Wat oefen je momenteel?

Gestart door Black Page, dec 19, 2012, 16:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard

Nu te druk met de zaak , toch ?
Dan ook wel ;)
Maar dan zijn we de feestdagen iig voorbij :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jazz

Mooi, lekker oefenen met de "donkere dagen"
There is no music without jazz

Technobeat

* Ik duik er nog effe in.. !
Dan vraag ik mij af : Waarin ?

In bed of in de 30 donkere dagen cursus ? :+


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Maverickje

Ben nu bezig met het programma "Better doubles in 30 days" van Stephen Taylor.

Moet zeggen dat het goed werkt, kom er wel achter dat mijn "weak hand" weaker is dan dat ik dacht.

HHBBXX

'30 donkeren dagen WORK-OUT'. Net wat ik nodig heb...
En ik dacht dat ik een keer mazzel zou hebben als linkshandige drummer, dat het ook eens linkshandig wordt voorgespeeld. Nee hoor, wordt alles gespiegeld gespeeld... want dat is niet zo handig. -O-  Zucht, nou ja, ik ben het wel gewend om alles om te draaien llrl rrlr en zo.  :Y  :6
Ga ook maar eens een poging wagen.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Otje

 *) Misschien handig (..handig!) om een spiegel voor je drumstel neer te zetten waarin je het beeldscherm van je pc ziet staan.

Jazz

Ben bezig met die 30 donkere dagen.......

Bij mij zijn de paradiddles echt t ondergeschoven kindje, veel te weinig aandacht aan besteed.
Nou, die oefeningen laten dat ook wel zien. Pfoe, dat is flink bezig zijn.
Maar ja, oefening baart kunst.
There is no music without jazz

havezet

Ik oefen vandaag paradiddle-diddles met de bassdrum en linkerhand:

B-L-BB-LL

Rechterhand blijft in 8'en op de hihat

Maverickje

Hallo, heeft iemand de 30 donkere dagen workout digitaal? Ik heb geen slagwerk krant.

Jazz

Ja, kan ze denk ik wel doormailen
There is no music without jazz


Maverickje


MatiZ

#62
dec 30, 2015, 15:19 Last Edit: dec 30, 2015, 15:22 by MatiZ
Momenteel aan het oefenen:

Ugly Kid Joe - Everything about you
https://www.youtube.com/watch?v=IxGZ-fTtE1w

En probeer de quantriplets van Anika Niles te volgen...
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Black Page

.....

En probeer de quantriplets van Anika Niles te volgen...

De quantriplets zijn wel erg complex hoor........ Begin met quintuplets of kwintolen of kwintolen. :-D

Ik weet niet in welke mate je kwintolen beheerst. Wat probeer je te volgen? Maw wat zijn de knelpunten?

Kan je de piramide? Makkelijk schakelen van triolen, naar kwintolen, zestienden etc? Gebroken kwintolen?


Otje

Vandaag dag 9 van de 30 DD W-out. Wat een kl*te oefening:

R l r   l r L   r l r   L r l    r l R   l r l    R l r   l r L

Vet = met basdrm
Onderstreept (tel2+4) met hihat
Hoofdletter = accent


                          ++++
  :+ "Prettige jaarwisseling allemaal !!
                          ++++

67Deadman

Of ik een paar nummertjes mee wilde spelen. Tuurlijk zei ik. Eindelijk eens wat mee drummen.

Nee, dat niet we hebben al 3 drummers. Jij moet de keyboard doen. :Y

Vooruit dan maar weer. Dit is er 1 van. Ik als Death Metal liefhebber.


Jazz

Otje, zzooooo mee eens. Ik kom uberhaupt met een aantal oefeningen wat jaartjes spelen te kort vermoed ik. Sommigen zie ik dus echt niet, man dat is best wel n hoop frustratie.
Gelukkig gaan er ook oefeningen wel goed.
Maar, ws ook wel mn leeftijd wat meespeelt, 120bpm lukt dan wel.
150bpm...............ECHT NIET !!
Wel hele goede oefeningen, je moet er echt voor werken.
There is no music without jazz

Jor

Probeer nu eindelijke eens serieus te concentreren op mijn single strokes, double strokes en paradiddles. Toen ik jaren geleden les had nooit heel serieus genomen, ik wou alleen maar nummers meespelen. En nu kom je er achter hoe beperkt je dan eigenlijk bent...dus oefenen, oefenen, oefenen.

Jazz

Grappig te lezen dat dat een vaker voorkomend item is
There is no music without jazz

Mart098

Ik ben op dit moment bezig met polyrythms.
Begin van de week 4 over 3 en eind van de week 4 over 5. Volgende week verspreiden over de kit. Ben eerst begonnen met het principe door te krijgen door over waar ik kan te tikken. ;)
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

HHBBXX

Al een tijdje bezig in het boek van Rick Latham - Advanced funk studies. Dat was een van de boeken waar ik echt iets aan ga hebben volgens mijn drumleraar. Dat klopt zeker, maar ik vind het best moeilijke oefeningen. Als ik dan de dvd ervan aan zet zie ik hem het zo simpel even doen  8)7  zucht...

Blijven oefenen dus en afwisselen met een confidence groove, dan lijkt het nog wat  :Y

Toch gaat het steeds een beetje beter en kan ik oefeningen waar ik heel veel moeite mee had nu wel goed spelen. Als afwisseling nog uit een boek dat puur gericht is op het noten lezen (ben even de naam kwijt, hij staat altijd open op mijn lessenaar)  :O Niet altijd leuk en erg lastig, zeker als ik te snel wil opschieten. Wel weer erg leerzaam.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

djska

#71
jan 07, 2016, 08:48 Last Edit: jan 07, 2016, 13:12 by djska
Al een tijdje bezig in het boek van Rick Latham - Advanced funk studies. Dat was een van de boeken waar ik echt iets aan ga hebben volgens mijn drumleraar. Dat klopt zeker, maar ik vind het best moeilijke oefeningen. Als ik dan de dvd ervan aan zet zie ik hem het zo simpel even doen  8)7  zucht...

Blijven oefenen dus en afwisselen met een confidence groove, dan lijkt het nog wat  :Y

Toch gaat het steeds een beetje beter en kan ik oefeningen waar ik heel veel moeite mee had nu wel goed spelen. Als afwisseling nog uit een boek dat puur gericht is op het noten lezen (ben even de naam kwijt, hij staat altijd open op mijn lessenaar)  :O Niet altijd leuk en erg lastig, zeker als ik te snel wil opschieten. Wel weer erg leerzaam.

Toch even de PC opgestart want ik kan ik wat meer over vertellen dan op de smartphone te doen is :-).

Dit boek was destijds groundbreaking. Mijn leraar liet me eerst uit de Dante D'Agostini boeken werken, die ik destijds zo gedateerd vond (nu kan ik ze juist wel weer waarderen). Op een gegeven moment gingen we verder in Funk Studies, kijk dat motiveerde me. Hoewel ik mijn drum-leraar van destijds weinig inspirerend vond, ben ik hem toch zeer dankbaar voor het in handen drukken van dat boek!

Vette grooves met een tape waarop je kon horen hoe het gespeelt moest worden en alleen dat al was een eye-opener, als je bv. 2 jaar speelt denk je dat het wel okay klinkt, tot je hoort hoe strak een echt goede drummer dat kan, tja, en dan kom je er achter dat het nog jaren en jaren gaat duren voordat je in de buurt komt.

De transcriptions hebben me ontzettend geïnspireerd om me te verdiepen in Steve Gadd (Paul Simon, Chick Corea), met name ook David Garibaldi (Tower of Power), John Robinson (Chaka Kahn/Rufus), Peter Erskine etc, al die namen die voorbij komen. Vrijwel al die muziek heb ik opgezocht om te horen hoe dat nu daadwerkelijk gespeelt wordt. Achteraf zijn niet alle transcripties helemaal waarheidsgetrouw. Hihat in 50 ways is bv. gedeeltelijk getrapt zoals je in een instructievideo van Steve kan zien.

Dat boek zit vanaf toen helemaal in mijn systeem, ik ken die solo's zo ongeveer dromen, en een paar jaar geleden heb ik nog wel even getracht al die solo's opnieuw goed op het voorgeschreven tempo uit te kunnen spelen. Solo4, met samba feel is bv. qua snelheid echt pittig en blijft te gerushed klinken bij mij, maar sommige dingetjes zijn echt lastig, bv. de relatief simpele Solo2 met daarin een stukje hihat 16en op 100, dat trek ik niet.

Afgezien van wat dingetjes op snelheid, is het boek niet heel moeilijk, onafhankelijkheid wordt niet heel zwaar op de proef gesteld en er is niet heel veel dynamiek terug te vinden (weinig ghost notes/accenten). En mede ook door de wijze van notitie worden accenten niet specifiek op een ledemaat gezet, dus dan is het bv. hihat+bass samen, niet apart.

Paar jaar geleden ben ik ook helemaal door Future Sounds van David Garibaldi heengegaan, dat sluit qua feel mooi aan, en gaat verder qua onafhankelijk en controle, daarin heb je dus wel accenten op afzonderlijke ledematen, wat flink lastig is. Dat hele boek ben ik doorgelopen met ongeveer 1 groove per dag, tot het netjes klinkt op voorgeschreven tempo, dus dat kostte me wel meer dan een jaar. Zelf ben ik nu bezig met John Riley's Art of Bop Drumming, die ik vrijwel helemaal doorgelopen hebben (ook weer een jaar om alles op alle tempo's te kunnen spelen), en heb de opvolger Advanced Bop Drumming aangeschaft.

Ik denk dat het boek nog steeds een referentie is, als is het maar om kennis te maken met de stijl van de grote drummers uit de jaren 70/80 en te begrijpen waar alle nieuwere helden het vandaan hebben! Dus Dave/Vinnie/Benny etc.

Wat ik wel zou aanraden is hiernaast een meer op snare-techniek of rudiments boek te gebruiken (maar dat zal je al wel doen met je drumleraar), maar daarnaast niet nog meer andere boeken erbij pakken, probeer 1 zo'n boek tegelijk door te werken, misschien niet dat je er dan jaren mee bezig bent (maar toch wel minstens een jaar), maar beter dit aanpakken tot het in je systeem zit, in plaats van allerlei zaken tegelijk. Oefen alles met metronoom, speel zo langzaam als nodig om het goed te laten klinken, en neem je zelf op om te vergelijken.

baszuidwijk

Al een tijdje bezig in het boek van Rick Latham - Advanced funk studies. Dat was een van de boeken waar ik echt iets aan ga hebben volgens mijn drumleraar. Dat klopt zeker, maar ik vind het best moeilijke oefeningen. Als ik dan de dvd ervan aan zet zie ik hem het zo simpel even doen  8)7  zucht...
Oh man, wat heb ik daar goede herinneringen aan! Dat boek moet nog ergens achter de schotten op zolder in een doos met jeugdsentiment liggen. Leuk, daar ga ik dit weekend eens naar op zoek.

djska

Probeer nu eindelijke eens serieus te concentreren op mijn single strokes, double strokes en paradiddles. Toen ik jaren geleden les had nooit heel serieus genomen, ik wou alleen maar nummers meespelen. En nu kom je er achter hoe beperkt je dan eigenlijk bent...dus oefenen, oefenen, oefenen.
Een hele effectieve oefening is volgens mij precies dit en dan juist het naadloos afwisselen ertussen. Dus als warm-up uit te voeren en beginnen op bv. 80 en dan paar maten singles, dan paar maten paraddidle, dan paar maten doubles en weer terug naar singles etc. En ook afwisselen met links starten. Dan 10bpm omhoog enz. De overgang gaat bij mij dan niet lekker meer op 160bpm en dus ga ik daar eens op oefenen :-). Paradiddles zijn relatief makkelijk sneller te krijgen, maar wanneer gebruik je nu alleen paradiddles in een fill over de drumset en je hebt er natuurlijk niets aan als je een paradiddle op 200 kan maar het amper op de kit kan toepassen.  Je moet dit denk ik juist goed kunnen wisselen. Ik vind een paradiddle vooral handig om bv. van snare naar floortom en dan weer terug te gaan, door de laatste 2x RR heb je de tijd om met L weer terug te gaan naar snare of andere tom.

Hammar

Een hele effectieve oefening is volgens mij precies dit en dan juist het naadloos afwisselen ertussen. Dus als warm-up uit te voeren en beginnen op bv. 80 en dan paar maten singles, dan paar maten paraddidle, dan paar maten doubles en weer terug naar singles etc. En ook afwisselen met links starten. Dan 10bpm omhoog enz. De overgang gaat bij mij dan niet lekker meer op 160bpm en dus ga ik daar eens op oefenen :-). Paradiddles zijn relatief makkelijk sneller te krijgen, maar wanneer gebruik je nu alleen paradiddles in een fill over de drumset en je hebt er natuurlijk niets aan als je een paradiddle op 200 kan maar het amper op de kit kan toepassen.  Je moet dit denk ik juist goed kunnen wisselen. Ik vind een paradiddle vooral handig om bv. van snare naar floortom en dan weer terug te gaan, door de laatste 2x RR heb je de tijd om met L weer terug te gaan naar snare of andere tom.
Google ff op Joe Morello killer exercise!

Omhoog