Rudiments overzicht

Gestart door Dries, sep 20, 2011, 12:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dries

sep 20, 2011, 12:59 Last Edit: sep 20, 2011, 13:01 by Freggle
Rudiments zijn als het ware ''technische oefeningen'' voor drummers.
Hoewel ze door veel drummers als niet erg leuk wordt ervaren, helpen ze wel je techniek te verbeteren en zo je spel te verreiken.
Daarom lijkt het me zinnig om hier een speciaal verzameltopic voor te maken.

Het heeft weinig zin om eens per maand 2 uur op een oefenpad te gaan slaan. Het is veel zinvoller om een aantal keren per week zo'n 10 a 15 minuutjes te oefenen
Bouw het tempo langzaam op, en versnel pas wanneer je er klaar voor bent.
Je kunt ter afwisseling de rudiments over je toms spelen, dit geeft iets meer uitdaging omdat het wat interessanter gaat klinken, je van houding moet veranderen bij het wisselen van trommel, en omdat de velspanning van verschillende toms varieert. Dit maakt het wat lastiger.

Een aantal basisrudiments:
(Het forum resized de afbeeldingen, waardoor sommige delen kleiner lijken dan de andere. Je kunt de afbeeldingen vergroten door er een keer op te klikken. De bovenste lijst is overigens ook hier te vinden)







Links

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Robert-Jan

ik gebruik die van vicfirth regelmatig ( zelf en met mn leerlingen)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

piebe

Misschien zou ik hier eens mee kunnen beginnen, want ik had nog nooit van rudiments gehoord.  :-\

Nijlpaard

op dit moment alleen bezig met de paradiddle en de single stroke role.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

paulusp

Pagina 1 uit een dik boek en krachtvoer voor iedere drummer!



Afkomstig uit Stick control: For the snare drummer.

Tijs

Die bladzijde komt me bekend voor. Een goede oefening die ik veel moest doen was telkens de 1e maat hard spelen en de 2e maat heel zacht, waardoor je je dynamiek goed ontwikkelt.

Mvm

Puur oefenen wat er op papier voor rudiments staan vind ik zelf niet zo leuk. Daarom de vraag, hoe maken jullie rudiments leuk om te oefenen?

Robert-Jan

#7
okt 06, 2011, 16:03 Last Edit: okt 06, 2011, 16:05 by Robert-Jan
Inkoppertje..

Klik klik beep beep klik klik boing..
*O*

Maar serieus..ik zet soms een loop aan (willekeurig dance deuntje) en gaan..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Dezain

Handig, danku  :Y
Experience is the name people give to their mistakes.

Machiel

De laatste tijd ben ik bezig om bezig te zijn met snelheid van mijn handen. I kmerk dat een bepaalde oefening wel heel goed helpt.

het gaat zo:

RL RRLL RRRLLL RRRRLLLL RRRRRLLLLL etc
eerst op snare. Daarna opbreken over toms dus:

RL RRLL RRRLLL RRRRLLLL RRRRRLLLLL
ST STST STSTST STSTSTST STSTSTSTST
(S is snare T is toms (duh))

en dan allemaal leuke fijne combo's die niet logisch zijn :3
Neem mij vooral niet te serieus.

paulusp


<snip>

RL RRLL RRRLLL RRRRLLLL RRRRRLLLLL
ST STST STSTST STSTSTST STSTSTSTST
(S is snare T is toms (duh))


Leuke oefening! Ik begin meestal met 8xL, 8xR en werk dan naar 'beneden' to het LR is (dus 7x, 6x, 5x , etc) en ga dan weer 'omhoog' tot 8x. Kun je ook met je voeten doen of bijvoorbeeld doorlopend singles of doubles met voeten spelen.

Machiel

oja dat is inderdaad ook een goede.
Ik probeer qua voetenwerk nu Bleed van meshuggah te leren. ERG moeilijk.
Neem mij vooral niet te serieus.

82keiko


oja dat is inderdaad ook een goede.
Ik probeer qua voetenwerk nu Bleed van meshuggah te leren. ERG moeilijk.



Lol van voetenwerk gesproken ;).

drumlarsos

O zo simpel, of toch niet?

RLRL RLRL RLRL RLRR    LRLR LRLR LRLR LRLL

X      X       X      X          X      X       X       X

Op het zelfde geluidsniveau en sound spelen, dus zonder accenten... Bassdrum loopt door.
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Machiel

Deze is leuk!
Neem mij vooral niet te serieus.

paQ

dat "pretty coooool, isn't it?" zie ik nog niet helemaal

82keiko


dat "pretty coooool, isn't it?" zie ik nog niet helemaal

:Y Idd eens een leuke variatie, 'paradiddle your paradiddle' dan kan je ook double paradiddle your double paradiddle & triple paradiddle your tripple paradiddle etcetera   8).

Dribbel

Die variatie had ik nog niet eerder gezien. Het word interessant als je er een bass en hi-hat partij/metronoom  gaat bij verzinnen en of de paradidels over toms gaat spelen....
Toch maar weer eens oppakken, is al weer te lang geleden... 8)7
Yamaha recording & sabian

82keiko

Betreffende de 'drag': is een soort dubbele flam, of laat ons zeggen een dubbele slag ongeveer tegelijk aan de hoofdslag, nu is mijn vraag dit is idd een dubbele snelle slag en geen 'rebouncende' flam?

Jochem

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar een drag is idd een 'dubbele flam' die je dus voor de hoofdslag speel bijv: L-L-R waarbij L-L dus de drag is en R de hoofdslag.

82keiko

Ja, een genetisch defect waarschijnlijk  ;). Hmm ik bedoel dus die 'dubbele' voorslag is dat werkelijk een snelle dubbele slag of een hmmm slag+rebounce hmmm roffel?  Als dat duidelijker is tenminste...

Jochem

Ik denk dat je dat zelf mag weten ;) maar een dubbele slag is bijna niet te doen als je echt een mooie snelle flam wilt maken dus de stok laten stuiteren is veel makkelijker =]

82keiko

Ja idd het is bijna niet te doen, maar blijkbaar toch wel de wijze waarop ik het 'moet' doen, nu ja op het moment van de tweede 'voor'slag de hoofdslag ook inzetten en dan hééééél snel, mijn leraar is nu blijkt niet voor de 'gemakkelijkste' weg  :N.

AaDDrum

#24
feb 12, 2012, 23:57 Last Edit: feb 13, 2012, 00:04 by AaDDrum
jaja hallo beste drummertjuhs,,   

Tuurlijk ,  de belangrijkste rudiments zijn a  must ,maar zelfs Dave Weckl speelt hooguit de helft van alle bekende  American Rudiments ,  want uiteindelijk zijn de meeste verderop in het boek combinaties van de belangrijkste eerste helft,     sja bv : de single paradiddle ; rlrrlrll  ,, is uiteindelijk  een combi van de  eerste rudiment de  single stroke dus en van de tweede  de  double stroke  and so on  .
Uiteindelijk wat het belangrijkste volgens mij  toch is  in de muziek ,ook met drummen dus ,  hoe interpreteer je deze als  fills,,,   

Maar vooral vind ik het belangrijkste,   je eigen muzikaliteit ,  ,, waar gaat de  song over, mn eigen inbreng daarin  , aanvoelen van bv ;  wanneer hele song op  hihat met snare  of hele song hihat- rimclick en tijdens de solo  naar ride -cimbel met snare klap erbij of juist niet ,  om een song een mooie opbouw  en lading te geven ,,en  vice versa  ,enzov  ,,,,maar dit zijn  ongeschreven wetten zei mn eerste leraar altijd,,   maar verder  kan een leraar je hier niet veel van bijbrengen ,  dat heb je of niet , de een veel meer dan de ander  ,geldt voor elk instrument  ,is mijn bescheiden mening , al loop ik toch alweer bijna 25  jaar  mee . Goede techniek  ,prachtig , maar Muzikaliteit   is nummero  uno,toch?/

Drumzuh en groet
AaDDrum

Omhoog