Tempowisselingen

Gestart door Animal baars, mei 01, 2013, 13:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars

Drummers,

Ik heb pas met m'n band een hele toffe medley gemaakt van verschillende nummers die ook allemaal een eigen tempo hebben. We spelen vaak met een clicktrack, maar dat vind ik voor dit soort dingen toch niet helemaal lekker werken..

Mijn vraag is nu: zijn er trucjes om een nummer soepel van het ene tempo op het andere tempo over te laten gaan (op een manier dat er niet tussendoor afgetikt hoeft te worden).

Ik heb de nummers los erg goed in m'n hoofd zitten maar merkt dat het direct doorstarten van een track toch lastiger is dan ik had verwacht.

Robert-Jan

Ja daar is een trucje voor..

Heel vaak oefenen.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Ik gebruik een metronoom die tempowisselingen aan kan om te oefenen en het gevoel te krijgen. Je kan er een 'song' in programmeren, zoiets als 16 maten 100 bpm, 4 maten 120 bpm, 16 maten 100 bpm, 8 maten vertragend naar 60 bpm.
Heb ik ooit eens gekocht voor op de pc (naam is me ontschoten) voor 10 euro ofzo.

Een vriend van me zingt liedjes die hij goed kent (met het juiste tempo) bij een tempowisseling. Daardoor lopen voor hem de tempowisselingen goed.

Joris

Ja idd, veel oefenen.

Dribbel

Bij ons was het een kwestie van heeel veel oefenen.... ;)
Yamaha recording & sabian

Robert-Jan

#5
mei 01, 2013, 23:52 Last Edit: mei 01, 2013, 23:53 by Robert-Jan
Wat je moet beseffen in de band setting is, dat dit dus jouw terrein is. Bij de tempowisseling ben jij de baas.
Als jij het in een maat duidelijk kan maken voor de rest dan zal het ook in de band soepel gaan. Maak een mp3 tje voor jezelf en oefen daar mee, achter je set, maar dat kan ook met 'mee slaan in de lucht' zijn, het gaat er om dat je die tempo wisseling voelt en hebt.En als jij m hebt zit de band ook zo in het goede spoor.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

Goeie tips, precies wat ik ook al aan het doen was.. Bij een vorige medley (ook lekker veel wisselingen) was het makkelijker, daar kon ik 3 maanden stampen op die ene track en was er een week repeteren voor 3 weken tour. Nu moet ik het er in twee weken in hebben zitten en is er 2 uur repetitie voorafgaand aan de dienst.. Beetje krapper dus.

Twee weken , here I come *O*

jozwf

Wat RJ zegt van dat MP3'tje is een goede. Wat ik zelf ook veel doe als we een nieuw nummer instuderen waar tempo- en/of maatwisselingen inzitten, dat nummer heel vaak luisteren. Ik doe dat vaak in de auto op weg naar mijn werk, maar het kan ook op je MP3 speler in de trein of op de fiets.

Enfin je snapt wel wat ik bedoel. Gewoon heel veel luisteren kan al wonderen doen. (en dan in de lucht mee meppen is ook leuk).

Technobeat



en dan in de lucht mee meppen is ook leuk.



En vooral niet reageren op verbaast kijkende mede reizigers . :+
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Geweldig altijd. MP3 speler,op de fiets en meemeppen op je stuur. Sommigen kijken je aan alsof je totaal krankzinnig bent :P
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars

Jup, na al jullie adviezen gister als een getikte josti door de stad gefietst.

Maar het gaat lekker, ik 'voel' de wisseling aankomen en kan van tevoren al het juiste tempo pakken voor het volgende stuk. Vanavond waarschijnlijk eerst weer grote teleurstelling als ik het achter m'n set ga toepassen..

jozwf

Wat je ook nog kan doen (hoeft niet) is die mp3's waarmee je door de stad gefietst hebt, ook tijdens de repetitie een paar keer op je oortjes zetten en daar dus mee mee spelen. Dan volgt de rest van de band vanzelf wel.

Jeff

Bij mij in de band gebruiken we clicktracks, puur om het strak te houden maar ook om de tempowisseling direct juist aan te geven. Op het begin had ik er ook wat moeite mee, maar je moet er ff doorheen bijten en het er gewoon in stampen en dan komt het wel goed, wen je vanzelf aan :).
Verse metal uit Brabant > www.powerized.net

Omhoog