Scheuren bekkens ( zoveel mogelijk ) voorkomen ?

Gestart door Technobeat, aug 03, 2013, 19:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat


Is het zinvol om je bekkens om de zoveel tijd een kwart slag te draaien , zodat er ook een ander deel van het bekken '' belast '' wordt , om zo het scheur risico te spreiden ?
Om het merk opdruk te sparen deed ik tot nu toe mijn bekkens alleen maar op twee kanten bespelen i.p.v. vier .
Zou het gewoon domme pech zijn dat mijn hihat-top bekken gescheurd is of had dit voorkomen kunnen worden door met enige regelmaat op vier delen van het bekken te spelen i.p.v. twee ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Mijn hihat draait van zichzelf al tijdens het wat losser spelen. Ik heb het bovenbekken ook wat los zitten in de clutch, deze heeft daardoor de mogelijkheid om wat te bewegen..

Bij mijn ride zie ik dat deze eigenlijk altijd naar dezelfde positie draait, geen idee hoe dat kan. Meer metaal op dat punt tijdens het gietproces misschien ?

Ik kan me voorstellen dat je met de Zildjan gens daar geen last van hebt.

Het kan met je Hihat ook gewoon domme pech zijn uiteraard.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Luuk

bij jou hihat was het volgens mij gewoon domme pech. Er zat een scheur in met het bekken mee en dus niet haaks erop. Dit valt bij zildjan in de garantie als fabrieksfout dus geen fout van jou.
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Robert-Jan




Bij mijn ride zie ik dat deze eigenlijk altijd naar dezelfde positie draait, geen idee hoe dat kan. Meer metaal op dat punt tijdens het gietproces misschien ?




Ja dat..of qua scheren dat er ergens iets meer weg is dan op een andere plek..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan

Is je Gen gescheurd Techno?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Idd RJ , gelukkig een scheur met het bekken mee en dat blijkt bij Zildjian onder garantie te vallen .



Het bekken ligt nu bij de muziekwinkel en die gaan hem opsturen naar de importeur , maar volgens de eigenaar is het gewoon garantie en krijg ik een nieuw hihat-top bekken . :)

ik wacht in spanning af .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

Jemig..ik zie jou nou ook niet echt als een hardhitter..
Maar goed garantie is dan fijn.
Bedenk wel dat dit wat anders is dan een 'normaal' bekken..ander materiaal en een heel andere opbouw, het met de groef mee of niet zou bij dit bekken niet eens moeten tellen aangezien dit bekken natuurlijk niet geschoren is.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Over het algemeen speel ik idd gewoon rustig , ook bij snelle nummers .
Eigenlijk zou je dit eerder bij een crash kunnen zien omdat die dan vaak wél stevig wordt gebuikt in the heat of the moment , maar ik raak ze nooit VOL op de rand .

Het is een redelijk nieuw product deze Gens en ik weet dan ook niet of er meer gevallen zijn van scheuren en op welke manier de drummers de bekkens hebben bespeeld ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

De normale garantie hanteren voor deze bekkens lijkt me vreemd. Zoals R-J zegt, deze hebben geen groef. Normaal is die garantie 'met de groef mee' omdat een groef wel eens te diep kan zijn geschoren waardoor het bekken plaatselijk heel dun is en gemakkelijk scheurt.
Deze Gen-16's lijken me in deze geperforeerde constructie sowieso redelijk gevoelig voor scheuren, maar bij deze maakt het echt niet uit of het haaks op het blad of rondom met het blad mee is.

musiqman

Net als de efx serie die door de gaatjes ook gevoeliger is en vaak scheurtjes heeft (ik heb nu mn tweede opgestuurd met op dezelfde plek dezelfde scheurtjes, en  volgens de winkel gebeurt dit om de haverklap met efx/o zone etc)

Hammar

Tja, ik vind het helemaal niet vreemd dat die bekkens met gaten en sleuven snel scheuren.
Ik vind het best logisch zelfs, een doorgeleerde mechanicus zou dat wetenschappelijk kunnen aantonen.
Iets met onderbroken spanningslijnen/velden in het materiaal enz......

Stokmans

Dat is voor mij de reden om nóóit een EFX/O-zone te kopen. Dat kan gewoon niet goed gaan.

musiqman

#12
aug 09, 2013, 14:55 Last Edit: aug 09, 2013, 14:57 by musiqman
True. Toch slaat deze een te fijne brug tussen china en crash, en is dat voor mij de reden ze te blijven omruilen onder de garantie.

Ik heb idd nagedacht om hem voor een normale crash of china in te wisselen maar het is juist die mix wat dit cymbal voor mij onmisbaar maakt.

Ik gebruik hem als fx of main crash en voor studio klussen als aux groove hat.

Hammar

Ik zeg niet dat ze slecht klinken, ik vind zo ook écht gaaf.

stick tight

Ik heb geen enkel bekken meer gescheurd zonder garantie sinds ik een fatsoenlijke koffer heb voor vervoer (gator). Bekkens scheuren alleen van de rand naar binnen bij verkeerd gebruik.

- Te strak vast gedraaid
- Verkeerd vervoerd waardoor er deukjes in de rand komen die tot scheurtjes leiden
- Harder slaan dan het volume van het bekken

Vooral een combinatie van bovenstaande is fataal voor bekkens.
Ik heb wel eens een discussie gehad met een drummer die klaagde over kapotte bekkens terwijl hij volgens zijn leraar een goede slagtechniek had. Even later zag ik hem zijn spullen inpakken en ging alles in een dun istanbul tasje... Dan is het natuurlijk zo over.

Dat hele garantieverhaal is een beetje gevaarlijk, als er door bv de winkel of de post verkeerd om word gegaan met je spullen gaan ze ook kapot. Zildjian vergoed alles wat met de groef mee is gescheurd, officieel tot 2 jaar na aankoop maar daar word nooit zo nauw op gelet. Sabian doet meestal ook niet moeilijk maar daar duurt het eeuwen tot het bekken word vergoed. Andere merken heb ik zo geen ervaring mee.

Technobeat

#15
aug 14, 2013, 20:59 Last Edit: aug 14, 2013, 21:02 by Technobeat
Zildjian vergoed alles wat met de groef mee is gescheurd, officieel tot 2 jaar na aankoop maar daar word nooit zo nauw op gelet. Sabian doet meestal ook niet moeilijk maar daar duurt het eeuwen tot het bekken word vergoed.



Dat wilde ik ook nog graag van jullie weten : Hoe lang moet ik eigenlijk wachten voor ik een nieuw Gen-16 top bekken krijg ?
Het is nu ruim anderhalve week geleden dat ik het gescheurde bekken bij de muziekzaak heb afgegeven .
Vanavond heb ik maar even een mailtje gestuurd  om naar de stand van zaken te informeren . Momenteel heb ik een goedkoop A-hihat bekken als top in gebruik maar dat klinkt als of ik op een pan deksel aan het slaan ben , erg irritant .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

musiqman

Ik heb wel eens een maand of 4 zonder gezeten bij een Zildjian vervanging. Hoop voor jou een stuk minder.

Technobeat


-O- , ik ben benieuwd hoe lang het allemaal gaat duren .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stick tight

Is heel erg afhankelijk van je muziekzaak.
Mijn vaste spot heeft een goede band met de importeur waardoor er iedere 2 weken wel iemand komt om alles op te halen.

Technobeat


Yes  *O* , vanmorgen kreeg ik een mailtje van mijn muziekwinkel dat het bekken in de loop van volgende week binnen komt .

ik ben erg ........ héél erg blij . :) :) :) :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Rick


Is heel erg afhankelijk van je muziekzaak.
Mijn vaste spot heeft een goede band met de importeur waardoor er iedere 2 weken wel iemand komt om alles op te halen.


Het record wat ik had bij Rotterdam Drum Department, bij een bekken met scheur wat onder de garantie viel: Binnen 6 dagen een nieuw bekken in huis (Meinl).

Technobeat

#21
aug 25, 2013, 15:02 Last Edit: aug 25, 2013, 15:03 by Technobeat
Ben zelf niet geheel ontevreden dat het in +/- 3,5 week is geregeld . :)
De hihat is een vrij essentieel onderdeel van het drumstel en wordt derhalve ook zo goed als bij elke song gebruikt , je kunt eigenlijk niet zonder .
Ook al heb ik een tijdelijke vervanger in de vorm van een crappy A-bekkentje , ik zal blij zijn als de Gen-top er weer op zit . 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Technobeat


Net weer een mailtje gekregen van de muziekzaak : De Gen hihat-top ligt op mij te wachten , *O*

Ga hem morgenmiddag ophalen . :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard


De hihat is een vrij essentieel onderdeel van het drumstel en wordt derhalve ook zo goed als bij elke song gebruikt , je kunt eigenlijk niet zonder .




Keith Moon zou het met deze opmerking oneens zijn geweest ;)


Maar mooi dat je de hihat morgen op kan halen  *O* *O*



Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat



Keith Moon zou het met deze opmerking oneens zijn geweest



Haha , ieder zo zijn eigen manier van Drummen , gelukkig ben ik wat minder destructief en explosief aangelegd  :') .


THX . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog