Zelfbouw Trommels

Gestart door Fred, okt 03, 2011, 21:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Fred

Ja, die bestaan..

http://www.spiritdrums.com
En brady ook, alleen snaredrums geloof ik??

Ik ben ook met zo'n project bezig. (een stuk boomstam uitgeholt).
Deze ligt nu al 3 jaar rustig te drogen..

Paul

Jelle (lid dat actief was op het oude forum en hier ook af en toe nog post) is/was er ook mee bezig. Die had twee stukken boomstam gezaagd om te drogen.
Bij deze methode is het droogproces heel belangrijk. Is het hout niet goed gedroogd, dan scheurt het tijdens gebruik. En er is een kans dat het hout al scheurt tijdens het drogen.

Hammar


Jelle (lid dat actief was op het oude forum en hier ook af en toe nog post) is/was er ook mee bezig. Die had twee stukken boomstam gezaagd om te drogen.
Bij deze methode is het droogproces heel belangrijk. Is het hout niet goed gedroogd, dan scheurt het tijdens gebruik. En er is een kans dat het hout al scheurt tijdens het drogen.
Klopt, Gert van Lignum had er ook 3 uitgehold. 2 konden er zo de kachel in al tijdens het droogproces.

Als ik die snaredrum zie op de startpagina van spiritdrums schieten de tranen me in de ogen. Zo'n mooie solid shell en dan zulke lugs..........(met slechts 1 bevestigingspunt bedoel ik dus)

Hoefnix

#53
jan 23, 2012, 12:51 Last Edit: jan 23, 2012, 12:53 by Hoefnix





Technobeat


Mooi is dat he , als je zelf zo op deze professionele manier je eigen kit kunt ( laten ) maken . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

dimi

Wat ik me afvraag : aan de snarezijde is bij (sommige) houten snaredrums de bearing edge niet vlak.   Ter hoogte van de snares is de bearing edge een aantal mm ingekeeopt.  Ik heb dit bij sonor al gezien en bij dw (bij Yamaha kan ik me niet herinneren dat ze dat doen).
Weet iemand wat de functie hiervan is?   Bij metalen snares gebeurt dit niet dacht ik?.

paQ

dat is het snare bed.

dimi

Snarebed... leuk.

Maar wat doet het eigenlijk?

Ik dacht dat de snares zo vlak mogelijk op snarevel zouden dienen aan te sluiten, terwijl het snarebed juist het snarevel ter hoogte van de snares binnen in de trommel trekt.

Op een paar sites heb ik al uitleg gevonden hoe zelf een snarebed te maken, maar niemand schijnt te zeggen wat de invloed op het geluid of de werking ervan is.  :?

82keiko

Coole filmpjes :).

paQ


Snarebed... leuk.

Maar wat doet het eigenlijk?

Ik dacht dat de snares zo vlak mogelijk op snarevel zouden dienen aan te sluiten, terwijl het snarebed juist het snarevel ter hoogte van de snares binnen in de trommel trekt.

Op een paar sites heb ik al uitleg gevonden hoe zelf een snarebed te maken, maar niemand schijnt te zeggen wat de invloed op het geluid of de werking ervan is.  :?


zonder snarebed werken de snaren niet goed (genoeg)
het geeft de snaren de kans strak op het vel te liggen

Hammar

Dit wordt uiteindelijk een lampekap, maar het had zomaar een leuke snaredrum kunnen zijn, een échte solidshell dan!
http://www.dumpert.nl/mediabase/1993581/8c1f01e6/doe_het_zelf_tv.html

FoREVer


Dit wordt uiteindelijk een lampekap, maar het had zomaar een leuke snaredrum kunnen zijn, een échte solidshell dan!
http://www.dumpert.nl/mediabase/1993581/8c1f01e6/doe_het_zelf_tv.html


inderdaad mooie shell, en mooi apparaat wou dat ik die thuis had...
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

paQ

Mijn stiefschoonbroer (is dat wat :? ) heeft zojuist een 5 assige CNC inrichting besteld.  staat er met 6 weken als het goed is :)
Toch ook maar eens een kijkje gaan nemen t.z.t. ;)

Nlz

Oeh! Dat is leuk speelgoed! Moet je alleen wel nog even een stuk boom vinden om te gebruiken wat tijdens het drogen niet scheurt ;)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Untied


Bij mijn eerste post op het nieuwe Drumforum wil ik jullie mijn nieuwe snare showen!
Ben er erg blij mee, heb er afgelopen vrijdag tijdens repeteren met de band voor het eerst op gespeeld en ik vond hem erg lekker klinken!

Ben in 2007 al begonnen aan deze snare en hij is nu eindelijk.... klaar!!

Specs:
Amerikaans Noten.
14 x 6,5 inch 9 mm dik.
Black chrome 2,3 mm hoops en Tube lugs.
Dunnett strainer.
Afwerking buitenzijde 2k blanke lak Akzo en gepolijst.
Bearing edge en binnenzijde dun laagje meubelolie.
Snarebed 2,5mm diep.












Een super late reactie van me aan gezien je post al van oktober 2011 is.
maar je snare ziet er inderdaad goed uit.
ben alleen verontwaardigd over de finish die je gebruikt hebt zonde van het hout wat is hier de reden van.

ben namelijk zelf ok bezig snare's te bouwen nu zo'n 2 jaar en ben ook een hele tijd op zoek geweest naar een goeie lak die de kleur van het hout behoud.
en heb eindelijk dan ook een goed lak gevonden.

maar nogmaals mijn complimenten,
leuk om te lezen dat je het als hobby doet en als werk meubelmaker.
zit namelijk precies in het zelfde schuitje (snares maken is mijn hobby en meubels maken mijn vak zoals de slag zin duidt)

Fred


Dit wordt uiteindelijk een lampekap, maar het had zomaar een leuke snaredrum kunnen zijn, een échte solidshell dan!
http://www.dumpert.nl/mediabase/1993581/8c1f01e6/doe_het_zelf_tv.html


Woh, wat een mafkees... dat zal ik nooit durven geloof ik..

Ik heb ook nog een uitgeholde kastanje liggen. lijkt wel aardig goed te gaan..
Hij Heeft eerst 2 jaar buiten onder een afdak gelegen, ligt nu ergens op een schuurzolder waar de luchtvochtigheid net wat hoger is als in huis, ik denk dat ie nu wel naar de werkplaats kan.. en na een jaartje voorzichtig rond draaien.  en weer een half jaar wegleggen.. en dan nog weer een beetje eraf draaien.. enz..enz.
Zal kijken of ik nog een plaatje heb.


Een super late reactie van me aan gezien je post al van oktober 2011 is.
maar je snare ziet er inderdaad goed uit.
ben alleen verontwaardigd over de finish die je gebruikt hebt zonde van het hout wat is hier de reden van.

ben namelijk zelf ok bezig snare's te bouwen nu zo'n 2 jaar en ben ook een hele tijd op zoek geweest naar een goeie lak die de kleur van het hout behoud.
en heb eindelijk dan ook een goed lak gevonden.

maar nogmaals mijn complimenten,
leuk om te lezen dat je het als hobby doet en als werk meubelmaker.
zit namelijk precies in het zelfde schuitje (snares maken is mijn hobby en meubels maken mijn vak zoals de slag zin duidt)


Thanks,

Maar vind je de lak zo lelijk? ik had de lak nog in de werkplaats.. vandaar, het is een zijdeglans lak van Akzo die ik hoogglans heb gepolijst.
Hij heeft een beetje een blauwige look, vind het wel mooi, maar er zijn inderdaad mooiere lakken.
Al blijft olie natuurlijk het mooist, ik wou gewoon een goede bescherming op de trommel en lekker oefenen met spuiten en pianolak polijsten en niet teveel geld uitgeven..
Ik denk dat ik de volgende keer Zweihorn erop nevel, mooi spul!
Wat voor lak gebruik jij dan?

En grappig dat je voor de je werk ook meubels maakt..
Ik ben trouwens niet helemaal meubelmaker, maar ik ben begeleider op een houtwerkplaats, waar we onder andere veel meubels maken.
Meubelmaken heb ik mezelf geleerd, ben wel geschoold houtbewerker.
Heb je ook foto's van je trommels? Ben wel benieuwd..

Groet Alfred




Fred

#66
feb 17, 2012, 13:58 Last Edit: feb 17, 2012, 14:01 by Fred






Ik dacht dat ie 10 of 11 ich was?? geen idee, een test trommel...
Wellicht wordt het een lampenkap...

Dit projectje heb ik samen met een vriend gedaan, zijn pa heeft de kern eruit gechopt met de kettingzaag.. Wij durfden dat niet  :)

Untied


Woh, wat een mafkees... dat zal ik nooit durven geloof ik..

Ik heb ook nog een uitgeholde kastanje liggen. lijkt wel aardig goed te gaan..
Hij Heeft eerst 2 jaar buiten onder een afdak gelegen, ligt nu ergens op een schuurzolder waar de luchtvochtigheid net wat hoger is als in huis, ik denk dat ie nu wel naar de werkplaats kan.. en na een jaartje voorzichtig rond draaien.  en weer een half jaar wegleggen.. en dan nog weer een beetje eraf draaien.. enz..enz.
Zal kijken of ik nog een plaatje heb.

Thanks,

Maar vind je de lak zo lelijk? ik had de lak nog in de werkplaats.. vandaar, het is een zijdeglans lak van Akzo die ik hoogglans heb gepolijst.
Hij heeft een beetje een blauwige look, vind het wel mooi, maar er zijn inderdaad mooiere lakken.
Al blijft olie natuurlijk het mooist, ik wou gewoon een goede bescherming op de trommel en lekker oefenen met spuiten en pianolak polijsten en niet teveel geld uitgeven..
Ik denk dat ik de volgende keer Zweihorn erop nevel, mooi spul!
Wat voor lak gebruik jij dan?

En grappig dat je voor de je werk ook meubels maakt..
Ik ben trouwens niet helemaal meubelmaker, maar ik ben begeleider op een houtwerkplaats, waar we onder andere veel meubels maken.
Meubelmaken heb ik mezelf geleerd, ben wel geschoold houtbewerker.
Heb je ook foto's van je trommels? Ben wel benieuwd..

Groet Alfred




Hee alfred.

ik zeg niet dat ik de snare lelijk vind.
maar je kan gewoon zien dat de orginele kleur van het hout verdwijnt en de kleur van de lak het over neemt.

heb dit zelf ook mee gemaakt met een bubbinga stave drum.
heb eens een gemaakt en gespoten met een 2 componenten lak die begon op de duur ook van kleur te veranderen.

daarna heb ik nog een gemaakt met een synthetische jachtlak (te koop bij bouwmarkt)
van het merk ruwa en moet zeggen dat ik behoorlijk te spreken ben over deze lak.
ben nu met een wengé stave drum bezig heb hier nu 5 lagen lak op zitten maar het is al bijna een spiegel.

ik zal nog even een foto posten van een snare die ik onder andere heb gemaakt.

ben heel benieuwd naar je nieuwe project



Untied

beste fred

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2693554752430&set=a.2612243439698.128081.1663383950&type=3&theater

via deze link kan je een aantal foto's zien weet zo niet hoe je foto's upload

drums97

Ben benieuwd!
Foto's uploaden via o.a. imageshack, dan via een link in je acount met [IMG]...[IMG] kopieren in je post en de foto is geplaatst.

Om een zo glad (lees: strak) mogelijk oppervlak te krijgen is schuren van groot belang.
Zo fijn mogelijk als het kan, denk aan autolak. Zij schuren met korrel 1200! Met hout wordt dit moeilijk, maar korrel 320 (schuurmatje) moet geen probleem zijn (matteren bij de laatste laag). Ook indien mogelijk machinaal! Je krijgt een egaler schuurbeeld, oefening baart kunst.
Dan komt spuiten, niet schilderen en/of rollen! Het is al besproken in andere topics (o.a. door NLZ), maar toch maar even aanhalen.
Zorg voor een professionele spuit!
Om een goed spuitbeeld te krijgen, eerst op een karton oefenen. Het spuitpistool RECHT (90 graden tov het te spuiten oppervlak) houden en naast het object beginnnen en eindigen om geen aanzet te krijgen. Hierdoor krijg je een egalere laagdikte, wat ten goede komt van de glans en het eindresultaat. Oneffenheden corrigerend wegschuren en weer spuiten totdat je een spiegelgladde oppervlakte hebt.
Schuurregel en NIEUW verfsysteem (volgens Sigma): Indien teveel corrigeren van de ruwe oppervlakte korrel 60->80->100->120 (zo glad mogelijk maken). Grondlaag aanbrengen voor hechting. Opschuren met korrel 150 en nieuwe grondlaag aanbrengen. Korrel 180/200/220 en eerste aflaklaag. Dan gaan we matteren met schuurmatjes korrel 320 en/of liefst hoger om de eindlaag zo strak mogelijk te maken (nogmaals denk aan auto lak!).
Liefst alles machinaal, dus schuurmachine en spuit!


Succes en post de pics!

groet Ronny
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Fred




Hee alfred.

ik zeg niet dat ik de snare lelijk vind.
maar je kan gewoon zien dat de orginele kleur van het hout verdwijnt en de kleur van de lak het over neemt.

heb dit zelf ook mee gemaakt met een bubbinga stave drum.
heb eens een gemaakt en gespoten met een 2 componenten lak die begon op de duur ook van kleur te veranderen.

daarna heb ik nog een gemaakt met een synthetische jachtlak (te koop bij bouwmarkt)
van het merk ruwa en moet zeggen dat ik behoorlijk te spreken ben over deze lak.
ben nu met een wengé stave drum bezig heb hier nu 5 lagen lak op zitten maar het is al bijna een spiegel.

ik zal nog even een foto posten van een snare die ik onder andere heb gemaakt.

ben heel benieuwd naar je nieuwe project


Ik suggereerde ook niet dat je de snare lelijk vond.. maar de lak  :)
Maar het klopt inderdaad dat de kleur van het hout veranderd.
Het valt in het echt wel een beetje mee hoor, op de foto's lijkt het erger.. of hij is wat bijgekleurd?? hij oogt minder blauw als ik de snare nu bekijk..

Je trommels zien er goed uit man!
En de woodhoops ook, zo te zien heb je ze gemaakt van één ring? Is dit sterk genoeg?
En zat er geen patent op woodhoops met oortjes?
Ik zag verder op je Facebook pagina's nog meer foto's, zo te zien ben je een bassdrum aan het maken of niet? Verder mooie trommels hoor!

Mijn nieuwe project ligt een beetje stil, moet eerst aan de machinebouw...
Ik wil graag een staveset bouwen (3 delige rockset)
Kan ik m'n Pearl Export in de hoek trappen 8)

Maar misschien dat ik eerst nog een aantal snaredrums maak..


Ben benieuwd!
Foto's uploaden via o.a. imageshack, dan via een link in je acount met [IMG]...[IMG] kopieren in je post en de foto is geplaatst.

Om een zo glad (lees: strak) mogelijk oppervlak te krijgen is schuren van groot belang.
Zo fijn mogelijk als het kan, denk aan autolak. Zij schuren met korrel 1200! Met hout wordt dit moeilijk, maar korrel 320 (schuurmatje) moet geen probleem zijn (matteren bij de laatste laag). Ook indien mogelijk machinaal! Je krijgt een egaler schuurbeeld, oefening baart kunst.
Dan komt spuiten, niet schilderen en/of rollen! Het is al besproken in andere topics (o.a. door NLZ), maar toch maar even aanhalen.
Zorg voor een professionele spuit!
Om een goed spuitbeeld te krijgen, eerst op een karton oefenen. Het spuitpistool RECHT (90 graden tov het te spuiten oppervlak) houden en naast het object beginnnen en eindigen om geen aanzet te krijgen. Hierdoor krijg je een egalere laagdikte, wat ten goede komt van de glans en het eindresultaat. Oneffenheden corrigerend wegschuren en weer spuiten totdat je een spiegelgladde oppervlakte hebt.
Schuurregel en NIEUW verfsysteem (volgens Sigma): Indien teveel corrigeren van de ruwe oppervlakte korrel 60->80->100->120 (zo glad mogelijk maken). Grondlaag aanbrengen voor hechting. Opschuren met korrel 150 en nieuwe grondlaag aanbrengen. Korrel 180/200/220 en eerste aflaklaag. Dan gaan we matteren met schuurmatjes korrel 320 en/of liefst hoger om de eindlaag zo strak mogelijk te maken (nogmaals denk aan auto lak!).
Liefst alles machinaal, dus schuurmachine en spuit!


Succes en post de pics!

groet Ronny


Hey Ronny, ben jij spuiter i.o.d?
Untied en ik hebben niet echt problemen met het spuiten volgens mij.. maar we zijn nog op zoek naar de juiste lak en materialen..
Overigens wel een handige tekst alleen mis ik het polijst gedeelte.. wat na mijn idee het belangrijkste is voor een superstrakke lak! Zelfs bagger spuitwerk kun je dan nog wel mooi krijgen.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik goed kan spuiten hoor, integendeel zelfs.
Maar ik heb het wel redelijk veel gedaan en vooral veel hoogglans MDF kasten strak gemaakt filler spuiten en polijsten..Lastig werk..
Een trommel spuiten vind ik een stuk makkelijker.
Overigens is mijn trommel qua spuitwerk nog niet perfect. het blijft veel oefenen.
Ik heb op de trommel 5 lagen gespoten en ben toen met p 180 begonnen de trommel strak te maken en tot p 3000 geschuurd en toen gepolijst.. er zit nog maar een heel dun laagje op.. 







FoREVer


beste fred

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2693554752430&set=a.2612243439698.128081.1663383950&type=3&theater

via deze link kan je een aantal foto's zien weet zo niet hoe je foto's upload


Beetje laat, maar ik had de andere foto's gekeken na de reactie van Fred, mooie snare's hoor! *O*
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

drums97

@Fred.
Nee hoor. Ik heb zelf ook mijn set opnieuw in de lak gezet en destijds veel research gedaan. Ik heb 2 componenten lak gebruikt met de roller en de kwast. Ik wist wel dat schuren "key" was, dus er zit een laagje op 7 gemiddeld op de toms en BD.
zie foto:


Ik heb ook bij Sigma gewerkt als technisch adviseur na dit avontuur, dus heb ik veel gezien en geleerd wat ik beter had kunnen doen.
Polijsten is ook een nabehandeling welke het eindresultaat strakker maakt, dus moet erbij gezet worden. Ik heb dit geprobeerd, maar dan kwam er teveel glans op, dat wilde ik niet (dus weer een nieuwe laag, hahaha).

Ik snap dat je in een thuissituatie, zoals ik omschreven heb, eigenlijk te professionele spullen moet aanschaffen, wat "het project" zéér kostbaar maakt. Maar zal het eindresultaat ten goede komen.

Je kan ook naar een meubelspuiter gaan en daar vragen of zij je toms willen spuiten, maar dan wordt  het weer niet je eigen project.

Succes iig en we zien graag de foto's  *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Untied

#73
feb 22, 2012, 19:39 Last Edit: feb 22, 2012, 19:44 by Untied

Ik suggereerde ook niet dat je de snare lelijk vond.. maar de lak  :)
Maar het klopt inderdaad dat de kleur van het hout veranderd.
Het valt in het echt wel een beetje mee hoor, op de foto's lijkt het erger.. of hij is wat bijgekleurd?? hij oogt minder blauw als ik de snare nu bekijk..

Je trommels zien er goed uit man!
En de woodhoops ook, zo te zien heb je ze gemaakt van één ring? Is dit sterk genoeg?
En zat er geen patent op woodhoops met oortjes?
Ik zag verder op je Facebook pagina's nog meer foto's, zo te zien ben je een bassdrum aan het maken of niet? Verder mooie trommels hoor!

Mijn nieuwe project ligt een beetje stil, moet eerst aan de machinebouw...
Ik wil graag een staveset bouwen (3 delige rockset)
Kan ik m'n Pearl Export in de hoek trappen 8)

Maar misschien dat ik eerst nog een aantal snaredrums maak..

Hey Ronny, ben jij spuiter i.o.d?
Untied en ik hebben niet echt problemen met het spuiten volgens mij.. maar we zijn nog op zoek naar de juiste lak en materialen..
Overigens wel een handige tekst alleen mis ik het polijst gedeelte.. wat na mijn idee het belangrijkste is voor een superstrakke lak! Zelfs bagger spuitwerk kun je dan nog wel mooi krijgen.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik goed kan spuiten hoor, integendeel zelfs.
Maar ik heb het wel redelijk veel gedaan en vooral veel hoogglans MDF kasten strak gemaakt filler spuiten en polijsten..Lastig werk..
Een trommel spuiten vind ik een stuk makkelijker.
Overigens is mijn trommel qua spuitwerk nog niet perfect. het blijft veel oefenen.
Ik heb op de trommel 5 lagen gespoten en ben toen met p 180 begonnen de trommel strak te maken en tot p 3000 geschuurd en toen gepolijst.. er zit nog maar een heel dun laagje op..


Beste fred.

heb je nog meer projecten die je al afgerond hebt??

waar haal jij overigens je beslag weg??
bij st drums??

heb de woodhoops inderdaad zelf geconstrueerd en gemaakt.
wat betreft het patent jagen idee
weet alleen dat ligum op zijn site vermeld dat hij patent heeft op zijn woodhoops maar deze zijn wel degelijk anders dan die van hem.

klopt inderdaad ben bezig met een jazz kit te maken alleen loopt dit nog in een proef fase.
ben eerst bezig om te kijken of ik de bass mooi en sterk kan krijgen.



Untied


Beetje laat, maar ik had de andere foto's gekeken na de reactie van Fred, mooie snare's hoor! *O*


Bedankt voor je reactie

Omhoog