Zelfbouw Trommels

Gestart door Fred, okt 03, 2011, 21:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan



Ikea... spaanplaat ketel met esdoorn fineer  *D 8)7


Esdørn.. 
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fred


Esdørn..


:P

Wist u dat Ikea drums één of twee keer opgesteld kunnen worden, dus uitermate geschikt voor thuis of studio gebruik.

groovemaker

Mag ik vragen:

Was dit een soort van bouwpakket? of is ECHT ALLES zelf gemaakt?
ziet er erg geil uit, dat ben ik met iedereen eens!

ik neem aan dat je er ook Die Cast hoops of woodhoops op kunt zetten?
Ook andere lugs etc?


   Vindt et in elk geval een hele mooie snare, zeker weten!!!!
If it's too Loud you're too old!

82keiko


Ik ben al een aantal jaren bezig met trommetjes bouwen, alleen te weinig tijd. Ik ben houtbewerker / meubelmaker van beroep en drummer voor de hobby. 1+1=2 zeg maar...       


1 + 1 is toch minimum 3 hoor in dit geval, leuk om beide te kunnen combineren  :), het resultaat ziet er alleszins zéér goed uit  :Y. Op naar een volledige kit zou ik typen.  *O*

Fred

Ik heb de ketel zelf gemaakt hardware gekocht bij St-drums.


Uit deze balk heb ik de ketel gemaakt


Profileren


Ringen lijmen




Ringen op elkaar lijmen

Kleine indruk van het proces....
Er kunnen ook andere hoops op zowel wood als die-cast. Lugs ben je uiteraard wat beperkter ivm de gaatjes die al in de ketel zitten.

82keiko volledige kit moet er ooit wel komen...

Alfred

NathanR

Haha je 2e foto was een beetje gezichtsbedrog, dacht eerst dat het namelijk allemaal pallets vol hout waren in een 1 of andere hal ;p Toen ik weer keek zag ik dat het de plankjes waren

Hammar

Goed gedaan Fred!

FoREVer

volldige set??! , ik zag dat je hier al 60 uur aan bezig was! maar als je hem ooit te koop zet, ben ik de 1e ( hoop ik ) die een bod doet :P
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

groovemaker

Ik hoop dat ik sneller ben! :w
En dat ik meer geld heb op dat moment(zit er dus waarschijnlijk niet in....) :N
If it's too Loud you're too old!

Fred

Trommeltje gaat nooit in de verkoop... vind hem veel te lekker....

Groet Alfred

82keiko


Haha je 2e foto was een beetje gezichtsbedrog, dacht eerst dat het namelijk allemaal pallets vol hout waren in een 1 of andere hal ;p Toen ik weer keek zag ik dat het de plankjes waren


:Y lol

Jappe

Hey Alfred,


mag ik vragen hoe je de ketel perfect rond maakt nadat je de segmenten hebt verlijmd?

Hoefnix

#37
jan 19, 2012, 08:12 Last Edit: jan 19, 2012, 08:13 by Hoefnix
Een segment shell kan je met een lintzaag (op een draaibaar plateau niet met de hand) of met een bovenfrees en een zogenaamde koko jig (google is your friend voor meer info) mooi rond maken. Let wel een 14" snare heeft kleinere diameter dan 14".

Hammar

Op een draaibank?

Fred

Jappe, er zijn idd meerdere manieren.

Mijn eerste trommels heb ik met een simpel houtdraaibankje gedraaid.
Dit vond ik echter zo gevaarlijk dat ik een oude metaaldraaibank heb gekocht, deze ben ik aan het ombouwen zodat ik ook 26inch bassdrums kan draaien.
Omdat dit ombouwen behoorlijk wat werk is  heb ik voor deze trommel een Koko jig gebruikt, brilliant bedacht door hem!!

Er  staat ook ergens een DW filmpje op Youtube waar ze een trommel in een minuutje rond frezen op een
cnc bank.

Die lintzaag methode vind ik niet echt wat, omslachtig en minder precies.

FRED


Hammar


Er  staat ook ergens een DW filmpje op Youtube waar ze een trommel in een minuutje rond frezen op een
cnc bank.


Hmmm volgens mij vergis je je Fred, DW maakt plyshells in een persmal, die hoeven niet rond afgefreesd te worden. Ik heb wel een cnc boormachine gezien die alle gaten voor lugs en tommounts boort.
Maar correct me if i'm wrong.

Geischa

Bedoel je deze:

Hammar

#42
jan 20, 2012, 11:20 Last Edit: jan 20, 2012, 11:24 by Hammar
Ik word oud en vergeetachtig......Mooi hoor. Zo kan je idd perfect een ketel affrezen incl. bearing edge.
Mooie aluminium mal gemaakt voor het opspannen zie ik, ben alleen benieuwd hoe hij dan de onderkant doet.
Omdraaien en op dezelfde manier ja, maar alleen het opspannen wordt dan moeilijker.

Schitterend concept ook die solid snare.

Jappe

Nou, dat is inderdaad een mooie techniek. Onbetaalbaar voor de meesten, maar toch mooi :)


Hoe doe je dan de binnenkant van een stave shell? Want werken aan de binnenkant van de draaiende drum werken, met klemmen voor je beitel en dergelijke lijkt me niet echt handig?


En zo'n koko jig past na een tijdje ook niet meer aan de binnenkant van de ketel, bijvoorbeeld bij een 10" of 12" tom.




Fred

#44
jan 20, 2012, 17:53 Last Edit: jan 20, 2012, 18:48 by Fred
Dit filmpje had ik gezien...

http://www.youtube.com/watch?v=SaIJRy7zlXo

Hammar, de andere bearingedge frezen ze misschien wel gewoon met een freestafel?....
Of ze spannen hem in een 3 klauw o.i.d?...


Nou, dat is inderdaad een mooie techniek. Onbetaalbaar voor de meesten, maar toch mooi :)


Hoe doe je dan de binnenkant van een stave shell? Want werken aan de binnenkant van de draaiende drum werken, met klemmen voor je beitel en dergelijke lijkt me niet echt handig?


En zo'n koko jig past na een tijdje ook niet meer aan de binnenkant van de ketel, bijvoorbeeld bij een 10" of 12" tom.






Er zijn heel veel bedrijven die zo'n machine hebben ik denk dat het niet heel erg duur is als je met een serie dezelfde trommels aankomt.. Maar de lol is er dan wel af.

Je middelste stukje tekst begrijp ik niet??

Voor kleinere trommels kun je een kleinere frees gebruiken? of iest anders bedenken..

Hammar

Mooi Fred! Ik ben gek op cnc machine's. Op werk heb ik er ook een, een oudje, maar werkt nog prima!
Ik heb er o.a. een kleine serie Lignum strainers op gemaakt.
CadCam ben ik zowiezo erg veel mee bezig, SolidWorks en Hypermill gebruik ik.

Een 3-klauw red je het niet mee op hout vrees ik, te weing houvast en knijp je 'm onrond mee.

Fred

Hammar, heb zelf 0 ervaring met cnc machines, maar het opent natuurlijk een hele nieuwe wereld, alles wat je bedenkt of ontwerpt kun je maken...
Gave software zo te zien, ben je wel even mee zoet als je dat wil beheersen...
Ik ben laatst begonnen met sketchup..   8)

Die Lignum strainer is te gek!
Heb hem 2 jaar geleden goed bekeken op de A'dam drumshow. 
Hij voelt heel strak, degelijk aan en vooral ook heel soepel.
Vakwerk om jaloers op te worden!

Ik denk ook na over eigen hardware, maar mijn kennis op metaalgebied schiet nog te kort.
Binnenkort maar eens wat ideeen tekenen in sketchup.....

Ik denk idd dat een 3 klauw de trommel vervormt, al zijn die DW ketels wel lomp dik...

Wat die jij eigenlijk voor werk?

FRED

Hammar

ik ben instrumentmaker.

Hoefnix

#48
jan 23, 2012, 08:19 Last Edit: jan 23, 2012, 08:21 by Hoefnix

Die lintzaag methode vind ik niet echt wat, omslachtig en minder precies.


Deze meneer heeft hele mooie resultaten met de lintzaag. Vooral omdat hij ze niet uit de hand zaagt.
http://www.ghostnote.net/vbforum/showthread.php?46356-Segmented-Spruce-WIPs!

wat betreft je vraag over de koko jig, afhankelijk van de grootte van je bovenfrees kan je kleinere tom bewerken. Zelfs tot 8 inch werkt het.

Cnc is mooier, maar ja.


rtniels


Dit filmpje had ik gezien...

http://www.youtube.com/watch?v=SaIJRy7zlXo



Bestaat er eigelijk zoiets als een ketel die werkelijk uit 1 stuk is? Zonder gelijmde naad? Dus uit 1 blok gefreesd zonder een plank te plooien? Of is zoiets onmogelijk te fabriceren?
Ik heb er absoluut geen verstand van maar ik vind het wel boeiend om lezen...

Omhoog