) niet altijd n mengpaneel tot onze beschikking. Ik heb niet helemaal helder hoe dat werkt.
Als ik t geluid wat ik direkt binnen krijg,eventueel zelf kan reguleren . Ik kan me voorstellen dat dat een hoop scheelt.
Kan iemand mij hierover wat advies geven ?
There is no music without jazz

Joris

1 oordop uitlaten is sowieso een slecht plan, behalve als je gehoorbeschadiging wilt hebben natuurlijk.

Als je bij het repeteren niet eens iedereen kan horen moet je misschien de opstelling iets aanpassen, gitaar versterkers etc naar elkaar toe richten.

Heb je live niet gewoon een monitor naast je?

Het is sowieso allemaal wat moeilijk te beoordelen aan de hand van je verhaal. Wat heb je precies op je monitor nodig, jezelf of juist de rest?

Hammar

Ik kan iedereen die drumt of in een band zit alleen maar oordoppen aanraden. Zelf nooit gedaan vroeger, toen had je dat gewoon niet. Zit nu wel met een behoorlijke hoog frequente pieeeeeeep in mijn linker oor vooral. Ik heb er niet écht last van, bij voldoende omgevingsgeluid merk ik er niet eens iets van. Maar 's avonds in bed als het stil is dat is hij zeer duidelijk aanwezig!

Nu een nadeel van oordoppen, dat mag ook best genoemd worden. Ik heb zelf op maat gemaakte met 15dB dempers maar heb altijd het gevoel dat ik niet 'in' de band zit als ik ze draag. Alsof de rest van de band in de kamer naast me staat te spelen. In ear is natuurlijk nog beter maar dat heeft weer veel andere consequenties. De rest van de band moet dan toch ook min of meer uitversterkt worden, signaal moet toch ergens vandaan komen. Bovendien mis je dan de bassdrum weer teveel, moet je weer aan zo'n buttkicker. Dilemma's, dilemma's.....

Jazz

#130
mrt 15, 2018, 12:19 Last Edit: mrt 15, 2018, 12:25 by Jazz
Joris,    Het enige wat ik goed hoor ben ikzelf.
Ik kan inderdaad eens kijken of de opstelling van de versterkers anders kan.
Met optreden staat inderdaad n monitor langs mij. Vooral voor de zang.
Hammar, dat bedoel ik ook. Mijn oordoppen zijn ook 15db, als ik ze in heb zit je er echt niet bij. Dat is dus ook heel vervelend. Dus 1 oordop in richting band en niet diep in t oor duwen.
There is no music without jazz

Joris

Dat nadeel van oordoppen moet je maar mee leren leven lijkt me, beter dan tinnitus.

Als je toch al een monitor naast je hebt kan je er toch ook gewoon wat keys, gitaar etc opzetten?

Jazz

Als er dan zo min mogelijk bas op kan is dat misschien wel n optie.
Die lage frequentie is voor mij funest. En je hebt gelijk hoor, zonder oordoppen spelen is geen optie. Heb ik al te lang gedaan. Loop al n tijd rond met tinitus en dat wil ik niet nog erger hebben.
There is no music without jazz

kaboemba

Ik zit zelf ook al jaren aan tinitus, oorsuizen, en ongeveer hetzelfde niveau, in het dagelijks verkeer geen last van maar het is er altijd.
Nu gebruik ik oordoppen en speel digitaal zodat alles op een stuk lager volume kan.
Voor live maken wij gebruik van de behringer x18 mixer in combinatie met de behringer inear kastje.
Ideaal want iedereen kan zijn eigen mix regelen.

Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Joris

Zolang je niet met click speelt zou ik het gewoon bij oordoppen houden met een normale monitor naast je. Met in ears zit je af en toe ook helemaal op je eilandje met een matige sound, zonder ook maar enig laag.

Nu heb ik van mezelf ook alleen maar kick op m'n in ears, als ik een perfecte mix heb kan ik het volume van m'n in ears heel laag houden en hoor alsnog alles perfect.

Jazz

Ik zal t is op die manier proberen.
Misschien gaat t met de doppen tijdens optreden wel goed.
En evt. de boxen naar elkaar toe laten zetten.
Bedankt !!
There is no music without jazz

kaboemba

Geen laag ?
Total geen last van, moet ik wel zeggen dat als ik het in ears system gebruik ik een gewone koptelefoon op heb, dus geen in ears.
Dat kan omdat ik live ook electronisch speel en wij dus een heerlijk rustig podium geluid hebben.

Joris

Ja afhankelijk van de akoestiek van de zaal heb je soms gewoon geen laag. Of je moet al met een porter & davies ofzo gaan slepen.

animal

in-ear, bv Fender FXA5 pro, deze zag ik bij Bax staan, heeft dat n kabel nodig of is dat niet nodig? Zit daar n kastje bij ?
Wij hebben met optreden (nu nog) niet altijd n mengpaneel tot onze beschikking. Ik heb niet helemaal helder hoe dat werkt.
Als ik t geluid wat ik direkt binnen krijg,eventueel zelf kan reguleren . Ik kan me voorstellen dat dat een hoop scheelt.
Kan iemand mij hierover wat advies geven ?
Ik kende deze Fender in-ears nog niet, zien er qua specs interessant uit. Zonder mengtafel zal je er echter niets aan hebben, alle instrumenten en zang zullen separaat op een mengtafel moeten binnenkomen zodat daar een geschikte mix op/voor de in-ears kan worden gemaakt. Je moet naast drummen dus ook verstand van (geluid)mixen hebben.
Naast een mengtafel heb je nog een koptelefoonversterker nodig en de benodigde bekabeling, een draadloze variant is misschien mooier maar ook een stuk duurder.
.

Jazz

Ik ga t wel proberen met de elacin oordoppen. Hoop dat t werkt anders heb ik n serieus probleem.
Maar hee, niet vooruitlopen op dit alles. Kan zijn dat t goed genoeg filtert.
There is no music without jazz

Jazz

Durf bijna niet terug te komen op dit onderwep maar heb wat advies nodig.
Ik wil de aankomende tijd gaan kijken voor n inear monitor.
Ik heb begrepen dat je zelf kunt bepalen hoe het vollume van t geluid in te stellen.
Ik heb bv last n mega basresonantie wat flink gereduceerd zou moeten worden. Ondanks op maat gemaakte oorpluggen met meer dan voldoende decibelbescherming werkt t voor geen meter. Ik hoor nog steeds geen fluit.
De filters zijn niet op die manier te verkrijgen, en dempend en minder basgeluiden.
Ik wil er geen megabedrag aan uitgeven maar hoop dat er rond de 300euro iets fatsoenlijks te krijgen is. 
Gezien jullie ervaring, wat is bij voorbaat bagger en wat zou dat doen wat ik nodig heb ?
There is no music without jazz

kaboemba

Ik snap het niet helemaal, je hebt op maat gemaakte oorpluggen en toch nog last van basresonantie ?
En je bent de enige in de band, dus de resonantie zit zeg maar bij jou en niet in de installatie/speakers ?

In dat geval wordt het lastig denk ik.
Maar goed, in ears.
Draadloos kan je tweedehands voor 300 euro nog wel een goede set scoren, let daar bij wel op de frequenties, binnen de 800 mhz is zo goed als illegaal maar er zijn door de 5G telefonie uitbreidingen en na 2020 is ook een groot deel van de 700 band niet meer vrij.

Bedraad is ook mogelijk, heb zelf een fischer, kan in totaal 4 kanalen en eventueel bassshaker erop. Werkt prima.

Jazz

De oordoppen zijn elacin doppen 6db gebruik ik voor de repetitie. Geen probleem daar.
Met optreden 15db en ik hoor nog steeds te veel basresonantie. Verder geluid is genoeg gedempt maar de bastrillingen geven n probleem. Dat zou dus teruggeschroefd moet kunnen worden. Als dat met n inear monitor zou kunnen is ws het probleem verholpen.
There is no music without jazz

kaboemba

6 db dat is wel heel weinig demping ????
Heb zelf op maat gemaakte maar geen probleem met basresonantie.
Nogmaals ben jij de enige die dat heeft, oftewel ligt het aan de combinatie jij met oordoppen of hebben jullie als band er last van ?

Joris

Nieuw topic hiervoor is ook wel een beetje overbodig, of niet!

http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=251.125

Jazz

Ja, je hebt gelijk. Nieuwe topic omdat ik wat meer info nodig heb over inears monitoren.
En omdat niemand reageerde op t andere topic dacht ik, is niet interessant, dan maar even zo.
Sorry
There is no music without jazz

Joris

Maar heb je overal last van die bas, of is het in een specifieke ruimte waar je altijd speelt die dat probleem heeft.

Nijlpaard

Klinkt alsof ze er alleen last van heeft bij het optreden en dat het in de oefenruimte verder wel goed gaat.

De oordoppen zijn elacin doppen 6db gebruik ik voor de repetitie. Geen probleem daar.
Met optreden 15db en ik hoor nog steeds te veel basresonantie. Verder geluid is genoeg gedempt maar de bastrillingen geven n probleem. Dat zou dus teruggeschroefd moet kunnen worden. Als dat met n inear monitor zou kunnen is ws het probleem verholpen.
Ik betwijfel of je dit met in-ear/oordoppen opgelost krijgt. Zou zoals eerder aangegeven kijken naar plaatsing en volume van versterkers om je heen en dan vooral de basversterker.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jazz

Ik realiseerde me dat geluid via de gehoorgang binnenkomt en trillingen/resonantie komt via de schedel binnen. Dat krijg je met oordoppen, op maat gemaakt of niet,niet verholpen.
Dan zal n inear monitor ook ws niet helpen. Het maakt niet uit waar ik speel. Zelfs buiten hoor ik nauwelijks iets.
Dit gegeven viel me vanacht te binnen.
Ik heb nog 2 dingen die ik wil uitproberen en als dat niet werkt ben ik de sjaak. De band wil optreden !
There is no music without jazz

Nijlpaard

Ben je al eens bij de dokter langs geweest om in je gehoorgang te checken ? Misschien zit deze gewoon vol. Dat kan ook rare effecten geven.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog