Het algemene Metronoom & Clicktrack topic

Gestart door Rick, mrt 16, 2013, 00:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rick

Volgens mij was hier nog geen algemeen topic over, dus bij deze:

Alles wat met metronooms, clicktracks, en BPM-tools te maken heeft. Van apps voor op je smartphone/tablet tot leuke websites met tips & tricks, dit is het topic waarin je je ervaringen en vragen kunt delen!

Om er mee te beginnen, ik vond dit wel een hele leuke website die het verschil tussen tempovast zijn en groove heel goed laat zien.

http://labs.echonest.com/click/

Animal baars

Die site is tof! Lijkt me ook leuk om zo een optreden van m'n band te kunnen terugkijken. Maar het bewijst ook dat strak spelen niet belangrijker is dan een groove.

Ik gebruik zelf verder een BR90 van Boss en het appje Tempo van FrozenApe op m'n iphone. Na de laatste update is dan een hele fijne app geworden! Functies voor het opslaan van tracks, werkt lekker eenvoudig genoeg mogelijkheden met gekkemaatsoorten.

Drum@ict

Leuke site inderdaad en bedankt voor het starten van dit topic!

Ik ben sinds een aantal weken ook met mijn bands begonnen met het spelen met clicktrac. Nu zijn de meeste nummers in 1 tempo geschreven, dit vormt geen probleem met m'n metronoom (ik gebruik ook Tempo van FrozenApe) of andere apps. Het probleem bij mij zijn de nummers met verschillende tempi. Iemand een idee hoe je dit oplost?

Ruubke

Iemand een idee welke metronoom Mike Johnston gebruikt?
Zie:

Hammar


Iemand een idee welke metronoom Mike Johnston gebruikt?
Zie:


Lekkere bekkens ook, die Meinl's??

Rick


Iemand een idee welke metronoom Mike Johnston gebruikt?
Zie:


Hij gebruikt één of andere iPad app, hij vertelde het in één van z'n filmpjes, ik weet alleen m'n god niet meer welke....

Mattias


Leuke site inderdaad en bedankt voor het starten van dit topic!

Ik ben sinds een aantal weken ook met mijn bands begonnen met het spelen met clicktrac. Nu zijn de meeste nummers in 1 tempo geschreven, dit vormt geen probleem met m'n metronoom (ik gebruik ook Tempo van FrozenApe) of andere apps. Het probleem bij mij zijn de nummers met verschillende tempi. Iemand een idee hoe je dit oplost?


Ik heb Guitar Pro 5 kunnen krijgen via de bassist. Daar kan je het begintempo van de track instellen (gewoon in de werkbalk vanboven). Om een tempowisseling in te stellen tijdens een nummer: ga in de maat staan waar je het tempo wil veranderen en druk F10 en vink "Tempo" aan. De metronoom schrijf ik door "Spoor" -> "Spoor toevoegen" -> "Percussie" -> Ok -> alles op OK en sluiten drukken wat nog komt tot je terug in de tablatuur zit en dan gewoon de hele tijd "56" intikken (da's een koebel).

Dries


Ik heb Guitar Pro 5 kunnen krijgen via de bassist. Daar kan je het begintempo van de track instellen (gewoon in de werkbalk vanboven). Om een tempowisseling in te stellen tijdens een nummer: ga in de maat staan waar je het tempo wil veranderen en druk F10 en vink "Tempo" aan. De metronoom schrijf ik door "Spoor" -> "Spoor toevoegen" -> "Percussie" -> Ok -> alles op OK en sluiten drukken wat nog komt tot je terug in de tablatuur zit en dan gewoon de hele tijd "56" intikken (da's een koebel).


Guitar Pro heeft ook een ingebouwde metronoomfunctie hè...
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Joris

#8
mrt 20, 2013, 00:41 Last Edit: mrt 20, 2013, 00:47 by Joris
http://metronomicsapp.com/

Ik heb deze laatst aangeschaft, tot nu toe alleen voor apple.

Ik heb eigenlijk niet zo'n moeilijk ding nodig maar bij deze kan je tenminste wel verschillende geluiden instellen.


dutchdrummer

Ik heb een Boss DR 30 metronoom meelopen tijdens optredens. Voor het volgende nummer even tappen naar het juiste tempo (heb ik bijgeschreven op de setlist) en dan heb ik in ieder geval het juiste begin tempo.

Gedurende een nummer kijk ik af en toe of ik nog een beetje goed zit (meestal is dat wel zo).

Ik heb alleen het lampje aanstaan, geen click of zo, en ook geen maatverdeling. Elke tel licht hetzelfde lampje op.

Luuk

Volgens mij gebruik mike johnston 'visual metronome'.
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Drum@ict

Ik heb via een collega-drummer een tip gekregen hoe je clicktracks kan maken in Cubase. Ben hier mee aan het experimenteren geweest en kan niet anders zeggen dat het fantastisch werkt! Je kan clicktracks aanmaken voor al je nummers, zelfs bij verschillende tempi, je kan zoveel sporen toevoegen aan de clicktrack als je wilt en je kan zelf je geluiden kiezen die je wilt hebben voor de click. Ik schrijf deze weg als mp3 file en gebruik een mp3-speler dus als metronoom. ff juiste nummer opzoeken en spelen maar!

Mattias


Guitar Pro heeft ook een ingebouwde metronoomfunctie hè...


I know, maar voor zover mijn (beperkte :-) ) GP-kennis reikt, kan je met de ingebouwde metronoomfunctie geen tempowisselingen in een nummer programmeren

peachy


Ik gebruik zelf verder een BR90 van Boss en het appje Tempo van FrozenApe op m'n iphone. Na de laatste update is dan een hele fijne app geworden! Functies voor het opslaan van tracks, werkt lekker eenvoudig genoeg mogelijkheden met gekkemaatsoorten.


Ik heb die app ook meteen even gedownload, hij is er ook voor Android. Je kunt er meer mee dan ik had gedacht, ben benieuwd of dat ook in de oefenruimte zal werken :)

Hammar


Ik heb via een collega-drummer een tip gekregen hoe je clicktracks kan maken in Cubase. Ben hier mee aan het experimenteren geweest en kan niet anders zeggen dat het fantastisch werkt! Je kan clicktracks aanmaken voor al je nummers, zelfs bij verschillende tempi, je kan zoveel sporen toevoegen aan de clicktrack als je wilt en je kan zelf je geluiden kiezen die je wilt hebben voor de click. Ik schrijf deze weg als mp3 file en gebruik een mp3-speler dus als metronoom. ff juiste nummer opzoeken en spelen maar!


Leg eens uit aub?

Drum@ict

Komt ie,

Maak in Cubase een nieuw project aan. Zet in de transportbalk het gewenste tempo. Maak een nieuwe instrument track aan (rechtermuisknop in het blauwe gedeelte).
Selecteer een geluidje dat lekker is als click-track.
Je kunt je toetsenbord gebruiken als midi-keyboard om iets in te spelen, dus als je het gewenste geluidje op iedere tel van de clicktrack doet, creëer je dus een clicktrack die je komt omzetten in een MP3-file.

Neem enkele maten op. Door op Q te drukken (vergeet niet eerst je virtuele keyboard uit te schakelen door op alt-K te drukken) trekt hij automatisch de ingespeelde noten recht met de clicktrack.

Kopieer en plak genoeg maten na elkaar zodat je een mooie clicktrack hebt.

Selecteer alle ingespeelde maten en druk op P. Je ziet nu het blauwe balkje bovenin zich aanpassen aan je maten.

Druk op File, en dan export, geef het bestand een naam, en klaar

Ik hoop dat je er wat mee kan!


Stella

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje weer voornamelijk meegelezen en niet gepost, maar hierbij meng ik me ook even in het verhaal. Ik ben met mijn band ook meer en meer met click aan het meespelen. Tot nog toe gebruik ik hier mijn SPD SX' click functie voor, maar dat is niet meer toereikend bij nummers met meerdere bpm levels. Maar nu ik op internet wat rondlees over de industry standard metronooms (o.a. de DB-90), blijkt dat dit überhaupt niet kan met een metronoom, of heb ik ergens overheen gelezen?
Zo niet, klopt het dan dat de enige manier is om van tevoren een tempo map te maken op je pc en die in de oefenruimte / on stage mee te laten spelen? Dat doe ik namelijk nu dus ook al via mijn SPD SX. Ik maak een simpel tempomapje en gooi die in WAV form op mijn SPD SX. Is dit werkelijk de enige / handigste manier?
Want hier loop ik best tegen problemen aan soms, bijvoorbeeld dat de PA niet zo goed is en ik voor een fatsoenlijk hoorbare clicktrack het volume zo hard moet openschroeven dat alle andere samples veel te luid zijn.

Daarnaast: zijn er goede in ears beschikbaar voor de metronoom die tegelijk gehoorbescherming geven? Ik denk nu even aan een budget van €200 (meer zou evt ook kunnen maar heb toevallig nog voor €200 aan waardebonnen liggen). De situatie die je dan dus krijgt is dat je je clicktrack door in ears binnenkrijgt, en over regular monitoring de rest van de muziek, niet door de in ears (in een live setting dus).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Cheers!

Nijlpaard

#17
jan 23, 2014, 13:48 Last Edit: jan 23, 2014, 13:49 by Nijlpaard
En met een footswitch schakelen tussen verschillende BPM's ? Je programmeert dan verschillende kits in de SPD-SX en dan schakel je daar tussen met een footswitch. Als je ze in een chain zet kan je ook loopen. Dit moet met de DB-90 ook kunnen, die kan je ook met een footswitch aansturen.

Over de in-ear. Ik liet de metronoom van de spd-sx altijd via de sub out lopen.

Daarbij gebruikte ik altijd een 2 kanaals fisher amp. Hierin ging op het linker kanaal de FOH-mix en op het rechter de metronoom via de sub out.

Door de amp op mono te zetten kon ik met de pan-knop meer of minder klik in de FOH-mix brengen. Daarbij hield ik dan zelf de controle over mijn klik volume want deze kan je apart regelen op de SPD-SX
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stella

Ha Nijlpaard, bedankt voor je snelle reactie! De 2 kanaals monitoring suggestie is een goeie, bedankt! En überhaupt het gegeven dat het volume van de click apart te regelen is van de rest (des te handiger nog via sub out) brengt je inderdaad al een heel eind. Maar, dan moet je wel echt de click zelf gebruiken.

En dan komen we bij het pedal switch idee. Met het pedaal de kit chain aansturen kan wel, maar dat is nogal een omweg. Er is bijvoorbeeld één nummer waarbij ik zes WAV forms gebruik voor de instrumentatie en verder 6 verschillende tempi speel (is minder ridiculous dan het klinkt), dan zou ik dus 6 kits moeten programmeren met al die WAV forms op de verschillende tempi. Klinkt als een flink omslachtige way of going about things.
Begrijp me goed, ik waardeer je suggestie en hulp enorm, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet makkelijker kan in de metronoom wereld.

drfill

als dit nou een duidelijkere '1' had, en werkte in off-line mode,
en play list was te saven als web-page..  zou ik hem echt heel leuk vinden..
http://www.vas-hub.com/zibaldone/?p=19
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

dunDaan

@Stella, gaat het puur en alleen om de klik, zodat je strak kunt drummen, of loopt er met de klik ook nog een backing track mee?? Indien alleen klik zou je het met MIDI kunnen proberen, ik weet alleen niet of je SPD dat ondersteunt.
Zowiezo is het aan te bevelen om een klik altijd via in-ears te laten gaan, anders is de kans vrij groot dat het publiek de klik ook hoort. Al lezende heb ik ook gemerkt dat een van de meest gebruikte oplossingen is de klik op links en de rest op rechts te zetten; nadeel is wel dat je samples dan altijd mono zijn.
Citaat
De situatie die je dan dus krijgt is dat je je clicktrack door in ears binnenkrijgt, en over regular monitoring de rest van de muziek, niet door de in ears (in een live setting dus).

Waarom zou je de rest van de muziek niet over je in-ears willen?? Veel prettiger voor je oren hoor  :Y
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Stella

@dunDaan

Thanks voor je reactie! Het gaat echt alleen om click. Hoe zie je een midi oplossing  voor je?
Mono samples zijn overigens geen probleem, die gebruik ik tot nog toe alleen maar. En totale in-ear oplossing is nu voornamelijk een budgetkwestie.

Joris

Het makkelijkste is toch om gewoon een clicktrack te programmeren in pro tools, cubase of wat voor programma dan ook, en dan omzetten naar wav ofzo.

Ik zou er persoonlijk gewoon een laptop voor gebruiken met een multitrack programma en een externe geluidskaart met meerdere uitgangen.

Stella

Terug naar deze vraag/discussie/overweging.

Als ik nou een mixertje koop (zoals deze bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/nd49lee), dan kan ik daar mijn monitor door krijgen aan een kant en mijn click (die ik bijvoorbeeld uit een laptop/ipod stuur) aan de andere kant.

Iemand verder ervaring met instapmodellen in-ears? Zoals deze shure bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/mvdajmd
Doen die ook degelijke gehoorbescherming?

Groeten en thanks voor de hulp!

Wouter


Terug naar deze vraag/discussie/overweging.

Als ik nou een mixertje koop (zoals deze bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/nd49lee), dan kan ik daar mijn monitor door krijgen aan een kant en mijn click (die ik bijvoorbeeld uit een laptop/ipod stuur) aan de andere kant.

Iemand verder ervaring met instapmodellen in-ears? Zoals deze shure bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/mvdajmd
Doen die ook degelijke gehoorbescherming?

Groeten en thanks voor de hulp!


Heb zelf ook shure SE215 in ears, en ik was (en ben) positief verrast door het geluid. Na een burn-in geven ze een erg realistische klankweergave (dus geen Beats by dr dre, waar 70& laag is). Ook sluiten ze perfect af, er worden veel earplugs meegeleverd in verschillende maten, maar ook van verschillend materiaal, kost even moeite om de goede te vinden, maar dan heb je ook wat. Conclusie: JA, zijn goede in-ears (voor het geld!), Ja, ze sluiten goed af. Of t nog goed klinkt om naar je kit te luisteren terwijl je ze als gehoorbescherming gebruikt is weer een ander verhaal, maar ik neem aan dat je zulke in-ears niet koopt met het idee om ze als gehoorbescherming te gaan gebruiken.

De vraag van de mixer sla ik even over, er zijn mensen op het forum die daar meer verstand van hebben  -O- :Y


Omhoog